Meridian 1 Option 11C, konfiguration af
Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-07-03 08:49

Goddag,

Har fået tilbudt en brugt ca. 3 år gammel Meridian 1 Option 11C til ISDN til
en rimelig pris.

Den kan vel også opgraderes til IP telefoni når det bliver mere udbredt?

Eneste problem er at jeg ikke vil have en teknikker til at sætte den op og
komme og lave ændringer hele tiden - man kan vel selv finde ud af det, hvis
man har lidt kendskab til det i forvejen? eller??
Der er vel nogle Windows programmer kan man støve op på nettet eller på det
går marked?? Om ikke andet må jeg få min gamle far til at vride armen om på
nogle kollegaer i TDC.

Lyder det som en umulig opgave?

Mvh
TKJ

Fra : Leif Olesen

Dato : 10-07-03 09:51

"Thomas Jensen" <tkjREMOOOOOVE@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> går marked?? Om ikke andet må jeg få min gamle far til at vride armen om

Hej TKJ

Jeg kan se, at du har forsøgt på den engelske nyhedsgruppe.

Der er et programmeringsværktøj til denne central, og der findes en version
der sælges til
brugere, men prisen er meget høj, og funktionaliteten er meget begrænset.

Jeg har været projektleder på en del installationer af 11C og med de
problemer TDC's teknikkere
havde med at få systemet til at køre rigtigt, så er mit råd: find noget der
er lettere at gå til.
Der findes IP kort til 11C, men du kan kun få det til at virke hvis du kan
få løst licensproblemet.
Nortel ændrede licenspolitik omkring 2000-2001, den gamle software kunne
køre med at det
hardware der blev smidt i anlægget. Men efter ændringen af licenssystemet,
så skal man have programmet låst op til det
antal porte/faciliteter man skal bruge. Det vil sige, at der godt kan sidde
et 24 ports kort i anlægget,
men du kan kun få lov til at bruge 8 porte, og hvis du skal have aktiveret
flere, så skal du betale
Nortel for en kode.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger så skriv.

mvh
Leif Olesen

Fra : Hartmann

Dato : 11-07-03 06:32

Hej Thomas

Det er ikke bare ligetil, men heller ikke svært, jeg har selv
programeret direkte i Meridian centraler siden 1986, men det kræver
nogle ting
Du skal have et level 1 password som minimum.
Du skal nok holde fingrene væk fra Customer Data basen ( Program 15) der
er nu også kun nogle få ting som har den større interesse når centralen
først en gang har kørt, og det har den vel.
Du har nogle problemer hvis du vil udvide den, nemlig Nortels nye licens
politik, som nævn i et andet indlæg, men ikke mindst at programere den
op så den køre med IP telefoni det er bare ikke ligetil, men til gengæld
så virker det så også bare, når det kører. Og Nortel er nok dem der har
flest faciliteter på IP af alle udbyderne.
Du kan selvfølgelig få fat i Nortels OTM database administrations
værktøj, i dette kan du selv i klar text lave de mest almindelige ting,
men ellers må jeg sige at lad de mennesker der ved noget om
telefoncentraler og det gælder alle de store der findes på markedet om
dette, lad være med selv at rode i dem, de kan alt for meget og du ved
alt for lidt om dem til at du vil få et godt resultat, som du og dine
brugere vil være tilfreds med.
Der finde flere firmaer der laver vedligehold på disse centraler så hvis
du vil kan du få fler tilbud ind på opsætning af central og så lave alt
det dagligdags selv.

MVH

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-07-03 09:35

Hej,

Tak for input fra begge. Jeg får anlægget i dag, ja faktisk to stk., så nu
går jeg i krig med det, men da der ikke er noget akut behov har jeg god tid
til at lege med dem og kigge lidt rundt i dem, og til prisen er det ikke den
store katastrofe hvis jeg kommer til at forvolde uoprettelig skade :-/
- Men som 4. generation i telebranchen, har jeg da forhåbning om det går, og
jeg har da også nogle nørder at trække på i firmaet, selvom de arbejder med
Lucent and Dialogic centraler (carrier side) til dagligt, har de vel lidt
teknisk knowhow alligevel.

Jeg har fået fat i et par CD'er med 1 GB manualer, så der er da lidt
dokumentation at referere til...

Efter lidt søgen fandt jeg også ud af det det ikke var i nyhedsgrupperne der
blev talt om dette, men på pbxinfo.com og tek-tips.com der er en livlig
debat, og svar på alle tænkelige spørgsmål. Der kan jeg også se at langt de
fleste arbejder direkte i anlægget frem for MAT og OTM, der ikke får mange
positive bemærkninger med på vejen :)

Mht. IP telefoni kan jeg ikke se fordelen ved at køre det på lokal siden,
men kun mht. evt. hjemmearbejdspladser og kontorer imellem.
Jeg tror BG Bank er gået over til IP telefoni på et Meridian efter de blev
koblet på Danske Bank's anlæg, og der er kvaliteten da mildest talt - om
ikke elendig - så i hvert tilfælde rimelig dårlig, så det er ikke sikkert at
tiden er til det endnu.

