2 uafhængige ISDN opkoblinger på samme adr~
Fra : Paul-Reimer Paulsen

Dato : 22-01-03 22:11

Havde ikke noget bedre bud på subject.

Håber nogen i gruppen kan hjælpe:

Min nabo har ISDN og har 3 telefonnumre. "Systemet" består af en ISDN NT1
boks samt et Lasat T/A modem. 1 nummer til PC (Internet), 1 nummer til
analog telefon. 1 nummer til analog fax.

Jeg vil gå ud fra at han kan få 1 extra nummer så han har fire. Husker ikke
lige detaljer omkring ISDN, men mener at 1 linje = 2 numre. Nu da han har
tre numre må det være formalia ( en simpel opringning) ved Tele Bim Bam at
få et 4 nummer? Går ikke ud fra at der skal laves noget af teleteknikkerne
for at tilvejebringe dette.

Årsagen til min tanke om det 4. nummer følger nu.

Problemet:

Han ønsker at anvende et af hans numrene til konen, som uafhængigt af ham
skal kunne komme på internetet uden at hans pc er sat op til server eller
lignende. Altså 2 uafhængige PC'er som ikke er i netværk med hinanden på
nogen måde. Begge altså individuelt med deres egen NT1 boks og T/A modem.

Kan det lade sig gøre ?

I tilfælde af at ideen med det 4. nummer er forkert gættet fra min side er
han villig til at ofre en af de 3 numre han har til fårmålet.

Håber på lidt hjælp da jeg ingen praktisk erfaring har med ISDN.

Polle

--
Fjern NOSPAM i emailen

Fra : BHR

Dato : 22-01-03 22:47

Vi har i øjeblikket sat 2 ISDN Eico Modem på en enkelt NT-box. Endvidere 2
telefoner på hver sin A og B analogudgang fra det ene modem.
Det virker perfekt.

Fra : Paul-Reimer Paulsen

Dato : 22-01-03 22:52

Interessant.

Hvad sker der hvis begge PC'er går på nettet samtidigt?
Hvorledes er de 2 TA modem'er sat op mht. numrene? Identisk opsat?

Fra : BHR

Dato : 23-01-03 08:55

Hvis begge modems kalder op til internet samtidig blokerer det blot for at
der ikke kan snakkes i telefon. Begge modems er sat identisk op.

Fra : BHR

Dato : 23-01-03 08:59

Forresten!
Jeg har for nyligt fået en NTab-box i stedet for den gamle NT-box. Dette har
intet ændret.
Jeg har dog sat de 2 analog telefoner direkte på NTab-boxen, og fjernet
"flueben" for denne facilitet i opsætningen til ISDN-modemerne.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 22-01-03 22:53

Paul-Reimer Paulsen skrev:

> [...]
>nogen måde. Begge altså individuelt med deres egen NT1 boks og T/A modem.

Måske overser jeg noget i spørgsmålet, men før jeg fik ADSL havde jeg
2 maskiner på nettet.
De havde hver sin T/A, men var da på samme NT og samme nummer.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-03 09:52

"Paul-Reimer Paulsen" <prpNOSPAM@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> 1 nummer til PC (Internet)

Numre bruges til at ringe _til_ ikke ringe _fra_
Beskriv hvad det er han vil opnå, så får du et bud på en løsning. Dine
forkerte antagelser har bragt dig i en hel forkert retning.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-03 10:39

In dk.teknik.telefoni.isdn, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk>
says...
> Numre bruges til at ringe _til_ ikke ringe _fra_

Jeg ringer da fra mine numre uafhængigt af hinanden...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-03 10:47

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ringer da fra mine numre uafhængigt af hinanden...

Man kan gøre det, men det er ikke nødvendigt som det er på analoge
linjer.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : EH-Fniller

Dato : 24-01-03 09:45

Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

hmmm
Jeg skulle også sætte mit isdnmodem nummer op før end at tdc ville
lade mig connecte. Så de bruger altså stadig opkald-fra-nr.
Da det ene nr er hemmeligt er det jo ikke ligegyldigt hvilken nr der
kom med ved opkald.

EH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-01-03 12:30

"EH-Fniller" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skulle også sætte mit isdnmodem nummer op før end at tdc ville
> lade mig connecte. Så de bruger altså stadig opkald-fra-nr.

Du snakker Internet her?
Telefonsystemet er ligeglad

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-03 10:40

In dk.teknik.telefoni.isdn, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk>
says...
> Man kan gøre det, men det er ikke nødvendigt som det er på analoge
> linjer.

Jo, det er _netop_ nødvendigt på ISDN. Du sætter det nummer op i TA'en
som den skal ringe fra. Og der er separate regninger for de forskellige
numre.

