Fra ADSL/ISDN til ISDN til PSTN?
Fra : stig@8620.dk

Dato : 13-12-02 12:31

Har sakset lidt fra et svar jeg fik i tele.internet.adsl.
Pr. d.31/12 skal min adsl nedtages.
I den forbindelse har jeg fået svar på et spørgsmål ang. dette, men har et
mere til sidst i indlægget.

> istedet
NT-boksen
(Det

> Du kan selv prøve, lige at tage stikket ud.. Virker dit ISDN, virker det
> også efter nedtagning af ADSL... Hos mig, kommer der kun 1 sekunds skrat

> linien, hvorefter der er forbindelse igen.

Er hermed afprøvet, og ISDN'en virker ganske udmærket...
Hurra for det!

Men så er der lige et spørgmål til:
Hvad nu hvis man senere ønsker at konvertere fra ISDN til alm. fastnet (hvad
er det nu det hedder PSTN???),
- skal jeg så ha' en tekniker ud, eller kan jeg benytte det stik der sidder
på væggen?

mvh Stig

Fra : Cubus

Dato : 13-12-02 18:20

<stig@8620.dk> skrev

> [...]
> er det nu det hedder PSTN???),
> - skal jeg så ha' en tekniker ud, eller kan jeg benytte det stik der sidder

ISDN ankommer på 2 ledere og det samme gør PSTN, så du kan bruge det stik
der nu afsluttes i.

Hvis det var en nyere installation med kombi 3-polet/KAP-stik og NTab ville det
bare være at tage forbindelsen mellem KAP-stik og NTab væk. Herefter ville det
3-polede og evt øvrige 3-polede stik i hytten fungere med PSTN efter konverteringen.

Hvis man skulle finde på at udtage PSTN fra KAP-stikket ville det også kunne lade
sig gøre, men signalet ville forsvinde fra de 3-polede stik pga en indbygget
brydefunktion i KAP-stikket når der bliver isat et stik.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Kasper Ladingkær

Dato : 14-12-02 17:13

> [...]
indbygget
>brydefunktion i KAP-stikket når der bliver isat et stik.

Det er også korrekt, dog skal man være opmærksom på, at har man ikke dette
KAP/multi stik, så vil de interne installationer typisk sidde i en af A/B
portene, og de skal så igen tilbageføres til NTP stikken (første stik som
kommer ind i huset).

--
Venlig hilsen
Kasper Ladingkær

Fra : stig@8620.dk

Dato : 15-12-02 00:46

Lige en ting først. Et KAP-stik - er det sådanne et UTP-agtigt stik? Altså
sådan et forholds lille firkantet stik?

Nu ved jeg ikke helt hvordan teknikeren har lavet vores installation 100%.
Men fra dåsen ude på muren valgte vi at køre en ledning på muren og videre
ind i det rum nt-box og adsl'en befinder sig. Om han har cuttet den gamle
3-polet forbindelse er jeg ikke helt klar over.

> [...]
> portene, og de skal så igen tilbageføres til NTP stikken (første stik som

Yep ok... jeg tror jeg er med nu.
Så der skulle ikke være de store problemer så længe jeg kan finde ud af at
koble de eksisterende interne telefon net på KAP-stikket?

Mvh Stig

Fra : Cubus

Dato : 15-12-02 01:36

<stig@8620.dk> skrev

> Lige en ting først. Et KAP-stik - er det sådanne et UTP-agtigt stik? Altså
> sådan et forholds lille firkantet stik?

Ja, det kan man godt sige..

http://cubus.adsl.dk/elteknik/opslag/kapstik.php

> Yep ok... jeg tror jeg er med nu.
> Så der skulle ikke være de store problemer så længe jeg kan finde ud af at
> koble de eksisterende interne telefon net på KAP-stikket?

Nej.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/