Mvh
TKJ

Fra : Hartmann

Dato : 11-07-03 10:02

Hej Thomas

Jeg skal ikke sige hvad BG bank gør, men det IP telefoni jeg har hørt
har været ( i de seneste år) fremragende, der er nøjagtig den samme
kvalitet som på en god mobiltelefon, og det er faktisk ligegyldigt
hvilket fabrikat det drejer sig om.
Hvis dine maskiner kører realse 22 kan du så vidt jeg husker sagtens
omgås Nortels licens system, til gengæld er der næsten ingen
funktionalitet på IP siden, men til dagligt brug vil du ikke have nogen
problemer.
Der er vist nok stadig suport fra Nortels side på Rl22 men ikke ret
længe endnu, de er ved Rls 25,40 og kommer vist nok til næste år med Rls
26. Du kan IKKE ummidelbart skifte til en disse Rls men skal desværre
også have nu HW.
Vi overvejer i hvertfald selv seriøst at få IP telefoni til vores små
lokationer (2 til 30 mennesker) men ikke på hovedkontor mm.

Held og lykke med dit projekt og PS hvor har du fået fingrene i 2
centraler fra eller er det en hemlighed.

MVH

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-07-03 10:24

Goddag Hartmann,

Jeg er opmærksom på problematikken med at få en høj release, men helst ikke
så høj at man ikke bare kan smide hardware i uden at skal købe licenser.
De eneste planer jeg har om IP telefoni er til et par stykker der arbejder
hjemme fra en gang i mellem (nu med mobiltelefon), og jeg antager Remote
Office 9110 og et Reach Line Card vil være den billigste løsning på det, og
det skulle kunne køre fra release 19, som anlægget forhåbentligt er oppe på.
På sigt kunne det da være meget smart om vi kunne koble det sammen med
hovedkontoret i USA via IP, men de har et Nortel Norstar, og jeg tror ikke
umiddelbart det kan lade sig gøre før de får et andet anlæg. Men det koster
ikke alverden at ringe til USA, så de udgifter skal selvfølgelig holdes op
mod hvad det vil koste i udvidelser.

Jeg ved ikke 100% sikkert hvor de kommer fra. Men sælger er et konkurrerende
mærke, så mon ikke det er nogen de har taget ind i en byttehandel om et af
deres nye anlæg. Så kan man kun spekulere på hvorfor de tidligere ejere har
udskiftet et næsten nyt anlæg, for dyrt i drift/udvidelser?... temmelig
sikkert...

Mvh
TKJ

Fra : Hartmann

Dato : 11-07-03 10:50

> [...]
ejere har
> udskiftet et næsten nyt anlæg, for dyrt i drift/udvidelser?...

Hej Thomas

Måske men nok snare en smart sælger der har fået overtalt en IT chef til
at hans anlæg er det eneste rigtige.
Desværre er der alt for mange IT folk der tror at de ved noget om
telefoni, men det gør de sjældent.
Hvis de er ca 3 år gamle skulle det undre mig om de skulle køre Rls 19,
de køre nok Rls 22, det gik lidt stærkt med Rls fra 19 til 22 jeg tror
dårligt Rls 20 nåede at komme til DK, før der kom en ny.
Vi har som sagt selv en central der kører Rls 18, det går fint så længe
vi ikke skal noget nyt, og det skal vi ikke, men når den sluttes sammen
med andre kommer der dog lidt mange fejlmeldinger uden at det betyder
alverden.
Jeg tror du har ret i at slutte sammen med en Nortstar det er ikke lige
sådant, men det kan da sikkert lade sig gøre, men taler man så meget med
USA allene pga tidsforskelle at det kan betale sig.???

MVH

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Leif Olesen

Dato : 11-07-03 14:57

"Hartmann" <Hartmann.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de køre nok Rls 22, det gik lidt stærkt med Rls fra 19 til 22 jeg tror
> dårligt Rls 20 nåede at komme til DK, før der kom en ny.

Hej Begge to

Jeg oplever ofte, at der udskiftes anlæg af denne type, fordi sælgerne af de
nye anlæg
tager et tab eller sælger uden avance. Ofte sker det også fordi
udvidelsesomkostningerne på
det eksisterende anlæg prissættes for højt.

Jeg er enig med Hartman i at beslutningerne ofte træffes af folk uden den
nødvendige indsigt.

Mine oplysninger omkring Remote Office siger, at det virker fra relase 17,
men jeg har først været med til at bruge det fra release 24, og det var i
oktober 2000, og da kostede remote office ca 37.000,- som TDC kostpris,
salgsprisen var omkring 55.000,- .

Hvis du skal have forbundet to meridian anlæg, så er der nogle fælder
omkring nummerering og fælles telefonist osv.

Jeg vil nok vurdere, at det bliver meget svært at få de to anlæg op at køre,
men hvis du får brug for hjælp, kan du kontakte mig direkte. fjern vaas i
min mailadr.

mvh
Leif

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-07-03 09:59

"Leif Olesen" <lovaas@vaasteleadvice.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
køre,
> men hvis du får brug for hjælp, kan du kontakte mig direkte. fjern vaas i

Hej Leif,

Host host host, godt der er armlæn på stolen, ellers var jeg da faldet
ned...

Det er en pebret pris for Remote Office, og det er antageligt ikke blevet
billigere. Prisen for de to anlæg (næsten fulde af kort), inkl. batteri
backup og 7 telefoner i Orion serien var kr. 6000,- leveret...
Jeg kan dog se at der er et kæmpe marked for "refurbished" udstyr, så mon
ikke jeg kan støve noget op et sted.

Det med at forbinde det til USA må vi tage når den tid kommer, så kan det
godt være jeg må smide håndklædet i ringe og tilkalde en ekspert.

