Merudgifter
Fra : Annette Skovbon

Dato : 13-12-02 08:19

Hejsa NG,
Er der nogle herinde, der ved hvad kommunen anser som merudgifter ? Evt.
evjledning eller bekendtgørelses nr. modtages med tak.

Mvh. Annette

Fra : Lotte M

Dato : 13-12-02 10:37

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev

> Er der nogle herinde, der ved hvad kommunen anser som merudgifter ?

Det er dælme et stort spørgsmål, der i høj grad afhænger af den
enkeltes situation.

Fra 1/1 kommer der nye regler om merudgifter, bekendtgørelsen
er her:
<http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20020086905-REGL>

> Evt.
> evjledning eller bekendtgørelses nr. modtages med tak.

Du kan finde alle gældende regler på Socialministeriets hjemmeside,
http://www.sm.dk/ - se under lovgivning.
--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk

Fra : Anne Dorthe Friis Jo~

Dato : 14-12-02 20:13

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG,
> Er der nogle herinde, der ved hvad kommunen anser som merudgifter ? Evt.
> evjledning eller bekendtgørelses nr. modtages med tak.
>
> Mvh. Annette

Her er loven som den kommer til at se ud, vær opmærksom på at det gælder
voksne. Jeg har ikke den der gælder børn men den må du kunne finde på
retsinformation.dk

Pr. 1/1 2003 affattes § 84 således:
"§ 84. Kommunen yder dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige
livsførelse til personer mellem 18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne, når merudgiften er en følge af den nedsatte
funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre
bestemmelser i denne lov.
Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de sandsynliggjorte
merudgifter for den enkelte, f.eks. merudgifter til individuel befordring,
håndsrækninger og fritidsaktiviteter.
Stk. 3. Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de skønnede
merudgifter udgør mindst 6.000 kr. pr. år, svarende til 500 kr. pr. måned.
Tilskuddet beregnes med et basisbeløb på 1.500 kr. pr. måned. Basisbeløbet
øges første gang med 500 kr. pr. måned til 2.000 kr. pr. måned, når de
skønnede merudgifter overstiger 21.000 kr. pr. år, svarende til 1.750 kr.
pr. måned. Herefter øges basisbeløbet med 500 kr. pr. måned, hver gang
merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr. pr. år og 500 kr. pr. måned.
Tilskuddet afrundes til nærmeste hele beløb, der er deleligt med 500.
Stk. 4. Socialministeren fastsætter regler om, hvilke udgifter der kan
ydes hjælp til, og betingelserne herfor.
Stk. 5. Personer, der modtager førtidspension tilkendt efter de før 1.
januar 2003 gældende regler, er ikke berettigede til ydelser efter denne
bestemmelse, medmindre de tillige er bevilget personlig hjælpeordning
efter § 77.".

Og her er linket til vejledningen der er udarbejdet:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/C20020010660-REGL

Eftersom der er tale om store ændringer er der endnu ikke nogen der ved hvad
der vil blive anerkendt rundt om i kommunerne. Formentlig skal der en del
sager i ankestyrelsen i den første tid...............

Dorthe

Fra : Hooney

Dato : 14-12-02 20:33

"Annette Skovbon" skrev d. 13-12-02 08:19 dette indlæg :
> [...]
Evt.
> evjledning eller bekendtgørelses nr. modtages med tak.

Hej Annette
Merudgifter fortolkes, desværre,lidt forskelligt, fra kommune til
kommune.
Det hedder sig: en merudgift ,er, en udgift man normalt ikke ville have.
Du kan ikke få en liste over merudgifter, hvis det er det du
eftersøger.Kommunen vuderer udfra den enkelte ansøger(helt uafhændig af
indtægter) og får du afslag, kan du anke afgørelsen til statsamtet.Du
skal altid bede om skriftlig afslag,ligeledes er aktindsigt en god
ide.Hvis du får afslag på din ansøgning, og meddeler din sagsbehandler
at du anker afgørelsen, vil kommunen revurderer ansøgningen. Hvis de
stadig fastholder afslaget, går din sag til statsamtet, der så vil
afgører det.
Desuden lægger merudgifter sig tæt op af hjælpemidler.(hvad et
hjælpemiddel er,og hvad en merudgift er).
Jeg har selv anket nogle afgørelser(har et multihandicappet barn) og har
fået medhold i statsamtet.(vundet) Jeg vil gerne give dig flere,
konkrekte, råd, men er nød til at kende lidt til din situation,og
hvilken merudgift du har i tankerne.
Venlig hilsen Conny

http://www.kandu.dk/

Fra : Annette Skovbon

Dato : 15-12-02 03:17

Hej Conny,
Vil du ikke være sød at kontakte mig via email?

