Ford Transit farlig ????
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-03 12:44

En af "systemets" favoriter når der skal bevilliges invalidebiler til
kørestolsbrugere har netop været centrum i en skandale !!!!!

Ja, Ford Transit, og så vidt jeg kan bedømme ud fra billedet [1] er der
tale om den nyeste model.

Lolland-Falsters Folketidende skriver:
En minibus med seks ældre personer og tre plejere væltede onsdag
eftermiddag i den kraftige blæst på motorvejen syd for Farøbroerne.
Politiet iværksatte det store beredskab, men de implicerede slap med
chok og en enkelt brækket arm.

DET må sguda få myndighedernes øjne op for, at den slags STORE VAREBILER
ikke er egnede til andet end håndværker-grejer og erhvervs-chauffører
!!!!!!!!

[1] http://www.fischer-streton.dk/images/minibus.gif

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-06-03 14:55

Søren C. Fischer skrev:

>DET må sguda få myndighedernes øjne op for, at den slags STORE VAREBILER
>ikke er egnede til andet end håndværker-grejer og erhvervs-chauffører

Hallo Søren.
Håndværkergrej koster da penge.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-03 16:57

Kaj Svenningsen [news@kajsvenningsen.dk] skrev:

> Hallo Søren.
> Håndværkergrej koster da penge.

Det gør det da bestemt
Men det lader sig ret let og hurtigt erstatte til noget andet, og måske
endda bedre
Det gør helbred og menneskeliv ikke!

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-06-03 18:18

Søren C. Fischer skrev:

>Det gør det da bestemt
>Men det lader sig ret let og hurtigt erstatte til noget andet, og måske
>endda bedre
>Det gør helbred og menneskeliv ikke!

Du ramte lige noget, men i det system er handicappede ikke en
værdifuld vare, der skal erstattes.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-03 18:27

Kaj Svenningsen [news@kajsvenningsen.dk] skrev:

> Du ramte lige noget, men i det system er handicappede ikke en
> værdifuld vare, der skal erstattes.

Nøhh, det er gået op for mig efterhånden

Men derfra og så til at bevillige livsfarlige ting (hvad der vel nu
stort set er "bevist"), der er jo immervæk et godt stykke...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-03 19:28

Søren C. Fischer [soren@fischer-streton.dk.invalid] skrev:

> Nøhh, det er gået op for mig efterhånden
^^^^

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-03 16:56

Søren C. Fischer [soren@fischer-streton.dk.invalid] skrev:

> [1] http://www.fischer-streton.dk/images/minibus.gif

Jeg så lige et andet billede af samme ulykke i B.T.
Og ved nærmere eftersyn er det vist en Fiat Ducato af nyeste model...
Men det er vel nærmest et fedt...

Fra : Leonard

Dato : 12-06-03 20:47

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>En minibus med seks ældre personer og tre plejere væltede onsdag
>eftermiddag i den kraftige blæst på motorvejen syd for Farøbroerne.

Og det beviser ikke andet end at plejere også kan være dårlige
chauffører (jeg går ikke udfra at det var en af de ældre, der kørte
bussen).
Alle biler kan vælte og det er klart at jo højere og lettere bilen er
jo nemmere vælter den i blæsevejr. Men sålænge typegodkendelsen ikke
tages fra bilen, så er der ikke nogen forskel for den næste bevilling.

Jeg er ikke uenig i at der er forskel på varevogne og busser, men det
er ikke i bilens evne til at vælte i blæsevejr forskellen skal findes,
der er faktisk mange kørestolsbrugere der har brug for en høj bil, i
det aktuelle tilfælde er det sikkert arbejdsvilkårene for plejerne,
der dikterer det høje tag.
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-06-03 10:20

On Thu, 12 Jun 2003 13:43:52 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>DET må sguda få myndighedernes øjne op for, at den slags STORE VAREBILER
>ikke er egnede til andet end håndværker-grejer og erhvervs-chauffører

Fordi den er væltet er det vel ikke ensbetydende at bilen er farlig?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-06-03 23:12

Karsten Jensen [k-j_absolute_no_spamming@direkte.org] skrev:

> Fordi den er væltet er det vel ikke ensbetydende at bilen er farlig?

Ork nej, det er da helt normalt at biler vælter i sidevind...
Og det er da også langt fra sikkert, at man kommer til skade hvis det nu
skulle ske...

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-06-03 13:33

On Tue, 17 Jun 2003 00:12:12 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Ork nej, det er da helt normalt at biler vælter i sidevind...

Jeg mener bare at det jo ligeså godt kan skyldes chaufførens kørsel.
Fordi en bil er væltet skyldes det ikke nødvendigvis at bilen er
farlig. Lidt som C-40-fejlen ved computeren.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-06-03 13:43

> [...]

> Fordi en bil er væltet skyldes det ikke nødvendigvis at bilen er
> farlig. Lidt som C-40-fejlen ved computeren.

Enig.
Men som jeg skrev oprindeligt: det er vel ikke sagen at bevillige biler
til Jer hvis de kræver en uddannet chauffør for at undgå at vælte... ?

Kan du nævne bare ét eksempel på en alm bil der er væltet i sidevind ?

Ja altså, man kunne jo selvfølgelig tilføje en standard-pasus i f.eks.
§6-bevillinger:
"Obs - bilen må ikke benyttes i blæsevejr"

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 17-06-03 14:50

Søren C. Fischer skrev:

>Ja altså, man kunne jo selvfølgelig tilføje en standard-pasus i f.eks.
>§6-bevillinger:
>"Obs - bilen må ikke benyttes i blæsevejr"

Nemlig. Ligesom med Storebæltsbroen.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Karsten Jensen

Dato : 18-06-03 11:27

On Tue, 17 Jun 2003 14:43:25 +0200, "Søren C. Fischer"
> [...]

>Men som jeg skrev oprindeligt: det er vel ikke sagen at bevillige biler
>til Jer hvis de kræver en uddannet chauffør for at undgå at vælte... ?

Jeg er enig med dig i at der er bedre kassebiler en Ford Transit, men
der findes bestemt også værre.

>Kan du nævne bare ét eksempel på en alm bil der er væltet i sidevind ?

Lad mig spørge på en anden måde - Kunne det ikke også være sket i en
anden biltype?

>"Obs - bilen må ikke benyttes i blæsevejr"

LOL.... Herover blæser det meget så det ville ikke være så godt.....

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-06-03 12:29

> [...]

> der findes bestemt også værre.

> Lad mig spørge på en anden måde - Kunne det ikke også være sket i en

Jeg har i så fald aldrig hørt om det...
Turistbusser måske.... og tomme høje lastvogne...
Men personbiler som "familien danmark" kører i? Næppe... Ikke uden at
det kommer i TV-Avisen ihvertfald, og det kan jeg ikke mindes

> LOL.... Herover blæser det meget så det ville ikke være så godt.....

Historien har dog endnu ikke meldt noget om hvorvidt chaufføren var
beruset, igang med at rode efter kolde drikke i en køletaske eller lign.
Det er dog sandsynligt, at han har kørt 110 km/t som man nu gør på
motorvej, og så ikke været klar over at SÅ høj og lang en bil slet ikke
er ufølsom overfor sidevind... Ligesom langt de fleste andre førere af
den den type biler heller ikke er klar over det... Før de lærer det på
den hårde måde...
Hvilket er min pointe: det er biler der skal behandles meget varsomt, og
hvem får det at vide på PTU, Sahva eller af deres ergo når de fremviser
Fiat Ducato som "egnet"???

Fra : Leonard

Dato : 18-06-03 12:34

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

>Lad mig spørge på en anden måde - Kunne det ikke også være sket i en
>anden biltype?

Det er fuldstændigt ligegyldigt om bilen er indrettet som bus eller
som varevogn, hvis den skal have den højde som en halvhøj Transit, en
Sprinter eller en anden tilsvarende model, så vil der altid være en
risiko for at blive blæst af vejen.

Hvis den anden biltype er en lav sportsvogn, Porche, Ferrari el.lign.
så har vi vidst aldrig blæst nok i Danmark til at de kan blæses af
vejen.

