Finde noget i Array
Fra : Michael Andreasen

Dato : 23-04-03 00:46

Hej.. jeg er meget grøn, så bær over med mig :)

Jeg har en masse i @enmasse

Jeg ønsker at finde "### start ###" og "### slut ###" og slette alt
derimellem?

Kan man det? Hvis ja, er der nogen der kan give mig en ledetråd

--
Med Venlig Hilsen
Michael Andreasen

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-04-03 08:00

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Jeg har en masse i @enmasse
>
> Jeg ønsker at finde "### start ###" og "### slut ###" og slette alt
> derimellem?

Du har altså elementer der hedder sådan?

Jeg ville nok gøre det med en smart grep-komando:

@enmasse = grep {
not /^### start ###$/ .. /^### slut ###$/
} @enmasse;

En der er mere vandt til C eller ligende sprog ville nok lave en
whileløkke:

my @result = ();
my $ok = 1;
while ($elem = shift @enmasse) {
$ok = 0 if $elem eq "### start ####";
push @result, $elem if $ok;
$ok = 1 if $elem eq "### slut ####";
}
@enmasse = @result;

Eller noget ligende. Ingen af løsningerne har det godt med nestede
start/slut-tingester, men den sidste er let nok at få til det (tæl
hvor mange start-tags du mangler at slutte).

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Michael Andreasen

Dato : 23-04-03 10:03

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message
> [...]
> not /^### start ###$/ .. /^### slut ###$/
> } @enmasse;
>
> En der er mere vandt til C eller ligende sprog ville nok lave en

Hej Peter

Tak for hjælpen.. Det virker perfekt. Denne løsning er nemmere for mig at
forstå fremfor C syntax løsningen, idet jeg kender grep fra Shell

Takker

Michael

Fra : Tore Aursand

Dato : 23-04-03 08:16

On Wed, 23 Apr 2003 01:46:24 +0200, Michael Andreasen wrote:
> Jeg har en masse i @enmasse

En masse hva-for-noe? Jeg antar at det er elementer du prater om, men da
må du gi oss et eksempel på hva som er lagret.

> Jeg ønsker at finde "### start ###" og "### slut ###" og slette alt
> derimellem?

Mener du at din @enmasse ser noenlunde slik ut?

my @enmasse = (
'### start ###',
'noe',
'annet',
'### slut ###'
);

Høres litt merkelig ut å lagre noe slikt i en array. Er du sikker på at
du ikke prøver å lese inn en fil som inneholder dette?

--
Tore Aursand <tore@aursand.no>

"You know the world is going crazy when the best rapper is white, the best
golfer is black, France is accusing US of arrogance and Germany doesn't
want to go to war."

Fra : Michael Andreasen

Dato : 23-04-03 09:53

"Tore Aursand" <tore@aursand.no> wrote in message
> [...]
>
> Høres litt merkelig ut å lagre noe slikt i en array. Er du sikker på at
> du ikke prøver å lese inn en fil som inneholder dette?

Ja det er korrekt.. Der er tale om en fil som jeg åbner og henter

Jeg har lige prøvet Peter's grep.. ser ut til at virke korrekt.

Mvh
Michael

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-04-03 10:03

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Ja det er korrekt.. Der er tale om en fil som jeg åbner og henter
>
> Jeg har lige prøvet Peter's grep.. ser ut til at virke korrekt.

Hvis der er tale om store filer som kan behandles linje for linje vil
jeg nok rette while-løkken lidt til så sorterer ud og behandler
linjerne i samme løkke. Det bliver noget mere hukommelseseffektivt.

Altså noget ala:

$in_comment = 0;
while(<>) {
$in_comment = 1 if /### start ###/;
if ($in_comment) {
$in_comment = 0 if /### stop ###/;
next;
}

... vider håndtering af inddata ...
}

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Michael Andreasen

Dato : 23-04-03 10:42

> Hvis der er tale om store filer som kan behandles linje for linje vil
> jeg nok rette while-løkken lidt til så sorterer ud og behandler
> linjerne i samme løkke. Det bliver noget mere hukommelseseffektivt.

Mener du fordi den anden metode åbner hele filen i mem? Filerne er typisk
<50kb

Michael

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 24-04-03 22:05

Peter Makholm wrote:
> Hvis der er tale om store filer som kan behandles linje for linje vil
> jeg nok rette while-løkken lidt til så sorterer ud og behandler
> linjerne i samme løkke. Det bliver noget mere hukommelseseffektivt.

Der må jeg nok erkende at jeg er et memory svin, filer på under 10MB læser jeg
blot ind i en streng og så vil m/start\n(.*?)\nstop/ms returnere den ønskede
substring.

--
------------------------- Med Liberalistiske Hilsner --------------------------
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-04-03 10:46

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Mener du fordi den anden metode åbner hele filen i mem?

Jep. Når du først har læst filen ind i et array så ligger den i
hukommelsen.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg