Tilskud til cykel.
Fra : Kim

Dato : 25-04-03 12:34

Er her nogen som ved om man kan få tilskud til at købe en cykel når man
er parplegiker?

Blinde kan f.eks få tilskud via §84, så burde paraplegikere ikke også kunne?

/Kim

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-04-03 14:02

Kim [mesleepy@mail.dk] skrev:

> Er her nogen som ved om man kan få tilskud til at købe en cykel når
> man
> er parplegiker?

Jeg har kendskab til en paraplegikker der har faaet bevilling paa en
cykel (til paamontering paa sin manuelle koerestol).

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Lotte M

Dato : 25-04-03 19:42

Søren C. Fischer skrev i <news:3ea931d2$0$24703$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,>:

> Jeg har kendskab til en paraplegikker der har faaet bevilling paa en
> cykel (til paamontering paa sin manuelle koerestol).

Det fremgår ikke klart af loven (og SM'er) hvornår en håndcykel kan
bevilges - nogle kommuner giver afslag hvor andre er mere velvillige.

I forhold til hjælpemiddel§'en (Serviceloven § 97) kan man diskutere
om cyklen: "i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den
nedsatte funktionsevne og derved i væsentlig grad kan lette den daglige
tilværelse". I forhold til merudgifts§'en om (Servicelovens § 84) om
udgiften til cyklen er "nødvendig for den daglige livsførelse".

--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Kim

Dato : 25-04-03 19:49

Lotte M wrote:

> [...]
> tilværelse". I forhold til merudgifts§'en om (Servicelovens § 84) om
> udgiften til cyklen er "nødvendig for den daglige livsførelse".

Kan nu heller ikke se at den skulle være nødvendig for den daglige

livsførelse, men det er den vel heller ikke for en blind? Og jeg ved

at flere blinde er blevet beviljet det efter §84.

Men tilgengæld vil den da gøre min dagligdag lettere da jeg går til
styrke træning for at holde min skuldre ved lige...har prøvet at stoppe
i et par måneder med det resultat at jeg fik ondt idem og fik svært ved
at forflytte mig.

Men nu prøver jeg at søge og så må vi se hvad der sker :)

Fra : Lotte M

Dato : 25-04-03 21:35

Kim skrev i <news:3EA98329.7060800@mail.dk,>:

> Og jeg ved
> at flere blinde er blevet beviljet det efter §84.

Som nævnt afhænger det af hvordan den enkelte kommune
fortolker reglerne.

> [...]
> styrke træning for at holde min skuldre ved lige...har prøvet at
> stoppe i et par måneder med det resultat at jeg fik ondt idem og fik

Problemet med lovgivningen er (eller rettere et af problemerne er),
at begreber som livskvalitet og forebyggelse ikke tillægges nogen
særlig vægt.

> Men nu prøver jeg at søge og så må vi se hvad der sker :)

Argumenter som forebyggelse af senskader, forbedret lunge-
funktion, bedre mulighed for vægtkontrol og forøgelse af din
livskvalitet kan være relevante at fremføre i en ansøgning.

Held og lykke - lad os vide hvordan det går!

Fra : Kim

Dato : 25-04-03 21:42

Lotte M wrote:

> Som nævnt afhænger det af hvordan den enkelte kommune
> fortolker reglerne.

Er du nu sikker på det? Grunden til at jeg ved at flere blinde har fået det beviljet i genem en §84 er at jeg havde en ankesag igenem det sociale ankestyrelse om beviling af et komfur med keramiske plader. Her fremhævede den sociale ankestyrelse at flere blinde havde fået cykler som grund til at jeg skulle have komfuret. Og når de siger det burde alle kommuner vel bevilje det...ellers er det vel bare at overklage den og få ret på den måde?

/Kim

Fra : Lotte M

Dato : 25-04-03 23:18

Kim skrev i <news:3EA99D94.9070706@mail.dk,>:

> Er du nu sikker på det?

Jeg er temmelig sikker, men der kan da være hjemmel jeg har overset.

> Grunden til at jeg ved at flere blinde har
> fået det beviljet i genem en §84

Der er også paraplegikere, som har fået bevilget en cykel.

> [...]
> plader. Her fremhævede den sociale ankestyrelse at flere blinde havde
> fået cykler som grund til at jeg skulle have komfuret.

Jeg kan ikke finde en afgørelse som passer på den beskrivelse - hvilket
nummer har den?

> Og når de
> siger det burde alle kommuner vel bevilje det...

I det omfang der er tilsvarende omstændigheder som i den
principielle afgørelse og man i øvrigt opfylder betingelserne - bevillinger
af hjælpemidler og merudgifter beror på en konkret vurdering.

> ellers er det vel
> bare at overklage den og få ret på den måde?

Der kun en ankeinstans, nemlig det sociale nævn. Ankestyrelsen
optager kun din sag hvis den er af principiel eller generel betydning.
Hvis nævnet giver kommunen medhold i afslaget, selv om du mener
at henvise til en relevant afgørelse (SM) og sagen ikke er principiel, så
er næste instans et civilt søgsmål.