Nu skal du passe på med hvad du tilbyder, det kunne være jeg gjorde brug af
tilbudet ;)

Mvh
TKJ

Fra : Leif Olesen

Dato : 16-07-03 12:04

> [...]
> godt være jeg må smide håndklædet i ringe og tilkalde en ekspert.
>
> Nu skal du passe på med hvad du tilbyder, det kunne være jeg gjorde brug

Hej igen

Jeg kiggede lige i mine gamle oplysninger, Orion apparater kan virke på
remote office hvis man kører release 24 eller
højere, og så har du licensproblemer.

Nortel anbefaler også, at man har installeret Enterprice package supporting
public ISDN networking.

Hilsen

Leif

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-07-03 18:23

> [...]
> højere, og så har du licensproblemer.
>
> Nortel anbefaler også, at man har installeret Enterprice package

Hej,

OK, tak for input. Det er lidt modstridende oplysninger jeg har fået/læst om
emnet.
Jeg er nået til at det må være Rls. 23 med henvisning til manualen "Reach
Line Card - Installation and Administration Guide" (555-8421-210).

Om det er Aries eller Orion serien der benyttes dermed er vist ligemeget,
begge skulle kunne køre på en hvilken som helst release. Det er kun Taurus
der skal have mindst rls. 25.

Mvh
TKJ

Fra : Leif Olesen

Dato : 23-07-03 10:53

> [...]
> begge skulle kunne køre på en hvilken som helst release. Det er kun Taurus

Ja til normalt brug, men når apparatet skal sidde på et remote office,
så er det efter mine oplysninger ikke ligemeget med Orion.

mvh
Leif

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-07-03 15:02

Nu er de kommet, men jeg har ikke tid til at kigge på det nu. Ud fra
klistermærkerne ser det ud til at den ene er release 21.19, men jeg har ikke
haft den sat til endnu. Det andet ved jeg ikke, det fik vi med uden
beregning for at have lidt stumper. Der er i øvrigt 3 anlæg mere (lidt
ældre), så hvis du skal have fat i nogle billige kort kan du få et
telefonnummer hvis du smider en mail.
Der er fårhåbentligt ikke password på, men det fider jeg jo ud af i næste
uge. Sælger mente at TDC ikke lægger password i anlæggene, men kun i deres
service modem. (Og det kan de da få tilbage i bytte for PW hvis det skulle
være).
Det var da også glædeligt at der var Meridian Mail i, det koster ellers en
formue hvis jeg skulle ud og have et nyt.

Mht. at ringe til USA er supporten åbent 21 timer i døgnet, og network ops.
døgnet rundt, så der er ofte vi ringer/stiller om hvis der er noget vi ikke
lige kan klare herfra. Derfor kunne det være meget smart at have det hele
forbundet via IP.

Mvh
TKJ

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-07-03 17:00

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvilken release man her.
Hvordan gør man det på Meridian 1 ?
Jeg kunne godt tænke mig at ændre lidt på de navne der bliver
præsenteret i displayet på apperaterne, det skulle vel være muligt ?

/Hans

Fra : Hartmann

Dato : 12-07-03 14:02

"Hans Kjaergaard" skrev d. 11-07-03 17:00 dette indlæg :
> [...]
> Jeg kunne godt tænke mig at ændre lidt på de navne der bliver
> præsenteret i displayet på apperaterne, det skulle vel være muligt ?

Hej Hans

For at gå ind få hvilken version

Skriver du

LD 22

REQ ISS

Så får du Realese mm

Hvis du skal ændre navne i displays

Skal du i Program 95

LD 95

REQ CHG
TYPE NAME
CUST Sandsynligvis skrives 0
CPND_LANG <CR>
DN Her skrives lokal nr
NAME Nyt navn

Hvis det er et nyt Nr skrives NEW istedet for CHG.
Husk at du skal være logget på centralen før du kan dette.

God fornøjelse

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-07-03 10:31

Det kan godt være jeg har overset noget, men mener at have fulgt
input/output guiden:

Hvordan pokker får man lov til at logge på?

Jeg har forbundet direkte til anlæggets SDI port, og lige så snart jeg
etablerer forbindelse via Hyperterminal (V. 6.3) begynder den at fortælle
mig en helt masse (indsat herunder).
Der kommer slet ikke en kommandoprompt for jeg kan få lov til at skrive, den
bliver bare ved med at skrive det samme hele tiden.

Jeg vil bare lige prøve at se om jeg kan komme ind med default password og
checke version på anlæg og Mer Mail mens jeg har fat i sælger.
Der er ikke forbundet nogen kabler til anlægget endnu, så det er
forhåbentligt derfor alle de fejlmeddelelser kommer, dem jeg har slået op
ser dog ikke så gale ud.

Mvh
Thomas

AMLM024 08

CSA001 9 0:09:32 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:10:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:10:32 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:11:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:11:32 1/04/1993 4
VAS008 ADMIN VSID 9 CUST -- TIME & DATE 0:11:34 1/04/1993

AUD370 VSID 9 CUST --
AUD370 4020 VCE -- DTA -- CTN --

AMLM024 08

CSA001 9 0:12:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:12:32 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:13:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:13:32 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:14:02 1/04/1993 4

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-07-03 14:39

On Mon, 14 Jul 2003 11:30:41 +0200, "Thomas Jensen"
<tkjREMOOOOOVE@tdc-broadband.dk> wrote:

>Det kan godt være jeg har overset noget, men mener at have fulgt
>input/output guiden:
>
>Hvordan pokker får man lov til at logge på?
Ja det ville jeg også gerne vide.