På forhånd tak.

Og tak for alle de andre gode svar. :)

Mvh. Annette

Fra : Kim Christensen

Dato : 16-12-02 01:14

Har jeg forstået loven om merudgifter rigtigt, nemligt at den dækker
udgifter som jeg ikke ville have uden mit handicap? Efter hvad jeg kan
læse mig til vil jeg kunne få dækket udgifter til f.eks

- Klippning af græs og rydning af sne
- Kontigent til styrketræning, da jeg har behov for at holde mine
skyldre ved lige pga paraplegi.
- Kørsel til styrketræning

og så lige en som jeg "håber" på

- Forskellen mellem offentlig transport til arbejde og mine egne
udgifter til transport (Kører i invalidevogn). Jeg ville jo ikke have
bil hvis ikke jeg var handicappet :)

Hvad med udbetalingen vil det ikke være sådan at jeg dokumenterer at
f.eks bruge x antal kr på hver ting og man får så udbetalt 1500 som
basis beløb, hvis man har udgifter for 6000,- pr år? Det skulle så stige
med 500,- hvis udgifterne er over 21.000,- om året? Eller kommer det
anpå et skøn over udgifterne?

/Kim

Fra : Leonard

Dato : 16-12-02 22:00

Kim Christensen <mesleepy@mail.dk> skrev:

>- Klippning af græs og rydning af sne

Måske, men i de kommuner jeg kender til har de noget "haveservice" for
pensionister, så det kan jeg ikke få, da jeg ikke er pensionist.

>- Kontigent til styrketræning, da jeg har behov for at holde mine
>skyldre ved lige pga paraplegi.

Måske, men ellers er du berettiget til vederlagsfri fysioterapi og
finder du den rigtige klinik, så kan styrketræne der.

>- Kørsel til styrketræning

Hvis de vil give til styrketræningen, ja.
Den skulle være siker til fysioterapi.

>og så lige en som jeg "håber" på
>
>- Forskellen mellem offentlig transport til arbejde og mine egne
>udgifter til transport (Kører i invalidevogn). Jeg ville jo ikke have
>bil hvis ikke jeg var handicappet :)

Håb du bare
Her vil de helt sikkert gå baglæns af grin, du kan måske få dækket
forskellen mellem en alm. bil og en stor og dyr kassebil.

Men søg da, for det er nye regler og ingen ved hvordan de tolkes, og
det koster dig jo intet.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i RYK
http://ryk.dk

Fra : cybs

Dato : 17-12-02 00:32

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse news:3dff3dc4.2672904@news.inet.tele.dk...

> Måske, men i de kommuner jeg kender til har de noget "haveservice" for
> pensionister, så det kan jeg ikke få, da jeg ikke er pensionist.

Gad vide, om det egentlig behøver at være sådan?
Som regel er haveservice et arbejdsløshedsprojekt,
og som sådan bestemmer de vel selv deres mål-
grupppe, bortset fra, at de ikke må være konkurrence-
forvridende osv. Men nu, da man ikke længere kan
benytte hjemmeservice til snerydning og have, var
det måske værd at tage målgruppen for haveservice
op med de enkelte kommuner igen?

Skønt jeg godt ved, at man nogen steder ikke engang
har kapacitet nok til de pensionister, der har behov )-:

MVH

cybs

Fra : Lotte M

Dato : 20-12-02 13:45

"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev

> Skønt jeg godt ved, at man nogen steder ikke engang
> har kapacitet nok til de pensionister, der har behov )-:

Min kommune har meddelt, at brugere af snerydningsordningen
ikke kan forvente at få ryddet dagligt ved snefald.