Jeg tror nok jeg forstår hvad Søren forsøger at vise med historien om
den væltede bus, men jeg tror bare ikke at nogen der har den mindste
indflydelse på valget af bilmodeller til krøblinge påvirkes af det.
Medmindre bilinspektionen inddrager bilmodellens typegodkendelse, så
vil der ikke ske mere ved det uheld end at nogen har fået en
oplevelse.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-06-03 13:06

Leonard [dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk] skrev:

> [...]
> Medmindre bilinspektionen inddrager bilmodellens typegodkendelse, så
> vil der ikke ske mere ved det uheld end at nogen har fået en

Ja, det er desværre dødsvært at få forklaret min pointe

Jeg kunne jo godt tænke mig at dem der foretager vurdering inddrager om
den bil de kigger på er egnet til den pågældende bruger - al den stund
at bilen kræver NOGET mere af chaufføren end den Fiat, Opel eller Ford
som f.eks. Ergoterapeuten *selv* kører i.
Jeg synes det er vigtigt at især brugerne får øjnene op for, at det
stiller større krav, at være fører af en Fiat Ducato med højt tag (som
er et udmærket eksempel [1]) end flere af alternativerne...

Og al den stund at man pr. default kigger på de største biler (da der
typisk medfølger massiv importør-rabat til kommunerne, og således er
"billige"), så mener JEG at brugeren må være på "vagt" og overveje om
det er relevant, at sige "jamen, findes der virkeligt ikke alternativer
som JEG kan køre uden at skulle være nervøs for blæsevejr"...

[1] Der ses ihvertfald mange af dem ude på landevejene som
invalidebiler...

Fra : Leonard

Dato : 18-06-03 14:18

> [...]

>det er relevant, at sige "jamen, findes der virkeligt ikke alternativer
>som JEG kan køre uden at skulle være nervøs for blæsevejr"...

Der er mig bekendt ingen der er blevet tvunget til at få en bil med
forhøjet tag, hvis det ikke har været nødvendigt, men der er mange der
har brug for den højde som et forhøjet tag giver.
De fleste af de helt store busser du ser som invalidevogne tilhører
enten institutioner eller forældre med handicappede børn. I begge
tilfælde er der tænkt mere på arbejdsstillinger osv. end det er
nødvendigt i en bil til en "almindelig kørestolsbruger".

Jeg gider egentlig ikke forsvare disse biler eller noget andet, men
jeg synes du har bevæget dig ud på en tangent der ikke kan bruges til
noget i kampen for at få bedre biler.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-06-03 15:43

> [...]

> Jeg gider egentlig ikke forsvare disse biler eller noget andet, men
> jeg synes du har bevæget dig ud på en tangent der ikke kan bruges til

Hmmm ok, fair nok

Fra : Karl Ejnar

Dato : 18-06-03 19:38

"Leonard" skrev:

> Der er mig bekendt ingen der er blevet tvunget til at få en bil med
> forhøjet tag, hvis det ikke har været nødvendigt, men der er mange der
> har brug for den højde som et forhøjet tag giver.

Nej tværtimod fristes man til at sige. Vi havde netop søgt om højt tag på
Ducatoen/Sprinteren, men fik afslag, fordi Ulla ikke skal forflyttes fra
kørestol til sæde. Vi havde ellers argumenteret for hjælpernes
arbejdsstilling, men det blev altså prioriteret ned. Set i bakspejlet var
det måske meget godt. Ducatoen er _noget_ sidevindsfølsom, så Søren har da
fat i noget, mht brugerens evner/kræfter. Ulla må overlade rattet til mig,
når vi har kørt en 100km i sidevind. Det tapper hende simpelthen for
kræfter, især da hun jo _kun_ stryrer med én hånd.

> [...]
> tilfælde er der tænkt mere på arbejdsstillinger osv. end det er
> nødvendigt i en bil til en "almindelig kørestolsbruger".

Den på billedet ser ud til at være en hellang med fuld højde, vores er en
mellemlang med normal højde. Den mellemlange var nemlig billigere end den
korte, og det giver ekstra plads, når vi er i Skotland, og har to senge
stående foran, og plads til kørestolen bagved. Men det er en hel anden
historie, som egentlig handler mere om at få det bedst mulige ud af den bil,
man nu engang har fået bevilget.

> Jeg gider egentlig ikke forsvare disse biler eller noget andet, men
> jeg synes du har bevæget dig ud på en tangent der ikke kan bruges til
> noget i kampen for at få bedre biler.