>Jeg har forbundet direkte til anlæggets SDI port, og lige så snart jeg
>etablerer forbindelse via Hyperterminal (V. 6.3) begynder den at fortælle
>mig en helt masse (indsat herunder).
Er du forbundet direkte til stikket på panelet i centralen ?

>Der kommer slet ikke en kommandoprompt for jeg kan få lov til at skrive, den
>bliver bare ved med at skrive det samme hele tiden.
Du får noget læsebart, det gør jeg ikke. jeg får noget "dD" en gang
imellem. Jeg får også svar når jeg sender noget til dyret (ENTER eller
div bogstaver), svaret er dog ikke læsebart.
Hvordan har du sat hyperterminal op ?
Ifgl dokumentationen skulle 9600 8N1 "ingen flow Control" kunne
bruges.
Jeg har et NTBK48 kabel i (Og modem eliminator), og det er kun port 0
og 1 der virker, port 2 er død.
Jeg har 2 ethernet ind/udgange på den som jeg gerne vill have koblet
noget til. Jeg skal dog først ind og konfigurerer opsætningen førtst
før de kan bruges. Den ene er til MIRAN kortet, den anden kan jeg ikke
finde ud af hvad jeg kan med.

/Hans

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-07-03 15:25

> [...]
> div bogstaver), svaret er dog ikke læsebart.
> Hvordan har du sat hyperterminal op ?
> Ifgl dokumentationen skulle 9600 8N1 "ingen flow Control" kunne

Ja, den fortæller en helt masse, der er en "cold start" herunder, det tager
ca. 10 minutter, men så står den og gentager det samme igen og igen, jeg kan
overhovedet ikke skrive noget, det er ligesom om den er i en eller anden
status mode...

Jeg har tilsluttet direkte fra en seriel port på PC'en til SDI porten på
backpanelet, via et null-modem kabel.
Logget på med default værdierne i Hyperterminal, men med 19000 (det står
dipswitchen i systemet på), og så altså defaulatværdierne 8 N 1, og flow
control på "Hardware"

HWR000

SYS000 0400 0003 0800 00
DATA FROM CARTR.
SYST. CORE EDD
CARTR. EDD
SYSLOAD RELEASE 21.19
DONE
INI000 0000 00 00 00 0000 0000 0003 0800 0000
EHM300 06
EHM300 08
EHM300 17
EHM300 19
EHM300 22
EHM300 26
EHM300 33
EHM300 34
EHM300 35
EHM300 36
EHM300 41
EHM300 42
EHM300 43
EHM300 09
EHM300 15
EHM300 24
EHM300 44
EHM300 02
EHM300 03
EHM300 20
EHM300 45
EHM300 46
EHM300 48
EHM300 49
DSET000 DOWN LOAD 360 0 40 0 0 0 0 2576
INI002 0088
INI003 00AF 00B0 00B4 00B8

AMLM024 08

CSA001 9 0:00:02 1/04/1993 4
XMI002 2 SILC
XMI002 3 XFEM
XMI002 5 XFALC
XMI002 6 XDLC
XMI002 8 XDLC
AMLM024 08

MISP300 001 FROM: SYS DSBL - SELFTESTS PASSED TO: ENBL
TIME: 00:00:32

CSA001 9 0:00:32 1/04/1993 4
BRI803 MISP 1 BRIE: ENABLE TASK BEGINS

BRI809 MISP 1 BRIE: ENABLE TASK COMPLETED

DSL: 2 0 0 0 RLS CONFIRM TIME: 0:00:40 1/04/1993

DSL: 2 0 0 1 RLS CONFIRM TIME: 0:00:40 1/04/1993

DSL: 2 0 0 2 RLS CONFIRM TIME: 0:00:40 1/04/1993

DSL: 2 0 0 3 RLS CONFIRM TIME: 0:00:40 1/04/1993

DSL: 2 0 0 4 RLS CONFIRM TIME: 0:00:42 1/04/1993

DSL: 2 0 0 5 RLS CONFIRM TIME: 0:00:42 1/04/1993

XMI002 7 XDLC
DROL000 TDS LD34 BEGIN 00:01 1/4/1993

DROL001 TDS LD34 END 00:01 1/4/1993

DROL000 CED LD35 BEGIN 00:01 1/4/1993

AMLM024 08

CSA001 9 0:01:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:01:32 1/04/1993 4
DTC007
ERR220 11 0
AMLM024 08

CSA001 9 0:02:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:02:32 1/04/1993 4
DTC012
DTC006
AMLM024 08

CSA001 9 0:03:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:03:32 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:04:02 1/04/1993 4
DROL001 CED LD35 END 00:04 1/4/1993

DROL000 MTRK LD36 BEGIN 00:04 1/4/1993

TRK041 0 11
DROL001 MTRK LD36 END 00:04 1/4/1993

DROL000 CNF LD38 BEGIN 00:04 1/4/1993

DROL001 CNF LD38 END 00:04 1/4/1993

DROL000 DUMP LD43 BEGIN 00:04 1/4/1993

EDD000
EDD TO CARTR.
%%%
AMLM024 08

CSA001

DIRECTORY9 0:04:32 1/04/1993 4
CONFIG
PATCH 49
PATCH 48
PATCH 46
PATCH 45
PATCH 44
PATCH 43
PATCH 42
PATCH 41
PATCH 36
PATCH 35
PATCH 34
PATCH 33
PATCH 26
PATCH 24
PATCH 22
PATCH 20
PATCH 19
PATCH 17
PATCH 15
PATCH 09
PATCH 08
PATCH 06
PATCH 03
PATCH 02
PHYSICAL MAP
BCS TEMPLATE
PBX TEMPLATE
CUST
ACUST
ROUTE
LTN TN
LTN LNK
PGRP
TN
SCL
AMLM024 08

CSA001 9 0:05:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:05:32 1/04/1993 4
ESN 00
NCTL
ACD
DISA
CPK
FRL
NFCR TREES
DTAD
ASNCH
AML
VAS
ARIES
SYSP
XPEC
XTDT
FTC
MCAD
FCAD
FDCT
DTI2
FFC
LAPW
MSDL/MISP BLK
SOCKET ID BLK
MISP
SEER
MFCI
TBAR RCDT
TBAR ART
CPND
CPND NM
CHECKING
AMLM024 08

CSA001 9 0:06:02 1/04/1993 4

RECORD COUNT = 0079
DATADUMP COMPLETE

DROL001 DUMP LD43 END 00:06 1/4/1993

DROL000 AUDIT LD44 BEGIN 00:06 1/4/1993

AMLM024 08

CSA001 9 0:06:32 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:07:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:07:32 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:08:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:08:32 1/04/1993 4
VAS008 ADMIN VSID 9 CUST -- TIME & DATE 0:08:46 1/04/1993

AUD370 VSID 9 CUST --
AUD370 4020 VCE -- DTA -- CTN --

DROL001 AUDIT LD44 END 00:08 1/4/1993

DROL000 MFD LD54 BEGIN 00:08 1/4/1993

DROL001 MFD LD54 END 00:08 1/4/1993

DROL000 DTIM LD60 BEGIN 00:08 1/4/1993

AMLM024 08

CSA001 9 0:09:02 1/04/1993 4
DROL001 DTIM LD60 END 00:09 1/4/1993

AMLM024 08

CSA001 9 0:09:32 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:10:02 1/04/1993 4
AMLM024 08

CSA001 9 0:10:32 1/04/1993 4
AMLM024 08

.... og så fortsætter den bare med det samme igen og igen...

Fra : Hartmann

Dato : 15-07-03 10:46

> CSA001 9 0:10:32 1/04/1993 4
> AMLM024 08
>
> .... og så fortsætter den bare med det samme igen og igen...

Hej Thomas

Det meste af det du skriver er bare hvad den skal ved en opstart, men
din CSA 001 alarm er straks noget helt andet, der mangler en forbindelse
til CSL, som må have været noget externt der har være tilsluttet SDi
porten, men om den ikke skulle kunne køre alligevel ved jeg ikke.

Men prøv

Tast <CR>
skriv LOGI <CR>
skriv password

MVh

Jej

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Jensen

Dato : 15-07-03 18:22

> [...]
> til CSL, som må have været noget externt der har være tilsluttet SDi
> porten, men om den ikke skulle kunne køre alligevel ved jeg ikke.

Ja ifølge "Software Input/Output Guide" betyder det.

ESDI no response to the SL-1's command.
There is no response from the ESDI card. The ESDI hardware may not be
equipped.

Ved lidt videre læsning kunne jeg se det kunne tyde på det var pga. Meridian
Mail - som ikke var tændt, og ved at slå det til kørte den det hele igennem
og jeg fil AUD000 - "all systems go, ready for takeoff", alt skulle være i
den skønneste orden.

Jeg kan stadig ikke skrive noget, ej heller logge ind i blinde. Der sker
ikke en pind.
Kan man ikke benytte et alm. null-modem kabel? Jeg bruger et ganske
almindeligt som jeg bruger til det Ascom system vi har kørende i øjeblikket.

Jeg har også det omtalte NUBK48AA kabel med 3 porte, og null modem adapteren
A0378652.
Ifølge manualen skal det koblet til "SDI" stikket øverst til venstre i det "
nederste rum", (det er også der jeg har prøvet med det andet kabel, det er
den eneste tilslutning der er - jeg går ud fra det er den du mener med
direkte til CUP'en?) og port 0 bruges til lokal terminal opkobling gennem
modem adapteren A0378652, og port 1 til modem, port 2 kunne vist ikke bruges
til noget.

Problemet er så at få en 25 pin seriel tilsluttet, vi har ikke nogen PC der
er så gammel, og det er nærmest umuligt at opdrive en adapter med 25/9 pin
hun/hun. Men er det et must at bruge dette særlige Nortel kabel?

Det er Tele Danmark der sidst har stået for service på dette anlæg. Så vidt
jeg er orienteret ændre de ikke PW på dem??
Så det skulle være default level 1 og level 2 - begge 0000 ifølge
manualerne.

Håber der en nogen der har et forslag :)

Mvh
Thomas

[...]

