Forlængning af ISDN-forbindelse
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-06-03 10:41

Jeg har en ISDN-forbindelse med en gammel NT-boks (uden indbygget
AB-adapter). Der er ét RJ-45-udtag i den, og ovenover står der "S-bus".
Tidligere har jeg tilsluttet min computer med indbygget ISDN-modem direkte
til NT-boksen, men nu står computeren i et andet rum, og jeg har derfor
trukket et alm. netværkskabel og monteret et Lexcom-dataudtag i begge ender.
Jeg har i begge ender forbundet lederne efter metode "A".

Så principielt har jeg blot forlænget den direkte forbindelse mellem NT-boks
og computer.

Men på http://www.cubus.adsl.dk/elteknik/tele/isdn.php synes jeg det
fremgår, at der er forskel på en punkt-til-punkt forbindelse og en S-bus med
kun et udtag på, idet den ene skal termineres, men den anden ikke. Øh?

Det korte af det lange: jeg har ikke hul igennem. Skal jeg virkelig til at
terminere, bare fordi kablet er blevet længere?

Hvis ja: hvordan monterer man en 100 ohms modstand i et Lexcom-dataudtag?
Hvis det altså er måden at gøre det på?

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 10:47

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:bc1khs$ffv$1@sunsite.dk...
> Det korte af det lange: jeg har ikke hul igennem. Skal jeg virkelig
til at
> terminere, bare fordi kablet er blevet længere?

Ja, hvis det er over 10 meter skal du.
Men kan du ikke flytte NT-boksen? Det er det nemmeste

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 10:54

> Men kan du ikke flytte NT-boksen? Det er det nemmeste

Ikke hvis han har fået lavet analog forbindelse til resten af telefoner
osv.... Men det sigers der godtnok ikke noget om.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-06-03 11:03

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Ja, hvis det er over 10 meter skal du.

Hm, forbindelsesvejen ser således ud: NT-boks - 0,5m patchkabel -
dataudtag - 7,5m UTP - dataudtag - 6m ISDN-kabel - computer.

ISDN-kablet behøver selvfølgelig strengt taget ikke være 6 meter langt, da
der er ca. 60 cm fra dataudtaget til computeren. Men det er, hvad jeg har

Hvordan kan NT-boksen se, hvor langt kablet er? Siden der skal termineres,
hvis det er over 10 meter langt?

> Men kan du ikke flytte NT-boksen? Det er det nemmeste

Desværre ikke

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 11:18

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:bc1lsp$k2u$1@sunsite.dk...
> Hvordan kan NT-boksen se, hvor langt kablet er? Siden der skal
termineres,
> hvis det er over 10 meter langt?

Mængden af støj stiger med længden. Den er så for stor her.

Du kan købe en 3-stik dåse i Telebutikken. Den tilsluttes Lexcom-udtaget
med et patch-kabel og indeholder så modstandene

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 11:29

> "Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en
> meddelelse news:bc1lsp$k2u$1@sunsite.dk...
> termineres,
>
> Mængden af støj stiger med længden. Den er så for stor her.

Ja, er det ikke reflektioner på linien, da der ikke er modstand?

> Du kan købe en 3-stik dåse i Telebutikken. Den tilsluttes Lexcom-udtaget
> med et patch-kabel og indeholder så modstandene

Men hvis man lige kan finde 2 modstande på 100 ohm. Skulle det nu ikke være
helt den store opgave at sætte dem på

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 11:34

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee46168$0$83052$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ja, er det ikke reflektioner på linien, da der ikke er modstand?

Jo, det er reflektioner der bidrager til støjen

Selvklamp er sikker kilde til fejl.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 11:36

> Selvklamp er sikker kilde til fejl.

Hvorfor er det selvklamp? Det ser da heller ikke helt perfekt ud, hvis ma nu
brugte de "rigtige" isdn stik til at montere modstande i.. Der kan det da
også sagtens kortslutte mm

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-03 22:25

> [...]
> Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Jeg fik i sin tid monteret tilslutningsstik i et alternativt rum ca. 20 m.
fra NT boksen (også uden ab). Der blev sat en stikdåse op med tilslutning
for JR45 stik. (ikke 3-bens). Inde i stikket er der en forbindelsesklemme
til alle forbindelser, og dertil fandtes termineringsmodstande monteret på
små plastickulisser, der lige var til at skubbe ned og sledes terminerer
kablet.

