Hvorfor deprission??
Fra : nette_7470

Dato : 29-10-02 22:11

Hej
Jeg er en ung kvinde i tyverne, som for ca. 6 måneder siden fik
diagnosen EN DEPRISSION, jeg indrømmer gerne, at jeg er led ved hele min
situation og jeg er BESTEMT ikke stolt af det!

Mit spørgsmål er...
Hvad er det der gør at nogle får en deprission og andre kan opleve de
samme ting, måske endda være fra samme familie og være opdraget under
samme tag, ikke oplever denne "sygdom"?? - Jeg forstår ikke hvorfor jeg,
som er fra en større søskendeflok, er den eneste med denne form for
psykiske problemer, - er det et tegn på at jeg er "det svageste led"
eller hva er det?

Jeg ønsker så inderligt, at tale med andre der har den samme "sygdom"
men det er svært, da det ikke er et emne man åbent taler om...

Hilsen nette

http://www.kandu.dk/

Fra : Helle Nielsen

Dato : 29-10-02 22:15

> [...]
>
> Jeg ønsker så inderligt, at tale med andre der har den samme "sygdom"
> men det er svært, da det ikke er et emne man åbent taler om...

Hej Nette.

Jeg fik selv som 17 årig stillet diagnosen "svær depression". Grunden til
depression er at hjernen ikke danner stoffet Serotonin som er nødvendigt for
at være glad og trives - det har derfor ikke altid noget at gøre med grimme
oplevelser. Folk der har haft det mest perfekte liv kan sagtens rammes af
serotonin mangel. Derfor får man anti depressiv medicin for at øge dette
stof i hjernen og for at hjælpe hjernen til at danne dette stof i mængder
der er store nok til senere at stoppe med at få anti depressiv medicin. Jeg
har nu modtaget Cipramil i 3 år og var virkelig flov i starten for jeg følte
jeg var sindssyg, syg i hovedet og en stor tosse. Indtil jeg fandt ud af at
det faktisk "bare" er et stof som kroppen ikke selv danner - prøv se det som
dem som har sukkersyge, for høj eller for lavt blodtryk osv for det er jo
ikke flovt vel?
Anti depressiv medicin kaldes i øvrigt også lykkepiller hvilket er ret
misvisende da man ikke bliver LYKKELIG af at tage dem men de hjælper en til
bedre at overskue hverdagen.

Hvis du har lyst må du gerne maile til mig privat hvis du har brug for at
snakke med en om det som står i samme situation som dig.

Kærlig hilsen Helle ( mail@hellenielsen.dk )

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-10-02 19:36

On Tue, 29 Oct 2002 22:15:19 +0100, "Helle Nielsen"
<mail@hellenielsen.dk> wrote:

Hi Helle og Nete !

>Jeg fik selv som 17 årig stillet diagnosen "svær depression". Grunden til
>depression er at hjernen ikke danner stoffet Serotonin som er nødvendigt for
>at være glad og trives -

der er en masser materiale om serotonin på Google
se http://shor.ter.dk/566097789

> det har derfor ikke altid noget at gøre med grimme
>oplevelser. Folk der har haft det mest perfekte liv kan sagtens rammes af
>serotonin mangel.

ja nu kan man også hænge sig i kliniske bagateler men det er nu ikke
et spørgsmål om serotonin non - det er mere præcist et spørgsmål om
genoptagelsen af serotoning jeg mener det er fra cynlapser til det
limbiske system - hvor Cipremil b.la går ind og stabilisere tilførslen
af serotein.

men uanset havd så er din forklaring rigtig nok ...

> [...]
>jeg var sindssyg, syg i hovedet og en stor tosse. Indtil jeg fandt ud af at
>det faktisk "bare" er et stof som kroppen ikke selv danner -

well har en uharmonisk genoptagelse af men skide nu være med det
der står også en del om cipramil på Google
http://shor.ter.dk/962043358
det er et formidabelt midel - jeg havde været kvattales dranker fra
jeg var 11 til 30 år - så kom jeg på netop cipamil og de gjorede det
altså jeg ahr ikke drukket i over 6 år - det er et formidaelt godt
præparat - copy paster lige lidt om cepremil i bunden - du har faktisk
delvist ret det er sgu cerotein mangel b.la

og der er praktisk talt ikke nogen bi virkning borste fra forbi gående
potens problemer for mænd og kvinder kan få lidt svære ved ta få
orgasme - men det går over -
der er et andet idnetisk præparat man bruger , men det lyder i retning
af soloft - det har ikke den samme virkning jeg kender en del der har
fåed det også enten droppet det efter et stykke tid ingen gavnlig
virkning haft og en anden begik selvmord dog næppe p.gr af det eller
han tog en od.....

> [...]
>misvisende da man ikke bliver LYKKELIG af at tage dem men de hjælper en til

hvilket også er korekt - problemet med pysken/hjenen/bevistheden er at
den er så svær at forstå i forhold til f.eks sukker syge en brækket
arm - fordi den på en helt anden måde berøre hvem vi er og som sådan
spejler vi os i hianden og er der en ting der kan gøre folk nervøse så
er det hvis der er nogen der mærkbart er anerledes ind dem selv da det
truer derrres virklighedes oplevelse og sikker endnu flere føler sig
angste for at være væsentligt anderledes ind de fleste - om end jeg
betragter det som en dyd - men hvor om alting er så er det som du
skriver ikke væsentligt anerledes ind at lide at sukker syge - og
lykke er også misvejledene - men det tager de skarpe hjørner og griber
en på de dybe fald - jeg vil sige de giver almindelig sund fornuft og
rationel tanke gang en ny og større plads i bevistheden ind der hvor
angst tanke myller osv ville sætte ind *normalt* og man kan bearbejde
disse tanker med sin fornuft før de for overtaget i bevistheden.

nu næres al angst jo af noget uagtede ens cerotein tilstand - hvor en
teaputisk behandling også er at anbefale for at få fuld udbyttte af
sig selv og medicinereingen !
men alle sorger forsvinder sgu ikke men de kommer i et rigemeligt
propotional forhold til virkligheden !

jeg kan godt huske angsten for behandling - før jeg kom i den jeg
bestilte tider ved teaputer mange gange fra jeg var 25 til 29 - men
jeg var fuldstændigt overbevist om hvis man kom så meget i kontakt med
*systemet* så ville de før eller siden få mig til at klippe mit hård
kort og tage en hf - også ville jeg sgu heller dø af druk med
værdighed - det er ikke lige mig - men så var der faktisk en venlig
sjæl der fortalte mig at dte nu ikke havde noget som heltst med det at
gøre - og det har det ikke de prøvede godt nok at lave en handlings
plan for mig på en alkohol enhed - men det blev da bragt hurtigt til
ophør p.gr autoritets skræk og en rabiat plan om at genemføre en
anarkistisk revolte ved at begynde at skyde mellem leder og der med
sprede koliktive bølger af agnst for at have magt over andere
mennesker - jeg synes ellers det var en fortrinelig ide da jeg fik den
- men set på ny så ....kan jeg nok se den ikke holder

om cepremil :
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/cipramil.htm
"Hvordan virker det?

Cipramil øger mængden af signalstoffet serotonin, som har betydning
for impulsoverførslen i hjernen.

Serotonin virker ved at overføre nerveimpulser fra en nerveende til en
anden. Fejlregulering af disse impulser synes at spille en vis rolle i
udvikling af depression, idet for lidt serotonin menes at have
betydning ved depression.

Signalstoffet serotonin kan genbruges i hjernen, ved at Cipramil
hæmmer optagelse af serotonin i de nerveceller, der normalt ville
nedbryde signalstoffet og fjerne det. Derved opstår den antidepressive
virkning af lægemidlet formentlig. Når mængden af frit serotonin
således øges, menes impulsoverførslen at blive normal. Både den
antidepressive virkning og virkningen på panikangst ses først efter to
til fire uger. "

MvH
Bo M Mogensen

--
http://www.bobdylan.com/songs/iandi.html
http://www.bobdylan.com/songs/landlord.html + http://www.highwaytoacdc.com/parole/rideon.php3

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 30-10-02 18:01

d. 29/10/02 22:10 skrev nette_7470 på nette_7470.news@kandu.dk i artiklen
CFCv9.193349$Qk5.6749634@news010.worldonline.dk:

> Jeg ønsker så inderligt, at tale med andre der har den samme "sygdom"
> men det er svært, da det ikke er et emne man åbent taler om...

Det afhænger vist meget af, hvem man snakker med. Man taler da ganske åbent
om psykiske sygdomme på væresteder og klubber for psykiatriske brugere.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-10-02 19:38

On Wed, 30 Oct 2002 18:01:15 +0100, Boerge Rahbech Jensen
<brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>om psykiske sygdomme på væresteder og klubber for psykiatriske brugere.

ja ja der er MASSER af steder - jeg kan ikke nogen i hovedet men
praktisk talt i en hver lokal telefon bog kan man finde en krise linje
- der er 100 vis af dem og de er faktisk gode - det var en sådan der
fik mig i gang i sin tid !

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Halina

Dato : 04-11-02 10:55

Kære Nette,

Må jeg have lov til at tilføje, at uanset om det handler om depression
eller brækket ben eller en hvilken som helst anden lidelse, vil der
være flere måder at forklare det på. Nogle mennesker ser sygdomme som
rent fysiske fænomæner. Andre ser dem som udelukkende symptomer på
psykiske fænomæner (se f.eks. i bogen "Din krop spejler din sjæl").
Atter andre finder en mellemvej. Der findes videnskabelige beviser på
alle 3 holdninger, så jeg tror ikke det er muligt at finde et
objektivt svar.
Så man/du må vel mærke efte hvad der føles mest rigtigt for dig. Og
hvad der føles rigtigt kan ændre sig med tiden.

Personligt tror jeg på, at alt hvad vi oplever er signaler fra vores
krop eller psyke, og det er vigtigt at lytte til disse tegn, lytte til
sig selv, og følge de behov/erkendelser man dermed når frem til. Det
kan vise sig at være sjælelige behov, og det kan vise sig at være
fysiske behov.

Jeg kan ikke se, at depression gør os til dårligere - eller bedre -
mennesker. Hvert menneske og hvert liv er forskelligt, af 1000 grunde.
Det kan ikke måles og gives karakter.

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at sige, men jeg har meget lyst til
at sige, at hvad vi end oplever af vanskeligheder, så er der også
hjælp at finde, og en vej videre. Og hver især må gøre det i sin egen
tempo og på sin egen måde. Det vigtigste er, at du lytter til dig
selv.

Jeg kan godt forstår, at du er led ved hele situationen, men hvorfor
er du "bestemt ikke stolt af den"? Hvorfor skulle det være forkert at
gå igennem det du går igennem? Hvis der ligger en sten på din vej, gør
det så dig til et mindre værdigt menneske? Er det forkert at den
ligger der? På ingen måde!

Hvis jeg skulle give dig respons ville det være:
1. Koncentrer dig om hvad den "sten" er for noget (mærk din
depression! Før eller siden vil du begynde at fornemme hvad den
handler om)
2. Find ud hvordan du kommer videre: et skridt ad gangen, med psykiske
eller fysiske hjælpemidler.
3. Sidst men ikke mindst: Pas godt på dig selv! Modtag al den
kærlighed du kan komme i nærheden af, fra andre og fra dig selv - du
fortjener den!

Kærlig hilsen

Halina
www.hjertemusik.dk

Fra : Alexander

Dato : 03-12-02 01:06

> [...]

> som er fra en større søskendeflok, er den eneste med denne form for
> psykiske problemer, - er det et tegn på at jeg er "det svageste led"

Tja, depression betyder jo egentlig nedtrykt. Hvorfor lige præcis du har
fået dette, kan jeg ikke sige, da jeg ikke kender dig godt nok.

Men du er den eneste, der vil kunne finde ud af, hvorfor du er deprimeret.

Jeg har selv været temmelig langt nede, men fandt heldigvis ud igen via
metoden UCP. Jeg har oversat en beskrivelse af UCP fra engelsk og den kan
du finde her: http://www.geocities.com/ucpalx

> Jeg ønsker så inderligt, at tale med andre der har den samme "sygdom"
> men det er svært, da det ikke er et emne man åbent taler om...

Det er forståeligt. Det er svært at indse, at man er depressiv, for man kan
faktisk ikke selv se det... i hvert fald ikke til at begynde med.

Det er fuldstændigt utænkeligt, at jeg er depressiv. Hvorfor skulle jeg
være det? Hvor ved lægen det fra? Det må være noget han bilder sig ind.

Måske er det, måske ikke. Det er min opfattelse, at kun jeg kan finde ud af
det. Jeg er årsagen til, at jeg er, hvor jeg er. Jeg har glemt, hvorfor jeg
har valgt at være her. Jeg må finde ud af, hvorfor jeg er her. Føler mig
fastlåst. Som en ting, der bare sidder og venter på at andre kommer og
klarer skærerne.

Jeg skal ikke nyde noget. Jeg tør ikke vove pelsen. Det har jeg gjort
engang, men ikke mere nu. Det kan jeg ikke.

Sådan har jeg det nu. Og det er faktisk en forbedring. Tro det eller lad
vær, men jeg har haft det værre!

Ved at bruge UCP har jeg gravet mig ud af min psykose. Jeg er ikke helt fri
af den, men jeg kan se lyset nu og ved, at hvis jeg blot bliver ved med at
bruge UCP, så klarer jeg det.

Det kan alle. Det kræver ben i næsen at lave UCP, men hvis man blot bliver
ved med det, så når man sine mål.

Venlig hilsen

Alexander