ISDN4
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-02-03 21:01

Greetings!

Hvorfor findes ISDN kun med 2 eller 30 B-kanaler? Jeg kunne godt bruge 4
engang imellem...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Sørensen

Dato : 07-02-03 21:36

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> Greetings!
>
> Hvorfor findes ISDN kun med 2 eller 30 B-kanaler? Jeg kunne godt bruge 4
> [...]

Det kan du også saktens få.
Du kan have op til 8 numre på din ISDN2 men hvis du vil kunne bruge feks 4
numre på een gang må du leje en ekstra isdnlinie Du kan feks også have 4
linier på det samme numer hvis du lejer en ekstra linie (APL-linie) .

vh.
Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-02-03 22:57

In dk.teknik.telefoni.isdn, Sørensen <no@i.dont> says...
> Det kan du også saktens få.

Sååååh...

> Du kan have op til 8 numre på din ISDN2 men hvis du vil kunne bruge feks 4
> numre på een gang må du leje en ekstra isdnlinie Du kan feks også have 4
> linier på det samme numer hvis du lejer en ekstra linie (APL-linie) .

Jeg kan ikke få ISDN4. Det findes ikke... !

Fra : Sørensen

Dato : 11-02-03 17:06

> In dk.teknik.telefoni.isdn, Sørensen <no@i.dont> says...
>
> Sååååh...

> Jeg kan ikke få ISDN4. Det findes ikke... !

> [...]

NEJ der er ikke noget der hedder ISDN4 og du kan heller ikke få en opel der
hedder fiat.

Men hvis du skal bruge 4 ISDN B-kanaler kan det også leveres om det så
hedder Flex-isdn eller what ever !.

Er vi ude i noget ordkløveri eller er der et reelt behov ?.

Vh.
Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-02-03 17:21

In dk.teknik.telefoni.isdn, Sørensen <no@i.dont> says...
> Er vi ude i noget ordkløveri eller er der et reelt behov ?.

Det er et reelt behov. Men jeg kan se fra andre steder i tråden at det
ikke vil spille sammen med mine TA'er...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-02-03 11:27

> Men hvis du skal bruge 4 ISDN B-kanaler kan det også leveres om det så
> hedder Flex-isdn eller what ever !.

Vi har 6 ISDN kanaler, somer termineret i 3 "TeleDanmark ISDN NT1"
bokse. TDC teknikeren har mærket dem med
- TLFnummer
- TLFnummer APL1
- TLFnummer APL2

Disse er så forbundet med 3 patchkabler til omstillingsanlæget.

/A

Fra : Pongo

Dato : 07-02-03 21:54

Jesper G. Poulsen wrote:
> Hvorfor findes ISDN kun med 2 eller 30 B-kanaler? Jeg kunne godt
> bruge 4 engang imellem...

Jeg ved det ikke helt sikkert, men jeg tror det hænger nogenlunde sammen
som følger.
Jo højere frekvenser man sender ud på 2 tråde, desto højere dæmpning (og
dermed lavere rækkevidde) får man.
I almindelighed er en telefonabonnent tilsluttet centralen med 2
kobbertråde. Ind til starten af 80'erne kunne man sende og modtage i
frekvensområdet 0-4KHz over de distancer der er mellem abonnent og
central.
ISDN stammer fra starten af 80'erne. Ved at udnytte området 0-200KHz
kunne man nu sende et "firkant"-signal ( altså: et digitalt signal).
Med 200 KHz blev der faktisk plads til 2 B-kanaler (64 kbps) + en
D-kanal (16 kbps).
ISDN30 er baseret på 4-tråde. 2 i senderetningen og 2 i
modtageretningen. Derved kan man indsætte forstærkere, og få et meget
højere frekvensområde igennem. 2 Mbps er det første niveau der benyttes
i et traditionel telenet, og en ISDN30 fylder netop 2Mpbs.

Det gik trægt med salget af ISDN-abonnementer ind til behovet for
internetopkoblinger eksploderede mod slutningen af 90'erne.
Terminaludstyret var åbenbart for dyrt, fordi der blev solgt så lidt,
fordi terminal udstyret var for dyrt .....
Nu er terminaludstyret blevet bedre og billigere, så nu kan man presse
langt højere frekvenser igennem de fleste steder. En typisk
ADSL-opkobling benytter 0-1100 KHz og der findes andre xDSL standarter.
Dog er der grænser for hvor lang den fysiske afstand må være, hvis ADSL
skal være muligt.
Faktisk er ISDN2 den oprindelige DSL (Digital Subscriber Line), som de
øvrige xDSL standarter i princippet er videreudviklinger af.

