Ny reform? - Invaliditetsydelse?
Fra : Jens Helby

Dato : 28-09-02 18:54

Hej NG

Jeg er midt i at søge om IY lige nu (jeg bliver 18 i april næste år), men nu
har jeg fået et brev fra min sagsbehandler, hvor hun siger at der kommer nye
regler fra 1 januar 03, og at min ansøgning om invaliditetsydelse ikke vil
kunne gennemføres, da IY bortfalder, og der kommer andre tilskud istedet.

Jeg har læst om de nye regler på
http://www.dhf-net.dk/handicap-nyt/nr._7_oktober_2000/side_52_8 og der lyder
det da til at være noget værre noget, og jeg skriver derfor her for at høre
om der er nogen der har links til de nye regler, eller bare ved hvad der vil
komme istedet for IY (og evt. også istedet for nogle af de andre ydelser som
forsvinder).

På forhånd mange tak.

Mvh. Jens

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-09-02 21:10

Jens Helby skrev:
> der kommer nye regler fra 1 januar 03, og at min ansøgning om
> invaliditetsydelse ikke vil kunne gennemføres, da IY bortfalder, og
> der kommer andre tilskud istedet.

Som jeg har forstået det, så sker der ingen ændringer for personer som
har fået tilkendt pension inden d. 1/1-2003. Da IY også er en
pensionsydelse så beholder du altså den også efter d. 1/1-2003
Med andre ord: du har søgt inden 1/1-2003, så det vil ikke påvirke dig
[1]

[1] Jeg har specifikt spurgt i DHF's debatforum [2] om dette, og fået
ovennævnte svar.
[2] http://www.dhf-net.dk/debat/dhf/163

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Mr. X

Dato : 28-09-02 21:47

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pensionsydelse så beholder du altså den også efter d. 1/1-2003
> Med andre ord: du har søgt inden 1/1-2003, så det vil ikke påvirke dig

Da J.H. først fylder 18 kommer han vel ind under de nye regler, da man jo
skal være fyldt 18 for at få førtidspension.
"Hvem kan få førtidspension?
Du kan få førtidspension på grund af nedsat erhvervsevne, når du er mellem
18 og 67 år.
eller
på grund af sociale eller kombinerede sociale og helbredsmæssige forhold,
når du er mellem 50 og 67 år."
Hilsen X

Fra : Jens Helby

Dato : 28-09-02 23:22

Tak for dit svar.

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> wrote in message
> [...]
> pensionsydelse så beholder du altså den også efter d. 1/1-2003
> Med andre ord: du har søgt inden 1/1-2003, så det vil ikke påvirke dig

Det regel er jeg godt klar over, men da jeg ikke er fyldt 18 d. 1/1-2003 så
nytter det vel ikke noget at jeg har søgt inden?
Eller hvad?

Mvh. Jens

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-09-02 07:48

Jens Helby skrev:
> [...]
>
> Det regel er jeg godt klar over, men da jeg ikke er fyldt 18 d.
> 1/1-2003 så nytter det vel ikke noget at jeg har søgt inden?

Klar, ja som Mr. X også skriver så havde jeg lige overset det