Er elkørestole skæve?
Fra : Lotte M

Dato : 11-06-03 13:13

Jeg har et tilbagevendende problem med min kørestol
(Vela 3Z) - den bliver skæv (så sædet hælder til siden).
En gang er understolen hovedrepareret fordi motor/
gearakslerne var blevet skæve og i januar blev stolen
rettet op i forbindelse med et nyt sæde blev monteret. Nu
er stolen dælme skæv igen, hvilket betyder forringet
siddestilling.

Da stolen blev rettet sidst gav kørestolsrepræsentanten
udtryk for, at "en elkørestol er ikke helt lige", men mon ikke
en kørestol (med korrekt pumpede dæk) må kunne forventes
at være lige....

Hvordan er i andres stole, er de pilskæve eller lige?
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-06-03 15:55

Lotte M [lotte_m@stofanet.dk] skrev:
> Hvordan er i andres stole, er de pilskæve eller lige?

Min Lotte har Permobil, og den er ikke skæv - den er 6 år gammel, og har
ikke undergået andet end 1 x service hvor batterierne blev skiftet og
motorerne renset

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : cybs

Dato : 11-06-03 16:26

> [...]
> udtryk for, at "en elkørestol er ikke helt lige", men mon ikke
> en kørestol (med korrekt pumpede dæk) må kunne forventes

"En elkørestol er ikke helt lige"..... Det er sådan en udtalelse,
man blir enormt klog af, og hvor man virkelig føler, at
repræsentanten tager én alvorligt - ikk'!? Adrgh!!

De færreste menneskeskabte ting er "helt lige". Tekniske
frembringelser på niveau med kørestole har garanteret
en "fejlmargin" - et mål for, hvad der er en acceptabel
afvigelse, og hvad der _ikke_ er - mon ikke det er sådan
noget, der bl.a. indgår i ISO-specifikationer (en eller anden
med teknisk indsigt hjælp mig her!). Overskrides denne
margin, opfylder stolen ikke kriterierne for godkendelse.

Hvis du kan se med det blotte øje, at stolen er skæv, så
er jeg ikke i tvivl om, at den er _for_ skæv!!

Tænk på mennesker med ulige lange ben, som udvikler
rygskævheder og andre problemer pga dette - skævheden
kan ofte ikke ses med det blotte øje, men må udmåles - en
benlængdeforskel på ca 2 cm, eller nogen gange endda
mindre, kan give store rygproblemer. Det samme vil den
tilsvarende skævhed i kørestolen, skulle jeg mene. Lissom
skævheder vil forværre existerende balanceproblemer,
siddeproblemer, trykproblemer, rygskævheder....

I din situation har du al mulig grund til at være oppe på
mærkerne mht skævheder i din stol!!

En anden side af sagen er, hvordan en signifikant skævhed
vil påvirke stolen selv - køreegenskaberne (den vil trække til
den ene side), holdbarheden (skævt slid på lejer osv).

I stedet for at fyre noget meningsløst pladder af, skal
repræsentanten skynde sig hjem og checke specifikationerne
på den stol, han har ansvaret for - så han reelt kan svare
på, om skævheden ligger indenfor den godkendte margin for
afvigelser - eller ej!!

> Hvordan er i andres stole, er de pilskæve eller lige?

De eneste _synligt_ skæve stole, jeg har mødt, har enten
været på vej til reparation, eller til lossepladsen.

MVH

cybs - der ærligt talt er godt gammeldags forarget over
den repræsentant! Hrumpf!

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-06-03 18:17

cybs skrev:

>cybs - der ærligt talt er godt gammeldags forarget over
>den repræsentant! Hrumpf!

Den repræsentant er formodentlig ekspert.
Min definition på en ekspert er nogenlunde sådan:

En der ved en hel del om en lille smule, og ikke noget videre om
resten.

Ham her har ikke fattet ret meget, og det bekendtgør han så med megen
overbevisning.

Husk også på, at han jo udtalte sig til 'et kvindfolk uden teknisk
forståelse'.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-03 13:01

Kaj Svenningsen skrev i <news:bc7v7i.3vvouod.1@kajsvenningsen.dk,>:

> Den repræsentant er formodentlig ekspert.

Tjo, han er i hvert fald sælger - han vil gerne sælge nyt og i
øvrigt forsvare kvaliteten af de produkter han tidligere har solgt.

> [...]
> resten.

> Husk også på, at han jo udtalte sig til 'et kvindfolk uden teknisk

Det udgangspunkt har alt for mange mænd og når man så oven
i købet er en kvinde i kørestol... uha!

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-06-03 14:55

Lotte M skrev:

>Tjo, han er i hvert fald sælger - han vil gerne sælge nyt og i
>øvrigt forsvare kvaliteten af de produkter han tidligere har solgt.

Jeg kunne jo ikke svare på dit spørgsmål, da jeg jo har en
transportstol med påhængsmotor, men det kunne jeg ikke have siddende
på mig. Hvad gør jeg ikke for Lotte?

Altså har jeg i dag modtaget en el-_rullestol_, og min støttepædagog
har drønet rundt med tommestok og øjemål.
Hun påstår meget skråsikkert, at den ikke er så skæv, at det kan
konstateres med disse hjælpemidler.