Svjh var der valgmulighed for både 50 Ohn og 100 Ohm, ligesom det kunne
ændres i selve NT-boksen, hvor kablet i øvrigt blev tilsluttet den orange
klemliste til venstre for de 2 JR45 dåser. Nu sdder der blot en ISDN-telefon
i "fjern-stikket", og det har altid virket perfekt.

Man er jo nødt til altid at have 1 ISDN-telefon for mulig forbindelse ved
strømudfald.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-06-03 12:21

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Du kan købe en 3-stik dåse i Telebutikken. Den tilsluttes
> Lexcom-udtaget med et patch-kabel og indeholder så modstandene

Hm, det lyder fikst Hvad koster sådan en fyr?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 12:24

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote in message

> Hm, det lyder fikst Hvad koster sådan en fyr?

229,-

(dyrt for et par modstande) du må godt købe mine modstande i min 3-stikdåse

http://shop.teledanmark.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/da/-/DKK/DisplayProductInformation-Start;sid=MmbKsoYDPxLKgbjnUe0KGkAtBw31B79OeKc=?Product
ID=YFcKamlD6AUAAADlTS3AhLAP&CatalogCategoryID=41usHgt2WhQAAADxjU_S33Nu

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 12:31

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> ID=YFcKamlD6AUAAADlTS3AhLAP&CatalogCategoryID=41usHgt2WhQAAADxjU_S33Nu

sådan:

URL:http://shop.teledanmark.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/da/-/DKK/DisplayProductInformation-Start;sid=MmbKsoYDPxLKgbjnUe0KGkAtBw31B79OeKc=?Pro
ductID=YFcKamlD6AUAAADlTS3AhLAP&CatalogCategoryID=41usHgt2WhQAAADxjU_S33Nu

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 12:34
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 10:53

> trukket et alm. netværkskabel og monteret et Lexcom-dataudtag i begge
ender.
> Jeg har i begge ender forbundet lederne efter metode "A".

Og så brugt 2 normalte patchkabler fra NT til stik, og fra Stik til ISDN
terminal?

> Så principielt har jeg blot forlænget den direkte forbindelse mellem
NT-boks
> og computer.

Ja, hvor langt?

> [...]
med
> kun et udtag på, idet den ene skal termineres, men den anden ikke. Øh?

ja, der skal monteres i enden af kablet. Ved stikket er fint, derfra må
kablet være op til 10meter

Der termineres i NT; derfor skal der ikke termineres i det første stik
også... NT skal bare stå rigtigt.

> Det korte af det lange: jeg har ikke hul igennem. Skal jeg virkelig til at
> terminere, bare fordi kablet er blevet længere?

Måske, måske ikke.

> Hvis ja: hvordan monterer man en 100 ohms modstand i et Lexcom-dataudtag?
> Hvis det altså er måden at gøre det på?

Der skal monteres 2 100 ohms modstande....

En modstand på det blå par, og den anden på det orange par...

Det er selvfølgelig lidt svært at tilslutte modstande i et lexcom udtag..
Har prøvet at sidde og leje lidt med det...

sørg bare for ikke at kortslutte noget, og så klip så meget af modstanden
som muligt, og sæt modstanden evt. direkte i skæreklemmen, og derefter
klemme blastikstikket ned bagefter.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-06-03 11:09

Bjarke Hansen wrote:

> Og så brugt 2 normalte patchkabler fra NT til stik, og fra Stik til
> ISDN terminal?

Nej, alm. patchkabel fra NT-boks til stik, men et ISDN-kabel (kun 4 ledere)
fra stik til computer. Kablet virker, har tidligere forbundet computer
direkte med NT-boks vha. dette kabel.

"

> ja, der skal monteres i enden af kablet. Ved stikket er fint, derfra
> må kablet være op til 10meter

Jamen der er vel ikke forskel på 10 meter kabel og 10 meter kabel med to
dataudtag i? Dataudtagene ændrer vel ikke på signalet?

> Der termineres i NT; derfor skal der ikke termineres i det første stik
> også... NT skal bare stå rigtigt.