Et par dage efter modtog jeg en pjece fra kommunen, hvoraf
det fremgår, at alle har pligt til at holde fortovet ryddet ved
deres bopæl, og det kan medføre krav om erstatning, hvis
nogen kommer til skade pga manglende rydning.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Leonard

Dato : 20-12-02 14:37

On Fri, 20 Dec 2002 13:44:30 +0100, "Lotte M"
<lotte_m@mail.stofanet.dk> wrote:

> [...]

>deres bopæl, og det kan medføre krav om erstatning, hvis
>nogen kommer til skade pga manglende rydning.

Typisk med 2 forskellige dele af forvaltningen, der ikke snakker
sammen.
Mon det er en merudgift at betale erstatning til en person, der falder
på fortovet?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-12-02 15:56

Lotte M skrev:

> [...]
> deres bopæl, og det kan medføre krav om erstatning, hvis
> nogen kommer til skade pga manglende rydning.

Ditto her - vi benytter os dog ikke af det, da jeg pukler rundt i sen og
storm og rydder indkørsel
Her i kommunen er der et loft på max. 25 timer i denne "sæson" som
brugere af snerydningsordningen må anvende.... Så kan man jo så bare
håbe, at 25 gange snerydning kan gøre, at brugerne ikke kommer i klemme
ifm skader og lign. hvis der ikke er ryddet...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : cybs

Dato : 21-12-02 01:12

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3e0310bd$0$24679$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> deres bopæl, og det kan medføre krav om erstatning, hvis
> nogen kommer til skade pga manglende rydning.

Hmmm... Og desuden er der jo problemet med
skraldemændene, der ikke henter skraldet, hvis
der ikke er ryddet)-: I hvert fald vil jeg meget
opfordre til at ringe til kommunen, hvis der er
et akut problem, så som at fortovet er glat,
eller beboeren ikke kan komme ud. Og få
navnet på den, I taler med!!

cybs/susanne

Fra : Robert Pedersen

Dato : 22-12-02 21:53

> [...]

> deres bopæl, og det kan medføre krav om erstatning, hvis
> nogen kommer til skade pga manglende rydning.

Øh Lotte - hvor er dit fortov?

Robert & Lisbeth
Smil - det smitter

---

Fra : Hooney

Dato : 20-12-02 15:14

> [...]
Evt.
> evjledning eller bekendtgørelses nr. modtages med tak.

Hej igen Annette
Jeg vil meget gerne maile til dig.
Min mail er:cmoth@mail.tele.dk
Mange hilsner Conny

http://www.kandu.dk/

Fra : Sverre Stokke

Dato : 21-12-02 08:24

cybs@ofir.dk skriver:
> [...]
>der ikke er ryddet)-: I hvert fald vil jeg meget
>opfordre til at ringe til kommunen, hvis der er
>et akut problem, så som at fortovet er glat,

Ringe til kommunen ? Kommunen er noget man bor i

Basalt set er det beboerens problem og ikke kommunens.

Hilsen Sverre
- mit liv er en julefri zone.

Fra : cybs

Dato : 22-12-02 01:19

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse news:fc.0073fb6b04c413263b9aca0081028d26.4c41334@net.dialog.dk...
> cybs@ofir.dk skriver:
>
> Ringe til kommunen ? Kommunen er noget man bor i

OK - men de kommunale administrationer har det med
at kalde sig sådan - fx: "Ring direkte til XX kommune på
tlf yyyyyyyy". Og så var jeg faktisk lidt i tvivl om, hvorvidt
det var smartest at spørge efter den ansvarlige for
haveservice, eller om man skal gå efter sin sagsbehandler....

> Basalt set er det beboerens problem og ikke kommunens.

Men - hvis man er visiteret til snerydning, vil jeg tro
_den kommunale administration_ har påtaget sig
et medansvar. Og hvis man så ovenikøbet har
henvendt sig vedrørende den akutte situation, vil
jeg gå ud fra, at man står lidt bedre i f.t. en evt
erstatningssag!?

Nogen, der har erfaring med dette?

MVH

cybs

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 22-12-02 01:36

cybs skrev:

>Nogen, der har erfaring med dette?