Den hedder vist Mover, er det noget bras? ligesom Vela?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-03 21:15

Kaj Svenningsen skrev i <news:bca7nq.3vvs3p5.1@kajsvenningsen.dk,>:

> Jeg kunne jo ikke svare på dit spørgsmål, da jeg jo har en
> transportstol med påhængsmotor, men det kunne jeg ikke have
> siddende på mig. Hvad gør jeg ikke for Lotte?

Kaj altså

> Altså har jeg i dag modtaget en el-_rullestol_,

Hold da op - tillykke! Er den ny og fin, tilpasset til dit behov?

> og min støttepædagog
> har drønet rundt med tommestok og øjemål.
> Hun påstår meget skråsikkert, at den ikke er så skæv, at det kan
> konstateres med disse hjælpemidler.

Jeg kan se det for mig Tak for rapporten!

> Den hedder vist Mover,

Jeg kender den ikke - er det en af disse:
http://www.invacare.dk/default.asp?id=411 ?

> er det noget bras? ligesom Vela?

Det håber jeg søreme ikke!

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-06-03 23:15

Lotte M skrev:

>Kaj altså

Så'n er jeg jo.

>Hold da op - tillykke! Er den ny og fin, tilpasset til dit behov?

Næh. Det er jo Thyholm.
Det er en gammel svend, der gik ud af produktion i 1996, så vidt jeg
kan se, men jeg sidder udmærket i den.
Den er foreløbig på prøve i 2 uger.

>Jeg kender den ikke - er det en af disse:
>http://www.invacare.dk/default.asp?id=411 ?

Den side er da rådden, den ka' jæ' datte se ordentligt, men her
http://www.hmi-basen.dk/r11x.asp?ldbid=1&linkinfo=1289&include=00000&linktype=stock&stockid=12838

Blot vender min motor omvendt. De store hjul bagerst, men nummeret er
det samme.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 13-06-03 10:12

Kaj Svenningsen skrev i <news:bcb52l.3vvouod.1@kajsvenningsen.dk,>:

> Så'n er jeg jo.

Ja, du er dejlig!

> Næh. Det er jo Thyholm.

Nå ja, så vågnede jeg, træerne vokser ikke ind i himlen. Jeg lærer det
nok engang.

> Det er en gammel svend, der gik ud af produktion i 1996, så vidt jeg
> kan se,

Den fremgår af sortimentet på Invacares hjemmeside, så jeg tror
ikke den er udgået. Pdf-brochure:
http://www.invacare.dk/media/15/brochurer/Moover_85_EP_Dänemark.pdf

> men jeg sidder udmærket i den.

Det er jo ret væsentligt - er den bedre end den du har?

> Blot vender min motor omvendt. De store hjul bagerst, men nummeret er
> det samme.

Det kan være den er vendbar. Jeg prøvede en stol på Rehab 2002
hvor sædet kunne drejes 180 grader i et snuptag, så man havde både
forhjuls- og baghjulstræk i samme stol.

En forhjulstrukken stol er supernem at komme omkring med indenfor,
hvor en baghjulstrukken er mere retningsstabil, hvilket tit er en fordel
ude.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 13-06-03 11:14

Lotte M skrev:

>Ja, du er dejlig!

Jeg er helt mørkerød i hovedet nu.

>Den fremgår af sortimentet på Invacares hjemmeside, så jeg tror
>ikke den er udgået. Pdf-brochure:
>http://www.invacare.dk/media/15/brochurer/Moover_85_EP_Dänemark.pdf

Jeg havde set på:
http://www.hmi-basen.dk/r11x.asp?ldbid=1&linkinfo=1289

>Det er jo ret væsentligt - er den bedre end den du har?

Den er mere magelig, og med nogle indstillingsmuligheder som den anden
jo savner totalt.

>Det kan være den er vendbar. Jeg prøvede en stol på Rehab 2002
>hvor sædet kunne drejes 180 grader i et snuptag, så man havde både
>forhjuls- og baghjulstræk i samme stol.

Måske. Den mulighed har jeg slet ikke overvejet.

>En forhjulstrukken stol er supernem at komme omkring med indenfor,
>hvor en baghjulstrukken er mere retningsstabil, hvilket tit er en fordel
>ude.

Det må undersøges, når min støttepædagog er hjemme.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 13-06-03 13:09

Lotte M skrev:

>Det er jo ret væsentligt - er den bedre end den du har?

Nu brugte jeg så lige et par timer på at gøre den venstrestyret. Det
hjalp gevaldigt.
De havde anbragt rattet i højre side. Det dur slet ikke.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-03 12:54

cybs skrev i <news:bc7hmq$g70mo$1@ID-131260.news.dfncis.de,>:

> [...]
> afvigelse, og hvad der _ikke_ er - mon ikke det er sådan
> noget, der bl.a. indgår i ISO-specifikationer

Desværre er specifikationerne ikke offentligt tilgængelige
hos Dansk Standard. Kørestolsspecifikationerne er opdelt
i en lang række udgivelser og de er ret dyre - håber en
eller anden har adgang til dem og kan slå fejlmargin op
for mig.

Jeg gad også godt vide om der er regler for en el-kørestols
frihøjde. På grund af en stang til bespænding i bil hænger
min stol fast alle mulige steder (der er ca. 4 cm frihøjde). Det
er først for nylig jeg opdagede, at det ikke er normalt en
el-kørestol så ofte hænger fast og skal løftes fri.

> Hvis du kan se med det blotte øje, at stolen er skæv, så
> er jeg ikke i tvivl om, at den er _for_ skæv!!

De første 2 gange var det til at se med det blotte øje. Denne
gang tjekkede vi stolen fordi jeg igen har haft en periode
med smertegennembrug og jeg i øvrigt havde en fornemmelse
af at sidde skævt - umiddelbart er den kun 1 cm skæv, men
skævheden afhænger lidt af stolens position.

> I din situation har du al mulig grund til at være oppe på
> mærkerne mht skævheder i din stol!!

Gid min ergo tænkte på den måde....

> De eneste _synligt_ skæve stole, jeg har mødt, har enten
> været på vej til reparation, eller til lossepladsen.

Hmmmm. Som sagt er den ikke synligt skæv endnu, men
i lyset af de tidligere problemer antager jeg, at det bliver den
snart.

Det kunne være dejligt hvis jeg (evt. mod betaling) kunne få
en uvildig kørestolskyndig til at vurdere stolen. Vela er jo i en
situation hvor de ikke vil tabe ansigt, ergoen vil ikke bruge
penge og jeg vil gerne have problemet løst, så min siddestilling
bliver så god som den kan blive.

> cybs - der ærligt talt er godt gammeldags forarget over
> den repræsentant! Hrumpf!

Jeg har lidt ondt af ham. Mine forventninger til uvildigheden
og ærligheden i en sælgers vurderinger er til at overse, derimod
havde jeg en forventning om min ergo vurderede ud fra faglige
og saglige hensyn, men det synes ikke at være tilfældet - jeg
føler mig faktisk ladt lidt i stikken og er forbandet over jeg ikke
har midler til selv at løse problemet.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-03 17:04

Lotte M [lotte_m@stofanet.dk] skrev:

> Det
> er først for nylig jeg opdagede, at det ikke er normalt en
> el-kørestol så ofte hænger fast og skal løftes fri.

Jeg har omvendt aldrig oplevet at en elstol sidder fast og skal løftes
fri pga fastspændings-tingester i bunden...

> Gid min ergo tænkte på den måde....

Men det kan du tvinge hende til:
Ansøg om en reparation eller en ny stol. Hvis hun ikke vil noget som
helst, så ank.
Du skal jo (om nogen!) tænke på din ryg !

> Det kunne være dejligt hvis jeg (evt. mod betaling) kunne få
> en uvildig kørestolskyndig til at vurdere stolen.

Hvad med uopfordret at troppe op på Amtets Hjælpemiddelcentral for at
kigge på elstole
Så den pågældende ergo der er dér jo lige samtidigt vurdere din
nuværende stol/siddestilling

> [...]
> og saglige hensyn, men det synes ikke at være tilfældet - jeg
> føler mig faktisk ladt lidt i stikken og er forbandet over jeg ikke

Surt surt surt
Men prøv at inddrage Hjælpemiddelcentralen - har i ikke sådan en deroppe
nordpå ?

Fra : Leonard

Dato : 12-06-03 20:36

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Hvad med uopfordret at troppe op på Amtets Hjælpemiddelcentral for at
>kigge på elstole
>Så den pågældende ergo der er dér jo lige samtidigt vurdere din
>nuværende stol/siddestilling

Eller ring til en af de andre (eller flere) mærkers sælgere, og få dem
ud og kigge og se hvad de kan tilbyde.
Og søg hellere med det samme om ny stol, den du har holder sikkert
alligevel ikke en sagsbehandlingstid igennem ...
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-03 21:28

Leonard skrev i <news:velhev8si9n0d2pa0imfhfplhbbo73prai@4ax.com,>:

> Eller ring til en af de andre (eller flere) mærkers sælgere, og få dem
> ud og kigge og se hvad de kan tilbyde.

Ja det kan jeg gøre, men de vil næppe udtale sig om min nuværende
stol. Det kunne være rart hvis jeg kunne dokumentere stolens
beskaffenhed overfor kommunen.... og nævnet.

> Og søg hellere med det samme om ny stol, den du har holder sikkert
> alligevel ikke en sagsbehandlingstid igennem ...

Du har desværre nok ret - med mindre ergoen har fået en
hjernetransplantation siden hun vurderede stolen sidst (i december),
så ender sagen i nævnet :-/

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-03 21:07

Søren C. Fischer skrev i

> Jeg har omvendt aldrig oplevet at en elstol sidder fast og skal løftes
> fri pga fastspændings-tingester i bunden...

Ork jo. Jeg hænger især fast på dørtrin - både dem af træ og de
der metalnogen med en pal i midten, som ofte er i butikker - enhver
solid ting der stikker 4 cm op over jordplan hænger jeg i.

> Ansøg om en reparation eller en ny stol. Hvis hun ikke vil noget som
> helst, så ank.

Ja, jeg kender jo proceduren, men det kræver noget overskud,
som jeg ikke rigtig synes jeg har :-/

> Du skal jo (om nogen!) tænke på din ryg !

Det er rigtigt!

> Hvad med uopfordret at troppe op på Amtets Hjælpemiddelcentral for at
> kigge på elstole

Jeg ved ikke hvad hjælpemiddelcentralen kan/vil gå ind i, men
det er helt klart en mulighed der skal undersøges.

Her til aften kom jeg over i min manuelle stol og fik set ordentligt på
Velaen bagfra - både min hjælper, kæresten og jeg, kunne tydeligt
se skævheden. Jeg har lavet et billede - det er ikke ligeså nemt at
se skævheden som i virkeligheden, men jeg synes godt man kan
fornemme at sædet hælder/vrider mod venstre
http://www.lotte-m.dk/jpg/vela3z.jpg

Jan fandt på at klodse stolen op for at tjekke hjulakselen. Det
venstre baghjul "blafrer", hvor det højre kører fint lige - begge dæk
ser fine lige ud, så det må være hjulakselen der er skæv. Jeg har
lavet et mini videoklip (328 kb) http://www.lotte-m.dk/jpg/vela3z.mpg

I øvrigt har jeg også fået en allergisk reaktion på min højre hånd.
Reaktionen synes (har i nogen tid brugt udelukkelsesmetoden) at
blive fremprovokeret af gummiet på mit joystick. Det er lidt surt,
for jeg plejer kun at reagere på forskellige metaller.
http://www.lotte-m.dk/jpg/eksem.jpg

Gad vide om der sidder en eller anden og stikker nåle i en model
af mig og kørestolen

Fra : Leonard

Dato : 12-06-03 21:58

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> wrote:

>se skævheden som i virkeligheden, men jeg synes godt man kan
>fornemme at sædet hælder/vrider mod venstre
>http://www.lotte-m.dk/jpg/vela3z.jpg

Prøv evt at holde en pind (et kosteskaft fx) fast over den vandrette
liste der er midt på ryglænet. Hold den så den rager lige langt ud til
hver side og mål så fra gulvet og op i begge sider, så har du et mål
for hvor skæv den er. Jeg tror det er mere end 1 cm på 1 meter.

> [...]
>venstre baghjul "blafrer", hvor det højre kører fint lige - begge dæk
>ser fine lige ud, så det må være hjulakselen der er skæv. Jeg har

Om det er aklsen eller hjulet (navet måske) kan man ikke se på din
film, men skævt det er det. Det må give en vuggende fornemmelse når du
kører.

>I øvrigt har jeg også fået en allergisk reaktion på min højre hånd.

Heldig kan man ikke kalde dig for tiden

Fra : Lotte M

Dato : 13-06-03 10:26

Leonard skrev i <news:33qhevgcm1lp0iuhlhv38dqnnq34o9vv73@4ax.com,>:

> [...]
> hver side og mål så fra gulvet og op i begge sider, så har du et mål
> for hvor skæv den er. Jeg tror det er mere end 1 cm på 1 meter.

Du har ret. Alt efter højre baghjuls position, så hælder stolen fra
2,3 til 3 cm på 1 m - det er svært at måle helt præcist, men at
skævheden er der og den varierer med højre baghjuls stilling, det er
der ingen tvivl om.

Er det urimeligt at sige skævheden er uacceptabel?

> Om det er aklsen eller hjulet (navet måske) kan man ikke se på din
> film, men skævt det er det.

Ja!

> Det må give en vuggende fornemmelse
> når du kører.

Jo, men jeg har tilskrevet uregelmæssighederne at jeg er overfølsom
for rystelser og bump og min fornemmelse af at sidde skævt, at jeg har
haft flere smerter end "normalt" og har været svært plaget af kramper.

> Heldig kan man ikke kalde dig for tiden

Det holder vel for f* op på et tidspunkt!

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 13-06-03 11:14

Lotte M skrev:

>Er det urimeligt at sige skævheden er uacceptabel?

Det synes jeg ikke, og jeg mener det er en skærpende omstændighed, at
den er variabel.

>Det holder vel for f* op på et tidspunkt!

Ja.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-06-03 13:35

Lotte M [lotte_m@stofanet.dk] skrev:
> Er det urimeligt at sige skævheden er uacceptabel?

Bestemt ikke - en skæv siddestilling vil, over tid, øge problemerne med
ryg og hofte m.v.
Og da bestemt for dig, der i forvejen døjer i rigt mål med rygproblemer,
må det således siges at være særdeles uacceptabelt !
Jeg kan ikke lade være med at spekulere på hvorfor kommunen ville gå så
langt mht din Sprinter, når noget så simpelt som en korrekt
siddestilling i din stol åbenbart tilsidesættes...

> Jo, men jeg har tilskrevet uregelmæssighederne at jeg er overfølsom
> for rystelser og bump og min fornemmelse af at sidde skævt, at jeg har
> haft flere smerter end "normalt" og har været svært plaget af kramper.

Det er jo slet ikke unormalt for køresotlsbrugere (også manuel stol), at
skæv siddestilling giver problemer - måske ikke den første dag, eller
den første uge, men det kommer. Dit udgangspunkt er så lidt anderledes,
og du mærker tingene meget tidligere end andre.
Gudskelov for det, kan man sige - for du har muligheden for, at få
fikset tingene inden de vokser sig større og bliver kroniske
problemer... (i dit tilfælde flere/større kroniske problemer)

Fra : cybs

Dato : 13-06-03 13:57

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3ee998c7$1$15352$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]

Hm... På den måde får du også eventuelle skævheder
i ryglænet med. Jeg ville starte med at måle i sæde-
niveau.

