hjælp - hvilket lovgrundlag - og mulighede~
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-01-03 13:57

I forbindelse med at jeg er flyttet sammen med min kæreste, har jeg fået et
bonusbarn (det nogle kalder papbarn) Der har en diagnose, som autist (i den
lette ende)

Fraflytnings kommunen anbefalede (og havde skaffet plads i en center klasse
hvor der går en blanding af autister og dampbørn)

Her i tilflytningskommunen har vi en tilsvarende klasse (oveni købet kun 1km
herfra) men tilflytnings kommunen siger nu at han skal gå på en skole hvor
der kun går meget svært handicappede autister.

først begrundede psykologen (som endnu ikke har set drengen) det med at det
skønnede hun var bedst for ham, men forholdt fakta som at en psykiater samt
den gamle kommune skønnede anderledes begyndte hun at væve om at der ikke
var penge til at han kunne komme i centerklassen.

Drengen er 6 år gammel og har hidtil gået i en special børnehave, og indtil
for et år siden havde han ikke noget sprog. I dag taler han ligeså godt som
sin søster, og er så små begyndt at vise interesse for at lege med andre
børn - alt sammen takket være nogle super pædagoger i den gamle børnehave,
samt en mor der har arbejdet utrætteligt med ham. Alt det er vi kede af skal
falde på gulvet, bare på grund af en psykolog der aldrig har set drengen.

Hun ringede bare i dag kl 11 og sagde at vi var nødt til at komme til møde
desangående allerede i morgen, da man skulle træffe en beslutning inden 1.
feb.

kan nogle oplyse om følgende:

1 hvad er vore rettigheder?
2 Er det forskellige "kasser" der skal betale alt efter hvor han bliver
placeret (med andre ord er det kassetænkning)
3 nogle der har nogle brugbare råd til hvordan vi takler den situation.

Peter K. Nielsen

Peter K. Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 14-01-03 15:10

On Tue, 14 Jan 2003 13:57:15 +0100, "Peter K. Nielsen"
<peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote:

>hun at væve om at der ikke
>var penge til at han kunne komme i centerklassen.

Få dette på skrift og ank omgående til det sociale nævn.

Selvom hun ikke vil skrive det sådan, så bed om at få afgørelsen på
skrift m. ankevejledning.

Men ellers kommer I nok længst med en dialog, hvor I frem lægger jeres
og andres synspunkter på drengen og argumenterer for den løsning I
synes er bedst.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-01-03 15:30

Leonard wrote:

> [...]
>
> Men ellers kommer I nok længst med en dialog, hvor I frem lægger jeres
> og andres synspunkter på drengen og argumenterer for den løsning I

Nu er der sket det at jeg først kom til at sende dette indlæg til den
forkerte gruppe, og der for er der faktisk sket en hel masse siden jeg
oprindelig skrev inlægget.

Vi mødte op som aftalt til mødet, og psykologen fortalte at hun kunne
tilbyde at indstille ham til en plads på institutionen for autister, (som
drives og betales af amtet) Da vi sagde at vi gerne ville have andre
muligheder fik vi at vide at det var den eneste mulighed. Vi pressede på og
fik hende til at indrømme at der jo også var en lokal centerklasse (hvor vi
selv har fundet ud af at børnene der faktisk passer rigtig godt samme med
vores) men at det ikke var en mulighed for der var der ikke plads.

Vi har så ad anden vej fundet ud af at man i kommunen har vedtaget at der
kun kan være 28 Børn med "specielle behov" (heldigvis har man ikke vedtaget
noget om hvor mange brækkede ben der må være)

Kan det virkelig være rigtigt at vi skal finde os i at vores barn skal have
et tilbud der ikke er optimalt, bare fordi kommunen ikke vil betale?

for mig ligner det kasse tænkning af værste skuffe

Peter K. Nielsen

Fra : tovekrog

Dato : 15-01-03 01:01

"Peter K. Nielsen" skrev d. 14-01-03 15:30 dette indlæg :

> [...]
> et tilbud der ikke er optimalt, bare fordi kommunen ikke vil betale?
>
> for mig ligner det kasse tænkning af værste skuffe

Har I prøvet at tale med LEV ? tlf. 3635 9696
Eller den nye uvildige konsulentordning "DUKH", tlf. 7630 1930
Med venlig hilsenTove Krog

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-01-03 14:22

tovekrog wrote:

> Har I prøvet at tale med LEV ? tlf. 3635 9696
> Eller den nye uvildige konsulentordning "DUKH", tlf. 7630 1930
> Med venlig hilsenTove Krog