Ikke erfaring, men Thyholm kommune ( der jo er kendt for deres
blændende behandling af gamle og syge) skriver udtrrykkeligt, at de
ikke påtager sig ansvaret, og at de rydder, hvis de har tid.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-12-02 09:52

Kaj Svenningsen skrev:

> Ikke erfaring, men Thyholm kommune ( der jo er kendt for deres
> blændende behandling af gamle og syge) skriver udtrrykkeligt, at de
> ikke påtager sig ansvaret, og at de rydder, hvis de har tid.

Samme ansvarsfraskrivelse i Holeby kommune på Lolland - om den holder i
en evt erstatsnings-retssag ved jeg dog ikke...

Fra : Sverre Stokke

Dato : 22-12-02 05:25

news@kajsvenningsen.dk skriver:
>Ikke erfaring, men Thyholm kommune ( der jo er kendt for deres
>blændende behandling af gamle og syge) skriver udtrrykkeligt, at de
>ikke påtager sig ansvaret, og at de rydder, hvis de har tid.

Det er da en klar melding

Hilsen Sverre
- mit liv er en julefri zone.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 22-12-02 05:23

cybs@ofir.dk skriver:

>OK - men de kommunale administrationer har det med
>at kalde sig sådan
Enig - og der var også en smiley. Men jeg ser det som en uheldig sproglig
udvikling at kommunen er en bygning med en masse mennesker, som hjæper os
/ vi har besvær med. Hver gang jeg skal ind til bygningen 'sætter jeg mig
op' ved at tænke : Helsinge kommune er et pragtfuldt område beboet af mig
og ca. 19.000 andre. Vi vælger hvert 4. år nogle amatører til at træffe de
overordnede beslutninger. Disse amatører har ansvaret for et personale.
Begge har så vidt mulig til opgave at drive kommunen til alles bedste.
Basalt er den / dem, som jeg skal ind og snakke med, ansat af mig. Deres
opgave er at servicere mig. Min opgave er at være velforberedt og møde op
med en rimelig realistisk holdning til det emne, vi skal drøfte. For mig
virker det. Med nogle ubetydelige undtagelser får jeg en framragende
service.

En af mine bekendte, som har boet mange steder i verden, undrer sig altid
over at vi - der bor i det suverænt lille, rigeste område - brokker os så
meget / er så utilfredse.

Hilsen Sverre
- mit liv er en julefri zone.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 23-12-02 08:04

soren@fischer-streton.dk.invalid skriver:
>Samme ansvarsfraskrivelse i Holeby kommune på Lolland - om den holder i
>en evt erstatsnings-retssag ved jeg dog ikke...

Jamen har kommunen nogensinde påtaget sig ansvaret for at overholde
gældnede regler for sne/isrydning for de, der er tilsluttet ordningen ?

Hilsen Sverre
- mit liv er en julefri zone.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-12-02 14:08

Sverre Stokke skrev:

> soren@fischer-streton.dk.invalid skriver:
>
> Jamen har kommunen nogensinde påtaget sig ansvaret for at overholde
> gældnede regler for sne/isrydning for de, der er tilsluttet ordningen
> ?
Som skrevet tidligere har vi ikke en sådan aftale her i vores indkørsel.

Men jeg ved ikke om de har påtaget sig ansvaret - har de ?
Der velsagtens tale om en skriftlig aftale, men hvad den indholder af
formuleringer aner jeg ikke.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 23-12-02 16:02

soren@fischer-streton.dk.invalid skriver:
>Som skrevet tidligere har vi ikke en sådan aftale her i vores indkørsel.
OK - det går lidt stærkt i disse dage

>Men jeg ved ikke om de har påtaget sig ansvaret - har de ?
>Der velsagtens tale om en skriftlig aftale, men hvad den indholder af
>formuleringer aner jeg ikke.
Men en eller anden, som har en aftale, bør vel læse den - og kan så skrive
det relevante her.

Hilsen Sverre
- mit liv er en julefri zone.

Fra : Hooney

Dato : 09-01-03 20:47

> [...]
Evt.
> evjledning eller bekendtgørelses nr. modtages med tak.

Kære Annette
Jeg har givet dig en forkert mailadresse.har glemt et C.
HER er den rigtige:cmoth@mail.tele.dk.
Kunne ikke forstå at jeg ikke hørte fra dig. Du er stadig velkommen til
at skrive til mig
Rigtig venlig hilsen Conny

http://www.kandu.dk/