Lad være med at tage stoffer.........
Fra : Grete Jensen

Dato : 21-02-03 22:19

Advarsel til alle der tager Stoffer............

Jeg er mor til en søn som er narkoman på 4 år, ja til at starte med var det
jo ikke noget problem han røg lidt has, og det kunne han jo sagtens styre.
Så lærte han en pige at kende tidligere narkoman, og vi har jo ingen
fordomme. Vi er en lille familie der holder meget sammen, vi ville da ikke
dømme hende på forhånd.
Men havde vi været kloge ja så havde vi holdt øje med dem, de var begge
Narkomaner nu.
Min søn kom hjem, og vi fik kontakt til behandling`s stedet her i byen, men
vi skulle da endelig ikke tro at vi var noget, vi måtte pænt vente indtil at
de havde set på sagen.... og så skulle han jo i Metadon behandling.
Vi gik hjem og troede at nu kom han da i behandling, men nej......det skal
først med på møde fortalte Sagsbehandleren, ja og hvor lang tid kan det
tage, ja 14 dage måske, der skal udfyldes papirer, og ja så skal han jo også
først i forbehandling, de skulle se om han var egnet til
Behandling.....Egnet ja så er det man spørger er en Narkoman ikke egnet
til behandling.
Jeg ringede konstant for at høre om de papirer snart var klar, ja ja sagde
hun men nu er der lige Amtet der skal godkende det, så han kan komme i
behandling.
Man bruger utrolig mange resurser, på at ringe og surfe på nettet for at se
om der er andre tilbud men NEJ det er der ikke.......
Jo hvis man selv betaler men vi tjener jo kun en almindelig løn..
Ja og vores lille familie holdt stadig sammen, vi holdt jævnligt krise møde
her hjemme så at alle viste hvad der foregik, " tænk på dem" som ikke har
en familie der kan holde dem i gang, og sige kom nu det skal nok gå , du
skal se i næste uge kommer du afsted, der gik 1 år inden han kom i
behandling.
Han har været i behandling 2 gange, været stoffri og er faldet i igen,han
har siddet inde i arresthuset, og blev der trappet ned, han var så glad han
var stoffri i 4 mdr.han skulle
nu ud i det fri igen, vi ringede igen til sagsbehandleren vi ville have at
der var nogen der skulle tage over når de slap ham fri.....Hatten af for
Politiet de kan det der med at afvende Narkomaner, dygtige det er det de
er,ikke alt det papir arbejde, men handling og trøstende ord.
Men var der tilbud da han kom ud NEJ nu må du jo klare dig selv sagde de,du
er jo ikke Narkoman længer, og så er det kommunen der skal hjælpe.
Det endte med at han var i byen, tog igen Heroin endte på Intensiv afdeling,
dybt bevidstløs lå han i to dage, jeg bad til at han ville klare den og det
gjorde han.
Men ingen hjælp, han jo kun en skide Narkoman............MEN MIN SØN og
ham elsker vi alle sammen.
I dag sidder han i arresthuset igen med vilje, for så ved han at han kan
komme i behandling og blive stoffri.
Men det er da for dårligt at det skal være sådan i.

Til at starte men når man får at vide at ens søn er Narkoman er at spørge
sig selv, hvad har vi gjort forkert og når man så har gjort det ja så
spørger man igen hvor går vi hænd og hvad kan vi gøre her og nu. Det jeg har
savnet allermest i den tid der er gået er, at der bliver gjort noget hurtigt
her og nu.
Men sådan er det ikke.
Nar jeg ser tilbage på den tid der er gået, ja så er JEG ikke blevet klogere
eller blevet mere stolt af systemet, jeg syntes de skulle skamme sig.
Men de Betjente der er i vores Arresthuse, JA dem er jeg stolt af de kan
noget som vores Behandlings system ikke kan, de kan tale med
Narkomaner,trøste dem og fortælle at de er gode nok.
Nu må vi se, måske bliver han stoffri dennegang ,men nu kender vi jo
systemet, så vis han falder i dennegang ja så hved vi at det tager tid 1 til
2 år før der sker noget,
før der igen er behandling, til ham.
Og ned i rækken med dig...
Så lad være med at tage stoffer..........tænk ikke engang på det..