Tak for svaret. I sær det første, nummer har været godt, hvorimod
sidstnævnte vist hverken er uafhængig eller specielt godt orienteret om
lovstoffet i sagen

Peter K. Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 17-01-03 15:00

On Fri, 17 Jan 2003 14:21:55 +0100, "Peter K. Nielsen"

>sidstnævnte vist hverken er uafhængig eller specielt godt orienteret om
>lovstoffet i sagen

Det vil vi da meget gerne høre noget mere om.
DUKH er jo helt nye, men skal jo hjælpe os, så derfor er alle
erfaringer med dem vigtige at få frem.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-01-03 17:09

Leonard wrote:

> Det vil vi da meget gerne høre noget mere om.
> DUKH er jo helt nye, men skal jo hjælpe os, så derfor er alle
> erfaringer med dem vigtige at få frem.

Da jeg ringede til dem fik jeg at vide at de ville få en der havde indsigt i
lige netop min slags sager til at ringe mig op. 3 dage efter er der så en
meget flink dame der ringer mig op, men for det første kendte hun ikke
lovgrundlaget, for det andet kan de ikke gå ind i enkelt sager, men kun
fortælle om de "generelle" ting som hun udtrykte det. Et lille eksempel er
at da jeg spurgte til klagemuligheder og evt. lonsekvenser af en klage, var
hun nødt til at undersøge dette og vende tilbage i næste uge.

som sagt hun var vældig flink - jeg føler bare ikke jeg kan gøre brug af
hende i lige netop den situation jeg står i, hvor jeg har fået at vide at
hvis ikke jeg accepterer det tilbud kommunen havde besluttet sig for at give
os - (uden at have snakket med os - og uden at have set barnet det drejer
sig om - og som er direkte skadeligt for vores barn - og som strider mod det
som alle der har haft med barnet at gøre til nu siger o.s.v.) inden på
fredag, så kan kommunen ikke tilbyde os noget som helst.

Peter K. Nielsen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-01-03 18:23

Peter K. Nielsen wrote:
> for det andet kan de ikke gå
> ind i enkelt sager, men kun fortælle om de "generelle" ting som hun
> udtrykte det.

Jøsses
Jeg havde frygtet at det var slemt nu, men det er da immervæk en
betydeligt forringelse ift de tidligere bevægelseskonsulenter. De veg jo
ikke tilbage for, at komme med en specifik udtalelse i en given sag.

Jeg er faktisk lidt rystet... *suk*
Vi har et par sager hvor vi har talt om, at inddrage DUKH, men det kan
jeg da godt se nu, at det vil være totalt spild af tid, damn...!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-01-03 20:52

Søren C. Fischer wrote:

> [...]
> Vi har et par sager hvor vi har talt om, at inddrage DUKH, men det kan
> jeg da godt se nu, at det vil være totalt spild af tid, damn...!

Jeg synes da at du skal prøve. Det *kunne* jo være at I fik nogle andre
erfaringer, og fandt et område hvor de faktisk kunne hjælpe. Hvis ikke i
gør, så vil I kunne bekræfte min erfaring. JO bredere erfaringsgrundlag jo
bedre

Peter K. Nielsen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-01-03 21:35

Peter K. Nielsen wrote:

> [...]
> andre erfaringer, og fandt et område hvor de faktisk kunne hjælpe.
> Hvis ikke i gør, så vil I kunne bekræfte min erfaring. JO bredere

Min samlevers sager drejer som (kort fortalt; søg evt tilbage i gruppen
[1]) om 100% juristeri, og spidsfindigheder udi sagsbehandling og
behandling af anker.
Så jeg tror desværre ikke, at vi orker at skulle gennemgå sagerne med en
fra DUKH, uden på forhånd at ha' en vis sikkerhed for at de kan hjælpe.

[1] Sagerne er nu afgjort af kommunen igen (med præcist samme
begrundelse som tidligere), og er nu for 3. gang anket til Det Sociale
Nævn.
Catch 22... *suk*

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-01-03 21:42

Søren C. Fischer wrote:

> Min samlevers sager drejer som (kort fortalt; søg evt tilbage i
> gruppen [1]) om 100% juristeri, og spidsfindigheder udi
> sagsbehandling og behandling af anker.

netop derfor er det vigtigt at man hele tiden bliver ved med at søge nye
veje, og deler sine erfaringer med andre.

