Udvidet lån til bil
Fra : Kursist på Skive Han~

Dato : 20-06-03 07:42

Jeg har lige fundet denne nyhedsgruppe, og er spændt på hvordan det
fungerer. Jeg har ikke tidligere skrevet i nyhedsgrupper, så I må bære lidt
over med mig

Jeg søger nogle, der har prøvet at få bevilget en bil efter §106 (udvidet
lån).

Konkret drejer det sig om min kæreste, der har søgt om en bil. Hun har en
muskelsvindsygdom, og er samtidig ekstremt hypermobil (skuldre går af led
dagligt).

Hendes gangfunktion varierer utroligt meget. Den ene dag kan hun gå rimelig
godt med sin stok, og et par dage efter kan det være at hun bruger
kørestolen i stedet. Hun kar stærke kroniske nervesmerter pga. den konstante
overbelastning af leddene (sygdommen gør, at leddene overbelastes uanset om
hun står, sidder eller ligger).

Når vi er ude og køre, er hun meget plaget af stød og bump fra vejbanen, og
derfor skal en kommende bil have en meget god affjedring. Udover
affjedringen skal der selvfølgelig også være plads til medbragte
hjælpemidler.

Normalt bruges §106 vist mest til minibusser, med kørestolslift -og sjældent
til personbiler. Der skal være særlige behov der gør, at det udvidede lån
kommer på tale.

Min spørgsmål er nu; er der nogen der har prøvet at få bevilget en personbil
efter §106???

Hvilke behov gjorde at det var nødvendigt, og var der særlige indretninger
som bedst kunne laves i personbilen?

Håber ikke mit indlæg blev for langt

Med venlig hilsen
Lars Nielsen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-06-03 08:29

Kursist på Skive Handelsskole [mailxx@skivehs.dk] skrev:
> Min spørgsmål er nu; er der nogen der har prøvet at få bevilget en
> personbil efter §106???

Ja jeg kender nogle stykker.
Det er typisk tetraplegikkere som ikke vil have kassevogn.
Har man dog først en gang haft kassevogn så er det svært at argumentere
for at man vil "tilbage" til personbil (underligt ik'? Men erfaringen
viser at sådan forholder det sig...)

Har din kæreste bil idag ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Kursist på Skive Han~

Dato : 20-06-03 08:44

Både og; jeg har en ældre Mazda, som vi kører i

Hun har påtegninger i kørekortet om automatgear og servostyring, og ingen af
disse er i min bil.

Jeg kan sagtens forstå at man bliver "grebet" lidt af at have en kassevogn.
Jeg nyder selv at køre kassevogn pga. det bedre udsyn.

Min kærestes problemstilling er, at en varevogn er alt for stiv i
affjedringen, og bevægelserne fra vejbump og sving virker voldsommere i en
kassevogn i forhold til en personbil.

Med venlig hilsen

Lars Nielsen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-06-03 09:19

> [...]
> affjedringen, og bevægelserne fra vejbump og sving virker voldsommere
> i en kassevogn i forhold til en personbil.

Lyder lidt ligesom en af denne gruppes faste skribenter (Lotte
Mørkhøj)...
Hun har lavet et glimrende site med sin invalidebil.
Kig evt lidt på det:
http://www.handiinfo.dk/invalidebil_opbygning.shtml

Fra : Jernladyen

Dato : 20-06-03 23:17

"Kursist på Skive Handelsskole" skrev d. 20-06-03 07:42 dette indlæg :
> [...]
sjældent
> til personbiler. Der skal være særlige behov der gør, at det udvidede
Hej Lars.
Jeg har fået en Citroen Jumpy (IKKE Jumper). Den er større end en
Citroen Berlingo, men ikke nær så stor som Jumperen. Den er blød i
affjedringen og kan leveres med alt der er brug for. Min har forstærket
bund og en skinne i gulvet. Hvorfor ved jeg ikke, men det har vist noget
med kørestolen at gøre. Jeg kan heller ikke tåle bump i min ryg. Hvis
det sker, kan jeg ikke være nogen steder for smerter i flere dage.

> Min spørgsmål er nu; er der nogen der har prøvet at få bevilget en
personbil
> efter §106???

Jeg ved altså ikke lige, hvad paragraf det var efter, men jeg skal
betale ca. 900 kr. pr. mdr. i 6 år til kommunen i rentefrit lån til
kommunen. Resten betalte de.
> Hvilke behov gjorde at det var nødvendigt, og var der særlige
indretninger
> som bedst kunne laves i personbilen?

> Min gangdistance er også meget varierende, men nogle dage kan jeg ikke
gå, andre dage kan jeg gå op til 20 m, længere med krykker. Men desværre
kan mine skuldre ikke holde til, at jeg går med krykkerne. Jeg fik også
en manuel rampe. Den kunne min samlever så få lov til at hive op og ned,
fordi han var arbejdsløs dengang. Der er i øjeblikket ansøgning inde for
at få en kran i stedet, da han jo (heldigvis) ikke var arbejdsløs for
tid og evighed. Jeg regner med at få tilsagn om kranen.
Da jeg fik bilen, kunne jeg godt have fået drejesæde, hvis jeg havde
villet, men det passede lige, jeg lige kunne glide ind på sædet (ret
"højrøvet"). Det var nok dumt, for nu er det svært.
Jeg ved ikke, om det udfylder dine spørgsmål, ellers så spørg bare løs
igen.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Nielsen

Dato : 24-06-03 17:45

Hej Jette

Tak for dit svar.

Har du fået lavet nogle ændringer på bilen, så den bedre tager af for stød
og rystelser fra vejbanen?

Med venlig hilsen
Lars Nielsen

Fra : Jernladyen

Dato : 24-06-03 18:38

"Lars Nielsen" skrev d. 24-06-03 17:45 dette indlæg :
> Hej Jette
>

> Tak for dit svar.
>
> Har du fået lavet nogle ændringer på bilen, så den bedre tager af for
> [...]

Nej, det har jeg ikke. Den er meget blød i sig selv. Med mindre man
kører over en af de chikaner, hvor der er 3 ("låg" eller "brønde") lige
ved siden af hinanden. Der skal man godt nok ned på de ca. 20 på den ene
by's jeg har prøvet.
Men jeg mener, at der kan sættes noget under sæderne, så den bliver
endnu blødere. Prøv at ringe/maile til PTU (polio trafik og
ulykkesskadede) og høre. Det var dem, der bestemte, hvilken bil jeg
skulle have.

Venlig hilsen
Jette

http://www.kandu.dk/