> [...]
> 2,3 til 3 cm på 1 m - det er svært at måle helt præcist, men at
> skævheden er der og den varierer med højre baghjuls stilling, det er

Det svarer så til en noget mindre hældning på dit
siddeparti - idet jeg går ud fra, at du ikke er en meter
bred over hofterne (-:
Men klodser du stolen op til fejlen er kompenseret, vil
du nok se nakkestøtten bevæge sig 4-5 cm til højre - det
er den fejl, din ryg skal forsøge at kompensere for, og
det gør den under protest.....

> Er det urimeligt at sige skævheden er uacceptabel?

Nej - ikke når du har gener. En cm kan betyde utroligt
meget. For mig betyder en lille kile på én cm i min ene
sko hele forskellen på rygsmerter eller ej. Mindre,
fx ½ cm gør det samme for andre, ved jeg.

Det slog mig lige, at skævheden i stolen måske forstærker
din rygs skævhed (som hvis jeg kom til at lægge min kile
i den forkerte sko)? I så fald er det ikke så underligt, hvis
du reagerer både voldsomt og hurtigt på problemet!

> Ja!

Har fr. ergo og hr. repræsentant også set dette og slået
det hen som ubetydeligt?! Genial ide forresten, at
dokumentere den slags med video. Går ud fra, at du har
brugt en "movie" funktion i et digitalkamera?

MHV

cybs

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-06-03 10:08

On Fri, 13 Jun 2003 11:25:53 +0200, "Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk>
wrote:

Hej Lotte,

> [...]
>2,3 til 3 cm på 1 m - det er svært at måle helt præcist, men at
>skævheden er der og den varierer med højre baghjuls stilling, det er

Svært at måle helt præcist, skriver du! Hvis det til tider går helt op
til 3 cm så synes jeg det er underordnet om det er præcist eller ej -
det er simpelthen alt alt for meget. Det svarer jo næsten til en
punktering. Jeg håber du finder styrken og viljen til at ringe til din
ergo - bede hende om at komme ud og kigge på det igen og så få hende
til at ordne problemet. Det kan ikke passe du selv skal ordne
problemet.

Kan du ikke lokke en vennetjeneste ud af Erik Hermann - han har da
teknisk snilde nok til at kunne se skævheden og så måle det. Desuden
kunne han måske lokkes til at skrive et lille brev som dokumentation.

>Er det urimeligt at sige skævheden er uacceptabel?

NEJ. Hver gang jeg får nye dæk til Roltec'en så er det med risiko for
at dækkene er skæve / bulede - inden de bliver slidt ordentlig til -
og det kan være ret træls i starten. Min ryg holder til det, men jeg
kender jo dig og ved hvor lidt der skal til, så jeg føler med dig.

Roltec har 3 - eller 5 - års garanti på stelbrud - og selvom dit stel
ikke er brudt, burde det komme under samme betegnelse. Måske har Vela
noget af det samme.

NB: jeg har hørt andre ang. frihøjde - og 4 cm. - pyhhhh, det er ikke
meget.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-06-03 13:29

Karsten Jensen skrev:

>NB: jeg har hørt andre ang. frihøjde - og 4 cm. - pyhhhh, det er ikke
>meget.

Det er rigtigt bøvlet. Jeg har ca. det samme under min påhængsmotor,
og hænger også fast i alle de der ståltingester ved butiksdøre.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-06-03 23:15

Karsten Jensen [k-j_absolute_no_spamming@direkte.org] skrev:
> Hver gang jeg får nye dæk til Roltec'en så er det med risiko for
> at dækkene er skæve / bulede - inden de bliver slidt ordentlig til -

Jeg er nysgerrig: hvad pokker er forklaringen på det....?
Er dækkene skæve/bulede *inden* de sættes på fælgen eller ?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-06-03 13:27

On Tue, 17 Jun 2003 00:15:29 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Er dækkene skæve/bulede *inden* de sættes på fælgen eller ?

JA - i aller højeste grad....... Det skulle skyldes at jeg kører med
de HELT store dæk, og Roltec erkender problemet men siger at de ikke
kan få dem leveret i bedre kvalitet. Men efter en måneds tid er de
efterhånden kørt til, men i de første dage er det ret træls.... Og jeg
vil tro at det var uudholdeligt for Lotte.

Har lige tjekket www.roltec.com - og min bagdækstype findes ikke på
siden.... Ville ellers lige have smidt et link *SS*

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-06-03 13:45

Karsten Jensen [k-j_absolute_no_spamming@direkte.org] skrev:

> JA - i aller højeste grad.......

Det lyder som om du skulle overveje at finde en anden dækleverandør...

De dæk der typisk sættes på Permobil (som enhver cykelhandler iøvrigt
sagtens kan bestille hjem hvis de gider) har ikke været knækket under
f.eks. transport, og er derfor lige.

Har du set et dæk inden det blev monteret ?
Er det foldet sammen (knækket) ?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 18-06-03 11:23

On Tue, 17 Jun 2003 14:45:18 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Det lyder som om du skulle overveje at finde en anden dækleverandør...

