Merudgifter og invaliditetsydelse
Fra : Leonard

Dato : 26-02-03 20:07

Inden 2003:

For det arbejdende folk har det været almindeligt at give
invaliditetsydelse (IY) til at dække de almindelige merudgifter, der
ikke rigtigt kan gøres op.
Derudover har der været mulighed for at få dækket nødvendige
merudgifter til forsørgelsen.

Efter 2003:
Nu er der ikke noget der hedder IY og man skal sandsynliggøre
merudgifter ved den daglige livsførelse.

Men hvad så med os fra før, der stadigvæk får IY, hvad gør vi med
merudgifterne?

Hvad har I andre oplevet?

Jeg er ved at tælle sammen på de daglige merudgifter, men jeg ender
alligevel med en dynge, der ikke kan gøres op, som IY altid har
dækket.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Snip

Dato : 27-02-03 08:39

Leonard wrote:

> [...]
>
> Jeg er ved at tælle sammen på de daglige merudgifter, men jeg ender
> alligevel med en dynge, der ikke kan gøres op, som IY altid har

Jeg får da stadigt IY. Har da fået det i Januar så jeg regner da med at
det fortsætter.

Som jeg har forstået loven bliver de der er blevet tilkendt IY ved med
at få det, men man kan stadigt søge om at få dækket merudgifter efter
§84. Og IY har ingen indflydelse på det...

/Kim

Fra : Lotte M

Dato : 02-03-03 14:48

"Leonard" <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> skrev

> Men hvad så med os fra før, der stadigvæk får IY, hvad gør vi med
> merudgifterne?

Her er afsnittet fra vejledningen vedr IY og merudgifter:
"For personer, der modtager invaliditetsydelse, tilkendt efter de indtil 1.
januar 2003 gældende regler, gælder, at disse er omfattet af servicelovens §
84. Disse personer, kan derfor bevare invaliditetsydelsen samtidig med at de
modtager merudgifter efter servicelovens § 84.

Personer, der modtager invaliditetsydelse, betragtes ikke som
førtidspensionister i forhold til servicelovens § 84.

Hvis en person, der modtager invaliditetsydelse, samtidig modtager bistands-
eller plejetillæg efter reglerne i pensionslovens § 16, fra før 1. januar
2003, vil den pågældende ikke samtidig kunne modtage merudgiftsydelse efter
servicelovens § 84, til det som har udløst bistands- eller plejetillægget.
Det vil sige, hvis ansøger er tilkendt bistands- eller plejetillæg med den
begrundelse, at den pågældendes invaliditet bevirker, at han/hun må have
personlig bistand af andre eller vedvarende pleje eller tilsyn, som
nødvendiggør andres stadige nærværelse, kan samme udgift ikke medregnes ved
udmålingen af merudgiftsydelsen.

Hvis en person modtager invaliditetsydelse og samtidig er tilkendt bistands-
eller plejetillæg, skal den pågældende således have sandsynliggjorte
merudgifter på 6.000 kr. eller derover årligt udover bistands- eller
plejetillægget.

En person, der modtager bistands- eller plejetillæg, kan dog vælge, at lade
tillægget bortfalde, og lade alle merudgifterne indgå i beregningen efter
servicelovens § 84.

I de tilfælde hvor en person ønsker at fravælge bistands- eller plejetillæg
og lade alle merudgifterne indgå i beregningen efter servicelovens § 84,
skal kommunen frakende bistands- eller plejetillægget. Dette som følge af,
at den pågældendes behov i stedet vil blive dækket efter servicelovens
servicelovens § 84.

Det er i den forbindelse vigtigt, at kommunen rådgiver og vejleder om den
bedst mulige løsning."

> Jeg er ved at tælle sammen på de daglige merudgifter, men jeg ender
> alligevel med en dynge, der ikke kan gøres op, som IY altid har
> dækket.

Det din IY tidligere har dækket skal den vel fortsat dække, hvis

IY'en ikke rækker, må 84 træde til.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk