at lære perl...
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-09-02 20:09

Nu skal det være, jeg vil gerne lære lidt perl - læse filer, behandle
data (fra fil eller command line) osv.

Men hvor starter jeg ? - meget gerne online-tutorials og lign.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : wulff

Dato : 30-09-02 21:15

On Mon, 30 Sep 2002 19:09:03 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk> wrote:
>Nu skal det være, jeg vil gerne lære lidt perl - læse filer, behandle
>data (fra fil eller command line) osv.
>
>Men hvor starter jeg ? - meget gerne online-tutorials og lign.

Manualen:
http://www.perldoc.com/perl5.8.0/pod/perlintro.html

Intro fra Linux-Gazette:
http://www.linuxgazette.com/issue61/okopnik.html

En helt ok tutorial:
http://www.comp.leeds.ac.uk/Perl/start.html

Hvis du har et afslappet forhold til ophavsret, kan du finde O'Reillys
'The Perl CD Bookshelf v2.0' her:
http://octopus.cdut.edu.cn/~yf17/perlcd/

Bog-liste m.m.:
http://learn.perl.org/

Hvis du har programmeret før og er i humør til bog-indkøb, er
Programming Perl IMHO at foretrække fremfor Learning Perl.

/wulff

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-02 20:24

wulff@perlmonks.dk (wulff) wrote in

> [...]
>
> Hvis du har et afslappet forhold til ophavsret, kan du finde
> O'Reillys 'The Perl CD Bookshelf v2.0' her:

Ser fine ud, der er i hvert fald lidt at gå igang med ;)

> Bog-liste m.m.:
> http://learn.perl.org/

Den har jeg kigget på før, er den ikke mere i retning af et
brugerforum eller har jeg misset noget meget vigtigt ? ;)

> Hvis du har programmeret før og er i humør til bog-indkøb, er
> Programming Perl IMHO at foretrække fremfor Learning Perl.

Har lavet lidt turbopascal og efterhånden en del PHP, så lidt
programmering har jeg da lavet.

Anyway, tak for links ;)

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-10-02 16:19

wulff wrote:

> Hvis du har programmeret før og er i humør til bog-indkøb, er
> Programming Perl IMHO at foretrække fremfor Learning Perl.

Jeg har ikke læst Learning Perl, men jeg har svært ved at forestille mig
at den skulle være en bedre lærebog end Programming Perl.
Kamel-bogen er god, overskuelig og skrevet i et letlæseligt og
underholdende sprog.

Peter

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 02-10-02 17:12

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> writes:
> [...]
> mig at den skulle være en bedre lærebog end Programming Perl.
> Kamel-bogen er god, overskuelig og skrevet i et letlæseligt og

Forskellen er stadig om læseren har set en if-sætning før han kaster
sig over perl. PP *antager* en del om læseren, hvor LP starter fra
bunden.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Byrial Jensen

Dato : 04-10-02 05:43

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> skrev:
> Kamel-bogen er god, overskuelig og skrevet i et letlæseligt og
> underholdende sprog.

Dromedar-bogen er ganske rigtig god. Men det er altså ikke en
kamel som pryder forsiden. Man skelner ikke på engelsk, men det
det gør man på dansk.