Att välja MSN...
Fra : Peter Janhall

Dato : 01-12-02 00:46

Hej!

Jag tänkte byta mitt andranummer till ett som ligger närmare
huvudnumret.
Detta är inte möjligt enligt Telia, ISDN nummer ligger endast i vissa
nummer serier! Men vårt huvudnummer ligger inte i en sådan serie och
vi har bekanta med analog telefon och nummer ur ISDN-serien.
Huvudnumret är det som bär alla kostnader.
Dessutom måste alla nummer på samma abonnemang ha olika slutsiffor.

A) Tar vi upp tre nummer, två ISDN-nummer + huvudnumret (= vårt gamla
analoga nummer)?

B) Varför delar man ut två nummer till ett ISDN-abonnemang? De jag
känner som har ISDN
använder bara ett.

C) Finns det tekniska skäl till att dela upp nummerserier i
ISDN/analogt?

Hur fungerar motsvarande i grannländerna?
Tacksam för (Telia)oberoende svar.

/speja

Fra : Chr

Dato : 01-12-02 05:07

"Peter Janhall" <speja@telia.com> wrote in message
> [...]
>
> C) Finns det tekniska skäl till att dela upp nummerserier i
> ISDN/analogt?
>
> Hur fungerar motsvarande i grannländerna?

Tjah idag er telefonnumre vel ligesom nummerpladen på biler, blot en
indgangsnøgle til en database, der fortæller hvilken central og linje der er
tilknyttet.
Det vil sige at nummeret har ingen betydning om det er analog, ISDN eller
mobil, men det er ret væsentlig for fakturering.

Chr

Fra : Peter Janhall

Dato : 01-12-02 23:25

Chr wrote:

> [...]
> Det vil sige at nummeret har ingen betydning om det er analog, ISDN eller
> mobil, men det er ret væsentlig for fakturering.

Bra, sådan är min personliga uppfattning också,
men man vet ju aldrig vad administratörer kan hitta på.

/speja

Fra : Sveinar Ånes

Dato : 01-12-02 09:28

"Peter Janhall" <speja@telia.com> skrev i melding

> A) Tar vi upp tre nummer, två ISDN-nummer + huvudnumret (= vårt gamla
> analoga nummer)?

I Norge vil det være normalt å bruke det gamle analoge nummeret til
hovednummer og så få tildelt et nytt som MSN

> B) Varför delar man ut två nummer till ett ISDN-abonnemang?

Det er vel naturlig siden det er 2 stk 64 kb kanaler, men det
er ikke nødvendig.

> C) Finns det tekniska skäl till att dela upp nummerserier i
> ISDN/analogt?

Nei.

mvh

Fra : Peter Janhall

Dato : 01-12-02 23:25

"Sveinar Ånes" wrote:

> [...]
> hovednummer og så få tildelt et nytt som MSN

> Det er vel naturlig siden det er 2 stk 64 kb kanaler, men det

Bra, nu skall jag ta en ny runda med Telia!
/speja