førtidspension - køb af lejlighed
Fra : Lee

Dato : 10-07-03 22:48

Hej i gruppen her

Jeg går og spekulere på om man kan købe en lejlighed når man er på
førtidspension, eller er man bundet resten af livet til at leje ?

/Lee

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-07-03 23:54

Lee skrev:

>Hej i gruppen her

Hej selv du.

>Jeg går og spekulere på om man kan købe en lejlighed når man er på
>førtidspension, eller er man bundet resten af livet til at leje ?

Jeg har grundet længe over dit spørgsmål, og ved stadig ikke helt hvad
du mener.

Du må da vist bo som du vil - pension eller ej, men hvis du mener, der
ikke er noget at købe hus for, har du da ret. Der er jo ikke engang
til huslejen.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-07-03 05:19

Kaj Svenningsen skrev:

>Du må da vist bo som du vil - pension eller ej, men hvis du mener, der
>ikke er noget at købe hus for, har du da ret. Der er jo ikke engang
>til huslejen.

Har i email tvivlet på, man mister pensionen ved at blive ejer af
lejlighed/hus.
Foreslog www.handiinfo.dk for yderligere oplysninger for pensionister.

Fra : Lotte M

Dato : 11-07-03 09:48

Kaj Svenningsen skrev i <news:belksp.3vvou6b.1@kajsvenningsen.dk,>:

> Foreslog www.handiinfo.dk for yderligere oplysninger for pensionister.

Min evigt dårlige samvittighed

Jeg har været ved at drukne i personlige henvendelser og selv om det
ikke har været formålet med handiinfo, så har jeg forsøgt at hjælpe så
mange som muligt - med den konsekvens at der stort set ikke er blevet
tilføjet nye artikler.
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-07-03 15:16

Lotte M skrev:

>Jeg har været ved at drukne i personlige henvendelser og selv om det

Jeg regner ikke med, det blev resultatet.

>ikke har været formålet med handiinfo, så har jeg forsøgt at hjælpe så
>mange som muligt - med den konsekvens at der stort set ikke er blevet
>tilføjet nye artikler.

Det var ret generel oplysning, så det kan sikkert godt findes.

Fra : Lotte M

Dato : 11-07-03 09:41

Lee skrev i <news:X9lPa.15979$Kb2.822500@news010.worldonline.dk,>:

> Jeg går og spekulere på om man kan købe en lejlighed når man er på
> førtidspension, eller er man bundet resten af livet til at leje

Som pensionist må du gerne købe et hus eller en lejlighed. I det omfang
du skal låne penge til finansieringen, så bliver din kreditværdighed
vurderet og her kan din pensioniststatus være en barriere, især hvis du
er alene og kun har din offentlige pension.

Jeg har selv været ejer og pensionist, men udlejede min lejlighed fordi
den ikke var hensigtsmæssigt i forhold til mit behov - i forhold til det
offentlige har ejerskabet ikke givet problemer, men jeg tvivler på
kreditforeningen havde godkendt mig som låner efter jeg blev pensionist.

Fra : Annika Pedersen

Dato : 11-07-03 10:22

> [...]
> til det offentlige har ejerskabet ikke givet problemer, men jeg
> tvivler på kreditforeningen havde godkendt mig som låner efter jeg

Vil lige kommentere...
Vi har selv lige købt hus, og dermed er der også en andens indtægt
selvfølgelig.

Vil bestemt ikke mene at der er årsager til at kreditforeningen ikke vil
godkende en på pension, da det også er en fast indtægt - selvfølgelig
hvis man er alene, er der en lavere indtægt, og dermed en lavere grænse
de vil godkende.

Mener at huske at det er ca 2½*årsindtægt (brutto) man kan regne med -
dog tager jeg lige forbehold for det, men ellers var det i gruppen
dk.fritid.hus... eller dk.forbruger jeg har set noget om det.

Lee: Tid til katte-livet??? ;)

--
Annika Pedersen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-07-03 12:45

On Fri, 11 Jul 2003 10:40:35 +0200, "Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>offentlige har ejerskabet ikke givet problemer, men jeg tvivler på
>kreditforeningen havde godkendt mig som låner efter jeg blev pensionist.

Jeg fik altså lov til - godt nok i banken - at låne 650.000 til
huskøb.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Lotte M

Dato : 12-07-03 20:11

Karsten Jensen skrev i <news:g4tvgv00i58i2ampqo731qp3dt38ujrin4@4ax.com,>:

> Jeg fik altså lov til - godt nok i banken - at låne 650.000 til
> huskøb.

Der er kæmpe regionale forskelle på priserne på fast ejendom.
Man får ikke megen ejerlejlighed i Storkøbenhavn for en million,
derimod kan man få et parcelhus for 700.000 visse andre steder
i landet.

Der er helt sikkert også forskel på hvordan man bliver
kreditvurderet forskellige steder, alt efter om man er en kendt
kunde, har opsparing mv.. Derudover svinger det lidt hvor villige
pengeinstitutter og kreditforeninger er til at løbe en risiko.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-07-03 22:23

Lotte M [lotte_m@stofanet.dk] skrev:

> derimod kan man få et parcelhus for 700.000 visse andre steder
> i landet.

Eller det halve

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-07-03 23:41

Lotte M skrev:

> [...]
>kunde, har opsparing mv.. Derudover svinger det lidt hvor villige
>pengeinstitutter og kreditforeninger er til at løbe en risiko.

Det er egentlig værre end det.
For nogle år siden, skulle vi bruge lidt ekstra til et par småting på
huset og spurgte kreditforeningen, om de havde lyst til at forhøje
lånet med 50.000.
De kunne se det fornuftige i projektet og i hele idéen og sagde straks
- nej.

Min daværende bank lyttede lidt til mit snak og sagde - kløå på. Hvis
du passerer 150.000 snakkes vi lige ved.

Vi brugte så 125.000 (indfriede noget andet også), og pludseligt kom
samme kreditforening stæsende og ville så gerne overtage lånet på
125.000, nu da en anden godt ville.

Vi lyttede høfligt til deres salgstale og fine udregninger - og købte
restgælden af dem.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-07-03 12:45

On Fri, 11 Jul 2003 10:40:35 +0200, "Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk>
wrote:

NB: har ikke lånt noget

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-03 20:14

Karsten Jensen skrev i <news:06tvgvkvbo3co711c0fgcms74vjmplf5al@4ax.com,>:

> NB: har ikke lånt noget

Jeg synes heller ikke jeg havde set en indbydelse til housewarming

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-07-03 23:44

"Lotte M" <lotte_m(at)stofanet.dk> skrev:

>Jeg synes heller ikke jeg havde set en indbydelse til housewarming

Det var nærmere blevet til en indsamling.
De skiderikker vil jo have pengene igen. Godt og vel.

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-03 09:05

Kaj Svenningsen skrev i <news:beqa0d.3vvpj9h.1@kajsvenningsen.dk,>:

> Det var nærmere blevet til en indsamling.

Tsk...

> De skiderikker vil jo have pengene igen. Godt og vel.

Det er da ikke så galt som det har været - i disse tider kan man da
se hovedstolen nedbringes, så'n var det ikke i 80'erne og sikkert også
før det, men så var der jo det gunstige rentefradrag....

Fra : Karsten Jensen

Dato : 14-07-03 09:36

On Sat, 12 Jul 2003 21:13:40 +0200, "Lotte M" <lotte_m(at)stofanet.dk>
wrote:

>Jeg synes heller ikke jeg havde set en indbydelse til housewarming

Hi hi.... bare rolig - du bliver en af de første der får invitation
)

Fra : Jernladyen

Dato : 11-07-03 14:54

"Lee" skrev d. 10-07-03 22:48 dette indlæg :
> [...]
>

> Jeg går og spekulere på om man kan købe en lejlighed når man er på
> førtidspension, eller er man bundet resten af livet til at leje ?

Du kan bo lige nøjagtig som du har råd til. Problemet er bare, at hvis
du kun har din pension som indtægt, vil de normale "kilder" til at låne
penge i være lukkede for dig. Hvis du var lavtlønnet, og søgte lån,
ville resultatet være det samme. Hos GE-kapital fx. skal du have en
årsindtægt på mindst den højeste pension for at låne.Og du skal holde
dig MEGET LANGT fra de andre. De tager ågerkarlerenter og bruger grimme
måder til inddrivelse af gæld, der ikke bliver betalt. Det er ikke
sikkert, det beløb du lånte hos dem og det beløb de vil have tilbage
ligner hinanden tilnærmelsesvis med renter indregnet.
Du kan prøve at få et lån (helst rentefrit) på din kommune. Nogle
kommuner giver det, men jeg ved ikke, om de giver det til bolig.
Hvis du har en ægtefælle/samlever, kan det lade sig gøre i en alm. bank
- hvis låntageren har fast arb.
Men du kan gøre det, at du prøver at kontakte Nykredit/Realkredit
Danmark ell. lign. og prøver at få dem til at regne på det. De kan sige
dig om det kan lade sig gøre overhovedet. Hvis du er alene, og kun har
din pension, skal du på Lolland/Falster, hvis det skal have en chance.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Leonard

Dato : 11-07-03 15:42

"Jernladyen" <Jernladyen.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>dig MEGET LANGT fra de andre. De tager ågerkarlerenter og bruger grimme
>måder til inddrivelse af gæld, der ikke bliver betalt.

Hvad mener du med "de andre" ?

Det mest naturlige sted at låne penge til en bolig er hos en
realkreditforening, som du selv skriver lidt senere, og det billigste
man kan låne til er fast ejendom.
Det største problem er nok at låne de sidste 20%, for realkreditten må
kun låne op til 80% af boligens værdi, og har man ikke penge sparet
op, så må man jo låne.
Og her er det da rigtigt at man skal tænke over hvem man låner pengene
af, det vil være dumt at bruge et AcceptCard til udbetalingen på en
lejlighed, her er banken en glimrende mulighed.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Jernladyen

Dato : 11-07-03 15:59

"Leonard" skrev d. 11-07-03 15:42 dette indlæg :

> Hvad mener du med "de andre" ?

Jeg mener dem, hvor der låner penge ud til folk, der ikke kan få lån
andre steder. De tager enorme renter, og prygler livet af folk, når de
så ikke kan betale både gæld og renterne plus renters rente tilbage. Og
alle de steder på nettet, man kan låne penge - til23% og mere. Vores
eks. nabo er kvartalsdranker og lånte bl. andet penge på nettet. Det
kostede dem huset. Det røg på tvangsauktion. Nu bor de i en lille flække
i en lille tændstikæske af en lejlighed. Men i det mindste har de da tag
over hovedet og et helbred, der ikke tog skade af det.

Fra : Leonard

Dato : 11-07-03 16:37

>Jeg mener dem, hvor der låner penge ud til folk, der ikke kan få lån
>andre steder.

Vi er nok enige.
Selvom banken kan virke streng når den ikke vil låne en penge, så er
der som regel en meget god grund til det, og den forsvinder ikke af at
låne pengene et andet sted.
Jeg er lidt af den holdning, at hvis folk alligevel låner penge hos
diverse mere eller mindre lyssky forbindelser, så er de også lidt selv
ude om at de kommer til at betale en høj rente.

Fra : Jernladyen

Dato : 11-07-03 23:33

> Selvom banken kan virke streng når den ikke vil låne en penge, så er
> der som regel en meget god grund til det, og den forsvinder ikke af at
> låne pengene et andet sted.

Banken regner efter, at man skal have et pænt rådighedsbeløb til overs,
når man har betalt faste udgifter. Da jeg f.ex. købte mit hus var
arbejdede jeg på et beskyttet pensionat. Det vil sige, at jeg hørte til
de lavtlønnede, da lønnen er virkelig ussel sådan et sted. Banken så
papirerne på huset igennem, men påstod, jeg ikke havde råd til at bo
der, og hvis jeg skulle have haft lånt til udbetalingen af dem, ville
jeg ikke have fået lånet. Nu havde jeg dem da heldigvis selv, så det var
ikke noget problem. Og jeg bor her da endnu, så de havde ikke ret. Det
har ganske vist været med at vende hver eneste 25 øre i lange perionder,
men det vidste jeg jo på forhånd.

> Jeg er lidt af den holdning, at hvis folk alligevel låner penge hos
> diverse mere eller mindre lyssky forbindelser, så er de også lidt selv
> ude om at de kommer til at betale en høj rente.

Det vil jeg så give dig helt ret i. Men hvis det er den ene part i et
samliv der gør det uden den anden parts vidende, som min ex-nabo, så
synes jeg det er meget synd for den anden.

http://www.kandu.dk/