Hjælp til at få lov til at dø
Fra : Anja Nielsen

Dato : 15-11-02 17:09

Hejsa

Jeg sidder her med en dyb fustration over at man ikke må hjælpe dødende til
at død lidt før.

P.t har jeg en farfar der bare ligger efter han havde et anfald, han har
noget med lungerne og ved egentlig ikk helt hvad der skete men det korte og
det lange er at han hjerte har været gået i stå i 12 min, han var på
hospitalet da det skete, og er nu dybt hjerne skadet efter hvad scanningerne
siger, vi har ingen kontakt haft til ham siden den dag han havde det anfald
og på mandag er det 3 uger siden.............Jeg kan ikke se noget mening i
at min farfar skal ligge der, der er ikke noget at gøre og man venter kun på
at hans hjerte giver op...hvorfor så ikke give ham fred????

Der skal ikke herskes nogen tvivl omkring at jeg elsker min farfar meget,
men han er ikk farfar mere og der er ikke noget liv for ham havde der bare
været et lille håb om at han ville kunne tale eller skrive bare et eller
andet, men det er der ikke så forstår bare ikke hvorfor han ikke kan få lov
til at få fred

Anja

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-11-02 23:17

On Fri, 15 Nov 2002 17:08:38 +0100, "Anja Nielsen" <troldepus@mail.dk>
wrote:

>Hejsa
>
>Jeg sidder her med en dyb fustration over at man ikke må hjælpe dødende til
>at død lidt før.

der blev for nogen år siden udgivet en bog der hed selvmordernes
håndbog mener jeg medn råd og vejling til hvordan man bedst tog sit
eget liv - jeg ved ikke om den er i hanlen mere men ellers så skal
bibloteket kunne skaffe den !

> [...]
>at min farfar skal ligge der, der er ikke noget at gøre og man venter kun på
>at hans hjerte giver op...hvorfor så ikke give ham fred????

ja men det må man sgu ikke - det er noget andet hvis han gerne selv
vil gøre det me hvis han tragisk nok er så hjerneskade så han ikke kan
træffe det valg - ja så .....
men jeg tror ikke du skal regne med han ligger og lider selv om det er
trist at se til ...

> [...]
>andet, men det er der ikke så forstår bare ikke hvorfor han ikke kan få lov

jamen sådan er loven nu en gang - jeg synes også skulle være mere
fleks sibel på det område , well i almindelighed - jeg mener det er
1,7 promille af den danske befolkning der dør af selvmord årligt og ca
3 promille prøver - det er den mest hyppige døds årsag i mellem unge i
Kbh og jeg mener vi har en 5 plads i verden vi plejede faktisk at
ligge mellem 1 og 3 sammen med finland & japan - men så åbnede de for
østlandend hvilket har skubbet os noget tilbage - jeg mener rumæneien
føre pt.... men jeg mener når døds driften beviseligt er så stor i
befolkningen burde dem der havde ønsket også have bedre muligheder for
råd og vejledning om hvordan det gøres bedst . f.eks hver gan der går
et drenge band i opløsning så kommer der mange teenage piger ind der
har ædt et klas kody magnyler det flår leveren op der er ikke noget at
gøre....... ud over ta gå igenem en meget smerte fuld død.

jeg mener faktisk det var sådan i Danmark før i tiden at det var
muligt at gå til lægen og få noget gift med henblik på netop dette.

men i dag er det faktisk forbudt ved lov - at tage sit eget liv .

men hvis man skal gøre det s¨å det virker og er relativt harmløst så
æd 20 x 5 mg valium vent 30 minutter tag evt noget opkvikken også tag
20 mere de skal knusses også mere opkvikkene vent 20 minutter også
tage 10 mere - problemet ved at tage f.eks 50 på en gang er at man
brækker simpelthænd op - jeg har prøvet det er PISSE ubehageligt det
gir virkeligt det at brække sig en helt ny betydning - man for en puls
på 180 det er som om mavesække og ribenen er ved at trænge igenem
skidet - så det skal man ikke gøre !!!!

Bedste Hilsner
Bo M Mogensen

--
http://www.bobdylan.com/songs/iandi.html
http://www.highwaytoacdc.com/parole/rideon.php3

Fra : Jacob Jensen

Dato : 16-11-02 00:20

Hvorfor kom denne tråd til at handle om selvmord?

Det det handler om hér er en anden person som ikke selv kan tage sit liv.

