Efterskole/husholdningsskole
Fra : Winnie Henriksen

Dato : 14-05-03 21:07

Hej

Jeg er på udkik efter viden om ekstra tilskud til transport pt. ca.
kr. 400 for en retur og til ophold, efter standart takst koster det os
ca. kr. 700 pr uge. i 41 uger til at starte med.

Jeg talte med socialrådgiveren idag, hun kunne umidelbart ikke se at
det var noget at hente men vi skal til møde hos hende med papierne fra
skole den 28/5.

Jeg har begrundet det med:
Vores datte (spastiker) slutter 9 kl. i sommeren 2004, pga. hendes
bogligeevner, (hun skal helt el. delvis til eksamen i dansk/engelsk,
matematik der er hun på 4 kl. niveo hun har ikke fået undervisning i
øvrige eksames fag) og kan derfor ikke tag en vidergående uddanelse.
Vi har set på en husholdnings skole på fyn hvor man har et liniefag i
pedagogik (hun vil gerne have med børn at gøre) man kommer i praktik
og modtager undervisning som bliver "afprøvet" på børnen, efter endt
forløb får man en udtagelse dels fra læreren og dels fra børnehaven.
Udover det lære hun noget om at holde hus/lave mad, hvilket hun ikke
kan idag, da der er så meget andet hun har skulle lærer, og da hun nu
er 15 år ser det helt af ht da vi kolider konstant

Jeg er ikke inde i hvad man kan og ikke kan da vi kun få/har fået
kørsel til behandling til hende Vi har friværdi i vores lejlighed
så vi evt. kan låne pengene men psykologen sagde at vi havde "krav" på
hjælp, så hvem har ret ?

Med venlig hilsen

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : cybs

Dato : 14-05-03 22:24

"Winnie Henriksen" <winnie@bitnisse.dk> skrev i en meddelelse news:se75cvk9fb3ac755orct9r5753h7m6bovo@4ax.com...

> [...]
>
> Jeg talte med socialrådgiveren idag, hun kunne umidelbart ikke se at
> det var noget at hente men vi skal til møde hos hende med papierne fra

Hej Winnie!

Kommunen skal give tilskud til ophold på efter- og
husholdningskoler på mindst 308,- kr pr uge (kost-
elever), hvis den unge ikke er fyldt 18. Herudover
kan søges statstilskud, og sikkert også legater.

Jeg kan ikke læse af din mail, om din datter har særlige
handicapbetingede udgifter ved at være på efterskole -
eller om det er behovet for at komme på efterskole, der
er betinget i hendes handicap. Eller begge dele?

Dit spørgsmål om transport forstår jeg desværre ikke helt.
Handler det om prisen for at din datter kan komme hjem på
weekend - regner du med, at hun tar hjem hver weekend
(det gør de færreste efterskoleelever) - og har hun særlige
behov mht transport?

Du kan jo bruge mine spørgsmål til at forberede dig til
mødet med sagsbehandleren. Tænk også på evt transport
af hjælpemidler, evt behov for behandling (fysioterapi og
transport til dette) mens hun er på skolen.

MVH

cybs/susanne

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 15-05-03 15:12

On Wed, 14 May 2003 23:24:13 +0200, "cybs" <cybs@ofir.dk> wrote:

Hej Susanne

Tak for dit svar.

>Jeg kan ikke læse af din mail, om din datter har særlige
>handicapbetingede udgifter ved at være på efterskole -
>eller om det er behovet for at komme på efterskole, der
>er betinget i hendes handicap. Eller begge dele?

Jeg har tjekket at det bliver ca. en egen betaling på 600 pr uge det
vil sige 25.200 for de 41 uger hun har så mulighed for at blive i
yderlig 1 år. Der er ingen ekstra udgifter udover skole afgiften, men
grunden til vil ville prøve at få hende der ned var at hun så modtog
noget erhvervs relevant undervisning (pædagogik) så hun ikke bare skal
aktiveres (de ved ikke engang hvor de skal putte hende ind efter
skolen) men evt. kan bruge det ifbm. ansøgninger til instuditioner.

> [...]
>weekend - regner du med, at hun tar hjem hver weekend
>(det gør de færreste efterskoleelever) - og har hun særlige

Hun har ikke særlig behov for transport, hun skal følges i starten da
hun har svært ved at finde vej og det tager noget tid at lære det og
så skal vi have købt bilet/kort på forhånd det er hun heller ikke
sikker. Hvis vi skal vuder det nu vil hun nok tage hjem de fleste
weekende eller skal hun også til at lære at vake tøj

>Tænk også på evt transportaf hjælpemidler, evt behov for behandling (fysioterapi og
>transport til dette) mens hun er på skolen.

Jeg regnede med at den behandlingskørsel hun får nu bare bliver ført
til fyn

Jeg har fundet alle de ting frem sagsbehandleren bad om, men jeg synte
det der besværligt, så det ender nok med at vi bare tager lån i
lejligheden for asted det skal hun (hun taler næste ikke om andet
.

Med venlig hilsen

Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : cybs

Dato : 16-05-03 21:54

"Winnie Henriksen" <winnie@bitnisse.dk> skrev i en meddelelse news:uo67cvo0pjet87iqlbv80t8g5dekfrlfeu@4ax.com...
> [...]
> aktiveres (de ved ikke engang hvor de skal putte hende ind efter
> skolen) men evt. kan bruge det ifbm. ansøgninger til instuditioner.

Ja, hvis de ikke har et andet egnet tilbud til hende, er
det et godt udgangspunkt for at søge ekstra tilskud
fra kommunen!

> [...]
> sikker. Hvis vi skal vuder det nu vil hun nok tage hjem de fleste
> weekende eller skal hun også til at lære at vake tøj

Sådan kan du fint fremlægge det for sagsbehandleren.
Mange bliver nok fulgt af forældrene første gang - skal
hun følges flere gange, er det en ekstraudgift. I kan evt
aftale at følge op på spørgsmålet om hendes egen
transport - vil hun i det lange løb have behov for at
komme hjem oftere end kammeraterne, eller "jævner
det sig" hen ad vejen (fx at hun lærer at vaske tøj fordi
der sker noget sjovt i weekenderne).....

> Jeg regnede med at den behandlingskørsel hun får nu bare bliver ført
> til fyn

Sikkert rigtigt, men det tar garanteret tid at få på plads,
så gør hellere opmærksom på det NU!

> [...]
> det der besværligt, så det ender nok med at vi bare tager lån i
> lejligheden for asted det skal hun (hun taler næste ikke om andet

Det er fint at I kan klare det, så hun kommer afsted
under alle omstændigheder, men for mig lyder det,
som om mulighederne for tilskud ikke er helt udtømte
endnu. Held og lykke i hvert fald!

MVH

cybs/susanne