IIS til Windows .... hvad findes der tilsv~
Fra : Elmo Jensen

Dato : 26-10-02 21:47

Hej i gruppen.

P.t. kører jeg med IIS under Windows, men ønsker at skifte over til noget
ala IIS til OS/2, idet jeg har både "Warp3 Server4 (DK) (WS4)" og "Warp4
Server for eBusiness (DK) (WSeB)".

Jeg mener ikke mulighederne er til stede i WS4 og den er så også efterhånden
ret gammel. Jeg har endnu ikke haft WSeB oppe at køre, så rent faktisk ved
jeg ikke om der er mulighed for at køre webserver med multidomæner
(virtuelle servere) i denne, og såfremt der er nogen som ved noget omkring
denne server, vil jeg gerne i første omgang have oplyst om den mulighed er
til stede.

Findes der evt. noget freeware som kan noget ala IIS? Jeg ved at Apache kan
fås til OS/2 og at den kan klare stuntet.

Hvad findes der af gode freeware mailservere til OS/2, som kan håndtere
brugere under flere domæner?

Håber der er nogen som kan hjælpe

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 27-10-02 22:54

Elmo Jensen wrote:

> [...]
> ala IIS til OS/2, idet jeg har både "Warp3 Server4 (DK) (WS4)" og "Warp4

Jeg har aldrig installeret eller brugt IIS, så jeg aner ikke hvad IIS
kan/ikke kan.

> [...]
> ret gammel. Jeg har endnu ikke haft WSeB oppe at køre, så rent faktisk ved
> jeg ikke om der er mulighed for at køre webserver med multidomæner

Du snakker om OS/2 - ikke Windows. Webservere og lign. er ikke en del af
styresystemet, så du kan sagtens installere nyere webservere m.m. på en
gammel version af OS/2.

> og såfremt der er nogen som ved noget omkring
> denne server, vil jeg gerne i første omgang have oplyst om den mulighed er
> til stede.

Jeg kan ikke huske hvad der følger med til WS4 (hvis overhovedet noget).
Jeg bruger kun WS til fil/print servere. Til de forskellige internet
servere jeg har kørerne bruger jeg "kun" en klient version.

På den server jeg har stående hjemme (DNS, web og FTP) bruger jeg Warp 3
med MPTS 8423 - det er iøvrigt en 486SX med 24MB RAM.

> Findes der evt. noget freeware som kan noget ala IIS? Jeg ved at Apache kan
> fås til OS/2 og at den kan klare stuntet.

Jeg bruger selv SREhttp lite. Den kører glimrende på selv langsomme
maskiner. Og den understøtter virtuelle server og alt hvad jeg ellers
har brug for. Du kan læse mere her:
http://www.srehttp.org/server/srelite/index.sht

Den fulde udgave af SREhttp er iøvrigt MEGET langsom - men lite udgaven
kører glimrende.

> Hvad findes der af gode freeware mailservere til OS/2, som kan håndtere
> brugere under flere domæner?

Prøv at kigge på Weasel eller Inet.Mail - begge er shareware. Eller gå
igang med Sendmail...

> Håber der er nogen som kan hjælpe

Hvis du fortalte hvilke funktioner i IIS du leder efter, var det måske
lidt lettere...

Fra : Søren Grønning

Dato : 28-10-02 10:55

On 27/10/02 22:54, in article 3DBC607D.2580@post5.tele.dk, "Mikkel C.
Simonsen" <mcs@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> igang med Sendmail...

> Hvis du fortalte hvilke funktioner i IIS du leder efter, var det måske

Hvis du har IBM OS/2 Warp Server for e-Business kan du da sætte Lotus Domino
Go web serveren op at køre på denne. Apache 2.0x brachen burde også køre ret
godt på OS/2 WSeB.

Sammen med ZxMail vil du kunne de ting, du ridser op I din posting.

ZxMail kan redistribuere e-mail fra flere domainer gennem et enkelt domæne,
hvilket er hvad jeg forstår du har brug for.

Mvh,

Søren Grønning

Fra : Elmo Jensen

Dato : 29-10-02 08:54

I indlæg <3DBC607D.2580@post5.tele.dk>,
skrev mcs@post5.tele.dk følgende:

> Du snakker om OS/2 - ikke Windows. Webservere og lign. er ikke en del af
> styresystemet, så du kan sagtens installere nyere webservere m.m. på en
> gammel version af OS/2.

Det er det såmænd heller ikke i Windows. Det er op til en selv om man vil
have det installeret eller ej. I Windows98 ligger det endda som et
selvstændigt installationssæt (Personal Web Server) på cd'en.

> Jeg bruger kun WS til fil/print servere. Til de forskellige internet
> servere jeg har kørerne bruger jeg "kun" en klient version.

Ja det fik jeg osse at vide af Bent Nielsen, som ligeledes blot kører med
Warp4 og forskellige servere derunder, og det tegner jo i sig selv godt, da
det er væsentligt mindre resourcekrævende.

> På den server jeg har stående hjemme (DNS, web og FTP) bruger jeg Warp 3
> med MPTS 8423 - det er iøvrigt en 486SX med 24MB RAM.

Ja det er det gode ved OS/2 - det er ikke det helt store resourceforbrug det
har.

> Jeg bruger selv SREhttp lite. Den kører glimrende på selv langsomme
> maskiner. Og den understøtter virtuelle server og alt hvad jeg ellers
> [...]

Aha - den vil jeg da osse lige tage et kik på.

> Den fulde udgave af SREhttp er iøvrigt MEGET langsom - men lite udgaven
> kører glimrende.

Hvad er egentlig forskellen på lite og så den fulde udgave? Registrering?

> Prøv at kigge på Weasel eller Inet.Mail - begge er shareware. Eller gå
> igang med Sendmail...

Det vil jeg kigge på.

Foreløbig tak!

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 29-10-02 13:56

Elmo Jensen wrote:

> [...]
> have det installeret eller ej. I Windows98 ligger det endda som et
> selvstændigt installationssæt (Personal Web Server) på cd'en.

Du snakkede om IIS. Kan du installere IIS fra Windows 2000 på NT 3.51?

> Aha - den vil jeg da osse lige tage et kik på.

> Hvad er egentlig forskellen på lite og så den fulde udgave? Registrering?

Nej, begge versioner er gratis. Men den fulde udgave understøtter mange
funktioner som Lite udgaven ikke gør - bl.a. en del specielle SSI
funktioner. Her en liste fra hjemmesiden:

> GZIP encoding, ssi caching, the "SRE-http" ssi options, seperate
> browser and referer log files, elaborate multiple-hosts, MD5 hash
> tags, the various pre-filter and pre-reply hooks, support for the
> PUT method, built-in support for file uploads, et al.

Lite udgaven understøtter nu også GZIP hvis det er vigtigt. Og den
understøtter standard NSCE SSI, CGI programmer, virtuelle hosts samt en
speciel SREhttp plug-in "standard" som jeg bruger en del...

En af de andre forskelle er at du i den fulde udgave kan bruge en web
"frontend" til at tilføje ting som virtuelle hosts. I lite udgaven skal
du selv tilføje en linie i filen srelite.80. Men hvor mange gange om
dagen tilføjer du virtuelle hosts?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Elmo Jensen

Dato : 29-10-02 23:37

I indlæg <3DBE857C.701A@post5.tele.dk>,
skrev mcs@post5.tele.dk følgende:

> Du snakkede om IIS. Kan du installere IIS fra Windows 2000 på NT 3.51?

Hmm...det ved jeg faktisk ikke. Det kan så vidt jeg husker lade sig gøre at
opgradere en NT4.0 fra IIS 2.0 til 5.0, men jeg kan godt nok ikke huske
hvordan

> Nej, begge versioner er gratis. Men den fulde udgave understøtter mange
[....]
Ja det fandt jeg så ud af. Den ser ellers ikke så tosset ud.

Nå - nu må vi se hvad jeg finder ud af, men foreløbig tak for tipsene

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-10-02 19:48

"Elmo Jensen" <news5@ddibbsystem.dk> wrote in message
> Findes der evt. noget freeware som kan noget ala IIS? Jeg ved at Apache
kan
> fås til OS/2 og at den kan klare stuntet.

Jeg ville sige Apache og Postfix, men Postfix fås desværre ikke til OS/2...

Kan du leve med en Linux-løsning?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Elmo Jensen

Dato : 28-10-02 22:58

I indlæg <apk0s1$5uj$1@sunsite.dk>,
skrev ms2mogens@ingensteder.dk følgende:

> Kan du leve med en Linux-løsning?

Hels ikke, for jeg kender OS/2 rimeligt godt i forvejen, men næsten intet
til Linux. Bevares, jeg har haft det installeret og oppe at køre, og har da
haft det som en del af et netværkskursus jeg gik på, men det er også alt.

Men tak for tippet.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-10-02 17:13

> Hels ikke, for jeg kender OS/2 rimeligt godt i forvejen, men næsten intet

Min server kører Linux og er vedligeholdelsesfri. Det arbejde der er når der
skal opsættes nye brugere og nye domæner ligger mere naturligt for en
OS/2-bruger end det samme gør i Windows.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- OS/2-bruger siden 1993.

Fra : Elmo Jensen

Dato : 29-10-02 23:40

I indlæg <3dbeb398$0$28800$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> skal opsættes nye brugere og nye domæner ligger mere naturligt for en
> OS/2-bruger end det samme gør i Windows.

Ja hvis du tænker på "nørkleriet" med setupfiler etc., så kan jeg da kun
give dig ret, det er der jo osse en del af i OS/2 Så på det punkt kunne
Linux og OS/2 såmænd godt ligne hinanden lidt. Også på stabiliteten. Men så
synes jeg også lighederne begynder at svinde ind.

Nå men jeg må se hvad jeg finder ud af, så foreløbig tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 10:00

> [...]
> Linux og OS/2 såmænd godt ligne hinanden lidt. Også på stabiliteten. Men

> synes jeg også lighederne begynder at svinde ind.

Du har ikke brug for mere... Få en Linux-ekspert til at installere dyret. Og
softwaren er gratis.

Det dyreste ved min server er hardwaren...

> Nå men jeg må se hvad jeg finder ud af, så foreløbig tak for hjælpen!

Har du flere spørgsmål, så stiller du dem bare... - Måske er der en eller
anden der kan svare på dem...