Kommunernes hjemmesider
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-06-03 15:06

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=19363

I artiklen kan bl.a. læses:
[citat]
Den bedste kommunale hjemmeside står Odder Kommune for, og her erkender
borgmesteren, at de handicappede er blevet prioriteret lavt:
- Det er et bevidst valg. Helt ærligt, så er det meget dyrt at gøre en
hjemmeside handicap-venlig i forhold til, hvad man får ud af det. Som
jeg ser det, er det vigtigere, at vi får en hjemmeside, som den store
brede befolkning kan bruge, siger borgmester Elvin J. Hansen (S) til
Danske Kommuner.
[citat slut]

Gud fri mig vel - gad vide om han f.eks. også prioriterer
adgangsforholdene til sit rådhus så lavt, at det er umuligt at komme
ud/ind i kørestol!

Nogen der kender Odder Kommune ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Harddrive

Dato : 06-06-03 15:15

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote in message
> [...]

> Gud fri mig vel - gad vide om han f.eks. også prioriterer
> adgangsforholdene til sit rådhus så lavt, at det er umuligt at komme

Tja det skulle ikke være den første kommune. Den kommune jeg bor i har før i
tiden haft en rampe ind. Men da de ikke havde nogle kørestolsbruger og
borgmesteren syntes den ødelagde facaden blev den fjernet. Med det resultat
at jeg ikke kan komme ind ved kommunen :(

Dette er ihvertfald hvad jeg fik fortalt af en ansat ved kommunen da jeg
skulle derned første gang....

/Kim

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-06-03 15:47

Harddrive skrev:

>Tja det skulle ikke være den første kommune.

Du har ret.
Mønsterkommunen (Thyholm) har anbragt kasse, pantefoged, socialkontor
og pensionsafdeling i stueetagen. Det er ca. 10 trin op.

Ergoen er i kælderen, det er 6-8 trin ned.
Resten er på 1. sal.

Sådan var det i hvert fald for ca. 10 år siden, da jeg sidst kunne
komme der.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-06-03 16:01

Kaj Svenningsen skrev:

>Ergoen er i kælderen, det er 6-8 trin ned.

Jeg får nu at vide i min øresnegl, at ergoen ikke er i kælderen mere -
hun er kommet på plejehjem.

Fra : Leonard

Dato : 06-06-03 16:31

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>- Det er et bevidst valg. Helt ærligt, så er det meget dyrt at gøre en
>hjemmeside handicap-venlig i forhold til, hvad man får ud af det.

Og det er jo noget vrøvl.
Det er absolut ikke dyrere at gøre en hjemmeside tilgængelig, så langt
de fleste kan bruge den med den browser de nu har valgt/har mulighed
for at bruge. Og svagtseende/blinde som er dem der har de største
problemer kræver såmænd bare en lille smule omtanke.
I Odders tilfælde ser det ud til at en uges oprydning i deres dårlige
html-kode kan hjælpe en hel del, det bedste vil nok være at skifte
it-bureau.
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-06-03 20:41

Leonard [dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid] skrev:
> I Odders tilfælde ser det ud til at en uges oprydning i deres dårlige
> html-kode kan hjælpe en hel del, det bedste vil nok være at skifte
> it-bureau.

Enig - det handler ikke om økonomi (overhovedet !!!!!) men om omtanke

Men det er DÆLME skræmmende at læse den slags udtalelser - og så endda
fra selveste borgmesteren *suk*

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 07-06-03 04:23

Leonard skrev:

>Og det er jo noget vrøvl.

Men vist noget ret udbredt vrøvl.

En jeg kender havde fået lavet hjemmeside til sit firma. Det havde
kostet en halv snes tusinde og kunne ikke ses med Opera.

De 'proffessionelle' klamphuggere, der havde lavet siden, fortalte
ham, at det ville koste omkring 5000 mere at gøre den tilgængelig med
Opera.

Vi mangler det gamle næringsbrev, så man kunne luge disse skvatmikler
fra.

Fra : Strid

Dato : 07-06-03 11:26

Hey hey

jeg har faktisk en mand der lever af de ting.. og vi talte om det efter at
have læst de har ting i skriver og vi er helt enige om at der handler om
omtanke og det er faktisk ikke en fis svært at lave siger manden min. Han
mener faktisk at det er nemt hvis man fra starten lavede det ind i alt så
var man fri for at skulle lave det om når man kom på bedre tanker.

Faktisk burde man have en standart for hvad der må og kan laves.. om ikke
andet til officielle sider.

Jeg mener hvis det offentlige som selv har underskrevet en tingest om
tilgængelighed ikke kan finde ud af de ting hvem skulle så ?

jeg vil sige at efter de har lavet de her andicap centre i KBH ser det ud
til at være bedre.. der er da adgang.. at der så sjældent er de mennesker
man skal bruge er en helt anden snak!

Astrid

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 07-06-03 13:44

Strid skrev:

>Faktisk burde man have en standart for hvad der må og kan laves.. om ikke
>andet til officielle sider.

Og det har man jo. Der er jo standarder for, hvordan hjemmesider skal
laves, men rigtig mange bruger kun Microsoft-'standarder', og regner
med alle bruger Internet Exploder i nyeste version.

Fra : Conny

Dato : 08-06-03 01:25

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse news:3ee09fc9$0$76091$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Mvh. Søren C. Fischer
> http://www.fischer-streton.dk
> *Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*

Til gruppen her kan jeg som borger i Odder Kommune oplyse at man heller ikke har en handicapegnet hoved-indgang til Rådhuset ! Tja... sådan er det anno 2003
mvh conny degn