New@this: $variabler i en insert into mysq~
Fra : Torben Jakobsen

Dato : 03-02-03 21:41

Davs...

Har lidt problemer med at få mit test scriptet her til at smide det
variablerne $name1 og $name2 er blevet sat til ind i min mysql db.
Den indsætter bogstavlig talt "$name1" " $name2 " ind istedet for.
Har søgt lidt hist og pist på google for at se om jeg hurtigt kunne finde en
løsning, men faldt ikke over noget jeg kunne få til at virke :(
Har kun været igang med perl i 3 dage sååå er ikke så fandens haj endnu, men
håber at en ad jer lige kan gi mig at puf i den rigtige retning.

#!/usr/bin/perl

$name1 = namenumberone;

$name2 = namenumbertwo;

use strict;
use DBI;

my $dsn = 'dbi:mysql:shoes:localhost:3306';

my $user = 'kagehat';
my $pass = 'ufrivilligfisk';

my $dbh = DBI->connect($dsn, $user, $pass) or die "Can.t connect to the DB:
$DBI::errstr\n";

my $sth = $dbh->prepare('insert into subscribers(username, emailaddr)values
("$name1", "$name2")');

$sth->execute();

$sth->finish;

# I am finished with this connection to the database
$dbh->disconnect;

Fra : Allan Joergensen

Dato : 03-02-03 21:54

Torben Jakobsen <snuden@spanden.dk> wrote:

> my $sth = $dbh->prepare('insert into subscribers(username, emailaddr)values
> ("$name1", "$name2")');
> $sth->execute();

Du kan med fordel bruge placeholders (kig i perldoc DBI), din kode skal
så se nogenlunde således ud:

my $sth = $dbh->prepare('INSERT INTO subscribers (username, emailaddr)
   VALUES (?, ?);

$sth-execute($name1, $name2)

En del af problemet i din kode er at ""'er gør at Perl "parser" (i
mangel af et bedre ord) dine variabler, så skal du smide '' om i stedet.
Men generelt er det en rar ting at bruge placeholders.

Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Colonel North, may we borrow your shredder?" -- Hillary Clinton

Fra : Allan Joergensen

Dato : 03-02-03 21:56

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> my $sth = $dbh->prepare('INSERT INTO subscribers (username, emailaddr)
>    VALUES (?, ?);

my $sth = $dbh->prepare('INSERT INTO subscribers (username, emailaddr)
VALUES (?, ?)');

er vist mere korrekt.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Why didn't you just say so?" Sisko

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-02-03 22:00

"Torben Jakobsen" <snuden@spanden.dk> writes:

> my $sth = $dbh->prepare('insert into subscribers(username, emailaddr)values
> ("$name1", "$name2")');

Det du direkte vil er:

my $sth = $dbh->prepare("insert into subscribers(username, emailaddr)values (\"$name1\", \"$name2\")");

*Men* så får du alle mulige problemer med SQL-injection hvis du ikke
passer på hvad der står i $name1 og $name2. Du skal hellere gør nogeet
ala:

my $sth = $dbh->prepare("insert into subscribers(username, emailaddr)values (?,?)");

$sth->execute($name1,$name2);

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Torben Jakobsen

Dato : 03-02-03 23:06

Tak skal i ha det hjalp en hel del på det