> Så jeg tror desværre ikke, at vi orker at skulle gennemgå sagerne med
> en fra DUKH, uden på forhånd at ha' en vis sikkerhed for at de kan
> hjælpe.

Nej jeg kan godt forstå dig - det er David mod Goliat. men hvis I giver op
så opnåede de jo netop det de gerne ville - eller sagt på en anden måde: de
vandt

> [1] Sagerne er nu afgjort af kommunen igen (med præcist samme
> begrundelse som tidligere), og er nu for 3. gang anket til Det Sociale
> Nævn.
> Catch 22... *suk*

Jamen der er kun en ting at gøre: på den igen.

jeg ved godt at det er nemt for mig at sige, men jeg håber der er nogen der
vil give mig et spark i r..... når jeg når til det punkt

Peter K. Nielsen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-01-03 22:26

Peter K. Nielsen wrote:

> netop derfor er det vigtigt at man hele tiden bliver ved med at søge
> nye veje, og deler sine erfaringer med andre.

Ja men jeg/vi er ikke sat i verden for at lære DUKH om hvordan
sociallovene fungerer og forvaltes. De er sat i verden for hjælpe os,
ikke omvendt.

> Nej jeg kan godt forstå dig - det er David mod Goliat. men hvis I
> giver op så opnåede de jo netop det de gerne ville - eller sagt på en
> anden måde: de vandt

Du misforstår - vi har bestemt ikke givet op.
Vi vil bare ikke spilde på at involvere DUKH, og på den konto bruge time
efter time, dag efter dag, og måske måned efter måned, med at DUKH skal
sættes ind i sagerne, og prøve at forstå hvordan det hængre sammen.
Dygtige socialrådgivere/formidlere og jurister forstår problematikken i
vores sager, men på dine erfaringer lyder det bestemt ikke som om man i
enkeltsager har nogen som helst gavn af at henvende sig til dem.
Om nogle år måske, men ikke nu hvor det er nye mennesker der ikke har
den mindste erfaring

> Jamen der er kun en ting at gøre: på den igen.
>
> jeg ved godt at det er nemt for mig at sige, men jeg håber der er
> nogen der vil give mig et spark i r..... når jeg når til det punkt

Jeg ved ikke hvorfor du tror at vi har behov for et spark i r...
For det har vi bestemt ikke - vi er i fuldt sving med de sidste
skriverier inden vi for 3. gang (inklusive en tur om DSA) angriber
kommunen og Amtets manglende evne til at følge landets love
At det er træls at slås i årevis om noget der åbenlyst tydeligt fremgår
af love og vejledninger er skide træls, men vi har dog langt fra opgivet
endnu

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 17-01-03 23:01

Peter K. Nielsen skrev:

>Jamen der er kun en ting at gøre: på den igen.
>
>jeg ved godt at det er nemt for mig at sige, men jeg håber der er nogen der
>vil give mig et spark i r..... når jeg når til det punkt

På ét eller andet tidspunkt bliver det altså for surt.
Gode venner har sparket mig i røven, til de selv blev trætte i benene,
og til nu har det kun givet mig hård hud i samme røv.

Den dag kommer altså, hvor man bliver mere ligeglad med pengene, og
kun ønsker at få lov at holde de kommunale chefer kærligt fast et
meget ømt sted, mens man ser dem skrige lungerne i laser.

Får jeg den mulighed, slipper jeg ikke i levende live.

Retfærdighedssans og retsbevidsthed kan trædes så meget ned, at der
kun er primitive urinstinktet tilbage.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-01-03 23:40

Kaj Svenningsen wrote:

> Den dag kommer altså, hvor man bliver mere ligeglad med pengene, og
> kun ønsker at få lov at holde de kommunale chefer kærligt fast et
> meget ømt sted, mens man ser dem skrige lungerne i laser.

for mig er det ikke et spørgsmål om penge, men om at min "bonussøn" skal
have det tilbud der er bedst for ham

> Får jeg den mulighed, slipper jeg ikke i levende live.

kan goddt følge dig

> Retfærdighedssans og retsbevidsthed kan trædes så meget ned, at der
> kun er primitive urinstinktet tilbage.

ja desværre

Peter K. Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 17-01-03 22:38

On Fri, 17 Jan 2003 21:34:58 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Min samlevers sager drejer som (kort fortalt; søg evt tilbage i gruppen
>[1]) om 100% juristeri, og spidsfindigheder udi sagsbehandling og
>behandling af anker.

Og det er i følge beskrivelsen netop det DUKH skal kunne hjælpe med.