MISP300 001 FROM: SYS DSBL - 0 TO: SYS DSBL - RESET THRESHOLD
TIME: 00:00:00

DSET000 DOWN LOAD 360 0 40 0 0 0 0 2560
INI002 0088
INI003 00A4 00AF 00B0 00B4 00B8

AMLM024 08

CSA001 9 0:00:02 1/04/1993 4
XMI002 2 SILC
XMI002 3 XFEM
XMI002 5 XFALC
XMI002 6 XDLC
XMI002 8 XDLC
AMLM024 08

CSA001 9 0:00:32 1/04/1993 4
[...]

BSD090 MAIL

BSD POWER OK
XMI002 10 MMAIL
DTC012
DTC006
CSA001 9 0:03:24 1/04/1993 9
DROL001 CED LD35 END 00:04 1/4/1993

DROL000 NWS LD30 BEGIN 00:04 1/4/1993

NWS301 -6 -7 -8
ESDA002 9 0:06:40 1/04/1993
CSA003 9 0:06:40 1/04/1993
DROL001 NWS LD30 END 00:06 1/4/1993

DROL000 MTRK LD36 BEGIN 00:06 1/4/1993

TRK041 0 11
DROL001 MTRK LD36 END 00:07 1/4/1993

DROL000 CNF LD38 BEGIN 00:07 1/4/1993

DROL001 CNF LD38 END 00:07 1/4/1993

DROL000 DUMP LD43 BEGIN 00:07 1/4/1993

EDD000
EDD TO CARTR.
%%%

DIRECTORY
CONFIG
PATCH 49
PATCH 48
PATCH 46
PATCH 45
PATCH 44
PATCH 43
PATCH 42
PATCH 41
PATCH 36
PATCH 35
PATCH 34
PATCH 33
PATCH 26
PATCH 24
PATCH 22
PATCH 20
PATCH 19
PATCH 17
PATCH 15
PATCH 09
PATCH 08
PATCH 06
PATCH 03
PATCH 02
PHYSICAL MAP
BCS TEMPLATE
PBX TEMPLATE
CUST
ACUST
ROUTE
LTN TN
LTN LNK
PGRP
TN
SCL
ESN 00
NCTL
ACD
DISA
CPK
FRL
NFCR TREES
DTAD
ASNCH
AML
VAS
ARIES
SYSP
XPEC
XTDT
FTC
MCAD
FCAD
FDCT
DTI2
FFC
LAPW
MSDL/MISP BLK
SOCKET ID BLK
MISP
SEER
MFCI
TBAR RCDT
TBAR ART
CPND
CPND NM
CHECKING

RECORD COUNT = 0079
DATADUMP COMPLETE

DROL001 DUMP LD43 END 00:09 1/4/1993

DROL000 AUDIT LD44 BEGIN 00:09 1/4/1993

BUG4111 00B6 56E6 00B6 4E29 00B6 4D48 00B6 490B 00B6 4679
BUG4111 + 00AF 715F 00AF 6B60 00AF 6A21 00AF 6986 00AF 697A
BUG4111 + 00AF 691E
BUG4111 : 9 0009 2 0
DROL001 AUDIT LD44 END 00:11 1/4/1993

AUD000
DROL000 MFD LD54 BEGIN 00:11 1/4/1993

DROL001 MFD LD54 END 00:11 1/4/1993

DROL000 DTIM LD60 BEGIN 00:11 1/4/1993

DROL001 DTIM LD60 END 00:11 1/4/1993

AUD000
TIM3969 00:15 1/4/1993 CPU 0

AUD000

Fra : Hartmann

Dato : 19-07-03 17:09

"Thomas Jensen" skrev d. 15-07-03 18:22 dette indlæg :
> [...]
> Så det skulle være default level 1 og level 2 - begge 0000 ifølge
> manualerne.
>
> Håber der en nogen der har et forslag :)

Du kan da hos RS købe omsættere fra 25 til 9 ben så det er ikke noget
problem.
Jeg ved ikke hvem der har sagt til dig at TDC ikke ændre PW, det gør de
altid med mindre kunden beder dem om at lade være, så du kommer nok til
at tage kontakt til TDC for at få dem til at lave et PW til dig, de gir
dig nok ikke deres eget.
Prøv at sætte din forbindelse op direkte på CPUen, det er som regel
nemmere, 9600 N 8 1 burde virke.
Portene på dit SDI kort kan være sat op til et modem og så er det ikke
helså nemt, men port 0 som er på CPU korten er normalt sat op til en
terminal, og så er det kun ben 2-3 der skal byttes hvis du har
problemer.

MVH

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-07-03 18:26

> [...]
> helså nemt, men port 0 som er på CPU korten er normalt sat op til en
> terminal, og så er det kun ben 2-3 der skal byttes hvis du har

Hej,

Jeg har nu fået fat i et par adaptereok kan fint komme i forbindelse med den
via port 0, med settings: 9600 N 8 1
Desværre var passwords ikke længere default, så nu skal jeg have fat i TDC
for at se om de kan finde dem i arkiverne...

Mvh
TKJ

Fra : Hartmann

Dato : 15-07-03 10:53

Hej Thomas

Prøv evt at flytte din terminal over på CPU kortet, der får du direkte
adgang til CPUen og slipper uden om evt fejl ud til SDI kort.
Det er normalt sat op til 960, men det kan du se med det samme.
Som sagt for at logge på skriverdu

<CR>
LOGI <CR>
derefter Password

MVH

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Hartmann

Dato : 15-07-03 11:50

> [...]
førtst
> før de kan bruges. Den ene er til MIRAN kortet, den anden kan jeg

Hej Hans

Her er du LANGT ud over hvad du selv kan lave, centralen skal
konfigureres med IP addresser mm, det vil jeg KRAFTIGT fraråde dig selv
at gøre, jeg føler lidt at det du og andre vil det er det samme som hvis
jeg tog en bog om at opererer en blindtarm eller en grå stær læste den
og så troede at jeg kunne lave en sådan operation med godt resultat.
En telefoncentral skal man ABSOLUT ikke rode i de ædlere dele, hvis man
ikke er MEGET sikker på hvad man gør.
Jeg har arbejdet med Meridian i 17 år og der er altså ting jeg holder
mig langt væk fra, og lader de mennesker der har lært noget om disse
specielle ting om dette. En af disse ting er opsætning af centralens IP
addresser mm, der skal ikke ret meget til før det går galt, bla må den
ABSOLT ikke tilsluttes et netværk hvor der foregår Broadcast, den skal
isoleres fra med en router eller på anden vis. Så hvis du ikke er absolt
sikker på hvad du laver så hold fingrene væk, især hvis din central er
oppe og køre live trafik, det kan blive endog meget dyrt for dig når og
jeg siger ikke hvis med vilje du får lagt den ned.

MVH

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-07-03 19:27

On Tue, 15 Jul 2003 10:50:14 GMT, "Hartmann" <Hartmann.news@kandu.dk>
wrote:

>Hej Hans
>

>Her er du LANGT ud over hvad du selv kan lave, centralen skal
>konfigureres med IP addresser mm, det vil jeg KRAFTIGT fraråde dig selv
>at gøre,
Takker for advarslerne. Det vil dog ikke afholde mig fra at prøve at
få kontakt med centralen.

>En telefoncentral skal man ABSOLUT ikke rode i de ædlere dele, hvis man
>ikke er MEGET sikker på hvad man gør.
Det er derfor at jeg spørger, men jeg erkender at jeg spørger lidt i
blinde. Jeg har ikke lige haft energi til at læse den meter
dokumentation der er til centralen.
Jeg føler mig dog ikke dårligt klædt på til opgaven.
Jeg har bla repareret/testet/konfigureret telefoncentraler i 10 år, så
det er ikke helt fremmed land. Jeg er heller ikke helt uden viden om
netværk og IP, da det er det jeg har beskeftiget mig med de sidste 5
år.

> [...]
>ABSOLT ikke tilsluttes et netværk hvor der foregår Broadcast, den skal
>isoleres fra med en router eller på anden vis.
Her har jeg fået nogle meget brugbare informationer, bare fortsæt.

> [...]
>oppe og køre live trafik, det kan blive endog meget dyrt for dig når og
>jeg siger ikke hvis med vilje du får lagt den ned.
Nu er der flere hundrede mennesker der er afhænig af at jeg ikke
"leger" med firmaets infrakstraktur. Og jeg kender aldeles godt
konsekvenserne ved "små hurtige eksperimenter".
Jeg har ikke selv fået lagt hele systemet ned. (Det har vi konsulenter
der kan klare), men jeg har været tæt på.
Mit slutmål er at vi selv kan oprette navne til lokalnummerene og
ændre i ringegruppernes sammensætning. Længere er den ikke.
Om det så kan/skal ske via ethetnetsnittet eller via RS232 vides ikke.
Vores leverandør er normalt meget træg til at lave disse
ændringer/tilpasninger, så træg at det er et problem.
Det skal ende med at når jeg opretter en bruger på vores netværk, kan
jeg samtidig give ham et telefonnummer og så er denne nye bruger klar
til action, med i alle systemer, alle telefonlister, alle grupper. Og
dette fra dag et.

/Hans

Fra : Hartmann

Dato : 16-07-03 06:28

Hej Hans

De 2 ting du nævner, og en del andre ting er helt normale ting, du kan
lave, det gør mange andre i DK, men!!!!!

Det kræver altså lige nogle ting

Du skal have en terminal der virker.

En PC med Procomm på vil kunne gøre det ud for din terminal, denne for
bindes til CPUen eller en dertil oprettet terminal port på centralen,
lad være med at lave den selv få din leverandør til dette, så går der
intet galt.

Du SKAL altså læse i din 1 meter lange dokumentation, du skal primært
bruge flg programmer

LD 10 Analoge telefoner
LD 11 Digitale telefoner
LD 95 Navne.

Hvis du ikke vil læse så meget er der kun en vej, du må investerer i en
MAT eller OTM tage et kursus i dette også bare gå igang. ( Dette er
langt at anbefale) Så får du samtidig mulighed for at lave og benytte
mange andre faciliteter i din central.

Du skal have et PASSWORD, det SKAL du have fra din leverandør, det
koster sikkert noget da han ikke vil give dig hans eget men skal lave
det til dig, det kan dog laves remote hvis han har modem adgang.

Hvordan du laver navne mm har jeg vist dig tidligere, men at begynde her
at beskrive hvordan du laver alle de forskellige opsætninger der kan
laves, det er nok at gå for vidt, når du arbejder i Terminal mode så er
alle input i Nortels koder, nogle er logiske andre er absolut ikke,
nogle er nemme at ændre/fjerne andre absolut ikke, derfor vil jeg
kraftigt anbefale at du/I bruger de relativt få penge på en OTM og de 2
kurser der findes til denne, SÅ vil i kunne få noget ud af jeres central
og i vil hurtigt få tjent jeres penge ind igen, vær dog klar over at når
dine brugere finder ud af at i selv kan lve ændringer så breder behovet
sig kraftigt, og lige pludseligt bruger du MEGET tid på at lave
ændringer, og derfor er OTM en god investering, da den giver en mulighed
for at dokumentere hvad der findes på den enkelte TLF via et Excel
regneark.

MVH

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Leif Olesen

Dato : 16-07-03 12:08

> [...]
> ændringer, og derfor er OTM en god investering, da den giver en mulighed
> for at dokumentere hvad der findes på den enkelte TLF via et Excel

Hej

Til oplysning, så lå prisen på MAT 6.5, 1 site på 1 pc incl. 4 dages kursus
på kr 17-27.000,- afhængig af forhandlingsevne.

Hilsen
Leif

Fra : Hartmann

Dato : 16-07-03 12:22

> [...]
kursus
> på kr 17-27.000,- afhængig af forhandlingsevne.

Hej Leif

Jeg tror ikke du kan købe MAT mere, du kan sikkert kun få OTM, hvis det
skal være fra nyt.
Der er prispolitikken lidt anderledes, man betaler for OTM, og derefter
et mindre beløb for licens til telefonerne, de købes så vidt jeg husker
i portioner af mindst 50 af gangen.
Jeg kender ikke lige prisen, jeg ved kun at der ofte har være tilbud på
at bytte fra MAT til OTM med en meget lav pris, og der er også mange
flere faciliteter i OTM.
Jeg har selv kørt på den første version, og det var ingen god oplevels,
men de nye versioner virker meget bedre, dog skal man absolut ikke prøve
at leje fler bruger på OTM, det går op i hat og briller.
Der findes 2 kurser til OTM, man kan nøjes med det første hvis man vil,
men de er gode at tage begge to.

God fornøjelse

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Leif Olesen

Dato : 17-07-03 08:03

> [...]
> skal være fra nyt.
> Der er prispolitikken lidt anderledes, man betaler for OTM, og derefter

en det største problem, jeg ser i det at genstarte gamle meridian anlæg, som
disse, er alle de uafklarede spørgsmål omkring hvilken software der er
installeret, og hvis der leveret Orion apparater med, så tror jeg ikke at
anlæggene kører med det gamle licens system.

Hilsen
Leif

Fra : Hartmann

Dato : 17-07-03 08:21

">
> [...]
at
> anlæggene kører med det gamle licens system.

Hej Leif

Jeg vil give dig ret, jeg forstår heller ikke helt det med alder mm,
hvis de skulle være Rls 19, så er de ikke 3 år gamle, snarere 5 -7 år.
Så vidt jeg husker kom Rls 18 omkring 96 og Rls 19 i 97.
Det kan være ok at købe et gammelt anlæg, både som res dele men også til
at sætte idrift igen, men efter min mening er det noget naivt at tro at
man selv kan få det op at spille igen, har man råd til at udvide sin
virksomhed må man altså også have råd til at få lavet noget så vigtigt
som sine telefoner af nogen der ved hvad de laver.
Fordi man har arbejdet med telefoni i mange år kan man jo ikke
automatisk lave alle typer af anlæg, så skulle jeg jo også kunne lave MD
110 anlæg, jeg ved jo hvar filosofien er bag disse og så kunne jeg jo
bare køre der ud af, men sådan er den virkelige verden altså bare ikke.

MVH

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-07-03 18:44

> [...]
> 110 anlæg, jeg ved jo hvar filosofien er bag disse og så kunne jeg jo
> bare køre der ud af, men sådan er den virkelige verden altså bare ikke.

Hej Hartmann,

Jeg mener ikke at have skrevet det er Rls. 19 ... Det er Rls. 21, og
telefonerne kan evt. være kommet til siden, de er nemlig ikke lige gamle,
tror de nyeste er fra 2001.

Mht. selv at sætte det op er det mere et princip end et økonomisk valg. Jeg
mener at hvis man har købt ejendomsretten til et eller andet, ja så er det
vel op til ejeren at disponere over genstanden. Regner man mit tidsforbrug
ud vil det nok på kort sigt være billigere at få andre til at sætte det op,
men på lang sigt tror jeg der vil være en gevinst ved at have en der kender
anlægget der kan gå og lave småjusteringer i det daglige.

Mvh
TKJ

Fra : Hartmann

Dato : 23-07-03 06:27

> [...]
kender
> anlægget der kan gå og lave småjusteringer i det daglige.

Hej Thomas

Det kommer primært fra dit svar d 11/7 Kl 10,24, men det er da kun godt
hvis de kører en højere Rls, men så stemmer det jo bare ikke med dit
ønske om ikke at komme ind under de nye licens betemmelser.

Der er altså himmelvid fforskel på at lave det daglige på en central og
så sætte den op, du giver selv svaret det kan nok ikke økonomisk betale
sig at sætte den op selv.
Jeg har set en del centraler blive sat op og jeg har ALDRIG oplevet at
TDC's teknikere har været karige med informationerne om hvad de laver
eller ikke villet svare på spørgsmål, så derfor er det jeg siger, få
nogen til at sætte dem op, få de oplysninger ud af dem du kan, tag et
kursus eller 2 og så er du oppe at køre på en professionel måde, og
vigtigst af alt du har nogen du kan få til at hjælpe dig hvis du kommer
ud for et alvorligt driftstop.

MVH

Jeh

http://www.kandu.dk/