Det underlige er at så vidt jeg har forstået må en pårørerende (f.eks. en
kone eller mand til denne person) bestemme hvilket og hvor meget
smertestillende man skal give, da personen ikke selv kan tage beslutningen.
Men den anden vej gælder det altså ikke? Hvis man kan tage det ene ansvar
som pårørende kan man så ikke også tage det andet?

Jacob Jensen
omo@adslhome.dk

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 16-11-02 10:24

d. 16/11/02 0:20 skrev Jacob Jensen på omo@adslhome.dk i artiklen
3dd58124$0$14995$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Det underlige er at så vidt jeg har forstået må en pårørerende (f.eks. en
> kone eller mand til denne person) bestemme hvilket og hvor meget
> smertestillende man skal give, da personen ikke selv kan tage beslutningen.

Jeg er ikke sikker på, det er korrekt, da lægerne jo er forpligtet til at
overholde deres lægeløfte om at redde og opretholde liv for næsten enhver
pris.

> Men den anden vej gælder det altså ikke? Hvis man kan tage det ene ansvar
> som pårørende kan man så ikke også tage det andet?

Nej. Det ville i yderste konsekvens være en overtrædelse af straffeloven.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 16-11-02 16:42

On Sat, 16 Nov 2002 10:24:01 +0100, Boerge Rahbech Jensen
<brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>overholde deres lægeløfte om at redde og opretholde liv for næsten enhver

Øhh ja ....det kommer selvføligt også an på om vedkomne har efterladt
sig nogen detalier om under hvilke omstændigheder de ønsker at holdes
i live ....jeg mener godt man kan slippe for resperator hvis man er
hjerne død

>Nej. Det ville i yderste konsekvens være en overtrædelse af straffeloven.

jamen det vil det - man vil nok ikke få for drab - man fo rnedsat for
melidenhedsdrab - måske en bahandlings dom på en psykiatrisk afdeling
MvH
Bo M Mogensen

Fra : Jacob Jensen

Dato : 17-11-02 12:32

> [...]
> sig nogen detalier om under hvilke omstændigheder de ønsker at holdes
> i live ....jeg mener godt man kan slippe for resperator hvis man er

Hvis man er hjernedød er det ikke noget problem, for så stopper hjertet selv
efter nogle dage. Også hvis man er tilkoblet respirator.

Fra : Anja Nielsen

Dato : 19-11-02 14:18

"Bo M Mogensen" <chokmah@c.dk> wrote in message

en

ja dette er også rigtigt, men vi har i denne sit. fåret at vide at hvis vi
mener han har ondt skal vi sige det også vil han få noget mere....men jeg
ved jo også godt at lægerne vil sige fra hvis vi kommer hele tiden og siger
han skal ha mere.

> [...]
> sig nogen detalier om under hvilke omstændigheder de ønsker at holdes
> i live ....jeg mener godt man kan slippe for resperator hvis man er

Min farfar ønsker ikke at blive holdt i live når han ligger som han gør,
dette har han altid sagt og det er også derfor det er aå fusterende. Min
farfar ligger ikke længre i respirator, han holder sig selv i live og det
eneste han får er salt og sukker vand, men derud over får han intet

> jamen det vil det - man vil nok ikke få for drab - man fo rnedsat for
> melidenhedsdrab - måske en bahandlings dom på en psykiatrisk afdeling

Ja man vil blive straffet for at gøre en ende på min farfars liv.......men
han har jo ikke noget liv.

Hvad med de efterladte?????....min farmor og også og andre skal igennem det
at midste ham 2 gange.
det eneste jeg spør om er bare hvorfor????

Anja

Fra : Anja Nielsen

Dato : 21-11-02 23:38

Hej NG

Vil bare sige tak for dem der svaret på mit indlæg og så fortælle at min
farfar fik fred her til aften efter over 3 uger hvor han har ligget i en
hospitalsseng og hvor vi ikke har kunne få kontakt med ham.

det var hvad vi ønskede så er lettet, men også ked af det. Tak igen til dem
som har svaret.

MVH
Anja

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 21-11-02 23:58

"Anja Nielsen" <troldepus@mail.dk> skrev i melding

> [...]
> farfar fik fred her til aften efter over 3 uger hvor han har ligget i en
> hospitalsseng og hvor vi ikke har kunne få kontakt med ham.

Kondolerer

Anne Lise Hovdal