|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 5 hk B/s fræsermotor Fra : Tommy
 | 
 Dato :  21-05-03 21:28
 | 
 |  | Hejsa...
 kan man måle sig frem til om det er
 konsator eller spolen der er def. på sådan en motor ?
 der kommer nemlig ingen gnist i tændrøret ?
 
 Mvh
 Tommy
 
 
 |  |  | 
  zigge (21-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : zigge
 | 
 Dato :  21-05-03 22:41
 | 
 |  | 
 "Tommy" <tom@tamsen.dk> wrote in message
 news:Xns9382E47C656F9asdddcom@62.243.74.162...
 > Hejsa...
 > kan man måle sig frem til om det er
 > konsator eller spolen der er def. på sådan en motor ?
 > der kommer nemlig ingen gnist i tændrøret ?
 
 Hvis kondensatoren er defekt ædes platinerne, så derfor er det et godt
 fingerpeg om hvorvidt det er denne der er synderen. Er kondensatoren defekt,
 vil motoren kunne gå hvis ikke platinnerne er færdige, og derfor kan man
 teste ved at afmontere denne, kommer motoren så igang, stoppes den straks og
 der monteres en ny kondensator.
 
 Spolen kan du let måle igennem ved at konstatere om henholdsvis der er
 forbindelse gennem sekundærviklingen og primærviklingen, det gøres med et
 multimter. Der er større modstand i sekundærviklingen end i pimæren, hvis
 spolen er brændt af er modstanden enten nul eller uendelig i den defekte
 vikling.
 Lige et tip, der sidder en ledning i forbindelse med gasspjældsreguleringen,
 bag den plade som kablet er forbundet med, det er "stopledningen" jeg har
 før oplevet at denne har været knækket eller slidt igennem... motoren
 stopper når ledningen får stelforbindelse.
 
 Mvh
 //zigge
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jette Lauritsen (27-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jette Lauritsen
 | 
 Dato :  27-05-03 21:12
 | 
 |  | 
 > Hvis kondensatoren er defekt ædes platinerne, så derfor er det et godt
 > fingerpeg om hvorvidt det er denne der er synderen. Er kondensatoren
 defekt,
 > vil motoren kunne gå hvis ikke platinnerne er færdige, og derfor kan man
 > teste ved at afmontere denne, kommer motoren så igang, stoppes den straks
 og
 > der monteres en ny kondensator.
 >
 > Spolen kan du let måle igennem ved at konstatere om henholdsvis der er
 > forbindelse gennem sekundærviklingen og primærviklingen, det gøres med et
 > multimter. Der er større modstand i sekundærviklingen end i pimæren, hvis
 > spolen er brændt af er modstanden enten nul eller uendelig i den defekte
 > vikling.
 > Lige et tip, der sidder en ledning i forbindelse med
 gasspjældsreguleringen,
 > bag den plade som kablet er forbundet med, det er "stopledningen" jeg har
 > før oplevet at denne har været knækket eller slidt igennem... motoren
 > stopper når ledningen får stelforbindelse.
 >
 > Mvh
 > //zigge
 >
 
 Afmontering af kondensatoren på en B&S motor medfører at du samtidig fjerner
 den ene halvdel af platinsættet, så den afprøvning du beskriver er ikke
 mulig.  Jeg er nu heller ikke så sikker på at et tændingssystem vil kunne
 oparbejde spænding nok til en gnist hvis der ikke er en kondensator .
 
 Knud
 
 
 
 
 |  |  | 
   Fam. Olsen (29-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  29-05-03 12:22
 | 
 |  | 
 "Jette Lauritsen" <jmlau@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ed3c653$0$32509$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Afmontering af kondensatoren på en B&S motor medfører at du samtidig
 fjerner
 > den ene halvdel af platinsættet, så den afprøvning du beskriver er ikke
 > mulig.  Jeg er nu heller ikke så sikker på at et tændingssystem vil kunne
 > oparbejde spænding nok til en gnist hvis der ikke er en kondensator .
 >
 > Knud
 
 Sådan er det ikke på alle modeller. Men der er ikke grund til at måle på
 kondensatoren eller forsøge at køre uden. Kondensatorens opgave er at
 beskytte platinerne så hvis man kører uden kan man lige så godt kassere
 platinerne bagefter. Husk at vente med at røre kondensatoren efter den lige
 har været startet ellers får man et rap over nallerne. Den skal lige aflades
 først. Kig istedet på platinernes kontakt flader. Er de brændte eller blå er
 kondensatoren defekt og skal skiftes sammen med platinerne. En god ting er
 iøvrigt altid at skifte de to samtidig.
 
