metal i ryggen !
Fra : Lene

Dato : 09-01-03 11:33

Godt nytår alle sammen !
Jeg er para, og har de sidste 11 år levet med stænger og skruer i ryggen.
Har været skiftet ud en gang, efter brud på metal.Gjorde helvedes ondt, og
jeg sværgede, at der aldrig skulle pilles ved dem mere. Dansk- svensk stål
og ikke titanium, som man bruger idag.
Nu vil man så scanne mig i ryggen, og det betyder, jeg skal tage stilling
til, om de skal ud permanent!
Mangler erfaringer fra andre::: Bla om jeg stadig vil være stiv i ryggen
eller mere mobil bagefter? /Har nogen fortrudt at få dem fjernet? etc....
En stor beslutning,så på forhånd tak for eventuelle svar !!

Fra : Lotte M

Dato : 09-01-03 19:15

"Lene" <klemes@post12.dk> skrev

> Godt nytår alle sammen !

Tak og i lige måde!

> Jeg er para, og har de sidste 11 år levet med stænger og skruer i ryggen.
> Har været skiftet ud en gang, efter brud på metal.Gjorde helvedes ondt, og
> jeg sværgede, at der aldrig skulle pilles ved dem mere.

Jeg har selv metalstænger i ryggen - fra skulderbladsniveau og ned til
bækkenet. Blev opereret pga en svær rygskævhed.

> Mangler erfaringer fra andre::: Bla om jeg stadig vil være stiv i ryggen
> eller mere mobil bagefter? /Har nogen fortrudt at få dem fjernet? etc....
> En stor beslutning,så på forhånd tak for eventuelle svar !!

Jeg ved ikke om dine stænger er monteret på sammen måde som
mine (såkaldt cd-apparatur, som er fastgjort med hooks mellem hvert
led i rygsøjlen og stabiliseret med knoglemateriale ), men for mit
vedkommende har ortopæderne fortalt, at stativet i teorien kan
afmonteres, fordi det indsatte knogle vokser sammen med ryggen,
så rygsøjlen vil være som en lang knogle i det opererede område.
Årsagen til metallet ikke uden videre fjernes efter en tid er, at det er
ligeså stor en operation at få det ud, som da det skulle ind - i nogle
tilfælde større, eksempelvis kan metallet være "pakket" grundigt
ind i arvæv.

Jeg er reopereret 2 gange, hvor en del af metallet er pillet ud og der
er lappet med knogle. Begge gange mindede forløbet om den primære
operation, både hvad angår oprationernes længde (mellem 12 og 7
timer), blodtab og et særdeles langt efterforløb, hvor jeg de første 3
måneder ikke måtte være passager i en bil (pga risikoen ved rystelserne),
og i mange måneder ikke kunne sidde og følte mig kronisk udmattet.

De jeg kender (voksne), der er opereret på samme måde, har stort
set været "regenereret" (altså nået det funktionsniveau de havde før
operationen ) efter 9-12 måneder, et par stykker har fået det markant
værre og er ikke blevet arbejdsdygtige.

Jeg forstår du synes det er en svær beslutning! Udover der altid er en
risiko ved operationer, så er ryggen et forbandet følsomt område.

Et konkret råd tør jeg ikke give, men min egen overvejelse i en lignende
situation vil være, om den forventede forbedring er så stor, at det er
værd at risikere en forværring, desuden om det er værd at rive den
nødvendige tid til sygemelding ud af kalenderen, for måske hverken
at få det værre eller bedre efterfølgende.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk http://www.brugeruddannelsen.dk