Jeg tror altså, at behovet er for småt til at udvikle og opsætte udstyr
til en ISDN4. Du må nok klare dig med 2*ISDN2, og derved benytte 4
tråde, eller tage springet til ADSL.

/Klaus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-02-03 22:27

"Pongo" <Pongos.email@ddress> wrote in message

> [...]
> højere frekvensområde igennem. 2 Mbps er det første niveau der benyttes
> i et traditionel telenet, og en ISDN30 fylder netop 2Mpbs.

Jeg troede en ISDN30, skulle have 15 kobberpar! Men det passer altså ikke?

Fra : Pongo

Dato : 07-02-03 22:36

Bjarke Hansen wrote:
> "Pongo" <Pongos.email@ddress> wrote in message

> Jeg troede en ISDN30, skulle have 15 kobberpar! Men det passer altså
> ikke?

Nej - ikke mellem den offentlige central og abonnenten. Abonnentudstyret
er jo oftest en PABC og der skal selvfølgelig trækkes en del flere par
for at nå ud de enkelte telefoner, men jeg tænkte kun på selve de
fysiske bylinier.

/Klaus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-02-03 22:58

> [...]
> er jo oftest en PABC og der skal selvfølgelig trækkes en del flere par
> for at nå ud de enkelte telefoner, men jeg tænkte kun på selve de

Det var sådan set også det jeg tænkte på såmen.

Men jeg synes da man ser flere steder i virksomheder, at de har fx 10 ISDN2
NT bokse siddende ved siden af hinanden... Er det meget dyrt med en ISDN30,
når der kun skal bruges 2 kobberpar?

Fra : Pongo

Dato : 07-02-03 23:14

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> ISDN2 NT bokse siddende ved siden af hinanden... Er det meget dyrt
> med en ISDN30, når der kun skal bruges 2 kobberpar?

Jeg ved ikke så meget om omkostningerne, men jeg tror ikke det er selve
kobberet der er dyrt at vedligeholde, når først ledningerne er trukket.
Jeg tror mere det er et spørgsmål om udstyret i hver sin ende.
Selvfølgelig er det dyrt når der sker omfattende skader på grund af
uvejr eller lignende, men ellers passer det vel sig selv så nogenlunde.
Det kan være fordi at en ISDN30 er et mere tradionelt telefoni-system.
Ofte går alle 30 linier ind i en PABC og fungere som almindelige
telefonlinier.
En ISDN2 er tænkt til at være en kombineret data/voice adgang til det
integrerede service [digitale] netværk. (Før ISDN havde man adskilte
datanet og telefoninet).
Hvis man kun bruger ISDN til datakommunikation, er der måske en ide i at
benytte n*ISDN2. Så spare man omkostningerne til en PABC.

/Klaus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-03 10:55

"Pongo" <Pongos.email@ddress> skrev i en meddelelse
> jeg tror ikke det er selve
> kobberet der er dyrt at vedligeholde, når først ledningerne er
trukket.

Kobber er en kostbar resurse. Det er ikke vedligeholdelsen, men den
potentielle genanskaffelsespris man kigger på.
"pair gain" er en helt disciplin inden for telekommunikation og går ud
på at spare par.

PCM2 er en pair gain metode til analoge linjer. Her lægges 2 analoge
linjer i 1b1q-linjekodning, der er helt identisk til den der bruges på
ISDN. Derved fylder de kun 1 par.

> Jeg tror mere det er et spørgsmål om udstyret i hver sin ende.

Ja. ISDN30-termineringsudstyr koster det hvide ud af øjnene.

> Ofte går alle 30 linier ind i en PABC og fungere som almindelige
> telefonlinier.

Eller en modem-pool eller en router eller en multi-enhed

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : nuller

Dato : 09-02-03 00:03

> PCM2 er en pair gain metode til analoge linjer. Her lægges 2 analoge
> linjer i 1b1q-linjekodning, der er helt identisk til den der bruges på
> ISDN. Derved fylder de kun 1 par.

Og her gik jeg og troede at det hed 2B1Q i linie kode!

For 4B3T er jo væk......

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-02-03 00:45

"nuller" <nuller@goej.net> skrev i en meddelelse

> Og her gik jeg og troede at det hed 2B1Q i linie kode!

Ja. Tastefejl...

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-03 10:52

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:YZV0a.57257$Hl6.7142824@news010.worldonline.dk...
> Men jeg synes da man ser flere steder i virksomheder, at de har fx 10
ISDN2
> NT bokse siddende ved siden af hinanden...

Det forekommer, men grundene kan være meget forskellige

> Er det meget dyrt med en ISDN30,
> når der kun skal bruges 2 kobberpar?

En ISDN30 koster ca. 10 gange så meget som en ISDN2

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-03 10:51

"Pongo" <Pongos.email@ddress> skrev i en meddelelse
> Jeg ved det ikke helt sikkert, men jeg tror det hænger nogenlunde
sammen
> som følger.

Det er ikke helt præcist som du skriver, men tæt nok på til formålet.

> Jeg tror altså, at behovet er for småt til at udvikle og opsætte
udstyr
> til en ISDN4.

Der var ganske simpelt ikke en standardiseret linjekodning med den
kapacitet på det tidspunkt hvor ISDN blev udviklet. Man kunne ikke nemt
og billigt presse 4 kanaler ned på et par, og med 2 par kunne man ligeså
godt levere hvad der svarede til 2 mbit

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Morten Kristensen

Dato : 07-02-03 22:22

> Hvorfor findes ISDN kun med 2 eller 30 B-kanaler? Jeg kunne godt bruge 4
> engang imellem...

Du kan få et produkt som kaldes FlexISDN, som egentlig er en ISDN30,
men du betaler (og får) et mindre antal linier. Og antallet af linier
kan ændres med "dags varsel".
http://isdn.teledanmark.dk/menu/sm1014.htm
Økonomisk kan det vidst kun svarer sig, hvis man bestiller FlexISDN med
mindst 8 linier, i forhold til 4 stk ISDN2.

Dit udstyr skal understøtte ISDN-PRI for at benytte FlexISDN.

--
Morten Kristensen; mailto:mokris@image.dk
Phone +45 3871 2114 - GSM +45 2682 4053

Fra : Pongo

Dato : 08-02-03 00:18

Morten Kristensen wrote:

> [...]
> med mindst 8 linier, i forhold til 4 stk ISDN2.
>
> Dit udstyr skal understøtte ISDN-PRI for at benytte FlexISDN.

ISDN-PRI (Primary Rate Interface) er det samme som ISDN30.
Hvis dit behov skyldes at du en gang imellem gerne vil have lidt ekstra
båndbredde til din internetudbyder, er FlexISDN næppe den rigtige
løsning. Udstyr der understøtter ISDN-PRI er typisk modem-pools eller
relativt store omstillingsanlæg.
Jeg vil tro at FlexISDN i virkeligheden er en ISDN30 hvor TDC har
blokkeret de linier man ikke betaler for. Det betyder at dit udstyr skal
understøtte 30 bylinier, selv om kun 8 linier benyttes.

/Klaus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-03 10:41

> ISDN-PRI (Primary Rate Interface) er det samme som ISDN30.

Nej. ISDN-PRI er det interface der benyttes til produktet ISDN30

> Jeg vil tro at FlexISDN i virkeligheden er en ISDN30 hvor TDC har
> blokkeret de linier man ikke betaler for.

Præcis.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Pongo

Dato : 08-02-03 18:01

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Pongo" <Pongos.email@ddress> skrev i en meddelelse
>
> Nej. ISDN-PRI er det interface der benyttes til produktet ISDN30

OK, du har ret. Jeg tænkte mest på at hvis terminaludstyret skulle
understøtte ISDN-PRI, så var det samme type som man skulle benytte til
en ISDN30.
Er betegnelserne ISDN2 og ISDN30 mon varemærkebeskyttede ?
Det er mest i Danmark jeg ser dem benyttet, men jeg har da set at f.eks
Orange har benyttet samme betegnelser.

/Klaus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-03 18:07

"Pongo" <Pongos.email@ddress> skrev i en meddelelse
> Er betegnelserne ISDN2 og ISDN30 mon varemærkebeskyttede ?

Ikke hvad jeg ved af.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-03 10:41

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-02-03 23:07

Hej

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote:

>Hvorfor findes ISDN kun med 2 eller 30 B-kanaler? Jeg kunne godt bruge 4
>engang imellem...

Det mener jeg også man kan, eller ihvertfald har kunnet, TDC puslede for
nogle år siden med et produkt som hed ISDN-Flex (eller noget i den
stil) og dér kunne man få det antal kanaler man ønskede mellem 2 og 30,
eller flere. - Tanken var at man kunne udvide hen ad vejen som behov
opstod.

Prøv at ringe til dem og hør om det stadig eksisterer ?

Hvor er Martin ? det ved han garanteret!

--
M.v.h. Ole®

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-03 10:44

"Ole Rasmussen" <newsfeed@melby-online.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor er Martin ? det ved han garanteret!