Den stod på 50 ohm før, og det gør den også nu, men det virker bare ikke.

> Det er selvfølgelig lidt svært at tilslutte modstande i et lexcom
> udtag.. Har prøvet at sidde og leje lidt med det...

Det anede mig

> sørg bare for ikke at kortslutte noget, og så klip så meget af
> modstanden som muligt, og sæt modstanden evt. direkte i skæreklemmen,
> og derefter klemme blastikstikket ned bagefter.

OK - det må jeg prøve en dag...

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.
Many such journeys are possible. Let me be your gateway."

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-06-03 11:11

Argh - undskyld attachmentet! Det var en fejl.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 11:27

> [...]
> der er ca. 60 cm fra dataudtaget til computeren. Men det er, hvad jeg har

0,5+7,5+1 = 9 meter

Hvis du bruger et patchkabel på 1 meter ved computeren, skulle det virke.

Desuden er det noget lort at bruge uparsnoret kabel, som det sikkert er? hen
til computeren

> Jamen der er vel ikke forskel på 10 meter kabel og 10 meter kabel med to
> dataudtag i? Dataudtagene ændrer vel ikke på signalet?

Nej ikke som sådan, er er dog altid dæmpning i et stik, og du ændre også
lidt på specifigationerne, som dog ikke har noget at sige med isdn.

> Den stod på 50 ohm før, og det gør den også nu, men det virker bare ikke.

> sørg bare for ikke at kortslutte noget, og så klip så meget af
>
> OK - det må jeg prøve en dag...

Når der termineres med 2*100ohm, skal NT sættes til 100ohm. Uden terminering
og max 10 meter kabel, skal den rigtigtnok stå på 50ohm

Hvis det ikke virker efter der er under 10 meter uden termniering. Har du
måske monteret connecterne forkert.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-06-03 12:32

Bjarke Hansen wrote:

> Hvis du bruger et patchkabel på 1 meter ved computeren, skulle det
> virke.

Ja, det burde det vel. Har ikke lige 1m-kabel, men har prøvet med 2m, og det
virkede ikke...

> Desuden er det noget lort at bruge uparsnoret kabel, som det sikkert
> er? hen til computeren

Jeg må prøve at skaffe 1m UTP

> Når der termineres med 2*100ohm, skal NT sættes til 100ohm. Uden
> terminering og max 10 meter kabel, skal den rigtigtnok stå på 50ohm

Hvis NT-boksen stilles på 50 ohm og der *ikke* termineres, er max-længden
altså ca. 10 m.

Hvis NT-boksen stilles på 100 ohm, og der termineres med 2 x 100 ohm, hvor
lang er max-længden så? Er det den konfiguration, cubus omtaler som
"punkt-til-punkt", dvs. op til 1 km længde?
(http://cubus.adsl.dk/elteknik/tele/isdn.php)

Hvis NT-boksen stilles på 100 ohm, og der termineres med 2 x 100 ohm, er det
så et problem, hvis kabellængden er *under* 10 meter?

> Hvis det ikke virker efter der er under 10 meter uden termniering.
> Har du måske monteret connecterne forkert.

Jeg har prøvet at sende min ADSL-forbindelse igennem kablet, og det
fungerede fint

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 12:37

> Ja, det burde det vel. Har ikke lige 1m-kabel, men har prøvet med 2m, og
det
> virkede ikke...

Så har du nok lavet din indstallation forkert...

Jeg har selv haft kørt sat et ISDN modem forenden af et PDS kabling på
omkring 25meter. Inden jeg vidste hvordan det S-bus skulle laves

> Hvis NT-boksen stilles på 50 ohm og der *ikke* termineres, er max-længden
> altså ca. 10 m.

Ja

> [...]
> lang er max-længden så? Er det den konfiguration, cubus omtaler som
> "punkt-til-punkt", dvs. op til 1 km længde?

Ja, men hov har cubus rettet på siden? mener der tidligere stod 500 meter..
Men de 1000 meter står i mine lærer papirer. så det er nok rigtigt.

> Hvis NT-boksen stilles på 100 ohm, og der termineres med 2 x 100 ohm, er
det
> så et problem, hvis kabellængden er *under* 10 meter?

Det skulle der ikke være.

> Jeg har prøvet at sende min ADSL-forbindelse igennem kablet, og det
> fungerede fint

Okay, men her bruges det blå par ikke.. kan være der er en fejl i det blå
par

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-06-03 13:41

Der er en side om installation af S0-bus her:

http://home3.inet.tele.dk/frda/isdn.html

Kurt Brixen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-06-03 21:33

Bjarke Hansen wrote:

> Så har du nok lavet din indstallation forkert...

Det mener du? Altså at installationen

NT-boks - 0,5 meter patchkabel - dataudtag - 7,5 meter UTP cat. 5e -
dataudtag - 2 meter UTP - computer

*uden* terminering og med NT-boks sat til 50 ohm *burde* virke? Hvad dælen
kan så fejlen være?

> Okay, men her bruges det blå par ikke.. kan være der er en fejl i det
> blå par

Jeg har trukket *to* kabler - et til ISDN og et til ADSL, og ADSL'en
fungerer fint på dem begge, og ISDN'en fungerer ikke på nogen af dem. Det
skulle dog være et utroligt tilfælde, om det var lykkedes mig at
fejlforbinde *kun* det blå par i *begge* kabler!

Argh - jeg begynder at tro, at det heller ikke kommer til at fungere, hvis
jeg terminerer

BTW: På alle tegninger ses det, at man trækker et langt kabel, monterer
nogle RJ-45-udtag forskellige steder på ruten, og så terminerer
*hovedkablet* i enden. Det, jeg har tænkt mig at gøre, er jo faktisk at
trække et langt kabel fra NT-boks til computer, og så terminere det
nogenlunde midtpå - gør det nogen forskel?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 21:39

> [...]
> skulle dog være et utroligt tilfælde, om det var lykkedes mig at
> fejlforbinde *kun* det blå par i *begge* kabler!

Du er sikker på du ikke bruger et krydset kabel fra NT til lexcom stik?

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 10-06-03 06:13

Bjarke Hansen wrote:

> Du er sikker på du ikke bruger et krydset kabel fra NT til lexcom
> stik?

Helt sikker - det er et helt almindeligt 0,5 meter patchkabel. Samme kabel
virker fint til min ADSL.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-06-03 10:21

> Helt sikker - det er et helt almindeligt 0,5 meter patchkabel. Samme kabel
> virker fint til min ADSL.

Din forklaring på installationen tyder nu klart på at det er patchkabler der
fejler... Da du da helt sikkert skulle få forbindelse til ISDN´en men ikke
med sikkerhed uden fejl.

Prøv at find et andet patchkabel frem og prøv med det, istedet for det korte
på en halv meter.... Om det virker med adsl er jo lidt forskelligt. da man
nogengange skal bruge et krydset andre gange et alm. lige i gennem kabel.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-06-03 21:43

"Steen Eiler Jørgensen" wrote:

> Argh - jeg begynder at tro, at det heller ikke kommer til at fungere, hvis
> jeg terminerer

De par gange jeg havde fejl, var fordi termineringen på NT boksen stod
forkert, engang forsi min nabo (TDC-manden) havde flyttet, og en gang
fordi jeg ikke havde..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Cubus

Dato : 09-06-03 13:38

> [...]

> kun et udtag på, idet den ene skal termineres, men den anden ikke. Øh?

Begrebet punkt-til-punkt bruges faktisk i to sammenhænge. Dels når man
får oprettet sin ISDN-linje og får den i enten punkt-til-punkt eller punkt-til-
multipunkt konfiguration. I førstnævnte tilfælde kan der kun tilsluttes en
enkelt enhed som fx en telefoncentral.

Når det drejer sig om S-bussen betyder begrebet punkt-til-punkt, at der
kun placeres et enkelt udtag på S-bussen (Der er typisk to ISDN-udgange
på en NT, så der kan laves to punkt-til-punkt S-busser). Mht terminering
med 100 ohms modstande gælder det både for passiv bus, udvidet passiv
bus og den her nævnte punkt-til-punkt forbindelse.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 13:45

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> (Der er typisk to ISDN-udgange
> på en NT, så der kan laves to punkt-til-punkt S-busser).