Fra : guf4you@hotmail.com

Dato : 28-02-03 01:51

er dybt uenig med dig .....
syntes du lukker en masse lort ud , for den eneste grund til du syntes det
er for dårligt er fordi det er din familie , var det dine skattepenge der
skulle opfylde de krav du stiller ville du nok sige fra.

tænk på hvad det koster , så hellere fri heroin

behandling de steder jeg kender 30000.- pr. mdr behandling 1 år = 360000.-
det sted jeg har kendskab til har ca 50 klienter fast og de plejer at være
der i ca 1 år. samlet regning til det offentlige = 18.000.000 .-

ud fra dette grundlag syntes jeg det er ok at de stiller krav. og at evt.
ventetid forkommer , og at det off. forlanger at man viser at man vil gøre
noget , vel og mærke før at de skal putte penge i en.

vil iøvrig lige oplyse jeg selv er tidligere misbruger , og også har haft
mine problemer , og kender alt til det at være misbruger

men der er kun 1 person der er skyld i man er misbruger og det er også den
samme der skal rette op på det igen , ikke komunen , staten behandlingen
eller kæresten men en selv.

Fra : Grete Jensen

Dato : 04-03-03 16:57

Uenig eller ej.
Det kan godt være at du er uenig med mig.
Men jeg syntes stadig at der skal være tilbud til Stofmisbruger når de vil i
behandling, og det skal være her og nu det kan jo ikke vente.
Det kan godt være at det ville være en god ide med fri heroin "måske".
Og nej det er ikke kun fordi at det er min søn at jeg reagerer sådan, men
jeg har da fået et andet syn på Kommunen og narkomaner.
Men du har ret i at det er dem selv der skal rette op deres liv, men de er
jo ikke istand til det alene, derfor skal der også være hjælp ar hente,
uanset om det koster skatte penge.
Det er jo mennesker vi taler om.

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 18-03-03 23:44

On Fri, 28 Feb 2003 01:50:56 +0100, <guf4you@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skulle opfylde de krav du stiller ville du nok sige fra.
>
>tænk på hvad det koster , så hellere fri heroin

Under ingen omstændigheder fri heroin . Det er totalt forkert signal
at sende , og hvis du som du påstår her ER forhenværende nålepude , så
burde du bedre end nnogen anden vide at tilbud om stof i systemet i
sig selv generer brugere af disse . Dette er f.eks. ret ofte tilfældet
medf metadoner . Og det er det helt forkerte signal at sende til alle
der har problemer med dope o.l.

>ud fra dette grundlag syntes jeg det er ok at de stiller krav. og at evt.
>ventetid forkommer , og at det off. forlanger at man viser at man vil gøre
>noget , vel og mærke før at de skal putte penge i en.

Det err flere gange i årenes løb påvist at bl.a. det at en person der
har brug for hjælp med de her ting IKKE bør overlades til sif selv af
et iøvrigt dårligt fungerende offentligt system på området .

Grete Jensen´ s beskrivelse af hvordan disse offentligt "tilbud"
fungerer , om fungerer nu er det mankan bruge om disse steder og
orgasnisationer , er ret dækkernde og er den sædvanlige procdure i det
her land . Resultaterne er også derefter , nemlig dårlige

Da jeg læste G.J.´s indlæg var jeg lige ved at sende en opfølger til
det , for sjældent i årenes løb har jeg set en så nøjagtig beskrivelse
af det offentlige afvænings system , eller hvad de nu kalder sig p.t.
, og i det indlæg .

MEn det her indlæg bør ikke stå uimodsagt så forkert er det om den
generelle tilstand af disse organistationer der i offentligt regi i
det her land . Og nu talen er om hvad skatteydene d.v.s os allesammen
får for de penge vi bl.a betaler til disse ting , så er det at
sammenligne med det meningsløse i at tilføre energi til en
singularitet .

>men der er kun 1 person der er skyld i man er misbruger og det er også den
>samme der skal rette op på det igen , ikke komunen , staten behandlingen
>eller kæresten men en selv.

Hvilken gang ævl . Skyld eller det modsatte er nok noget af det mest
irrelevante af nogen ting når den enkelte står i lort til halsen .

Men ok så kan jo affeje alle menneskelige problemer ved at opstår at
det "kunne de bare lade være med" sådan noget pjat at komme med.

Når man har disse afvænnings snyltere så er det fordi man i sin tid
også på det her område som så mange andre , erkendte at personer kan
komme i situationer hvor de ikke selv kan komme ud af problemerne .

Kunne den enkelte klare det selv var der jo ikke et problem , at du
ikkle kan indse at et problem i de her ting er noget man som ofterst
er nød til at have hjælp til , gør at din påstand om førstehånds
kendskab betvivles , det kan ikke være ret meget du har oplevet og
erfaret om de her ting , om overhovedet noget

MEn hvad jeg kender også til de aber der er ansat i disse systemer ,
og alene det at man i de kredse mener at en årsag kan være sin egen
virkning , siger igrunden hvad det er man har med at gøre ret klart

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-04-03 16:31

Jeg er helt enig med dig Grethe.
De samme forhold gør sig gældende mht.
afvænning for alkoholmisbrug - og desværre
også for psykisk syge - endda psykisk syge
børn.
Man kunne jo ligefrem begynde at tænke,
om det handler om, at der ikke er stemmer
til Folketinget i at behandle disse mennesker
og deres pårørende ordentligt?

Mvh.Bodil.

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 02-05-03 11:43

On Sun, 6 Apr 2003 17:31:16 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@tdcadsl.dk> wrote:

>De samme forhold gør sig gældende mht.
>afvænning for alkoholmisbrug - og desværre
>også for psykisk syge - endda psykisk syge
>børn.

Hvor deprimerende at læse , og det er jo sikkert desværre rigtigt det
du skriver her . Da det er samme "fag"gruppe der er i de systemer, er
det efterhånden spørgsmålet om denne faggruppe fungerer hensigtmæssigt
e.l. og det var nok det man mere end noget andet burde ændre på.

>Man kunne jo ligefrem begynde at tænke,
>om det handler om, at der ikke er stemmer
>til Folketinget i at behandle disse mennesker
>og deres pårørende ordentligt?

DEn tanke er du på ingen måde ene om . For mig o.a. ser det ud som om
at da de her grupper ikke flytter nogle mandater ved valg o.l. , så
får de en behandling af de folkevalgte der meget godt modsvarer denne
triste kendsgerning , nemlig at disse grupper du her nævner er
politisk uinteressante , undtagen når enkelte politikere vil profilere
sig selv alá " kan i så se vi gøt noget" princippet uanset om det der
gøres er en pind værd eller ej.

For få år siden havde jeg kontakt med en kommunal sagsbehandler i
socialforvatlningen der var på vej ud af systemet / arbejdsmarkedet ,
og som da kom med nogle få interessante korte bemærkninger om ting
vedkommende ellers aldrig ville tale om.

En af dem der gjorde størst indtryk var da vedkommende med dybfølt
væmmelse om netop det her område sagde ganske kort noget lignende som

" Før i tiden fik vi også dårlige resultater som i dag , Forskellen er
at i dag skal vi betale for dem" .

M.a.o. de mennesker der har "hånden i kagedåsen/trynen i tryget " i
forbindelse med de her ting , de pisser og skider ALLE dette lands
skatte-ydere op og ned af ryggen , og slipper desværre godt fra det .

Et forhold det efterhånden er svært at overse , er at det her
efterhånden har udviklet sig til en milliard-industri , og hvem vil
lukke låget til kagedåsen ? Ret sikkert ikke de der har hånden nede i
den her og nu om det er nok så perifer en distance de har i systmet i
forhold til dem der bevilliger, er indtstillingen den samme .

Os selv først også..... klienter ? Nåja dem er man jo desvære nød til
at bøvle med , endnu da , for at få sine bevillinger o.l.

Der må være end dig Grete J og undertegnede der mener systemet har
spillet fallit , men da jeg p.t. har fået nok af de ting er jeg selv
(delvist) lidt fjent fra det i de her år , så jeg ved ikke om der er
en forening e.l. der tager hånd om den problematik der i at systemet
ikke fungerer og rent faktisk heller aldrig har gjort det .

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

:

fra Holbergs "Moralske Tanker" / Kun de tossede er lykkelige

"Fra deslige Bekymringer ere Narre befriede. Naar de forrette noget
u-lykkeligen, skyde de Skylden paa Lykken; naar de begaae en Feil, vil
de ikke tilstaae deres Forseelse; og naar andre belee dem, prise de
sig selv. Naar nogen censurerer deres Ord og Gierninger, henregne de
det enten til Calumnie eller Folks slette og fordervede Smag"