Invalidebil
Fra : Mejdahl

Dato : 13-12-02 18:38

Hej!

Jeg har et spørgsmål som jeg vil se om i kan hjælpe mig med at besvarer.
Jeg er ved at få bevilliget et lån ved kommunen til køb af invalidevogn,
jeg har fået at besked på at beløbet er på ca. 132.000,-kr (efter 1 januar)
..
Jeg har tænkt mig at købe en mindre varebil på guleplader (Toyota
sportsvan) fordi den er let at komme ind og ud af, jeg ved, at jeg ikke skal
betale vægtafgift, men kan nu læse følgende:

" For alle varebiler, som benyttes til privatkørsel, skal der endvidere
betales "tillæg for privat anvendelse".
Afgiftstillæggets størrelse afhænger af bilens totalvægt, således skal der
årligt betales kr. 900 for biler op til 2.000 kg og kr. 5.040 for biler
fra 2.001 kg til 4.000 kg. For biler som anvendes blandet privat og
erhvervsmæssigt betales 50 % af den førnævnte årlige afgift."

Da den bil jeg har set på har en total vægt på 2.051 kg så kan jeg se at jeg
skal betale 5.040,- kr. fordi jeg skal bruge den til privatkørsel (til og
fra arbejde), ved i om der er mulighed for at få tilskud til denne afgift?

PS. Kørekorts påtegning "Servostyring"

VH Jens

Fra : Leonard

Dato : 13-12-02 23:46

"Mejdahl" <mejdahlxxx@mail.dk> skrev:

> [...]
>fra arbejde), ved i om der er mulighed for at få tilskud til denne afgift?

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg vil tro at du kommer til at
betale, dieselbiler skal også betale en udligningsafgift, selvom det
er en invalidevogn.
Udgiften kan du måske få tilskud til ved at søge om den som en
merudgift efter servicelovens §84, og det vil vi da gerne høre om
hvordan går.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i RYK
http://ryk.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 14-12-02 04:37

dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk writes:

>jeg
>afgift?
>
>Jeg ved det ikke med sikkerhed,
Det gør jeg Du skal IKKE betale, når det er en invalidebil.

>men jeg vil tro at du kommer til at
>betale, dieselbiler skal også betale en udligningsafgift, selvom det
>er en invalidevogn.
Det er noget andet.

Hilsen Sverre.

Fra : Mejdahl

Dato : 14-12-02 23:07

> Det gør jeg Du skal IKKE betale, når det er en invalidebil.
>
> Hilsen Sverre.

Hej Sverre!

Skal jeg forstå det sådan, at jeg IKKE skal betale de 5.040,- kr. Det som
folk i kalder "Misundelses agift" Når det er en invalidebil.
Altså den afgift som er blevet pålagt efter 1998 ca.
Ikke "vægtagiften" ??
VH Jens

Fra : Sverre Stokke

Dato : 15-12-02 05:09

mejdahlxxx@mail.dk writes:

> [...]
>folk i kalder "Misundelses agift" Når det er en invalidebil.
>Altså den afgift som er blevet pålagt efter 1998 ca.

Ja, du skal hverken betale 'misundelsesafgift', vægtafgift eller grøn
afgift for en invalidebil. Men du skal betale en del - jeg husker ikke
hvor meget - af den ekstra afgift, der er på en dieselbil.

Hilsen Sverre.