Har prøvet, men har ikke fundet nogen der er billigere.

>Har du set et dæk inden det blev monteret ?
>Er det foldet sammen (knækket) ?

Tror ikke det har været knækket - det er et kraftigt dæk.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-06-03 12:09

Karsten Jensen [k-j_absolute_no_spamming@direkte.org] skrev:

> Har prøvet, men har ikke fundet nogen der er billigere.

> Tror ikke det har været knækket - det er et kraftigt dæk.

Så forstår jeg slet ikke at de har skæve når de er nye

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-06-03 08:34

On Wed, 18 Jun 2003 13:09:14 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Så forstår jeg slet ikke at de har skæve når de er nye

Det gør jeg heller ikke - men det er de.....

Fra : Lotte M

Dato : 17-06-03 11:31

Karsten Jensen skrev i <news:jk1rev4sqiladusmn5uibar2c1n3b2vhkv@4ax.com,>:

> NEJ. Hver gang jeg får nye dæk til Roltec'en så er det med risiko for
> at dækkene er skæve / bulede - inden de bliver slidt ordentlig til -

Er det fordi dine dæk er massive? Luftfyldte dæk bør da være
lige.

> Roltec har 3 - eller 5 - års garanti på stelbrud - og selvom dit stel
> ikke er brudt, burde det komme under samme betegnelse. Måske har Vela
> noget af det samme.

Jeg tror ikke Vela har noget lignende. Da understolen blev hovedrepareret
havde Vela meget travlt med at beskylde Sahvas bespænding for fejlen,
at bespændingen var "forkert". Det sære er andre stole angiveligt holder
til den type fastspænding.

> NB: jeg har hørt andre ang. frihøjde - og 4 cm. - pyhhhh, det er ikke
> meget.

Det giver mange besværligheder, som jeg efterhånden er klar over
slet ikke er "nødvendige" - normale for andre el-kørestolsbrugere.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-06-03 13:30

On Tue, 17 Jun 2003 12:31:01 +0200, "Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk>
wrote:

>Er det fordi dine dæk er massive? Luftfyldte dæk bør da være
>lige.

Det er kun fordækkene der er massive - og her er der sjældent
problemer. Sommetider en anelse. Bagdækkene er ikke massive for jeg
får lidt mere fart af at få den helt store størrelse som desværre ikke
leveres massivt.

> [...]
>havde Vela meget travlt med at beskylde Sahvas bespænding for fejlen,
>at bespændingen var "forkert". Det sære er andre stole angiveligt holder

Den bespænding du har er jo benyttet masser af steder - så mon ikke
dit stel er en mandags-model.

>Det giver mange besværligheder, som jeg efterhånden er klar over
>slet ikke er "nødvendige" - normale for andre el-kørestolsbrugere.

Min Roltec er beregnet til at kunne forcere en kantsten på 6 cm uden
tilløb. Højere med lidt tilløb. Men 4 cm - det kunne jeg heller ikke
klare mig med.

Fra : Lotte M

Dato : 17-06-03 15:09

Karsten Jensen skrev i <news:882uevg1k6ke3jgogck99rahf9dkc5ffu6@4ax.com,>:

> Den bespænding du har er jo benyttet masser af steder - så mon ikke
> dit stel er en mandags-model.

Jo, enten er det en mandagsmodel eller også er konstruktionen
for svag til mit brug. Nok "går" jeg forsigtigt omkring, men jeg
slider hårdt på de bevægelige dele og belaster stolen i
yderpositionerne (især når jeg ligger).

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-03 22:12

> [...]

> der metalnogen med en pal i midten, som ofte er i butikker - enhver
> solid ting der stikker 4 cm op over jordplan hænger jeg i.

Det kender jeg en Lotte der ville blive vanvittig over - og forlange
lavet om...

> Ja, jeg kender jo proceduren, men det kræver noget overskud,
> som jeg ikke rigtig synes jeg har :-/

Du kan jo altid søge - det koster ikke så meget tid/energi.
Afprøvning vil så nok kræve lidt indsats, men de kommer jo hjem til dig
og fremviser

> Jeg ved ikke hvad hjælpemiddelcentralen kan/vil gå ind i, men
> det er helt klart en mulighed der skal undersøges.

Hernede i Nyk.F. er de altid behjælpelige når man dukker op uopfordret
og lige skal se/høre om et eller andet

> men jeg synes godt man kan
> fornemme at sædet hælder/vrider mod venstre
> http://www.lotte-m.dk/jpg/vela3z.jpg

Jeg synes tydeligt at jeg kan se, at sædet er lavest i venstre side (af
billedet).

> I øvrigt har jeg også fået en allergisk reaktion på min højre hånd.

Endnu en ting der gør livet surt for dig i den kørestol...
En ansøgning om en ny er vist på sin plads

Fra : cybs

Dato : 13-06-03 04:20

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3ee87056$0$7058$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> i en lang række udgivelser og de er ret dyre - håber en
> eller anden har adgang til dem og kan slå fejlmargin op

Jeg fandt en side hos DS om hjælpemidler, og kan godt se,
hvad du mener. Jeg har ikke adgang til dem, tror end ikke, at
hjælpemiddelkonsulenterne har dem - men producenten må
ha dem! Det er surt, at din ergo ikke er oppe på mærkerne -
det er IMO hendes job at opmåle skævheden og afkræve
producenten en reaktion, fx sådan her: "Jeg forventer, at
I retter dette, med mindre I kan påvise at stolen stadig
overholder DS standarden". Spørgsmålet er måske osse,
om garantien stadig dækker. Hvis ikke, tror jeg du lige så
godt kan glemme alt om standarter og focusere på at
dokumentere dine konkrete problemer over for ergoen
( - eller hendes overordnede, har jeg lyst til at foreslå, men
jeg er godt klar over, hvad det kræver af energi)-:

> Jeg gad også godt vide om der er regler for en el-kørestols
> frihøjde.

Ved ikke?

> [...]
> er først for nylig jeg opdagede, at det ikke er normalt en
> el-kørestol så ofte hænger fast og skal løftes fri.

Hverken normalt eller acceptabelt! Så kan du jo ikke
gå ud - uden at medtage en hjælper a la Obelix? Hvis
din ergo behøver at se regler for at se et problem i
det - så..........

Jeg har ikke, og har aldrig haft, noget at gøre med
hjælpemiddelformidling - er ergoterapeut i en hel
anden boldgade. Men jeg ville ikke være tilfreds med
ergo-servicen, hvis jeg var dig. En ting er at arbejde
under et stramt budget - noget andet at lukke øjnene
for store problemer, så brugeren føler sig ladt i stikken,
og føler, hun skal føre bevis for ting som er så
indlysende )-:

Øv Lotte - jeg kan ikke sende dig andet end et kram -
pas godt på dig selv!

cybs

Fra : Karl Ejnar

Dato : 11-06-03 18:40

"Lotte M" wrote:
> [...]
> rettet op i forbindelse med et nyt sæde blev monteret. Nu
> er stolen dælme skæv igen, hvilket betyder forringet

Nu ved vi jo fra tidligere, at Vela ikke har været specielt heldige med 3Z.
Ullas første kørestol var en sådan, og der blev motorerne skiftet 9 gange på
et år, kommunen mistede til sidst tålmodigheden, og hun fik sin Roltec.

Den er unægtelig mere klodset end 3Z'en, men til gengæld meget robust. Og
den er heller ikke skæv, ikke engang når hun hæver den til fuld højde.
Det på trods af, at Ulla har en tendens til at køre lidt skævt på
bespændingen i bilen, så den bliver trukket på plads.

> Da stolen blev rettet sidst gav kørestolsrepræsentanten
> udtryk for, at "en elkørestol er ikke helt lige", men mon ikke
> en kørestol (med korrekt pumpede dæk) må kunne forventes
> at være lige....

De har vist heller ikke været for heldige med repræsentanter. I starten var
der noget i vejen med motorerne, så blev det Ullas skyld, men til sidt måtte
de indrømme en for svag konstruktion. Det kan være rammen er for svag også.

De har da vist heller ikke modellen i programmet mere?

>Hvordan er i andres stole, er de pilskæve eller lige?

Det eneste, der er skævt, er dæksliddet, men det må skyldes, hendes
specielle køremåde

--
Venlig hilsen
Karl Ejnar

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-03 13:21

Karl Ejnar skrev i <news:bc7pgu$fb5$1@sunsite.dk,>:

> [...]
> med 3Z. Ullas første kørestol var en sådan, og der blev motorerne
> skiftet 9 gange på et år, kommunen mistede til sidst tålmodigheden,

Sjovt nok, så har motorene holdt på min, men jeg kører jo heller
ikke ræs Faktisk bruger jeg stolen ekstremt skånsomt rent
køremæssigt, men slider derimod heftigt på hejset, benstøtter og
indstilling af sædet.

> Den er unægtelig mere klodset end 3Z'en, men til gengæld meget
> robust. Og den er heller ikke skæv, ikke engang når hun hæver den til
> fuld højde.

Min stol er leddeløs selv i nederste position - når jeg bevæger mig
så "vugger" stolen. Indtil sædet blev skiftet var ryglænet også leddeløst,
så jeg fik en rystetur, når nogen satte en hånd på ryglænet. Det problem
blev dog løst med AJ-sædet.

> [...]
> starten var der noget i vejen med motorerne, så blev det Ullas skyld,
> men til sidt måtte de indrømme en for svag konstruktion. Det kan være

Jeg er kun stødt på 1 repræsentant i de år jeg har haft med Vela at
gøre, derimod har der været 3 forskellige reparatører.

> De har da vist heller ikke modellen i programmet mere?

Nej, den er udgået.

> Det eneste, der er skævt, er dæksliddet, men det må skyldes, hendes
> specielle køremåde

Har i målt om den er lige, eller beror det på en visuel vurdering?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-06-03 10:13

On Thu, 12 Jun 2003 14:21:19 +0200, "Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk>
wrote:

>Sjovt nok, så har motorene holdt på min, men jeg kører jo heller
>ikke ræs

Hmmm.... Husker ellers en dag der blev kørt om kap til fare og gene
for omgivelserne

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-06-03 11:57

On Wed, 11 Jun 2003 14:13:15 +0200, "Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk>
wrote:

>Da stolen blev rettet sidst gav kørestolsrepræsentanten
>udtryk for, at "en elkørestol er ikke helt lige", men mon ikke
>en kørestol (med korrekt pumpede dæk) må kunne forventes
>at være lige....

Jo.

>Hvordan er i andres stole, er de pilskæve eller lige?

Min Roltec er lige.

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-03 13:06

Karsten Jensen skrev i <news:33ngevcg0fob0qtr67h2305jbpj0pej5vv@4ax.com,>:

> Min Roltec er lige.

Har du målt, eller er det en på-fornemmeren-vurdering?

Det kunne jo tænkes, at jeg på grund af min rygs beskaffenhed
simpelthen er mere følsom for skævheder end andre.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-03 17:07

Lotte M [lotte_m@stofanet.dk] skrev:
> Det kunne jo tænkes, at jeg på grund af min rygs beskaffenhed
> simpelthen er mere følsom for skævheder end andre.

Så er det godt at du er på dupperne når din stol viser tegn til at blive
skæv

Sørg for at din næste stol bliver vurderet med stabilitet i
siddestillingen som et af hovedkravene til stolen.

Har du prøvet en Permobil ?
De virker på mig (og Lotte S.) som værende ekstremt slidstærke, stabile
og driftssikre (og dyre, men det er der velsagtens også en forklaring
på...)

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-06-03 10:17

On Thu, 12 Jun 2003 14:05:36 +0200, "Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk>
wrote:

>Har du målt, eller er det en på-fornemmeren-vurdering?

Nej, jeg har ikke målt det, men jeg er nu ret overbevist om den er
lige - det føles sådan - og ser sådan ud. Jeg skal i nærmeste fremtid
få den målt for dig så jeg kan få set om den ér helt lige.

>Det kunne jo tænkes, at jeg på grund af min rygs beskaffenhed
>simpelthen er mere følsom for skævheder end andre.

Ikke utænkeligt. Hvad sker der egentlig når du hæver stolen ? Kan du
så mærke du sidder endnu mere skæv?

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-06-03 13:31

Karsten Jensen skrev:

>Ikke utænkeligt. Hvad sker der egentlig når du hæver stolen ? Kan du
>så mærke du sidder endnu mere skæv?

Pas nu lige på. Med den skævhed vælter hele køretøjet måske i
topstilling.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 17-06-03 12:25

Karsten Jensen skrev i <news:kh2revo9f6o11tdisa1nig1g5ssidas4vu@4ax.com,>:

> Ikke utænkeligt. Hvad sker der egentlig når du hæver stolen ? Kan du
> så mærke du sidder endnu mere skæv?

Vi prøvede at måle stolen igennem igen forleden aften, både i neutral,
hævet og liggende stilling. Der er tilsyneladende tale om flere ting

* ryglænet vrider til venstre - det ser ud til at være skævt monteret
og derefter vredet på plads. Vi kan løsne en skrue og tvinge ryglænet
til næsten neutral position, men ryglænet vil meget gerne tilbage i den
forvredne position.
* Sædepladen hælder til venstre. Her var en skævhed efter monteringen
i januar, som Vela justerede med et par metalskiver. Så her ved vi stolen
har ændret sig.
* Når vi måler nedenfor hæve-sænke-dimsen så hælder stolen
mærkværdigvis til højre.
* skævhed i hjulakslen ved venstre hjul

Skævhederne er mellem 0,7 og 3 cm. Det visuelle resultat er stolen
er skæv, men hvordan de forskellige skævheder påvirker hinanden
kan jeg ikke gennemskue *suk*

Jeg ringede til hjælpemiddelcentralen i går, for at høre om de kan
hjælpe med en uvildig vurdering af stolen og min siddestilling. De
henviste mig til DUKH, men det er ikke min oplevelse at de kan bruges
til konkrete problemer. Herefter blev aftalen, at el-kørestolsergoen
skulle ringe mig op.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-06-03 13:17

Lotte M [lotte_m@stofanet.dk] skrev:

> Herefter blev aftalen, at el-kørestolsergoen
> skulle ringe mig op.

På hjælpemiddelcentralen ?

Var det ikke en ide, at lade være med at ofre tid og ernegi på den stol,
og så først som sidst at søge en ny med begrundelse i :
- stolen er defekt
- siddestilling åbenbart umuligt at lave god (jf. hvad der står at læse
på dit website er det jo et problem du har sloges med lææææænge)
- stolen er uhensigtsmæssig pga den lave frihøjde hvilket hæmmer dine
udfoldelsesmuligheder.

........?

Fra : Lotte M

Dato : 17-06-03 15:04

Søren C. Fischer skrev i <news:3eef06b4$0$76099$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,>:

> På hjælpemiddelcentralen ?

Ja. Normalt rådgiver de tilsyneladende kun efter henvisning
fra kommunen, men de ville måske gøre en undtagelse.

> Var det ikke en ide, at lade være med at ofre tid og ernegi på den
> stol, og så først som sidst at søge en ny

Min erfaring med min ergo/lokalkontoret og de vinde der blæser i min
kommunens ældre-handicapforvaltning taget i betragtning, så er det
overvejende sandsynligt en ansøgning vil blive afslået. Mit halmstrå er,
at sagen bliver taget alvorligt hvis dokumentationen er tilstede.