græsset gror
Fra : Lene

Dato : 30-04-03 15:00

hej !
Jeg er så heldig at bo i et lille parcelhus, visiteret fra kommunen.Jeg kan
ikke så græs eller ordne have. Jeg har intet netværk i nærheden, og man har
ingen haveordning for pensionister i kommunen.
Skal jeg virkelig ud og betale et dyrt hjemmeservicefirma til at udføre
denne opgave. ? hvad gør i andre, der bor i hus???

på forhånd tak Lene.

Fra : Leonard

Dato : 30-04-03 15:28

"Lene" <klemes@post12.dk> wrote:

>Skal jeg virkelig ud og betale et dyrt hjemmeservicefirma til at udføre
>denne opgave. ? hvad gør i andre, der bor i hus???

Du skriver intet om du er pensionist eller ej, hvilket er ret
betydningsfuldt for dine muligheder for at søge hjælp.

Men jeg bor i hus, og jeg har lige slået græs i dag, jeg har nemlig en
havetraktor, som jeg kan sætte mig op på. Den er faktisk også ret
praktisk til andre opgaver, hvor det tager for meget på kræfterne at
køre i kørestolen, fx har jeg brugt den når jeg skal flytte
havevanderen og trække vandslangen langt ud.

Da jeg boede i parcelhus og kun havde et lille frimærke at slå brugte
jeg en Flymo, som jeg nemt kunne skubbe og trække rundt.
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-04-03 15:30

"Lene" <klemes@post12.dk> writes:

> [...]
> Skal jeg virkelig ud og betale et dyrt hjemmeservicefirma til at udføre
> denne opgave. ? hvad gør i andre, der bor i hus???

Nu bor jeg selv i en lejlighed på 2. sal, så det er ikke lige et
problem jeg selv kender til. Men mon ikke der skulle være en eller
anden skoledreng i nærheden, der gerne vil have et lille, men godt
betalt fritidsjob? Jeg læste lige, at man i Netto får 41 kroner i
timen, når man er under 18, og det er da til at overkomme at byde
over. 200 kroner om måneden giver 4 timers arbejde, og man kan nu slå
meget græs på 4 timer. Og det kan jo roligt opgives til skattevæsenet,
da de fleste i den alder ikke bruger deres personfradrag.

Jeg håber du finder ud af noget.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-03 10:03

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> writes:

> Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> skriver:

> Næh
>
> http://www.at.dk/sw4858.asp

Det var dog utroligt. Et barn på 16 må have lov til at arbejde med
motorsave, men en på 17 må ikke slå græsset med en almindelige
håndskubbet græsslåmaskine, med mindre det er hos noget familie.

Så kan jeg godt se, at der ikke er meget at gøre, hvis det skal gøres
lovligt. Altså ud over at finde en over 18, men så er det nok også en
anden løn vi taler om.

Nu ved jeg, at nogle kommuner sender folk i aktivering hos f.eks.
tvillingeforældre. Det kunne jo være at din kommune har et eller andet
i den retning, bare med pensionisters haver. Du kan jo altid prøve at
spørge dem.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-03 20:36

"cybs" <cybs@ofir.dk> writes:

> "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Plæneklippere står faktisk på listen over, hvad 16-årige
> må betjene - men det står, som om det skal være indenfor
> landbrug og gartneri? En opringning til arbejdstilsynet
> kunne sikkert opklare spørgsmålet...

Som jeg læser det, må unge over 15 bruge plæneklippere i
_familievirksomheder_. Så hvis man har en søn/nevø, så må han gerne,
men naboens dreng må ikke.

<spekulation>
Men hvis nu naboen bliver ansat til det, må han godt sætte sin søn til
det?
</spekulation>

<citat>
Bilag 1 C - Liste over tekniske hjælpemidler og anlæg som unge, der er
fyldt 15 år, må beskæftiges med i familievirksomheder. Listen er en
lempelse i forhold til bilag 1 A

[snip]

4) Motorplæneklippere, hvor operatøren går bag plæneklipperen, og hvor
plæneklipperen kører på hjul, til kørsel på plant terræn.
Plæneklipperen skal være forsynet med betjeningsgreb med
dødemandsfunktion.

5) Motorplæneklippere, hvor operatøren sidder på plæneklipperen.
Plæneklipperen skal være indrettet således, at klippeaggregatet
ikke kan køre, når det er løftet. Endvidere skal plæneklipperens
motor stoppe, når føreren forlader sædet og kun kunne startes, når
der sidder en person i førersædet.
</citat>

Men det ser nu lidt mysisk ud, for der står også:

<citat>
Bilag 1 B - Liste over tekniske hjælpemidler og anlæg, som unge, der
er fyldt 16 år, må beskæftiges med. Listen er en lempelse i forhold
til bilag 1 A

[snip]

c) Maskinelt drevne fodervogne, plæneklippere og fejemaskiner.
</citat>

Så må man ellers til at finde ud af hvilken type plæneklipper det er
man har. Jeg tror du har ret, det kræver en opringning til
arbejdstilsynet.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-04-03 16:01

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skriver:
> [...]
>timen, når man er under 18,
Jeg tror ikke at man må sætte børn under 18 til at arbejde med maskiner.

Hilsen Sverre.