Citat fra www.dukh.dk

Rådgivning

Konsulentordningen kan rådgive dig, hvis du:

1. er utilfreds med den måde en sag kører på, og den er på nippet til
at gå i hårdknude
2. gerne vil have sparring i en kompliceret sag
3. er i tvivl om hvem der skal inddrages i sagen

Det er ikke sikkert konsulenterne kan svare dig her og nu, men
konsulentordningen vil altid kunne hjælpe dig med at finde de personer
der kan hjælpe dig videre.

Hvis sagen er gået i hårdknude

Hvis du som borger er utilfreds med den afgørelse myndighederne har
truffet, kan vi oplyse om klagemuligheder, og hjælpe dig med at
udforme en klage.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-01-03 00:22

Leonard wrote:

> Og det er i følge beskrivelsen netop det DUKH skal kunne hjælpe med.
>
> Citat fra www.dukh.dk

Ork ja, den læste jeg på deres ubehjælpsomme website allerede inden de
"gik i luften"...
Men ud fra de praktiske erfaringer som Peter K. beskriver han har haft
med dem, så er det vist mere intentioner end virkeligthed der er
beskrevet omkring deres virke *suk*

Fra : P.C.

Dato : 17-01-03 23:23

Hi

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fraflytnings kommunen anbefalede (og havde skaffet plads i en center klasse
> hvor der går en blanding af autister og dampbørn)

Hvorfor ikke døve og blinde i samme klasse ; DAMP børn og Autistiske børn er
præcist lige så forskellige.

> Her i tilflytningskommunen har vi en tilsvarende klasse (oveni købet kun 1km
> herfra) men tilflytnings kommunen siger nu at han skal gå på en skole hvor
> der kun går meget svært handicappede autister.

Jamen det er sikkert fordi PPR har en aftale med handicap centrene, om at PPR
skal supervisere og dette er så nok resultatet, når PPR tæller ; " 20-1 20-2"
:((

> [...]
> den gamle kommune skønnede anderledes begyndte hun at væve om at der ikke
> var penge til at han kunne komme i centerklassen.

Jo men en psykolog kan jo være en lærer med 3 ugers psykologi kursus og det er
tydeligt at barnet bliver regnet som 20-1 .

> [...]
> falde på gulvet, bare på grund af en psykolog der aldrig har set drengen.

Det behøver en PPR psykolog ikke, fordi principielt _kan_ der jo ikke være noget
ivejen med barnet, som lidt special pædagogik ikke skulle kunne klare , og det
er jo rigtigt nok ; denne er desværre bare ikke blandt de tilbud PPR råder over
som regel, -------- men det er jo lidt forskelligt, rundt omkring i kommunerne ,
nogle steder fungerer det jo og andre steder går det ad helvede til.

> Hun ringede bare i dag kl 11 og sagde at vi var nødt til at komme til møde
> desangående allerede i morgen, da man skulle træffe en beslutning inden 1.
> feb.

Ja ,så kan man jo spørge om barnets tarv ender på febuar, eller om regnskaberne
eller puljerne mon gør.

> [...]
> placeret (med andre ord er det kassetænkning)
> 3 nogle der har nogle brugbare råd til hvordan vi takler den situation.

Den takler i da allerede, og i er nok på vej den vej mange forældre har gået før
jer, nemlig at udvikle Supermenneske gener.

Nice talking to you.
P.C.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-01-03 23:44

P.C. wrote:

> Hvorfor ikke døve og blinde i samme klasse ; DAMP børn og Autistiske
> børn er præcist lige så forskellige.

men går ofte godt i spænd sammen

> [...]
>
> Jo men en psykolog kan jo være en lærer med 3 ugers psykologi kursus
> og det er tydeligt at barnet bliver regnet som 20-1 .

jamen det kan de da ikke når han har fået "betegnelsen 20-2

> [...]
> lidt forskelligt, rundt omkring i kommunerne , nogle steder fungerer
> det jo og andre steder går det ad helvede til.

JO man har krav på en individuel vurdering af barnet

> Ja ,så kan man jo spørge om barnets tarv ender på febuar, eller om
> regnskaberne eller puljerne mon gør.

lige netop

> Den takler i da allerede, og i er nok på vej den vej mange forældre
> har gået før jer, nemlig at udvikle Supermenneske gener.

he he jamen vi vil jo gerne "ende det rigtige sted"

> Nice talking to you.
> P.C.
you too

Peter K. Nielsen

Fra : P.C.

Dato : 18-01-03 11:35

Hi

> men går ofte godt i spænd sammen

Du er nok inde på noget vigtigt her, men jeg kan garentere for, at DAMP børn og
Autistiske sjældent går godt i spænd sammen ; hvor DAMP børnenene generelt slås
med hyber aktiviteten kan uforsigelighed og larm gøre dagligdagen til et helvede
for et Autistisk barn foruden at pædagogiken ofte kører i første gear hvorimod
DAMP børnene generelt kører i femte , --------- og så er det ikke altid de
voksne lige reagerer lige fornuftigt.
Problemet er, at i _nogle_ tilfælde kan du enkelt integrere et Autistisk barn,
men lærene fatter måske ikke at de resultater du _kan_ opnå , ikke nødvendigvis
er opnået via den pædagogik de tror. Samtidig er det et faktum, at tiltrods for
at der gennem 10-12 år er brugt hundreder af millioner på konferencer og
oplysning, så får Handicap centrene ved gud lov til at opsige samarbejdet med
viden centrene, -------- alene fordi at så kan PPR yde den supervision som viden
centrene ellers var de eneste der kunne håndtere.
Sæt portørene til at operere og spar en _masse_ penge.

> jamen det kan de da ikke når han har fået "betegnelsen 20-2

Jovidst, men så klipper vi en tå og skærer en hæl og så kan der ansættes endnu
en kontor medarbejder og så er det budget jo fyldt ud, og alle bevilginger går
jo til dem det var meningen de skulle gå til ; --------- hvormange extra
stillinger og hvor megen flytten rundt på job funktioner tror du det har
betydet, at handicap centrene er oprettet ; og helt konkret ,hvor meget bøvl og
extra arbejde har dette betydet for de eneste aktive i dette spil, nemlig de
forældre der der ikke blot er blevet tromlet ned af de profesionelles
interesser.
----------- Vi hører ikke andet end gråd og tænders gnislen over dette mastodont
uvæsen ,som udsuger de bevilinger der skulle hjælpe vores børn til en anstændig
tilværelse, med de værktøjer der _er_ tilrådighed ; vi forældre bliver jagtet af
"visionære" projekt magere som er blevet ansat for de sidste krummer dre har
været tilbage i bevilgingerne ,fordi nu skal vi sandelig arbejde dobbelt
frivilligt ,og når den sidste konsulent er blevet ansat til at jagte frivillige,
til at udføre det arbejde, der allerede er betalt og vi så siger skråt op , så
bliver de højhellige socialchefer fornærmet.
----------- Prøv at sammenlign gennemsnits vægten af social chef foreningen, med
gennemsnits vægten af f.eks. de førtids pensionister de har haft så travlt med
at gøre livet til et helvede for, eller gennemsnits vægten af bistands
modtageren, og drag dine egne konklutioner.

> JO man har krav på en individuel vurdering af barnet

Ja, det siger noget om ligeværdighed, når man undersøger, hvornår det begreb
først blev indskrevet i folkeskole loven, ---------- men det siger også noget om
de grådige planer, når folk ikke engang ved hvad undervisningen i folkeskolen
idag er baseret på, når politikere ikke engang aner hvor vigtigt gruppe arbejde
og social fælleskab betyder i dagens undervisning. Men især siger det noget,
når der er eksempel på eksempel på, hvor dårligt det går at blande DAMP børn med
Autistiske børn og når forældrene som ellers blandt fagfolk regnes for de
egentlige specialister pludselig skal have noget at sige, -------- så ordner man
jo bare "problemerne" med et par skyklapper og lidt enøjet diktatur.

> he he jamen vi vil jo gerne "ende det rigtige sted"

Det er nemt nok, lad os strejke og protestere, men handling og relevant kritik
er det der duer. --------- ikke store foreninger med stivnede strukturer, hvor
du skal være medlem af en ikke existerende lokal bestyrelse, for at få lov til
at stille et pænt poleret spørgsmål ved næste general forsamling. De store
foreninger er faldet næsegrus i blymatros for politikerne og socialchef
foreningens selvtilstrækkelige hade kampanger mod svage grupper, ---------- så
støt dit eget barn og lad være med at arbejde gratis for at en flok kontor folk
kan nedgøre dit arbejde endnu mere, når de søger om endnu 100 mill til "de
svageste".

P.C.
Nice talking to you.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-01-03 12:25

P.C. wrote:
.. Sæt portørene til at operere og spar en _masse_ penge.