Ikke medmindre det er to adskilte S-busser og det har jeg ikke set en
alm. NT-boks der har.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 13:53

> "Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ikke medmindre det er to adskilte S-busser og det har jeg ikke set en
> alm. NT-boks der har.

Det jeg tror der tænkes på, er hvis man tilslutter det på samme måde som
vist her:

http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=art_3942_4039 under Uendelig : 2
S-busser

Men så er det jo stadig een bus.. Derfor har jeg også undret mig over
hvorfor der stod på cubus side, at man kunne tilslutte 2 s-bus´er på hver
1km..

Det er vel fra det ene udtag sidste stik, til det andet stik sidste bus
s-bussen strækker sig over....

NT boksen er kun "koblet" ind på bussen

begin 666 omh.gif
M1TE&.#EA#P`*`*(``%!04! 0$._O[]_?WT! 0# P, ```/___R'Y! ``````
M+ `````/``H```,J>+K<_@Z (8 A(IIB0 $!X!#B8&1#,):$8D9A$0Y%X:07
+;@S0(@R\7B\!`#L`
`
end

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 13:56

> [...]
> 1km..
>
> Det er vel fra det ene udtag sidste stik, til det andet stik sidste bus

Men er dog stadig lidt i vilde omkring, fx den "nye" NT fra TDC med ab
adabter... Der kan S-bussen både tilsluttes i klemmer bag låget, og de RJ-45
stik...

Her er alle 3 stik vel bare parallelforbundet, eller hvad sker der lige her?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 14:01

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee483cb$0$83057$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Men er dog stadig lidt i vilde omkring, fx den "nye" NT fra TDC med ab
> adabter... Der kan S-bussen både tilsluttes i klemmer bag låget, og de
RJ-45
> stik...

Det kunne man også på de israelske. Man valgte med switche hvilke der
skulle virke

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 13:58

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee4833a$0$83049$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det jeg tror der tænkes på, er hvis man tilslutter det på samme måde
> [...]

Ja, men det er en kort passiv bus i Y-konfiguration, ikke en ptp bus

> Det er vel fra det ene udtag sidste stik, til det andet stik sidste
bus
> s-bussen strækker sig over....

Ja. De to stik er parallelforbundne på alm. NT-bokse

Fra : Cubus

Dato : 09-06-03 13:57

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev

> Ikke medmindre det er to adskilte S-busser og det har jeg ikke set en
> alm. NT-boks der har.

Jeg har ikke prøvet det i praksis, men har info fra denne side (hvilket
naturligvis ikke er nogen garanti for at det er rigtigt):

http://www.eicon.com/support/training/slideshow2.asp?i=1240&go=next&c=ISDNTheory

"All NT1s have two sockets for devices, so you could add another
device to the other socket at a similar distance."

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 14:04

> [...]
> "All NT1s have two sockets for devices, so you could add another
> device to the other socket at a similar distance."

Well, det ville svare til en stjernekobling, så jeg tror ikke på det vil
virke i praksis

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 14:07

> http://www.eicon.com/support/training/slideshow2.asp?i=1240&go=next&c=IS
> DNTheory

Skal du ikke snart have opdateret din OE, så den ikke knækker link?

> Well, det ville svare til en stjernekobling, så jeg tror ikke på det vil
> virke i praksis

Man kan vel godt hvis hver er 500 meter?? hvis man terminere i begge ender
og sætter NT til uendelig

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 14:11

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee4866b$0$83049$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Man kan vel godt hvis hver er 500 meter?? hvis man terminere i begge
ender
> og sætter NT til uendelig

Jeg ved ikke om Y-konfigurationer fungerer når man sætter timing til
adaptiv (hvilket den skal ved mere end 200 meter).
Desuden fjerner det jo lidt konceptet ved ptp at have 2 af dem.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 14:10

> Well, det ville svare til en stjernekobling, så jeg tror ikke på det vil
> virke i praksis

Angående stjernekobling...har jeg gået og funderet lidt over om det vil
fungere!

Hvis man nu vil have 3 ISDN telefoner på, via en PDS kabling via krydsfelt.

om man så kunne sætte en 3.stik dåse på i den ene ende. og terminere med
33,3ohms modstande ved hver telefon?

Bare en sjov tankte, men kunne da være der var noget om det?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 14:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee48708$0$83057$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
krydsfelt.
> om man så kunne sætte en 3.stik dåse på i den ene ende. og terminere

Det vil næppe virke, men du skal jo under alle omstændigheder ramme en
samlet modstand på 50 ohm, dvs 150 ohm ved hver ende.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 14:39

> Det vil næppe virke, men du skal jo under alle omstændigheder ramme en
> samlet modstand på 50 ohm, dvs 150 ohm ved hver ende.

Hmm, hvis den samlede modstand så skal være 200ohm. Må man jo have en
300ohms modstand i hver snor.. Men så er modstanden på den enkelte snor
400ohm...

Kan godt se det ikke lige holder

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 14:43

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee48dda$0$83042$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hmm, hvis den samlede modstand så skal være 200ohm. Må man jo have en
> 300ohms modstand i hver snor.. Men så er modstanden på den enkelte
snor
> 400ohm...

Alle stikkene er jo parallelkoblede, og du skal bare sørge for at den
samlede modstand mellem trådene er 50 ohm. Jeg kan ikke regne ud hvor du
får de andre tal fra

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 15:20

> Det vil næppe virke, men du skal jo under alle omstændigheder ramme en
> samlet modstand på 50 ohm, dvs 150 ohm ved hver ende.

De 150 ohm du snakker om der. Det forstår jeg ikke lige?

Hvis som du siger skal være 50ohm, så var det jo også rigtigt nok eller hvad
med 33 1/3 ohm i hver snor

--(50ohm)--

| |
Ø--[100]--Ø
| |
| |
Ø--[ 33]--Ø
| |
Ø--[ 33]--Ø
| |
Ø--[ 33]--Ø

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 17:09

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee4978b$0$83049$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> De 150 ohm du snakker om der. Det forstår jeg ikke lige?

Jeg vil stille den til uendeligt på NT-boksen.

> Hvis som du siger skal være 50ohm, så var det jo også rigtigt nok
eller hvad
> med 33 1/3 ohm i hver snor

Nej. Din tegning vil give en meget lavere modstand.. Omkring 10 ohm
eller sådan noget.
Du skal regne efter parallelforbindelsesformlen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 17:17

> Jeg vil stille den til uendeligt på NT-boksen.

Det er jo også meningen, når man sætter en 3.stikdåse ved siden af NT´en

> Nej. Din tegning vil give en meget lavere modstand.. Omkring 10 ohm
> eller sådan noget.
> Du skal regne efter parallelforbindelsesformlen

Årrh, ja det er 9,91ohm jeg må vist lige kigge en gang mere.. Men hvad var
de 150ohm du snakker om?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 17:23

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee4b2fc$0$83047$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det er jo også meningen, når man sætter en 3.stikdåse ved siden af
NT´en

Nej, der skal to eksterne termineringer til før NT-boksen skal stå til
uendelig. Dvs 2 stikdåser.

> Årrh, ja det er 9,91ohm jeg må vist lige kigge en gang mere.. Men hvad
var
> de 150ohm du snakker om?

1/50 = 3*(1/150)
3 eksterne termineringer du snakkede om.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 17:31

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Årrh, ja det er 9,91ohm jeg må vist lige kigge en gang mere.. Men hvad var
> de 150ohm du snakker om?

Øhh, det er da de der 300ohm jeg snakkede om tidligere....

1 / (1/100+1/300+1/300+1/300) = 50ohm

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-03 18:28

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee4b63f$0$83045$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Øhh, det er da de der 300ohm jeg snakkede om tidligere....
> 1 / (1/100+1/300+1/300+1/300) = 50ohm

Ja, medmindre du sætter NT-boksen til uendeligt som jeg gjorde i mit
eksempel.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 10-06-03 06:36

Steen Eiler Jørgensen wrote:

> AB-adapter). Der er ét RJ-45-udtag i den, og ovenover står der
> "S-bus". Tidligere har jeg tilsluttet min computer med indbygget

Argh - pludselig går det op for mig, at der er *to* udtag i min NT-boks: et,
hvor der står "ISDN" over, og som formodentlig var det, jeg brugte til min
computer *før* jeg skilte det hele ad , og så et, hvor der står "S-bus"
over. Hvad er forskellen på de to?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-06-03 07:03