Fra : Leonard

Dato : 30-04-03 16:51

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote:

>Jeg tror ikke at man må sætte børn under 18 til at arbejde med maskiner.

Mon ikke?
- man kan tage traktorkørekort når man fylder 16 år.

Fra : Lene

Dato : 30-04-03 18:54

"Lene" <klemes@post12.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal jeg virkelig ud og betale et dyrt hjemmeservicefirma til at udføre
> denne opgave. ? hvad gør i andre, der bor i hus???

Tak for jeres svar.
Tilføjelse: Jeg får højeste pension
Måske skulle jeg sætte en annonce op i Netto "S"
Til Leonard: Hvor stort græsareal havde du i parcelhuset ?
Bare for at regne ud,hvor stort et areal sådan en flymo kan klare?
mvh Lene

Fra : Leonard

Dato : 30-04-03 20:18

"Lene" <klemes@post12.dk> wrote:

>Tilføjelse: Jeg får højeste pension

Og du har ikke §77 hjælperordning (så havde du jo ikke problemer med
at slå græs), så du er ikke i personkredsen til §84 merudgifter. Altså
skal en ansøgning fra dig vurderes i forhold til din økonomi og så kan
du sikkert ikke få dækket den udgift

>Måske skulle jeg sætte en annonce op i Netto "S"

Det er nok ikke en dårlig ide.

>Til Leonard: Hvor stort græsareal havde du i parcelhuset ?

Jeg tror der var ca. 125 kvm, men det kræver dog at du er i god fysisk
form, så forslaget med naboens knægt er nok bedre.

>Bare for at regne ud,hvor stort et areal sådan en flymo kan klare?

Den kan klare meget, men en klipper på hjul er bedre, hvis den skal
skubbes af en gående (og sikkert også billigere).

Fra : cybs

Dato : 01-05-03 00:32

"Leonard" <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> skrev i en meddelelse news:0080bvcnhkncnpcn8bhtmrqj7s208aku3c@4ax.com...

> [...]
> at slå græs), så du er ikke i personkredsen til §84 merudgifter. Altså
> skal en ansøgning fra dig vurderes i forhold til din økonomi og så kan

Hej Leonard!

Tænker du på ansøgning om Flymo, eller om
havehjælp (betaling af)?

Desuden - jeg overvejer flg., men har ingen
erfaring med det: Kunne man forestille sig, at
det, at man må betale sig fra havearbejdet, kan
bruges som (del af) et grundlag til at søge
bistandstillæg?

Og - hvad med boligændringer - kan haveomlægning
komme ind under det, hvis det er med henblik på
at gøre haven lettere at holde - ikke "bare" at komme
rundt?

MVH

cybs

Fra : Robert Pedersen

Dato : 30-04-03 22:48

Hej Lene
> [...]
> Skal jeg virkelig ud og betale et dyrt hjemmeservicefirma til at udføre
> denne opgave. ? hvad gør i andre, der bor i hus???

Der findes en svensk plæneklipper, som kan klare jobbet alene - af sig selv.
Jeg mener, det er Husqvarna
der laver den - jo se her http://www.husqvarna.skov-have.dk/Folder_269/

God sommer
Robert Pedersen

---

Fra : Leonard

Dato : 30-04-03 23:02

"Robert Pedersen" <robertr@post.tdcadsl.dk> wrote:

>Der findes en svensk plæneklipper, som kan klare jobbet alene - af sig selv.
>Jeg mener, det er Husqvarna
>der laver den - jo se her http://www.husqvarna.skov-have.dk/Folder_269/

Selvfølgelig, den havde jeg helt glemt. Der findes flere forskellige
fabrikater og modeller, fælles for dem er at de koster mellem 12 og 20
tusind danske kroner.
Og så skal de installeres, der skal bl.a. graves en ledning ned hele
vejen rundt i kanten af plænen og rundt om bed og andre steder hvor
den ikke må slå.
Men så slår den også græsset helt af sig selv og skal bare tages ind
til vinter.

Fra : Robert Pedersen

Dato : 30-04-03 23:57

> [...]
> Og så skal de installeres, der skal bl.a. graves en ledning ned hele
> vejen rundt i kanten af plænen og rundt om bed og andre steder hvor
Det er kun en gang.

> Men så slår den også græsset helt af sig selv og skal bare tages ind
> til vinter.
Ligesom havemøblerne - duer kun når det er sommertid

Den har en fætter/kusine, der er en støvsuger.

Robert Pedersen

---

Fra : cybs

Dato : 01-05-03 00:12

> selv.
.....................<snip>
> Den har en fætter/kusine, der er en støvsuger.

Av Robert, jeg håber da ikke, de ligner hinanden?
En forveksling kunne give uønskede resultater.......

fra cybs

Fra : Robert Pedersen

Dato : 01-05-03 08:17

"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> ....................<snip>
>
> Av Robert, jeg håber da ikke, de ligner hinanden?
> En forveksling kunne give uønskede resultater.......
>

> fra cybs
Tilgengæld kunne man få den reneste, nyklippede græsmåtte ;-D

Vi må se at få dem kategoriseret som hjælpemidler - så bliver de nok
billigere

Robert P

---

Fra : Sverre Stokke