Og det er lige netop det der er problemet. Jeg er "ny" i det offentlige
system, men det indtryk jeg har fået nu - hvis jeg skal udtrykke det meget
firkantet og unuanceret - er at man giver fa..... i hvad der er bedst for
det enkelte barn, bare man kan spare penge.

> [...]
> dette betydet for de eneste aktive i dette spil, nemlig de forældre
> der der ikke blot er blevet tromlet ned af de profesionelles

Det kan jeg kun gisne om - og ved ikke rigtig om jeg overhovede ønsker at
vide det - undrer mig så bare over at forældrene ikke står lidt mere sammen

Peter K. Nielsen

Fra : P.C.

Dato : 18-01-03 12:53

Hi

> [...]
> firkantet og unuanceret - er at man giver fa..... i hvad der er bedst for
> det enkelte barn, bare man kan spare penge.

Ja, hvis det bare handlede om det så ville der såmænd være en masse forældre og
pårørende og en mængde andre med en masse relevant erfaring, som nemt kunne
"spare" en masse penge. Problemet er måske at "penge" jo ikke som sådan er
kroner og øre, men job's og udgifter og du kan være sikker på, at når social
chefen har slået op i søndags politiken og har fundet ud af, at de computere
alle taler om som "hjælpemidler" , ------- hvad dette så skulle betyde
, -------- sandelig åbentbart kan købes for sølle 3200 kr. på tilbud, så glemmer
social chefen at læse det med små bogstaver om at der hverken følger skærm eller
styresystem eller software med, og når hans fynske kollega har leget geni, og
har fået indført at computere såmænd er et "almindeligt forbrugsgode"
, ----------- så kan du som forælder spørge dig selv, om laksen mon smagte godt
ved det sidste rådsmøde, eller om det er besværet værd, at anskaffe dig en
magistergrad i dansk retskrivning, for at indsende en ansøgning for at gøre din
egen og dit barns situasion tilgrin.
Sådan fungerer det jo.

> Det kan jeg kun gisne om - og ved ikke rigtig om jeg overhovede ønsker at
> vide det - undrer mig så bare over at forældrene ikke står lidt mere sammen

Fordi pludselig skal LEV blandes ind i Autistiske børns vel, ligesom
tipsmidlerne er vigtigere end at sætte relevante tilbud igang ; -------- faktisk
er dette så vigtigt, at autistiske børn skal tvinges til at spille fodbold
selvom enhver med blot det mindste kendskab til autisme ved, at skal man tale om
idræt er det enkelt præstationer og muligheden for ro og koncentration der alene
duer, ikke en flok skrigende tilskuere.
Men Tipstjenesten har jo patent på Idræt efterhånden og vi forældre kan såmænd
kun bruges når vi kan arbejde gratis , ---------- så kan munken nemlig rotere i
sin grav, og udryknings holdet kan spille højhelligt med , med lidt job
rotation.

Du kan hjælpe dit barn, de forventer at dit barn skal hjælpe dem ,sådan fungerer
det og derfor hører vi ikke andet end "visionære" ideer fra den mørke
middelalder som passende støtter op om alt andet end hvad de virkelige experter
peger på. Alene at vi skal beskæftige os med begreber som kassetænkning, amter
og kommuners interesser, viser da at de ikke er intereseret i at hjælpe andre
end dem selv ; jeg taler naturligvis om de velnærede socialchefer, som nok er
dit barns værste fjender.
------------ Men selvom du kan vise det sort på hvidt, er de nok for velnærede
til at fatte dagligdagen i en familie med et handicappet barn, det er nemlig
meget nemmere og langt mere behageligt, at nedgøre os psykisk og fratage os
dækning af extra udgifter og samtidigt gøre det umuligt at modtage kompentation
for extra udgifter ,medmindre man har en magistergrad i dansk retskrivning og
den lille ledvogterprøve i forvaltningsret samt tre års tålmod og energi til at
anke, -------- det forventer handicap centrene nemlig at du har, spørg bare
socialcheferne ,det giver jeg dig lov til.
---------------------- Hvis du bare vidste :((

Nice talking to you.

Fra : cybs

Dato : 19-01-03 21:19

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
..........(snip)...........
> kan nogle oplyse om følgende:
>
> 1 hvad er vore rettigheder?

