password prompt
Fra : Kim Emax

Dato : 06-04-03 01:27

Hey

Sidder og sysler med et add-mailbox script og har som sådan ikke brug for
det, jeg nu spørger om, men er den nice-to-have ting.

Jeg ønsker at prompte personen, hvis scriptet køres fra prompten, efter
password, som så skal tastes to gange... det skal ikke vises i klar tekst i
prompten, men som stjerner. Hvordan gør man det? og huskes de variabler, der
er sendt med ved kaldet af scriptet? (perl test.pl -bruger -anden_tekst)

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Bjarne

Dato : 06-04-03 09:09

Kim Emax skrev:
> [...]
> er sendt med ved kaldet af scriptet? (perl test.pl -bruger -anden_tekst)

Her er lidt du evt. kan bygge videre på:
print "Indtast password: ";
use Term::ReadKey;
ReadMode ('noecho');
$password = ReadLine(0);
chomp $password;
ReadMode ('normal');

Bjarne

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-04-03 11:56

Kim Emax wrote in dk.edb.programmering.perl:

> [...]
> i prompten, men som stjerner. Hvordan gør man det? og huskes de variabler,
> der er sendt med ved kaldet af scriptet? (perl test.pl -bruger

Hvis du kan nøjes med at vise "ingenting" i stedet er det noget lettere.
Du bør i så tilfælde kigge på Term::Readkey.
Hvis du ønsker at undgå tredjeparts-moduler opnår du det samme med
system("stty -echo");

> Kim Emax - Freelance programmør

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/geek/usenet.html

"You know what the problem with Hollywood is? They make shit!"
-- John Travolta as Gabriel Shear in 'Swordfish'

Fra : Vlad Tepes

Dato : 06-04-03 13:01

* Kim Emax:

> [...]
> er sendt med ved kaldet af scriptet? (perl test.pl -bruger -anden_tekst)

Du må antagelig gjøre noe á la dette:

#!/usr/bin/perl -w

use strict;
use warnings;
use Term::ReadKey;

print "Enter passwd: ";
my $passwd = "";
ReadMode 4; # Turn off controls keys
{
my $key;
1 while not defined ($key = ReadKey(-1) );
last if $key eq "\n";
$passwd .= $key;
print "*";
redo;
}
ReadMode 0;
print "\nPassword: $passwd\n";

--
Vlad

Fra : Morten Guldager

Dato : 06-04-03 14:48

Sun, 06 Apr 2003 at 12:01 GMT Vlad Tepes wrote
> * Kim Emax:

> Du må antagelig gjøre noe á la dette:

> 1 while not defined ($key = ReadKey(-1) );

Hmm -1 betyder non-blocking read, du laver busywait. - ugodt!

Jeg ville kode det sådan her:

#!/usr/bin/perl -w

use strict;
use warnings;
use Term::ReadKey;

print "Enter passwd: ";
my $passwd = '';

ReadMode 5;
while (defined (my $key = ReadKey(0)))
{
last if $key eq "\r";
if ($key eq "\x7f")
{
print "\b \b";
$passwd =~ s/.$//;
next;
}
print "*";
$passwd .= $key;
}
ReadMode 0;
print "\n";

warn "\npw = >$passwd<\n";

Backspase tasten sender kode 127 på mit system, det er ikke altid ens.
Mon der findes en portabel måde at detektere backspase på?

/Morten

Fra : Vlad Tepes

Dato : 06-04-03 17:58

* Morten Guldager:

> Sun, 06 Apr 2003 at 12:01 GMT Vlad Tepes wrote

> Hmm -1 betyder non-blocking read, du laver busywait. - ugodt!

Hvorfor?

> [...]
> if ($key eq "\x7f")
> {
> print "\b \b";
> $passwd =~ s/.$//;
> next;
> }
> print "*";
> $passwd .= $key;
> }
> ReadMode 0;
> print "\n";
>
> warn "\npw = >$passwd<\n";
>
> Backspase tasten sender kode 127 på mit system, det er ikke altid ens.
> Mon der findes en portabel måde at detektere backspase på?

