Gratis medicin...epilepsi?
Fra : Jasper Norman

Dato : 10-11-02 10:23

For et stykke tid siden havde min mor, den kære sjæl, udklippet et indlæg i
et ugeblad der beskrev hvorledes forfatteren (der ligesom jeg selv er
epileptiker) ved indmeldelse i "Dansk Epileptiker Forening", med hjemmel i
en eller anden lov ang. livstruende sygdomme, kunne få gratis medicin.

Er der hold i denne påstand? Der er, for mit vedkommende tale om mange
tusinde kroner årligt. Hvad jeg derimod ikke forstår er, at hvis epilepsi
anses for at værende en livstruende sygdom, hvordan kan det så være at mange
ældre klager over at de skal bruge en stor del af pensionen til fx.
hjerte-medicin, hvilket i alle tilfælde må anses for en rimeligt truende
sygdom.

Men jeg håber da på et positivt svar, og vil da med glæde indbetale
kontigentet til foreningen, hvis dette kan holde mine medicinudgifter på et
minium.

Mvh

Jasper

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-11-02 11:06

Jasper Norman skrev:
> Er der hold i denne påstand? Der er, for mit vedkommende tale om mange

Jeg tror at Epilepsi er underlagt de samme regler om tilskud til medicin
som alle andre sygdomme...
Videnscenter om Epilepsi må dog vide det:
http://www.epilepsi.dk/

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Leonard

Dato : 10-11-02 11:48

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev:

>Men jeg håber da på et positivt svar, og vil da med glæde indbetale
>kontigentet til foreningen, hvis dette kan holde mine medicinudgifter på et
>minium.

Jeg er ikke sikker på reglerne for medicinudgifter, men jeg er 100%
sikker på at det ikke afhænger af medlemskab af en eller flere
foreninger, heldigivis.
At du så sikkert får andre fordele af at være medlem er en anden sag.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i RYK
http://ryk.dk

Fra : cybs

Dato : 11-11-02 03:21

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3dce2503$0$52967$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> epileptiker) ved indmeldelse i "Dansk Epileptiker Forening", med hjemmel i
> en eller anden lov ang. livstruende sygdomme, kunne få gratis medicin.

På apoteket kan du få en pjece om de forskellige former for
medicintilskud. Bl.a. er der noget, der hedder kronikertilskud,
som din læge kan indstille dig til.

MVH

cybs

Fra : Anne Dorthe Friis Jo~

Dato : 16-11-02 21:06

Hej
Det du har hørt om er sikkert servicelovens §84.
Via den kan bla epileptikere få dækket deres egenbetaling af medicinen. Det
er noget med merudgifter ved handicap.
Reglerne bliver dog ændret kraftigt fra det nye år -der kommer således en
bagatel grænse på vist nok 6000,- kr.
-Dvs du kan få dækket dine handicap relaterede udgifter hvis de er på mere
end 6000,- kr. om året.
Det vil desværre også betyde at mange af os ikke længere kan få støtte efter
den § -fx sådan en som mig der "kun" har medicin udgifter. -egenbetalingen
ved kronikerbevilling er jo på knap 4000,- kr.
Men folk der fx tisser i bukserne under anfald kan formentlig få den ekstra
tøjvask det medfører, dækket efter den regel.

Formentlig fordi loven bliver ændret meget -så der skal sikkert mange
ankesager til...........

Du kan finde på den præcise lov og en vejledning til den på
socialministeriets hj.side.

Fra : Henrik Larsen

Dato : 18-11-02 08:59

On Sat, 16 Nov 2002 21:05:52 +0100, "Anne Dorthe Friis Johansen"
<djfj@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Men folk der fx tisser i bukserne under anfald kan formentlig få den ekstra
>tøjvask det medfører, dækket efter den regel.

Underligt nok, så tilhører jeg ikke denne gruppe så, jeg er eleptiker,
og har kroniker bevilling, men den medicin jeg får er rimelig dyr,
hvis jeg selv skulle betale den, så de 6000 kr. passer slet ikke.

Og så skulle epilepsi foreningen jo så også oplyse om den grænse,
hvilket de ikke gør, desværre.

VH
Henrik Larsen

Fra : Anne Dorthe Friis Jo~

Dato : 18-11-02 10:07

Hej

Jeg prøver igen......................

Som reglerne er lige nu kan epileptikere via servicelovens § 84 få dækket
egenbetalingen af medicinen. Dvs de 3700,- (eller deromkring) som du selv
skal betale inden kroniker bevillingen "træder i kraft".