Der er en enkelt rettighed, som faldt mig ind. Den kunne
måske i hvert fald skaffe jer lidt udsættelse i den aktuelle
situation, hvor de har lagt jer under tidspres:

En temmelig ny regel er, at intet barn må tvinges til at
skifte skole imod sin vilje. Nu ved jeg jo ikke, hvor langt
I er flyttet, men formelt har I altså ret til at beholde
drengen i den gamle skole, selvom det er en anden
kommune!
(Undskyld - jeg ser nu, at han vist ikke var startet i den
nye skole i den gamle kommune - så kan I nok ikke
bruge det, hvis han er flyttet)-:

I har også ret til at undervise ham hjemme - og til at få
et andet undervisningstilbud, når I ikke længere vil
undervise hjemme. Derfor kan jeg ikke helt se, hvorfra
de henter deres krav om, at der skal træffes en
endegyldig beslutning her og nu.

Er der en venteliste til den skole/klasse, I ønsker? Så
var det måske en mulighed at prøve at få kontakt til
de andre ventelisteforældre. I kan sikkert ikke få deres
adresser, men I kan prøve at bede om, at jeres adresse
bliver givet til de andre - eller I kunne annoncere/skrive
et læserbrev, hvor I efterlyser andre forældre i lignende
situation i kommunen. En god kontakt til centerklassens
klasselærer eller skoleinspektøren kunne osse vise sig at
være nyttig.....

Held og lykke!!

cybs

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-01-03 22:14

cybs wrote:

først tak for dit svar

> [...]
> kommune!
> (Undskyld - jeg ser nu, at han vist ikke var startet i den
> nye skole i den gamle kommune - så kan I nok ikke

enig

> I har også ret til at undervise ham hjemme - og til at få
> et andet undervisningstilbud, når I ikke længere vil
> undervise hjemme.

Den mulighed er ikke praktisk gennemførlig

> [...]

> situation i kommunen. En god kontakt til centerklassens
> klasselærer eller skoleinspektøren kunne osse vise sig at

Den kontakt har vi, og den er så god at vi har fået en hel del at vide som
den pågældende leder dog ikke vil citeres for da den pågældende har oplyst
at der er blevet uddelt mundkurve

Som det ser ud nu var tippet om at kontakte foreningen LEV det bedste.

men har nogen et andet tip, til nogen der er rigtig meget inde i de sager og
som måske kan være bisidder så vil det bare være fedt

> Held og lykke!!

tak

Peter K. Nielsen

Fra : P.C.

Dato : 20-01-03 11:11

Hi

> men har nogen et andet tip, til nogen der er rigtig meget inde i de sager og
> som måske kan være bisidder så vil det bare være fedt

I slipper jo ikke med at overlade det til andre altså de der skulle kunne
håndtere tingene. --------- Der er sikkert mere end en årsag til, at det
åbentbart er sådan at alle profesionelle pludselig får mundkurv på, såsnart de
positivt går ind i en sag ; området er nemlig en tikkende bombe under
undervisnings systemet og disse grupper børn og unge, har i årevis været en varm
kartoffel pga. simpel uvidenhed og manglende vilje til at sætte relevante tilbud
igang for en temmeligt stor gruppe børn og unge , -------- og når de tidligere
regeringer har lukket øjnene og skabt enorme problemer, hvordan mon det så går,
når vi der er aktive forældre må protestere mod f.eks. jyllands posten når den
bringer populistiske artikler uden hold i virkeligheden ;artikler der oveni
inkompetancen og slendrianen hypper fordomme med udspring i socialchef
foreningens selvglade og samme forenings hang til at lægge de svageste for had,
fordi det er nemmere end at løse de problemer , som jeg kan fortælle dig at
_alle_ indenfor systemet erkender.

Jeg ved så ikke hvorfor LEV skulle kunne hjælpe på noget, de udviklingshæmmede
har godt nok en masse midler til rådighed, -------- men barnet er da autist i
den lettere ende, og ikke udviklingshæmmet ; du må tænke på, at oveni det jeg
har fortalt, er der mange forældre der står i den absurte situasion at de ville
være bedre tjent med et blindt eller hørehæmmet barn end et autistisk .
Problemet er nemlig, at alle hellere vil være i nærheden af millionerne i
tipstjenesten og LEV end at gøre noget relevant på autisme området, og vi
forældre må kæmpe mod både kassetænkning og uvidenhed der sammenstiller
udviklingshæmmede med autister , og godt nok har vi en landsforening, men det er
somom den er mere intereseret i de mere "politiske" sider og har altså ikke
fattet at ingen idag tager notits af den form for "protester" som måske blev
taget alvorligt for 10 år siden. ------- Det er ihvertilfælde _ikke_ handling og
aktivt engament vi kan forvente af vores landsforening som ikke har magtet det
nødvendige generations skifte og den endnu mere nødvendige ændring i opbygningen
.. F.eks. skal du være medlem af en ikke existerende lokal forening bestyrelse,
for at kunne fremføre nogetsomhelst, ved det næste hoved bestyrelses møde, og du
kan så spørge dig selv ,om du så kan bruge en landsforening der er gået ind i
jubilæums alderen , når der her og nu er kolosale problemer på det område den
skulle dække ( det skal naturligvis siges, at den engang var visionær ).