Muligens vil dette være bedre:

#!/usr/bin/perl

[...]

my %ctrlchar = GetControlChars();

if ( $key eq $ctrlchar{INTERRUPT} ) {
$passwd = "";
last;
} elsif ( $key eq "\r" ) {
last;
} elsif ($key eq $ctrlchar{ERASE}) {
if ($passwd) {
print "\b \b";
$passwd =~ s/.$//;
}
} else {
print "*";
$passwd .= $key;
}
next;
}
ReadMode 0;
print "\n";

warn "\npw = >$passwd<\n";

Noen som kan sjekke om dette fungerer under windows?

--
Vlad

Fra : Morten Guldager

Dato : 06-04-03 19:09

Sun, 06 Apr 2003 at 16:58 GMT Vlad Tepes wrote
> * Morten Guldager:

> Hvorfor?

Spørger du hvorfor busy wait er usmart eller hvorfor jeg påstår
at din kode bruger busy wait?

Jeg antager det første.

Busy wait er usmart da det er spild af CPU tid.

Det er kun i de tilfælde hvor maskinen der afvikler programmet
garanteret ikke har andet at lave at busy wait efter min mening
kan være en ok teknik. (eller hvis det simpelthen ikke er muligt
at løse opgaven på anden vis)

Perl afvikles vist oftest på et multitasking system hvorfor det
må antages at der kan være andre opgaver for CPU'en.

/Morten

Fra : Vlad Tepes

Dato : 06-04-03 20:15

* Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk> wrote:

> Busy wait er usmart da det er spild af CPU tid.

Ok, takk.

--
Vlad

Fra : Kim Emax

Dato : 06-04-03 21:43

Kim Emax wrote:

> [...]
> klar tekst i prompten, men som stjerner. Hvordan gør man det? og
> huskes de variabler, der er sendt med ved kaldet af scriptet? (perl

Hvis andre skulle løbe ind i lignede problem, så løste jeg det ved:

system("passwd $USER");

Det er tilstrækkeligt i denne situation, men ikke en brugbar løsning i andre

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 06-04-03 21:46

Kim Emax <newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

> Hvis andre skulle l?be ind i lignede problem, s? l?ste jeg det ved:
>
> system("passwd $USER");
>
> Det er tilstr?kkeligt i denne situation, men ikke en brugbar l?sning i andre

?!?!

Her hos mig er beskrivelsen af passwd "Change user password" ... ikke
alt for betryggende at et tilfældigt perl-script skulle begynde på det?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kim Emax

Dato : 06-04-03 21:49

Rune B. Broberg wrote:

> Her hos mig er beskrivelsen af passwd "Change user password" ... ikke
> alt for betryggende at et tilfældigt perl-script skulle begynde på
> det?

Det sker kun i forbindelse med oprettelse af en mailbox og der er solide
checks på, hvad der er indtastet inden dette script køres...

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 06-04-03 22:01

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:
> Hvis andre skulle løbe ind i lignede problem, så løste jeg det ved:
>
> system("passwd $USER");

For at slippe for overraskelser i $USER er det en god ide at skrive
ovenstående som

system "passwd", $USER

da perl så ikke starter en shell, men exec'er passwd direkte.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Kim Emax

Dato : 06-04-03 22:19

Lars Balker Rasmussen wrote:

> For at slippe for overraskelser i $USER er det en god ide at skrive
> ovenstående som
>
> system "passwd", $USER
>
> da perl så ikke starter en shell, men exec'er passwd direkte.

Som skrevet, så er der checket godt og grundigt på det inden da, men tak for
tippet, tjekker lige op på det, du skriver her... For meget sikkerhed skader
ikke

Kan jeg så gøre samme med adduser? system "adduser -p", $USER $PASS ?

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 07-04-03 08:47

On Sun, 6 Apr 2003 23:19:11 +0200, Kim Emax <newsgroup@remove-emax.dk> wrote:
> [...]
> ikke
>
> Kan jeg så gøre samme med adduser? system "adduser -p", $USER $PASS ?

Kig på useradd i stedet hvis du vil det der (alternativt pw, hvis det er
FreeBSD).

--
Jesper

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 06-04-03 23:02

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:
> Kan jeg så gøre samme med adduser? system "adduser -p", $USER $PASS ?

perldoc -f system
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."