Professionel hjælp...?
Fra : Sad

Dato : 02-12-02 10:00

Jeg er nødt til at erkende at jeg nok har brug for hjælp.

Jeg har store problemer med mig selv, og lidt lommepsykologi, siger mig at problemet bunder i, at jeg har et meget lille selvværd !

Jeg er utrolig ked at det, og kan slet ikke komme videre nu.
Jeg føler mig ikke elsket (selvom jeg er det..)
Jeg analyserer ALT hvad folk siger til mig, især min kæreste, og tolker altid kun det negative.

Jeg er også blevet meget aggressiv overfor mine omgivelser, både privat, men også på jobbet.

Hele mit liv handler kun om min kæreste, og hvis han siger to forkerte ord til mig, er jeg helt ødelagt, men har svært ved at vise det - og så ender det med at jeg bare virker sur!

Jeg får tit at vide, at jeg er en meget stærk person, og andre mennesker kan næsten godt blive bange for mig, fordi jeg er så hård og kontant (udadtil)
Men I skulle bare vide hvordan jeg har det indeni....

Jeg er godt klar over, at jeg har en facade på, for at beskytte mig selv, men hvordan kommer jeg videre?

Jeg har lovet mine nærmeste veninder at jeg vil søge hjælp.... i dag.... suk!

Men jeg aner ikke hvem jeg skal bestille tid hos?
Er det en psykolog?
En psykiater?
En NLP terapeut?
Psykoterapeut?
???

Jeg taler godt med mine veninder om mine problemer (dem jeg har tilbage... ) men de kan kun lytte, og sige jeg er god nok o.s.v. - men jeg har hårdt brug for nogle værktøjer til at arbejde med mig selv.

Jeg skubber mange mennesker væk fra mig i øjeblikket..
(en erkendelse jeg fik i går)

Jeg kan ikke fungere på denne måde.

SUK.

-So Sad

Fra : tabinay

Dato : 02-12-02 10:40

"Sad" skrev d. 02-12-02 10:00 dette indlæg :
> [...]
> Jeg føler mig ikke elsket (selvom jeg er det..)
> Jeg analyserer ALT hvad folk siger til mig, især min kæreste, og

Kære sad.
Jeg ved hvad du føler da jeg selv har været midt i det du beskriver.
Hvis du vil, er du meget velkommen til at maile mig direkte da jeg mener
at følsomme oplysninger nemt kan blive subjekt for forfølgelse.
Mvh.
Willy
E-mail,: willystellander@yahoo.com

http://www.kandu.dk/

Fra : June Last

Dato : 02-12-02 13:30

>Men jeg aner ikke hvem jeg skal bestille tid hos?
>Er det en psykolog?
>En psykiater?
>En NLP terapeut?
>Psykoterapeut?
>???
>
>Jeg taler godt med mine veninder om mine problemer (dem jeg har =
>tilbage... ) men de kan kun lytte, og sige jeg er god nok o.s.v. - men =
>jeg har h=E5rdt brug for nogle v=E6rkt=F8jer til at arbejde med mig =
>selv.
>
>Jeg skubber mange mennesker v=E6k fra mig i =F8jeblikket..
> [...]
Kære Sad.

Ja .. livet er ikke altid helt ligetil. Nu skriver du ikke hvor gammel
du er - og noget om din situation i øvrigt - du er trist lige nu og
dit selvværd er ikke ret stort... sådan har størsteparten af danmarks
modne befolkning - haft det en eller flere gange. Men gør nøjagtig
som dig - viser facaden . Det er så først - når vi selv bliver træt af
det og tingene hober sig op -- at vi "kommer i dialog med os selv".
Det er i sig selv rigitg godt, ligeledes er din erkendelse af, at du
ikke ønsker at blive i den tistand, men ønsker værktøj til at kunne
arbejde med dig selv. Du må endelig holde rigtig godt fast i, at det
netop er værktøj - til at DU selv kan udvikle dig i den retning du
ønsker. Det er den bedste og mest positive indgang til at komme
videre. Jeg synes du i første omgang skulle kontakte din læge eller
den sagsbehandler(eller begge) du har på kommunen. De vil begge som
fagpersoner kunne vejlede dig - om hvilke tilbud der er i din
kommune. For med mindre du har nogle voldsomme traumer eller lignende
til grund for din tilstand, er det muligt at din læge eller fx. en
selvhjælpsgruppe kan hjælpe dig. Det er tilmed gratis - og alt efter
hvad Læge/sagsbehandler vurderer - er der en mulighed for at søge om
at få et behandlingsforløb betalt. Det afhænger af din tilstand _
altså hvordan det påvirker din hverdag og ligeledes af din private
økonomi. Lige en sidste ting .. oplever du tilstanden du er i lige nu
i perioder eller er det en konstant tilstand - det jeg tænker på er
om du evt. er lidt depresiv og måske kunne hjælpes udelukkende med
lysterapi - eller en uges tid ned i sydens sol ! ( kan være lige så
billigt som en terapeut *s*) Men dette kan altså kun være en mulighed
( lysterapi/tur sydpå) hvis det er en tilstand grundet vinteren -
spørg din læge til råds ! Håber du finder energi og mod til at komme
videre i dit liv - og vend endelig tilbage her i NG - hvis vi kan
hjælpe dig - og ja du må også skrive direkte til min mail, hvis du
føler for det.

Kærligst June
--
Kærligst June

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 02-12-02 15:15

"Sad" <s@d> skrev i melding
Jeg er nødt til at erkende at jeg nok har brug for hjælp.

Jeg har store problemer med mig selv, og lidt lommepsykologi, siger mig at
problemet bunder i, at jeg har et meget lille selvværd !

Jeg har også mange ganger følt det på samme måten, men har
kanskje ikke hatt det fullt så ille som deg.

Du må nok ha profesjonell hjelp av psykolog, og som andre skriver
har må du ta kontakt med legen din selv. Noe kan du likevel gjøre
selv. Du kan sette deg ned med penn og et ark for å skrive på.
Skriv ned alt det postivie du har gjort for andre, og alt som har
gått bra her i livet. Heng opp listen med det positive du har gjort
for andre og deg selv og alt som har gått bra på et synlig sted(f.eks.
en oppslagstavle hvis du har). Du kan også stille deg foran speilet,
og si: Nei så pen jeg er i dag e.l. Alt dette hjelper deg ikke til å
bli kvitt problemene, men du kan få det litt bedre i hverdagen.

Jeg er utrolig ked at det, og kan slet ikke komme videre nu.
Jeg føler mig ikke elsket (selvom jeg er det..)

Jeg er sikker på at du er elsket av noen, men du ser det ikke selv
fordi du er så langt nede.

Jeg analyserer ALT hvad folk siger til mig, især min kæreste, og tolker
altid kun det negative.

Slik har jeg også hatt det, men du er et godt stykke på vei mot
bedring her når du selv er klar over problemet. Prøv iallefall å
tenke: Hva kan han ha ment positivt med det han sier, men jeg
vet at det ikke er lett å tenke slik. Du vil få tilbakefall og glemme
denne tankegangen, men det går forhåpentligvis bedre etterhvert.
Det er iallefall fint at du har venninner som støtter deg.

Anne Lise Hovdal

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 02-12-02 16:26

d. 02/12/02 10:00 skrev Sad på s@d i artiklen
3deb2101$0$6105$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Men jeg aner ikke hvem jeg skal bestille tid hos?
> Er det en psykolog?
> En psykiater?

To gode alternativer, men i to forskellige behandlingssystemer.

En psykolog kan du umiddelbart bestille tid hos, men du skal, så vidt jeg
ved, selv betale det meste eller det hele, og der kan være lang ventetid.

En psykiater er en speciallæge, som kan tilbyde medicinsk behandling
og/eller samtaleterapi, hvor psykologen kan bruge samtaler og evt. andre
psykologiske værktøjer, men ikke medicin. Behandling hos en psykiater kræver
en henvisning fra egen læge, hvis der ikke er en psykiatrisk skadestue i
nærheden, og der kan også være lang ventetid på en praktiserende psykiater.

> En NLP terapeut?
> Psykoterapeut?

De forskellige alternative behandlere er jeg mere forbeholden overfor, da
titlerne ikke er beskyttet, og kvaliteten af behandlingerne kan være noget
svingende. Så vidt jeg ved, har de ikke en uddannelse af samme længde som
psykiatere og psykologer, men er nok enten selvlærte eller har uddannet sig
i fritiden - eller en kombination.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Alexander

Dato : 03-12-02 00:40

"Sad" <s@d> wrote in news:3deb2101$0$6105$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Jeg er nødt til at erkende at jeg nok har brug for hjælp.

Det er det første skridt i den rigtige retning. Det næste skridt er at
finde ud af, at kun du kan gøre noget ved de følelser du har, det er jo
dig, der skaber dem.

> Jeg har store problemer med mig selv, og lidt lommepsykologi, siger
> mig at problemet bunder i, at jeg har et meget lille selvværd !

Det er der utroligt mange, der har. Det havde jeg også engang, men UCP
hjalp på det. http://www.geocities.com/ucpalx

> Jeg er utrolig ked at det, og kan slet ikke komme videre nu.

Fastlåst.

> Jeg føler mig ikke elsket (selvom jeg er det..)
> Jeg analyserer ALT hvad folk siger til mig, især min kæreste, og
> tolker altid kun det negative.

Du skaber altså fjendebilleder af andre(og dig selv?).

> Jeg er også blevet meget aggressiv overfor mine omgivelser, både
> privat, men også på jobbet.

Passer godt med fjendebilledet. Du ser andre som fjender.

> Hele mit liv handler kun om min kæreste, og hvis han siger to forkerte
> ord til mig, er jeg helt ødelagt, men har svært ved at vise det - og
> så ender det med at jeg bare virker sur!

Jeps.

> [...]
> mennesker kan næsten godt blive bange for mig, fordi jeg er så hård og
> kontant (udadtil) Men I skulle bare vide hvordan jeg har det

Du har altså ikke fortalt dem det?

> Jeg er godt klar over, at jeg har en facade på, for at beskytte mig
> selv, men hvordan kommer jeg videre?

Du skal finde ud af, hvorfor du skaber facaden. Når du har fundet ud af
det, så kan du holde op med at skabe facaden og så vil du allerede være
kommet videre!

Lav UCP og se!

> Jeg har lovet mine nærmeste veninder at jeg vil søge hjælp.... i
> dag.... suk!

Okey, det har du jo også gjort hermed!

> Men jeg aner ikke hvem jeg skal bestille tid hos?
> Er det en psykolog?
> En psykiater?
> En NLP terapeut?
> Psykoterapeut?
> ???

Ikke nødvendigt. Det koster penge, UCP er gratis og virker!

> Jeg taler godt med mine veninder om mine problemer (dem jeg har
> tilbage... ) men de kan kun lytte, og sige jeg er god nok o.s.v. - men
> jeg har hårdt brug for nogle værktøjer til at arbejde med mig selv.

UCP er værktøjet alle har brug for.

> Jeg skubber mange mennesker væk fra mig i øjeblikket..
> (en erkendelse jeg fik i går)

Det er da klart, hvis du ser dem som fjender.

> Jeg kan ikke fungere på denne måde.

Det behøver du heller ikke.

Lav UCP og se!

> SUK.
>
> -So Sad

Venlig hilsen

Alexander

Fra : Sad

Dato : 03-12-02 11:22

"Sad" skrev
>Jeg er nødt til at erkende at jeg nok har brug for hjælp.

Tak for jeres indlæg, dejligt at få lidt respons.
Jeg vil bestemt arbejde videre med det hele.

MVH
Sad

Fra : krestenklit

Dato : 02-01-03 02:26

"Sad" skrev d. 03-12-02 11:22 dette indlæg :
> "Sad" skrev
>
> Tak for jeres indlæg, dejligt at få lidt respons.
> Jeg vil bestemt arbejde videre med det hele.

Hej Sad

Nu er det altså en måned siden du skrev indlægget. Men alligevel:

Måske trænger du blot til at tale med nogen UDEN at få at vide at du er
god nok/slem.
Finde ud af hvor "skoen egentlig trykker" i stedet for kun at fokusere
på hvor det gør ondt lige nu (kæresten..., manglende selvværd, ikke føle
sig elsket osv.).
Du er klar til at søge hjælp (eller der det dine veninder der pukker
på?) men du ved ikke hvor du skal søge.

Jeg har fundet megen hjælp hos "Gensidig Terapi". Det er en forening, et
par selvhjælpsgrupper og et dansk terapeutisk system, som er udviklet af
den danske psykolog Klaus Gormsen.

En af hovedideerne er at der ikke i et terapeutisk forhold bør være
pengeforhold mellem terapeuten og klienten. Det vil sige at simpelthen
skiftes til at give hinanden terapi. Det er altså ulønnet men dog uden
hokuspokus-alternativ-terapi, da der anvendes konventionelle
terapeutiske metoder og fordi det er et system som hindrer terapeuten i
at fortolke de ting, klienten bringer på bane. Det er klienten altså
selv, som finder frem til løsningen og ikke en "bedere-vidende
klogesen".

Det eneste der omhandler penge er dog at alle deltagere i grupperne
deltager i grundkursus som forløber over 4 weekender eller 10 ugentlige
aftner plus en weekend. Prisen er p.t. 2885 kr svarende til 6 timer hos
terapeut.
Der er ingen billige reklamer, salgstricks eller Scientology eller "Karl
Mar Møller- events".

Jeg deltog aktivt i foreningens liv indtil for et par år siden og har
aldrig fortrudt det.

Jeg vil (hvis jeg skulle råde dig) foreslå dig at kigge lidt på Gensidig
Terapis hjemmeside: www.gensidigterapi.dk

Held & lykke

http://www.kandu.dk/

Fra : sweet_a9

Dato : 15-01-03 20:55

Kære Sad.
Du har det vist ikke for sjovt! Jeg ved, at nogle universiteter, som
tilbyder psykologi studier, har tilknyttet en universitetsklinik. Her
kan man gratis modtage samtaleterapeutisk behandling fra studerende, som
næsten er færdigeuddannede som psykologer. Nu ved jeg ikke hvor du bor,
men det var da et forsøg værd at søge efter det på nettet, for det kunne
jo være, at der var et sådant tilbud i nærheden af dig. Du kan også
snakke med din læge om det og høre om denne kan hjælpe dig.
Jeg håber, at du finder en tilfredsstillende hjælp.
Varme tanker fra Sweet_a9.

http://www.kandu.dk/

Fra : Parichart Jensen

Dato : 11-11-03 19:06

Hej Sad
Det er godt nok en gammel nyhed jeg læste,din mail er jo fra 2002. Det er
fordi jeg først har lært at komme ind på news.telia.dk.

Jeg har nemlig det samme følelse som dig, og er meget nysgerrig at høre om
du har fået værktøj til at få mere selvværd efter du er kommet i terapi( det
går jeg ud fra.)

Jeg vil jo gerne finde vej til et bedre og et glad liv!

Jeg sidder tit at tænke på om der er nogle der har det samme problem som
mig, hvorfor er så følesom og negativ osv.

Kærlig hilsen

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 11-11-03 20:00

"Parichart Jensen" <parichart@sol.dk> skrev i melding
> [...]
> du har fået værktøj til at få mere selvværd efter du er kommet i terapi(

Jeg tror at det som Sad beskriver kan være en følge av mobbing.
Jeg har det selv litt på samme måte av og til, men ikke så ille
som Sad. Jeg ble mobbet fra jeg var ca 7 til jeg var 14 år. Det
gikk på slag og spark blant annet, og psykisk mobbing som f.eks.
"utfrysing". Når man har opplevd å bli mobbet, så tror jeg at det
blir slik at man blir veldig mistenksom overfor andre mennesker,
og det er lett for at en tar alt opp i verste mening når noen sier
noe. Jeg har perioder med slikt, mens andre perioder er jeg helt
normal. Så jeg har vel greid meg forholdsvis bra. Har du blitt
mobbet i barndommen eller senere, siden du føler slik som du
gjør? Det vi føler tror jeg er "senskader" av mobbing, og jeg har
lest en del om dette emnet tidligere.

Jeg er som du sikkert forstår norsk, og bor i Norge. Har vært
innom her tidligere.

Anne Lise Hovdal

Fra : GJ

Dato : 12-11-03 20:14

> [...]
>mobbet i barndommen eller senere, siden du føler slik som du
>gjør? Det vi føler tror jeg er "senskader" av mobbing, og jeg har

Jeg tror også du har ret ... har jeg selv tænkt over selvom jeg ikke
har læst noget om det .... Jeg blev mobbet det meste af min "barndom"
eller frossen ude... fra jeg var nok 7-8 tror jeg til ca 15

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 12-11-03 23:52

"GJ" <nospamming@zwallet.com> skrev i melding

> Jeg tror også du har ret ... har jeg selv tænkt over selvom jeg ikke
> har læst noget om det .... Jeg blev mobbet det meste af min "barndom"
> eller frossen ude... fra jeg var nok 7-8 tror jeg til ca 15.

Jeg fant en link på google som jeg har lest tidligere:
http: //home.nvg.org/ bølgestrek Jardar/mobbing.

Anne Lise Hovdal

Fra : GJ

Dato : 14-11-03 22:39

>Jeg fant en link på google som jeg har lest tidligere:
>http: //home.nvg.org/ bølgestrek Jardar/mobbing.

Jeg kan ikke få linket til at virke

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 15-11-03 00:20

> Jeg kan ikke få linket til at virke

Det er fordi at jeg har glemt hvordan jeg lager bølgestrek,
og det beklager jeg.

Anne Lise Hovdal

Fra : GJ

Dato : 15-11-03 23:43

>Det er fordi at jeg har glemt hvordan jeg lager bølgestrek,
>og det beklager jeg.

Nej det var det ikke for jeg skrev selv en bølgestreg men det virkede
heller ikke... (Bølgestreg er Alt Gr + bølgestregs-tasten) ved siden
af Return tasten... i hvert fadl på et dansk tastatur....

mvh Gitte

Fra : René Løweneck

Dato : 28-11-03 16:57

Hej Gitte !

"GJ" <nospamming@zwallet.com> wrote in message
> Nej det var det ikke for jeg skrev selv en bølgestreg men det virkede
> heller ikke... (Bølgestreg er Alt Gr + bølgestregs-tasten) ved siden
> af Return tasten... i hvert fadl på et dansk tastatur....

Linket var skrevet forkert, her det rigtige :

http://home.nvg.org/~jardar/mobbing/

Håber det var til nogen hjælp.

Mvh.

René

Fra : GJ

Dato : 12-11-03 20:12

Jeg har ikke set det første indlæg .. (andet end jeg har læst det
nederst? Men jeg har det selv sådan... så man er åbenbart ikke
alene... Jeg mener dog også selv jeg lider af vinterdepressioner for
på denne tid har det de sidste mange år gået "galt" for mig...
Og det er sådan set startet i år....

Jeg prøver for tiden at tage mig sammen til at kontakte min læge og se
om hun vil henvise til en psykiater... (jeg har ikke råd til en
psykolog) har gået til psykolog et helt år hvor det ikke hjalp... (men
det var oveni pga et dødsfald i familien.)

Jeg er 23 og synes selv det er rimeligt ungt allerede at skulle slås
med dette ....

Pessimistisk som jeg er tror jeg jo på dem der siger at det som regel
varer hele livet hvis man først får psykiske problemer......