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henning Lund (29-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  29-05-03 16:13
 | 
 |  | 
 
            Fam. Olsen skrev:
 > Sådan er det ikke på alle modeller.
 I de 10 år jeg drev værksted har jeg godt nok kun set den model hvor
 kondensatoren er en del af platinsættet.
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
 icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ |  |  | 
     Fam. Olsen (30-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  30-05-03 15:15
 | 
 |  | 
 "Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
 news:bb58g9$5v1n4$2@ID-138513.news.dfncis.de...
 > Fam. Olsen skrev:
 > > Sådan er det ikke på alle modeller.
 >
 > I de 10 år jeg drev værksted har jeg godt nok kun set den model hvor
 > kondensatoren er en del af platinsættet.
 Øv bøv.    Jeg tror nok, når jeg tænker efter at jeg blander en Honda motor
 ind denne sammenhæng. Så du har nok ret. På nyere B&S motorer er der ikke
 platiner mere. Der er bare en magnet i svinghjulet på det sted hvor
 tændingen passer, som så passerer spolen.
 MVH Niels
            
             |  |  | 
      Henning Lund (30-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  30-05-03 16:54
 | 
 |  | 
 
            Fam. Olsen skrev:
 >Så du har nok ret. På nyere B&S
 > motorer er der ikke platiner mere. Der er bare en magnet i
 > svinghjulet på det sted hvor tændingen passer, som så passerer spolen.
 Si senor, elektronisk tænding kaldet i fagsprog, lidt mere end en magnet
   -- 
 Mvh
 Henning Lund
 icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ |  |  | 
       Fam. Olsen (31-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  31-05-03 10:28
 | 
 |  | 
 "Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
 news:bb7vgs$6pecu$4@ID-138513.news.dfncis.de...
 > Si senor, elektronisk tænding kaldet i fagsprog, lidt mere end en magnet
 >    Hvor sidder denne elektronik? Er der et tændingsmodul på dem? Det mener jeg
 ikke min den gamle havde. Med mindre det selvfølgelig er bygget ind i
 tændspolen.    MVH Niels
            
             |  |  | 
        Henning Lund (31-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  31-05-03 18:11
 | 
 |  | 
 
            Fam. Olsen skrev:
 > Hvor sidder denne elektronik? Er der et tændingsmodul på dem? Det
 > mener jeg ikke min den gamle havde. Med mindre det selvfølgelig er
 > bygget ind i tændspolen.    Jepz der sidder swinet.
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
 icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ |  |  | 
         Fam. Olsen (01-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  01-06-03 14:08
 | 
 |  | 
 "Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
 news:bbansf$7lsrg$1@ID-138513.news.dfncis.de...
 > Fam. Olsen skrev:
 >
 > > Hvor sidder denne elektronik? Er der et tændingsmodul på dem? Det
 > > mener jeg ikke min den gamle havde. Med mindre det selvfølgelig er
 > > bygget ind i tændspolen.    >
 > Jepz der sidder swinet.
 He he ønsk mig tillykke. Nu har jeg også lært noget i dag.   )
 MVH Niels
            
             |  |  | 
  Gert Espersen (22-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Espersen
 | 
 Dato :  22-05-03 06:30
 | 
 |  | Har du checket tændrøret ?
 
 -Gert..
 
 Tommy wrote:
 >
 > Hejsa...
 > kan man måle sig frem til om det er
 > konsator eller spolen der er def. på sådan en motor ?
 > der kommer nemlig ingen gnist i tændrøret ?
 >
 > Mvh
 > Tommy
 
 
 |  |  | 
  Tommy (22-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy
 | 
 Dato :  22-05-03 18:45
 | 
 |  | Jeps det er helt nyt og jeg får heller ikke et rap over fingerne *S*
 
 
 Gert Espersen <ge@but.auc.dk> wrote in news:3ECC6066.F57A6D78@but.auc.dk:
 
 > Har du checket tændrøret ?
 >
 > -Gert..
 >
 
 
 |  |  | 
 |  |