Her.. Produktet eksisterer stadig, men kan sjældent betale sig
økonomisk.
Produktet er primært henvendt til folk der har brug for udstyr der kun
har et PRI-interface og ikke har brug for alle 30 kanaler i en ISDN30

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-02-03 11:01

On Fri, 7 Feb 2003 21:00:38 +0100, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>Greetings!
>
>Hvorfor findes ISDN kun med 2 eller 30 B-kanaler? Jeg kunne godt bruge 4
>engang imellem...
Du kan få 2 ISDN2 linjer og så en pabx med 2 ISDN indgange og x antal
analog udgange. Hvis det er telefoni du ønsker ?
Hvis det er båndbrede til internetter så er adsl nok det billigeste i
dette tilfælde.
/Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-02-03 23:03

In dk.teknik.telefoni.isdn, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> says...
> Du kan få 2 ISDN2 linjer og så en pabx med 2 ISDN indgange og x antal
> analog udgange. Hvis det er telefoni du ønsker ?

Ja, ISDN-telefoni. Jeg ejer ikke en analog telefon (og kommer aldrig til
det)

> Hvis det er båndbrede til internetter så er adsl nok det billigeste i
> dette tilfælde.

Jeg har ADSL. IDSN er kun til telefoni.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-02-03 23:33

On Mon, 10 Feb 2003 23:02:45 +0100, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>In dk.teknik.telefoni.isdn, Hans Kjaergaard
><hans.k2teknik@post5.tele.dk> says...
>
>Ja, ISDN-telefoni. Jeg ejer ikke en analog telefon (og kommer aldrig til
>det)
Ok, PABXer kan også fås med ISDN udgange (S-bus), måske det er noget ?
Jeg ved desværre ikke noget om priser og modeller osv.
Men var selv på jagt efter en engang, det strandede på prisen (for
mere end 6år siden og 8000kr)

/Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-02-03 08:05

> Ok, PABXer kan også fås med ISDN udgange (S-bus), måske det er noget ?

Det er noget skrammel. ISDN-telefoner er håbløst uegnede til at sidde på
lokalsiden af en ISPBX
Hvis man vil have mere end 1-2 telefoner, så hedder det ikke
ISDN-telefoner, så hedder det ISPBX og systemapparater. De store Siemens
Gigaset baser er reelt eksempler på dette.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 11-02-03 11:18

Hejsa.

> [...]
> ISDN-telefoner, så hedder det ISPBX og systemapparater. De store Siemens
> Gigaset baser er reelt eksempler på dette.

"Store Siemens Gigaset"? Har du et model nummer/url?

> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Er makr.dk ikke død?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-02-03 11:32

"Rune Nicolajsen" <runenicolajsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Store Siemens Gigaset"? Har du et model nummer/url?

Fx 2060 og efterfølgende modeller

> Er makr.dk ikke død?

Den maskine på arbejdet hvor den lå på er tilsyneladende afgået ved
døden, og jeg har ikke fundet et godt webhotel endnu

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ole Kirkholt

Dato : 13-02-03 09:19

> Den maskine på arbejdet hvor den lå på er tilsyneladende afgået ved
> døden, og jeg har ikke fundet et godt webhotel endnu

Hej Martin

Har du ikke ADSL med en fast IP, og en gammel pc'er ?

Så installerer du bare softwaren fra http://www.e-smith.org

I så fald kan jeg anbefale at drive dit webhotel selv. Så for du også nemt
plads til dine usenet-statistikker :)

mvh

Ole

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-02-03 09:38

"Ole Kirkholt" <ole@kirkholt.com> skrev i en meddelelse
> Har du ikke ADSL med en fast IP

Nej

> Så installerer du bare softwaren fra http://www.e-smith.org

Har ledt efter softwaren, men aldrig fundet en decideret
installationsskive.

(driver 3 RH-maskiner på arbejde)

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : JMo.

Dato : 13-02-03 11:45

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> Har ledt efter softwaren, men aldrig fundet en decideret
> installationsskive.

Vers. 5.6 skulle kunne downloades som ISO fra

ftp://ftp.sme-server.nl/e-smith/releases/5.6/iso/

(Har dog ikke selv prøvet; Da jeg i sin tid ville lægge en 5.0 ind på en
Proliant ML310, døde den hver gang den skulle finde SCSI-disken, så jeg
blev sur og opgav

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-02-03 13:13

"JMo." <ns_sf009@mohr.cx> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> Proliant ML310, døde den hver gang den skulle finde SCSI-disken, så

Hrm.. Typisk. Det er netop sådan en jeg vil lægge den ind på.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-02-03 11:32