§84 bliver ændret fra 1.1.2003
Og det betyder at den nævnte bagatelgrænse bliver indført.
Den betyder at hvis du har handicap relaterede udgifter på mindst 6000,- kr.
om året kan du få dem dækket, på den måde at der udbetales et fast beløb
hver måned.

Hvis du har udgifter for mindre end 6000,- om året, er der fremover ingen
støtte at hente.
Og det har betydning for rigtig mange af os der hidtil har fået
egenbetalingen dækket via den §. Og som ikke har andre handicap relaterede
udgifter, som fx dem jeg nævnte sidst.
For med en kroniker bevilling kan egenbetalingen jo ikke komme højere op end
de ca. 3700,-. (jeg kan ikke lige huske det præcise beløb).

Vær opmærksom på at det er egenbetalingen der bliver regnet med -ikke
medicinens reelle pris før div tilskud.

Jeg sender loven i den nye udformning og et link til vejledningen til dig
privat.

Jeg ved at socialrådgiveren i epilepsi foreningen er ved at lave et indlæg
til næste blad vedr. de nye regler. Men de er meget nye så det er derfor det
endnu ikke fremgår af deres vejledninger.

Mvh

Dorthe Johansen

Fra : Henrik Larsen

Dato : 18-11-02 15:03

On Mon, 18 Nov 2002 10:06:50 +0100, "Anne Dorthe Friis Johansen"
<djfj@vip.cybercity.dk> wrote:

>Som reglerne er lige nu kan epileptikere via servicelovens § 84 få dækket
>egenbetalingen af medicinen. Dvs de 3700,- (eller deromkring) som du selv
>skal betale inden kroniker bevillingen "træder i kraft".

Det har jeg ikke mærket noget til, det skyldes måske at jeg lider af 2
kroniske hjerne lidelser hvoraf den ene ikke kan behandles medicinsk

>Jeg sender loven i den nye udformning og et link til vejledningen til dig
>privat.

Jeg takker, så kan jeg få da læse den som en godnat historie, hvis jeg
ikke kan sove for alle mine dumme anfald... lidt sjov skal man jo
lave med sit handicap

>Jeg ved at socialrådgiveren i epilepsi foreningen er ved at lave et indlæg
>til næste blad vedr. de nye regler. Men de er meget nye så det er derfor det
>endnu ikke fremgår af deres vejledninger.

OK, det får jeg så ikke at se, da jeg syndes at Epilepsi foreningenens
blad er blevet meget skravet de senere år.

Jeg er derfor ikke længere med i Epilepsi foreningen.

Når du nu besvare indlæg kan du så ikke fjerne det irellevante og
beholde det der svares på gør som vi andre gør. Læs reglerne på ned
stående link.

VH
Henrik Larsen

Fra : Anne Dorthe Friis Jo~

Dato : 19-11-02 15:35

> Det har jeg ikke mærket noget til, det skyldes måske at jeg lider af 2
> kroniske hjerne lidelser hvoraf den ene ikke kan behandles medicinsk

Mener du at du ikke har kroniker bevilling?? -men det er jo sådan set
irrelevant, de kræver bare at man søger hvad man kan af andre tilskud inden
§ 84 kan anvendes. Men hvis dine medicin udgifter ikke når derop er det jo
ikke relevant.

> OK, det får jeg så ikke at se, da jeg syndes at Epilepsi foreningenens
> blad er blevet meget skravet de senere år

Jeg vil tro han også lægger det ud på nettet.

> Når du nu besvare indlæg kan du så ikke fjerne det irellevante og
> beholde det der svares på gør som vi andre gør. Læs reglerne på ned
> stående link.
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jo da -jeg var bare ikke opmærksom på det.

Fra : Henrik Larsen

Dato : 19-11-02 22:18

> [...]
>§ 84 kan anvendes. Men hvis dine medicin udgifter ikke når derop er det jo

Jeg har da kroniker bevilling, pga. alle de problemer jeg har
(epilepsi, kronisk rysten på hænder+ben, smerter i hofter+knæ) så jo
jeg har bevilling og får også tilskud fra kommunen

>Jo da -jeg var bare ikke opmærksom på det.

Ok

--
Henrik Larsen

Fra : 103

Dato : 08-01-03 15:13

En vigtig oplysning jeg ikke har kunnet finde i svarene er at: Det er
kun folk i arbejde der kan få dækket deres medicinudgifter. Er du
førtidspensionist er der ikke en krone at hente udovre det almindelige
medicintilskud
Mvh
Mette

http://www.kandu.dk/