Heller ikke jeg, men nu vi snakker sikkerhed i store/høje kassevogne, så har
et østrisk bilprøvningsinstitut udført "elg-test" (dobbelt undvigemanøvre)
på Sprinter, Ducato og Transit (m. baghjulsskub) alle i største model.
Sprinteren dumpede med et brag, og kun en dygtig testkører reddede den fra
at vælte i andet sving, den var helt oppe på kun 2 hjul. Ducatoen og
Transit'en bestod prøven. Det er ikke kun højde, der er afgørende, men her
især affjedringen. Sprinteren har vist fået monteret ESP, eller hvad det nu
hedder, det elektroniske system, der også kom på A-modellen efter den
væltede i Sverige, fordi en elg kom ud foran, deraf navnet elg-test.
Jeg vil prøve at finde artiklen igen, og så poste en link, hvis det har
interesse

--
Karl Ejnar

Der har sin Citroen Jumpy m. lift m.m. til salg, se www.invalidebiler.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-06-03 08:49

On Wed, 18 Jun 2003 14:06:11 +0200, "Søren C. Fischer"
> [...]

>det er relevant, at sige "jamen, findes der virkeligt ikke alternativer
>som JEG kan køre uden at skulle være nervøs for blæsevejr"...

Jeg husker faktisk en af mine første turer i min Transit (model 96)
hjem fra Esbjerg - mod Tarm. Det blæste en halv pelikan fra vest og
selv den lokale rutebil svingede lidt på vejen - ligesom min Transit.
Men ok - jeg var ikke så erfaren en bilist dengang hvilket betød at
jeg nok "lå" lidt mere ustabil på vejene den dag. Senere hen har jeg
opnået mere kørselserfaring (netop rundet 120.000 km i denne uge -
bilen er 6,5 år pt.).
Kort tid efter investerede jeg i nogle bedre dæk og straks lå
bilen væsentlig bedre på vejen i blæsevejr - og i dag er jeg ikke
nervøs. Men når Vejlefjord Broen og Storebæltsbroen krydses sætter jeg
ofte farten ned fordi jeg kan mærke vindens kraft. Er dog ikke nervøs
længere (som følge af kørselserfaringen) som jeg var den dag fra
Esbjerg.

I øvrigt sker der lidt med min egen bilansøgning. Den er netop ved at
blive sat ordentlig igang. I morgen skal jeg en tur til KBH
(Gudmundsens Autospeciale) for at få tilbud lavet på indretningen og
herefter sparkes behandlingen af ansøgningen for alvor igang.

Ja, jeg ville egentlig hellere have den nye VW, men prisforskellen
synes jeg er lidt stor i forhold til Transit. Samtidig giver det mig
også lidt problemer med en VW da nærmeste VW værksted ligger godt 30
km herfra. Ford ligger under 1 km fra min bopæl og når den skal
serviceres kan jeg køre hjem i elstolen - det kniber lidt fra
Ringkøbing.

Fra : Leonard

Dato : 20-06-03 16:28

> [...]

>km herfra. Ford ligger under 1 km fra min bopæl og når den skal
>serviceres kan jeg køre hjem i elstolen - det kniber lidt fra

Det vil nok ikke være noget problem at få VW til at køre dig hjem og
hente dig dagen efter når servicen er ovre, det er ganske normalt på
de fleste autoværksteder.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 24-06-03 09:13

On Fri, 20 Jun 2003 17:27:51 +0200, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Det vil nok ikke være noget problem at få VW til at køre dig hjem og
>hente dig dagen efter når servicen er ovre, det er ganske normalt på
>de fleste autoværksteder.

Rigtigt - men det koster ofte normal timeløn.

Fra : Leonard

Dato : 24-06-03 11:46

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

>Rigtigt - men det koster ofte normal timeløn.

Ikke her i Kerteminde, men de vil nok ikke køre dig helt til Tarm.
Har du spurgt VW-manden i Ringkøbing?

Fra : Jan P

Dato : 25-06-03 10:48

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev

> Ikke her i Kerteminde, men de vil nok ikke køre dig helt til Tarm.
> Har du spurgt VW-manden i Ringkøbing?

Opel i Aalborg ville også have betaling, selv om de lovede noget
andet da jeg købte bilen. Jeg kom dog aldrig til at betale, men det
kostede en diskussion (hmmm et skænderi) hver gang og til sidst
valgte jeg at bruge et andet værksted.

Mercedes har hentet og bragt Sprinteren en enkelt gang og det var
uden hverken diskussion eller beregning.

Mange hilsner
Lotte M

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-06-03 08:37

On Wed, 18 Jun 2003 13:33:55 +0200, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Jeg tror nok jeg forstår hvad Søren forsøger at vise med historien om
>den væltede bus.......

Det tror jeg også at jeg gør - men jeg synes bare 'dommen' var lidt
for hård og at ulykken jo også kunne skyldes chaufføren.