Aflønning handicap hjælper..
Fra : vust@post.tele.dk

Dato : 15-11-02 12:25

HEj. er der nogen som ved hvad man aflønner handicap hjælper med, når de
står tilrådighed.
Altså feks. overnatter

Fra : Jens Helby

Dato : 15-11-02 13:36

<vust@post.tele.dk> wrote in message
> HEj. er der nogen som ved hvad man aflønner handicap hjælper med, når de
> står tilrådighed.
> Altså feks. overnatter

Selvom der tidligere var tradition for at aflønne i naturalier så tror jeg
de fleste vil foretrække penge nu til dags

Fra : TPBPER@SVENDBORG.DK

Dato : 15-11-02 13:54

Hej NG

I Svendborg Kommune aflønnes de efter FOA's overenskomst.

MVH

Per

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-11-02 16:57

TPBPER@SVENDBORG.DK skrev:
> I Svendborg Kommune aflønnes de efter FOA's overenskomst.

Det gør de nogen steder - andre steder har kommunerne opfundet et slags
tillæg til nævnte overenskekomst.
Dette tilæg betegnes "rådighedstimer" og udgør typisk 75% laveste takst.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-11-02 18:58

Søren C. Fischer skrev:

> Det gør de nogen steder - andre steder har kommunerne opfundet et
> slags tillæg til nævnte overenskekomst.
> Dette tilæg betegnes "rådighedstimer" og udgør typisk 75% laveste
> takst.

Kan vist misforståes:
Der er ikke tale om et tillæg til timelønnen, men om et tillæg til
overenskkomsten, således at lønnen i de timer der er rådighedsvagt (vist
typisk om natten?) aflønnes med 75% af hverdags-dagtimelønnen.

Dér hvor jeg er ansat er der ikke rådighedstimer - gudskelov!

Fra : Anne Dorthe Friis Jo~

Dato : 18-11-02 12:36

De fleste steder har det der hedder rådighedstimer, og det er somregel 75%
af den normale grund timeløn.
Jeg mener også at rådighedstimer figurerer i FOA's vejledende takster.
Der er ingen overenskomst på området
-På trods af forespørgsel fra mange hjælpere, har FOA ikke gidet gå ind i
det.
Istedet bruges taksterne for uuddannede hjemmehjælpere.

Om rådighedstaksten kan bruges eller om der skal udbetales fuld løn med div.
tillæg, om natten, afgøres af hvem brugeren er.

Dvs. det har betydning hvor meget "man skal op" om natten.
Nogle steder siger de at hvis man er oppe 3 gange eller mere udløser det
fuld løn.
Men de fleste steder er der en retningslinie der hedder at det skal være en
undtagelse at man skal op.
Hvis brugeren ALTID skal have hjælp om natten (ligegyldigt hvor mange gange)
så er det fuld løn.
Hvis det sker en gang om måneden at brugeren skal op på toilettet så er det
på rådigheds løn fordi hjælperen som hovedregel kan regne med at sove.

Jeg kender ikke de præcise regler, men det er sådan det fungerer praksis de
fleste steder.

Mvh
Dorthe Johansen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-11-02 14:28

Anne Dorthe Friis Johansen skrev:
> Jeg kender ikke de præcise regler, men det er sådan det fungerer
> praksis de fleste steder.

Der er ingen præcise regler for rådighedstimer - det er min oplevelse,
at det er bestemt af den enkelte kommunes økonomi...

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ? Læs evt. mere her: