Problemer med æ, ø og å i Mozilla
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-07-03 21:53

Andre, der har oplevet dette?

Jeg kan ikke indtaste æ. ø og å i indtastningsfelter i Mozilla. I stedet
vises de tre bogstaver, som de ser ud i Windows (µ, ° og Õ - hvis dette
virker korrekt i min newsklient).

På min nummer to computer er der ingen problemer, og så vidt jeg kan se,
benytter jeg samme indstillinger på dem begge, dvs. codepage 850 i
config.sys og Western i Mozilla.

Det har tidligere virket, og i starten troede jeg, at det var en fejl i
Mozilla, fordi den vist opstod omtrent samtidig med, at jeg skiftede til
Mozilla 1.3. Men fejlen er også i 1.4 og efter at have prøvet med mine
gamle Mozillaer (1.1 og 1.2), kan jeg se, at fejlen nu også findes i
dem. Jeg har prøvet at oprette en ny profil, men det gør ingen forskel,
ligesom jeg har prøvet at skifte mellem forskellige fonte, hvilket
heller ikke hjælper.

Og det er altså kun i indtastnigsfelter, fejlen opstår. Danske bogstaver
på hjemmesider vises fint.

Nogle forslag til, hvad jeg skal lede efter?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : H. P. Holm

Dato : 02-07-03 02:51

Kim Ludvigsen skrev:

> Og det er altså kun i indtastnigsfelter, fejlen opstår. Danske bogstaver
> på hjemmesider vises fint.
>
> Nogle forslag til, hvad jeg skal lede efter?

Grafikkort og kortets bios? S3 Virge grafikkort laver tilsvarende
fejl rundt omkring i Netscape 4.7 hos mig, og problemet forsvinder
i samme øjeblik der kommer et andet grafikkort i maskinen.

Scott E. Garfinkle ledte mig på sporet for et par år siden hvor
jeg brokkede mig over fejlen i en af comp.os.os2 grupperne.

--
Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-07-03 03:11

H. P. Holm wrote:

> Grafikkort og kortets bios?

Jeg har desværre ikke ændret hverken grafikkort eller bios, og jeg tror
også jeg benytter den samme SDD-driver som tidligere. Jeg har dog haft
prøvet SNAP på et tidspunkt, som vist godt kan falde sammen med
problemets opstående, men kan det have ændret noget?

Jeg har forøvrigt ingen problemer med de danske bogstaver i Netscape 4.7
eller nogle andre programmer for den sags skyld, kun Mozilla.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : H. P. Holm

Dato : 02-07-03 04:34

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Jeg har forøvrigt ingen problemer med de danske bogstaver i Netscape 4.7
> eller nogle andre programmer for den sags skyld, kun Mozilla.

Hvad med den skrifttype Mozilla bruger til indtastningsfelter -
kan der være kommet en smådefekt monospace font på computeren?
Ellers er jeg blank.

--
Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-07-03 08:30

H. P. Holm wrote:

> Hvad med den skrifttype Mozilla bruger til indtastningsfelter -
> kan der være kommet en smådefekt monospace font på computeren?

Nej, jeg har prøvet at skifte skrifttype. Jeg har for øvrigt lige prøvet
mail-delen af Mozilla, som jeg normalt ikke bruger. Samme problem, når
jeg vil skrive en mail, og lige meget hvilken skrifttype jeg bruger.

> Ellers er jeg blank.

Øv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-07-03 13:08

Kim Ludvigsen wrote:

> Nej, jeg har prøvet at skifte skrifttype. Jeg har for øvrigt lige prøvet
> mail-delen af Mozilla, som jeg normalt ikke bruger. Samme problem, når
> jeg vil skrive en mail, og lige meget hvilken skrifttype jeg bruger.