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:bc3qjv$asb$1@sunsite.dk...
> [...]
min
> computer *før* jeg skilte det hele ad , og så et, hvor der står

Kun den du allerede har beskrevet. Der er ingen elektrisk forskel

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 17-06-03 21:20

Steen Eiler Jørgensen wrote:

> Det korte af det lange: jeg har ikke hul igennem. Skal jeg virkelig

Så var den der! Jeg klovn havde simpelthen puttet ISDN-kablet i
netkortet på computeren i stedet for i ISDN-modemet - så tror fa'en, at det
ikke virkede!

Læg mærke til, at det *ikke* fungerer, når jeg terminerer, sætter kablet i
ISDN-stikket på NT-boksen og sætter NT-boksens impedans til 100 ohm. Det
virker heller ikke, når jeg fjerner termineringen, sætter NT-boksens
impedans til 50 ohm og sætter kablet i S-bus-stikket på NT-boksen. Men hvis
jeg sætter kablet i ISDN-stikket på NT-boksen, sætter impedansen til 50 ohm
og fjerner termineringen, så virker det.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige mange tak til de mange,
venlige mennesker i denne nyhedsgruppe, som straks sprang mig til
undsætning: TAK

Mvh Steen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-03 15:36

> Så var den der! Jeg klovn havde simpelthen puttet ISDN-kablet i
> netkortet på computeren i stedet for i ISDN-modemet - så tror fa'en, at
det
> ikke virkede!

Ja du er sku da en klogn Men det går jo nok også.

> [...]
ohm
> og fjerner termineringen, så virker det.

Altså nu kan du jo selv se der er en naturlig forklaring på (næsten) alt...
Og når det ikke virker, må der være noget galt... måske har du kortsluttet
modstanden, måske er NT boksen defekt. Måske efter du har lavet
kortslutninger.. Da i netkortet der sidder kortslutninger på de par der ikke
bruges.

> Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige mange tak til de mange,
> venlige mennesker i denne nyhedsgruppe, som straks sprang mig til
> undsætning: TAK

Hehe, joe selv tak

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-06-03 16:10

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef078be$0$83050$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Da i netkortet der sidder kortslutninger på de par der ikke
> bruges.

Gør der? Ikke i mit, ihvertfald.

NT-boksen kan forøvrigt godt klare kortslutninger. Den lægger sig bare
ned så længe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-03 16:54

http://bjarkehansen.dk/images/diverse_screenshot/netkort.jpg

> Ikke i mit, ihvertfald.

Hvilket er det? Mit er et Intel 100S pro

> NT-boksen kan forøvrigt godt klare kortslutninger. Den lægger sig bare
> ned så længe

Okay, men der må jo stadig være noget galt når han siger han ikke kan køre
med 100ohm på nt boksen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-06-03 17:02

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef08af5$0$83059$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> http://bjarkehansen.dk/images/diverse_screenshot/netkort.jpg

Det er nok et lidt lille grundlag at sige noget generelt ud fra.

> Hvilket er det?

Xircom et eller andet. Det er et PCMCIA type 2 kort. De ubrugte par har
ikke engang ben i stikket.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-03 17:46

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ef08af5$0$83059$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Det er nok et lidt lille grundlag at sige noget generelt ud fra.

Ja, men en eller anden årsag er der nok til, at jeg har set kortslutningen
på de netværksting jeg har kigget på....

http://bjarkehansen.dk/images/diverse_screenshot/switch.jpg

Her et billede af min switch...... De ubrugte ben er kortsluttet, og
forbundet til stel, igennem en modstand tror jeg.

> Xircom et eller andet. Det er et PCMCIA type 2 kort. De ubrugte par har
> ikke engang ben i stikket.

Det lyder mærkeligt

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-03 19:11

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ef08af5$0$83059$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Det er nok et lidt lille grundlag at sige noget generelt ud fra.

Jeg startede lige en debat i news:dk.teknik.elektronik

Du kan evt. selv vurdere svarene derover.... for mig lyder det meget logisk.
Men jeg havde nu ikke tænkt over at det var grunden til at de var
kortsluttet.