Jeg vil henvise til en forælder og pårørende gruppe ,hvor du kan hente støtte og
råd.
------------- Men tro ikke at det er LEV du skal henvende dig til, de har deres
på det tørre og kender problemerne på autisme området, men autisme området og de
manglende tilbud er jo ikke rigtigt deres bord ; man kunne så sige "gid det var"
, fordi så kunne vi forældre sætte de tilbud igang som er relevante, men sådan
er det altså ikke og det er en længere historie.

Her er en god forældre liste, --------- men jeg må understrege at det kun er
forældre eller pårørende samt hvis man er indenfor det autiske spekter at man
kan blive medlem.

http://www.autlist.dk/

Vi har i gruppen hjulpet mange forældre ,pårørende og unge men vi har ikke brug
for udenforstående i gruppen, såsom behandlere eller andre profesionelle med
økonomisk interesse i området ---------- området er iforvejen så misligeholdt af
netop de interesser du lige har fået et lille indblik i, og mange af de
utilpassede unge som bliver lagt for had i den offentlige debat, kan nemt være
autister der er blevet hutlet igennem et skole system der kunne være meget
bedre, hvis autisme området havde samme økonomiske grundlag, som f.eks. LEV.
Hvor er f.eks. de bo tilbud, uddannelses tilbud, støtte tilbud som ville fungere
og "spare" alle de millioner der postes i private eller offentlige lilleput
tilbud. Som det er nu kan forældre som oftest vælge mellem at sende barnet på
en institusion med magtanvendelser eller "vælge" at beholde barnet hjemme uden
undervisning, fordi der alle steder i landet er lange ventelister og Handicap
centrene skal jo lige have ansat nogle fler istedet for at oprette de nødvendige
tilbud. Vores landsforening kan ikke følge med tiden og tror at politikerne har
etik og hører efter protester fra ufarlige lands foreninger der lader sig nøje
med en gulerod , medens forældrenes situasion bliver værre og værre, ---------
hvilket jo har været forudset i årevis .
Ønsk dig ikke et autistisk barn, det er et område hvor enhver karl-smart har
mere at sige end os forældre ; ikke at jeg siger at de er særligt smarte i
socialchef foreningen, men de er altså velnærede.

Undskyld det hurtige og meget generelle svar, men indenfor autisme området kører
det altså på græsrodsplan og du må forvente at kæmpe mod både uvidenhed og
selvtilstrækkelighed og mit bedste svar, er altså den web gruppe vi indenfor
spekteret har ; den duer tilgengæld og har lettet tilværelsen for rigtigt mange,
men ingen af os forældre har lyst til at arbejde gratis for profesionelle
konsulenter, som er sat til at skrabe bunden for det hellige frivillige arbejde,
idet vi hellere ser bevilgingerne brugt, til at starte relevante tilbud til
vores børn unge og voksne indenfor spekteret.
Nice talking to you

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-01-03 15:17

P.C. wrote:

> I slipper jo ikke med at overlade det til andre altså de der skulle
> kunne håndtere tingene.

jeg er heller ikke interesseret i at overlade noget til nogen - det jeg
søger er lidt sparring og lidt rådgivning

> [...]
> der står i den absurte situasion at de ville være bedre tjent med et
> blindt eller hørehæmmet barn end et autistisk .

Det kan godt være, men de kender lovgivningen og fortolkningen af denne og
det er i den sammenhæng jeg kan bruge dem

> http://www.autlist.dk/

tak

> [...]
> hvor enhver karl-smart har mere at sige end os forældre ; ikke at jeg
> siger at de er særligt smarte i socialchef foreningen, men de er

Det har jeg sandelig heller aldrig ønsket mig, men nu har jeg så
tilfældigvis fået et "bonusbarn" som tilfældigvis er det, og så må jeg jo
hjælpe ham så godt som mine evner nu engang rækker

> [...]
> hellere ser bevilgingerne brugt, til at starte relevante tilbud til
> vores børn unge og voksne indenfor spekteret. Nice talking to you

jamen jeg vil da tage et kig på siden - tak for tippet

Peter K. Nielsen