Passe døende i hjemmet?
Fra : mango

Dato : 09-10-02 08:12

Hej
Min svigermor er døende af cancer, og ligger for øjeblikket på
sygehuset. Vi, min mand og jeg vil gerne have hende hjem til os, så hun
ikke skal ligge ensom og dø på et sygehus. Men der melder sig jo en
masse spørgsmål: Jeg er selv kørestolsbruger, (selvhjulpen) så det er jo
begrænset hvad jeg kan hjælpe hende med, det begrænser sig til at give
hende mad, tale med hende, vaske hende i sengen. Men løfte hende og
hjælpe hende på toilettet, kan jeg jo ikke.
Jeg er førtidspensionist. Min mand arbejder fuldtids.
Min svigermor kommer fra naboamtet, kan vi får kaution til sygepleje,
kan min mand få orlov? vi ved jo ikke hvor længe hun lever endnu.
Hvilken hjælp er der at hente?
Vi har 3 børn, som alle er indstillet på at vi får hende hjem.
Alle gode råd og svar er meget velkomne.
På forhånd tak
Venlige hilsner
Mango

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens

Dato : 09-10-02 18:04

> Hvilken hjælp er der at hente?

I kan hendvende jer til Kræftlinien på tlf. 80301030. De råder meget gerne
pårørende. åbent mellem 10-22.
Hvis i bor i nærheden af Horsens, kan jeg hjælpe jer med nogen rigtig gode
tlf. nr. Ellers er det en mulighed at ringe til jerres komunne, jeg ved, at
der i flere kommuner er lavet grupper, af frivilige der gerne vil delle ud
af sin erfaring.

Venlig hilsen Jens

Fra : Sander

Dato : 13-10-02 10:02

"mango" <mango.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

Hej Mango !

Vi står selv i samme situation, med vores far / svigerfar og har ham pt.
hjemme hos os.

Jeg er ikke helt inde i alle reglerne endnu, men har dog fundet ud af, at i
må have krav på en hjemmesygeplejeske, fra det nærmeste lokalcenter, til at
komme og hjælpe jer. Vi kontaktede vores lokalcenter og de sagde, at det
ingen betydning havde, at vores svigerfar havde bopæl i en anden kommune. De
har også givet os et tlf. nr. vi kan ringe på døgnet rundt, hvis han
pludselig skal have skiftet, den pose til dræn, som han har i maven.

Så prøv at kontakt jeres lokalcenter og forhør jer, eller kontakt
kræftlinien, som Jens foreslog. De må da kende reglerne, også vedr. om din
mand kan få orlov.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 14-10-02 00:22

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i melding news:aobcv5$n9c$1@sunsite.dk...

> "mango" <mango.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>

> Hej Mango !
>
> Vi står selv i samme situation, med vores far / svigerfar og har ham pt.
> hjemme hos os.

Dere begge skriver om døende som dere pleier hjemme, og som har kreft.
Jeg har nettopp tatt inn denne nyhetsgruppen, og jeg er norsk. Det eneste
jeg kan gjøre for dere begge er å sende dere og familiene noen medfølende
tanker.

Anne Lise Hovdal