Americas Cup (øv!)
Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 28-02-03 19:14

Team New Zealand må vist siges at være noget af et flop. Sejl,
der rasler ned om ørerne på dem. Alinghi, der uden problemer
sejler hen over New Zealand på en lænsesejlads og så en brækket
mast i nat.

Jeg var ellers virkelig opsat på, at det ville blive nogen
spændende sejladser i Americas Cup, men nu står der 4 - 0 til
Alinghi. Bare én sejr mere til Alinghi og en europæisk båd vinder
for første gang Americas Cup.

Er der nogen, der tror, at Team New Zealand kan komme tilbage i
sejladsen?

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Brian Isen

Dato : 28-02-03 19:24

"Grethe / Sportslex" <sportslex_editor@sportslex.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spændende sejladser i Americas Cup, men nu står der 4 - 0 til
> Alinghi. Bare én sejr mere til Alinghi og en europæisk båd vinder

Ikke helt første gang - Europa vandt den allerførste

/Brian

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 01-03-03 11:06

"Brian Isen" skrev i en meddelelse...

> Ikke helt første gang - Europa vandt den allerførste

Tidligere blev der sejlet en kapsejlads kaldet "The 100 Guinea
Cup", det må være den, du tænker på. I 1851 vandt skonnerten
"America" fra USA denne sejlads, der foregik rundt om øen "Isle
of Wight". Modstanderne var 15 engelske både. Sejladsen i 1851
lagde navn til "Americas Cup", hvorfor Americas Cup's historie
starter i 1851. Og siden 1851 er der ingen europæisk båd, der har
vundet sejladsen Americas Cup. Men Alinghi er godt på vej!

Det er også fra denne sejlads i 1851, at den engelske dronning
Victoria fik følgende berømte svar: "There is no second
place!". America lå på dette tidspunkt i front, og dronning
Victoria skulle have stillet spørgsmålet: "Hvem er nr. to?"

Fra : KG

Dato : 01-03-03 00:35

"Grethe / Sportslex" <sportslex_editor@sportslex.com> wrote in

> Er der nogen, der tror, at Team New Zealand kan komme tilbage i
> sejladsen?

Nej det kan vist selv ikke den ivrigste Team NZ optimist tro på, men istedet
kan vi da glæde os over at America's Cup kommer til Europa! :)

Et spørgsmål jeg har syslet med lige siden de indledende runder har været -
HVOR mon sejladserne kommer til at foregå - vel ikke på Genfersøen (Lac
Léman) eller Lac de Neuchâtel? det ville virke temmelig malplaceret at
placere verdens mest prestigefyldte HAVkapsejlads i ferske vande i ly af
bjerge med kun meget let vind, synes jeg!

/KG

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 01-03-03 11:05

"KG" skrev i en meddelelse...
> glæde os over at America's Cup kommer til Europa! :)

Yes, ikke at skulle sidde oppe om natten for at se sejladserne
live vil absolut være tiltalende i sig selv. Alternativet at se
sejladserne i relive (forfærdeligt ord!) er ikke helt det samme,
da resultatet kendes. Og måske kunne der blive mulighed for at se
nogle af sejladserne on location )))))))))

> HVOR mon sejladserne kommer til at foregå

Ja, det er jo noget, der er mange, der spekulerer over.
Spørgsmålet er helt åbent. På følgende adresse kan der læses lidt
om teorierne om, hvor det skal ske:
http://www.americascup.co.nz/Database/LiveArticle.asp?ArtID=-1768
556323

Sejladsen i nat blev aflyst pga. for lidt