Hmm, nu forstår jeg det slet ikke...
Jeg kan kopiere de danske bogstaver ind i en mail eller et
indtastningsfelt, og så virker det. Det er først, når jeg skriver via
tastaturet, at det går galt. Det kunne vel tyde på et problem med
tastaturet, men der er ingen problemer i andre programmer.

I config.sys har jeg:
DEVINFO=KBD,DK,F:\OS2\KEYBOARD.DCP
SET LANG=DA_DK
DEVICE=F:\OS2\BOOT\UNICODE.SYS
CODEPAGE=850

Jeg har lige prøvet en installation af Mozilla med et helt nyt
profil-bibliotek, så rester fra andre installationer ikke kan genere, og
her er det samme problem med æ, ø og å.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : H. P. Holm

Dato : 02-07-03 15:32

Kim Ludvigsen skrev:

> I config.sys har jeg:
> DEVINFO=KBD,DK,F:\OS2\KEYBOARD.DCP
> SET LANG=DA_DK
> DEVICE=F:\OS2\BOOT\UNICODE.SYS
> CODEPAGE=850

Der plejer også at være en BASEDEV=IBMKBD.SYS højere oppe.
Jeg kan ikke lige huske switchen til at pause config.sys hvis en
driver fejler. - Er det pauseonerror=on eller /V på hver enkelt?

Hvis det var min computer kunne jeg godt finde på at resette til
VGA og/eller bytte grafikkort og se om fejlen stadig er der.

--
Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-07-03 17:45

H. P. Holm wrote:

> Der plejer også at være en BASEDEV=IBMKBD.SYS højere oppe.

Den er der også.

> Jeg kan ikke lige huske switchen til at pause config.sys hvis en
> driver fejler. - Er det pauseonerror=on eller /V på hver enkelt?

Jeg har sat pausen på, men der er ingen fejl.

> Hvis det var min computer kunne jeg godt finde på at resette til
> VGA og/eller bytte grafikkort og se om fejlen stadig er der.

VGA og geninstallering af SDD gør heller ingen forskel.

Nå, men efter jeg fandt ud af, at jeg kan kopiere de danske bogstaver
ind, er det ikke helt så slemt. Det var lidt irriterende, at jeg ikke
kunne søge på nettet med danske bogstaver, men den lille omvej gør det
tåleligt, indtil jeg finder årsagen.

Tak for hjælpen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : steen

Dato : 09-07-03 18:01

On Wed, 2 Jul 2003 16:45:26 UTC, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> kunne søge på nettet med danske bogstaver, men den lille omvej gør det
> tåleligt, indtil jeg finder årsagen.

Som en udløber af at GenJ ikke kunne vises korrekt hos winfolket (det
største) uden at jeg redigerede GenJ under codepage 1004 - bruger jeg
nu codepage 1004 til: Mozilla, PMMail og GenJ. Eneste problem jeg er
stødt på er hvis jeg vil vedhæfte en fil med hibit bogstaver.

PS - jeg har ingen unicode.sys (w4 fp12)
--
steen
---

Fra : Bent Nielsen

Dato : 02-07-03 16:24

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> på hjemmesider vises fint.
>
> Nogle forslag til, hvad jeg skal lede efter?

Jeg har skiftet til IBM webbrowser som lige er bliver frigiver for
eComstation bruger.
Den har ikke denne fejl eller mangel, husker at jeg har haft et eller
andet med det en gang,men nu bruger jeg snap driver den nye som lige er
kommet for reg bruger.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-07-03 13:09

On Tue, 01 Jul 2003 22:52:57 +0200, Kim Ludvigsen wrote:

<snip>

>Og det er altså kun i indtastnigsfelter, fejlen opstår. Danske bogstaver
>på hjemmesider vises fint.

Havde et æøå problem med 1.4a betaen, kunne ikke indtaste æøå, men det gik
fint med at klistre dem ind, hoppede tilbage til 1.3 af den grund, da 1.4b
kom skulle jeg lige prøve og problemet var væk.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Your reality check just bounced.