Medicin - ansvar?
Fra : KH

Dato : 12-06-03 10:13

Hej!

Jeg er pædagog og arbejder med udviklingshæmmede kriminelle. Jeg har ikke
noget medicinkursus og alligevel forventes det af mig at jeg giver beboerne
kraftig medicin.

Jeg har en ide om at hvis der sker disse beboere noget som er forsaget af
forkert medicinering, så er min røv i klap højde. Hvis dette er rigtigt
kunne jeg godt tænke mig et link som bekræfter dette.

Klaus

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-03 11:09

KH [Klaus@REMOVEHoengaard.dk] skrev:
> Jeg er pædagog og arbejder med udviklingshæmmede kriminelle. Jeg har
> ikke noget medicinkursus og alligevel forventes det af mig at jeg
> giver beboerne kraftig medicin.

Har du spurgt din chef hvordan det forholder mht ansvar ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : KH

Dato : 12-06-03 11:23

> Har du spurgt din chef hvordan det forholder mht ansvar ?

Ja, og de lover at der nok skal komme et kursus men, trods utallige
forspørgelser kommer der intet. Jeg mener at have hørt at en social og
sundhedshjælper netop er blevet dømt for lign. derfor vil jeg gerne have
noget konkret at smide i hovedet på dem.

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-03 11:56

"KH" <Klaus@REMOVEHoengaard.dk> skrev :

> vil jeg gerne have
> noget konkret at smide i hovedet på dem.

Artikel fra Ugeskrift for læger "Medicinhåndtering i et juridisk
perspektiv" - måske kan du bruge den....
http://www.dadlnet.dk/ufl/0240/VP-html/VP37654.htm

Et lille citat:
"Læger kan med enkelte undtagelser delegere opgaver til
autoriserede sundhedspersoner og andre, uanset uddannelse
og baggrund (1). Enhver kan betros medicingivning, hvis den
læge, som har ordineret behandlingen, finder personen
kvalificeret til at udføre opgaven (1). Den, der får opgaven
delegeret, skal instrueres i at udføre den (11), og det er lægens
ansvar at give instruktion, som er tilpasset medhjælperens
individuelle behov, faglige kompetence og kliniske erfaring (1)."

Og så er der sørme også "Vejledning om medicinadministration
og patienters selvadministration af medicin mv." VEJ nr 15005
af 06/02/1998
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/C1998/1500560.htm

Et lille citat:
"Både autoriserede og ikke-autoriserede plejepersoner har et
selvstændigt ansvar i en situation, hvor de handler som lægens
medhjælp.
Når en læge har ordineret medicin til en patient, kan enhver
varetage medicingivningen, såfremt den ordinerende læge
vurderer vedkommende til at være kvalificeret til at udføre opgaven.
Medicingivningen skal foregå i nøje overensstemmelse med de
instrukser, som lægen har givet, og en plejeperson må kun foretage
ændringer af ordinationen efter aftale med lægen.
Hvis en plejeperson ikke opfatter en medicinordination entydigt,
skal pågældende gøre opmærksom herpå og eventuelt frasige sig
opgaven, ligesom plejepersonen har pligt til at sige fra, hvis
vedkommende får mistanke om fejl eller andre usikkerhedsmomenter.
Hvis plejepersonen ikke mener sig i stand til at varetage
medicingivningen forsvarligt eller at kunne observere patienten
tilstrækkeligt, skal den pågældende frasige sig opgaven.
Plejepersonen skal meddele lægen relevante observationer. Hvis
lægens instruks strider mod de lokale instrukser, skal plejepersonen
gøre lægen opmærksom herpå. "
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-06-03 14:55

KH skrev:

>Jeg har en ide om at hvis der sker disse beboere noget som er forsaget af
>forkert medicinering, så er min røv i klap højde. Hvis dette er rigtigt
>kunne jeg godt tænke mig et link som bekræfter dette.

Jeg forstår din skræk.
Da kommunen ville skaffe mig nogle hjemmehjælpere på halsen, stillede
jeg som første betingelse, at de ikke under nogen omstændigheder måtte
tilkalde hjælp eller forsøge genoplivning, uden min udtrykkelige
tilladelse i det enkelte tilfælde.

Det blev afslået med forskellige former for "de har jo et vist ansvar,
når de ser det", så noget er der måske om snakken.

At der så i mit tilfælde er noget med tvangsbehandling, er en anden
snak.

www.kajsvenningsen.dk/