Jeg har 4 numre, så jeg ved det.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-03 11:18

> Og der er separate regninger for de forskellige
> numre.

Og der _kan_være_ forskellige regninger. Der er frivilligt og for de 2
første koster det ikke extra.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-03 13:35

In dk.teknik.telefoni.isdn, "Anders Majland \(Replace DOT with . in
address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> <"Anders
Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk>> says...
> Og der _kan_være_ forskellige regninger. Der er frivilligt og for de 2
> første koster det ikke extra.

Det har så ændret sig siden jeg fik ISDN (5 år siden).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-01-03 12:31

> Jo, det er _netop_ nødvendigt på ISDN.

Forstået på den måde at nummer = linje = kanal på analoge linjer. Det er
ikke tilfældet på ISDN

> Jeg har 4 numre, så jeg ved det.

Skal vi nu til at sammenligne ISDN-potens?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-03 13:34

In dk.teknik.telefoni.isdn, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk>
says...
> Forstået på den måde at nummer = linje = kanal på analoge linjer. Det er
> ikke tilfældet på ISDN

Det har du ret i.

> Skal vi nu til at sammenligne ISDN-potens?

Synes du??

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-01-03 10:56

> [...]
> Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Er det forløsene ord egentlig ikke, at man ringer fra en af 2 datakanaler à
64 KbB hver. Man kan også ringe ud 2 samtidig à 64 Kb, som derved udnytter
ISDN-liniens fulde kapacitet på ialt 128 Kb.. At så de selvsamme 2 kanaler
kan adresseres med op til 8 forskellige ringetoner er en helt anden sag?

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-03 11:05

"Karsten Jensen" <bito@tdc(remove remove)adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er det forløsene ord egentlig ikke, at man ringer fra en af 2
datakanaler à
> 64 KbB hver.

Jo. Man har 1 linje med 2 kanaler og op til 8 numre.
Kanaler er trafikbærende. Numre er kun til identifikation.

> At så de selvsamme 2 kanaler
> kan adresseres med op til 8 forskellige ringetoner er en helt anden
sag?

Ringetoner? Det lyder en kende analogt.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-01-03 17:38

> "Karsten Jensen" <bito@tdc(remove remove)adsl.dk> skrev i en meddelelse
> sag?
>
> Ringetoner? Det lyder en kende analogt.

Ja da, når du om så ikke får susen for ørerne, så ringen Det er jo
selvfølgelig den individuelle identificering, der resultere i noget så
banalt som lige så indivuelle analoge signaler, så man netop kan høre
forskelligheden, så alle de 7 andre ikke behøver at løbe til telefonen, når
det den 8., den ringer til.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-03 10:43

In dk.teknik.telefoni.isdn, Paul-Reimer Paulsen <prpNOSPAM@newmail.dk>
says...
> Jeg vil gå ud fra at han kan få 1 extra nummer så han har fire. Husker ikke

Der kan være 8 numre på en ISDN-installation.

> lignende. Altså 2 uafhængige PC'er som ikke er i netværk med hinanden på
> nogen måde. Begge altså individuelt med deres egen NT1 boks og T/A modem.

Der må _kun_ være _en_ NT-boks pr. installation. Men derfor kan man godt
sætte diverse TA'er og a/b-adapterer på installationen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-01-03 17:31

> [...]
> lignende. Altså 2 uafhængige PC'er som ikke er i netværk med hinanden

> nogen måde. Begge altså individuelt med deres egen NT1 boks og T/A

Du har fået mange glimrende svar men min løsning er følgende:

1 isdn linie (antallet af numre er ikke relevant men jeg har 2)
1 isdn router (Den ringer op når der er trafik fra det interne net der
skal ud i verden)
3 pcer (men der er i princippet ikke nogen grænser for hvor mange der
kan dele forbindelsen

Fordelen ved mit setup i forhold til flere isdn modem/adaptere er at
alle kan surfe samtigt uden at bruge begge telefonlinier, men de deler
så også båndbredden på en kanal. Jeg har sat routeren op til at åbne for
begge når der er for meget trafik til en kanal. Men ved almindelig
surfing/email er den sjældent ibrug,

Jeg vil foreslå en Zyxel Prestige 100 eller et andet tilsvarende produkt
(findes billigt brugt). Desuden skal der et netkort i hver maskine og en
HUB til at fordele netet til pc'erne.

De analoge telefoner tilsluttes enten direkte i NTab boksen, eller hvis
han har en NT boks så i routeren. Sidstnævnte har den fordel at den kan
sætte op til at smide den ene ISDN kanal hvis man vil tale i telefon
over den.

/A