begyndende misbrug
Fra : Ib Kostow Olesen

Dato : 25-01-03 15:21

Vi er en studiegruppe som skriver afsluttende opgave omkring emnet; "Unge i
begyndende misbrug".
Baggrunden for valget af vores opgaveemne er, at der helt ned til skolerne
3. klasse er masser af forebyggende tiltag.
For den belastede misbruger er der masser af "helbredende tiltag, men for
den unge i et 'begyndende misbrug', eksisterer der reelt ingen
foranstaltninger.

Vores spørgsmål lyder nu helt enkelt: Hvordan definerer I 'begyndende
misbrug' ???

Fra : Dorthe

Dato : 25-01-03 15:48

On Sat, 25 Jan 2003 15:21:12 +0100, "Ib Kostow Olesen"
<kostow@esenet.dk> wrote:

> [...]
>foranstaltninger.
>
>Vores spørgsmål lyder nu helt enkelt: Hvordan definerer I 'begyndende

Det er spørgsmålet - om vi her taler om, at personen er påvej ind i
et forløb der "nemt" kan udvikle sig til et afhænighedsforhold -
eller - om det er brugerens egen opfattelse (der ofte er meget, meget
langt væk fra fakta) Som eksempel er der jo ikke en eneste( jeg har i
hvert fald ikke mødt nogen endnu) tidligere misbruger der ikke har
sagt som "alle de andre" - Jeg kan godt styre det her !(i sin
"begyndende misbrugs periode".
Her under har jeg indsat en tekst *der meget systamatisk forholder sig
til misbrugsproblematikken - og hvornår man er misbruger . ( det er
her alkohol - men mener det i stor udstrækning kan anvendes generelt.
Tænk lige over - hvor stor en del af "de unge" man nemt kan "få til at
passe" - og derved er det en uhyggelig stor procentdel der er i
risikogruppen. Derfor er der den brede "forebyggende" indsats mange
steder i landet - om "man" så er ening i fremgangsmåden - og om det
er muligt at nå "målgruppen" gennem den anvendte metode er jo en helt
anden sag.

Afhængighedssyndrom

Når man taler om afhængighed af alkohol, bruger man i Danmark
diagnosesystemet ICD-10 udarbejdet af WHO

Man skal have haft tre eller over tre af følgende symptomer samtidigt
i mindst 1 måned eller gentagne gange inden for 12 måneder:
Trang (craving, fysisk eller psykisk oplevet trang til alkohol)
Svækket evne til at styre indtagelsen, standse eller nedsætte brugen
(kontroltab)
Abstinenssymptomer eller indtagelse for at ophæve eller undgå disse
(uro, rastløshed, hjertebanken, sveden m.m.)
Toleransudvikling (stigende forbrug over en længere periode)
Dominerende rolle med hensyn til prioritering og tidsforbrug (fokus er
primært på alkohol)
Vedblivende brug trods erkendt skadevirkning (drikke videre trods
viden om negative konsekvenser ved fortsat brug).
Kilde: WHO ICD-10. Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser.
Klassiske og diagnostiske kriterier. Munksgaard, 1994. DK5: 61.64

Kærligst Dorthe

Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige.

Fra : Ib Kostow Olesen

Dato : 25-01-03 17:13

Hej Dorthe.

Vi takker for dit svar, men det du definerer er jo et egentligt misbrug. Vi
søger ikke, at stille spørgsmålstegn ved om man
bevæger sig ud i et reelt misbrug, eller om man "bare" er eksperimenterende,
og holder sig ved det. Vores interesse går på
hvilken indsats der kan bruges over for unge i begyndende misbrug.... Og
spørgsmålet lyder; hvordan dette begyndende misbrug kan defineres!!
Som vi før, var inde på er der jo sat ind med både forebyggende og
"helbredende" indsatser.

Fra : Dorthe

Dato : 25-01-03 18:41

> [...]
>Som vi før, var inde på er der jo sat ind med både forebyggende og "helbredende" indsatser.

Jeg mener fortsat at i kan bruge "skelettet" i omtalte skema - hvor 3
ting skal være til stede - jeg har kendskab til mange unge der ikke
med "sikkerhed" bliver misbruger og heller ikke selv ( ligeledes deres
forældre) mener det er tilfældet - der HAR 3 eller flere af omtalte
"symptomer" - men prøv lige at kaste jeres spørgsmål over i
videnskab-psykologi - tror i kan få "prof" hjælp der !

Dorthe