Personlig hjælper
Fra : Annette Skovbon

Dato : 17-09-02 13:40

Hej Alle!
Lige en lille opdatering herfra.
Plejesengen som før omtalt er der intet sket med.
Meeen, forrige fredag dumpede der en bevilling ind af døren på 25 timers
personlig hjælper + 50 puljetimer til resten af året. Det betyder at jeg
nu kan genoptage svømning, rigdning og få lov til at prøve en masse nyt.
som F.eks. hundetræning.
Jeg har allerede fundet en RIGTIG sød pige, som pt. er på et plejehjem.
Hun starter d.1.-10.
Jeg er glad i dag og har fået lidt nyt mod.

Hvordan går det rundt omkring hos Jer i det danske land?

--Annette

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-09-02 20:49

Annette Skovbon skrev:
> Jeg er glad i dag og har fået lidt nyt mod.

Herligt, tillykke

> Hvordan går det rundt omkring hos Jer i det danske land?

Udmærket...
(Vores sager med min kærestes tidligere kommune cykler stadigt i ring,
og ser nu ud til at ende i Ankestyrelsen; de startede i efteråret 1999,
og det er indtil videre lykkedes kommunen, med god assistance fra Det
Sociale Nævn, at vade rundt i
afgørelse/anke/afgørelse/anke/afgørelse/anke i 3 år *suk)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 18-09-02 01:49

Annette Skovbon skrev:

> [...]
>personlig hjælper + 50 puljetimer til resten af året. Det betyder at jeg
>nu kan genoptage svømning, rigdning og få lov til at prøve en masse nyt.

Lad mig gratulere.

>Jeg har allerede fundet en RIGTIG sød pige, som pt. er på et plejehjem.

Tillykke. Det er dig vel undt.

>Hvordan går det rundt omkring hos Jer i det danske land?

Bum bum.
Der sker ikke en snus i sagen. Kommunen har stadig ikke leveret en
skriftlig afgørelse, så der er jo intet at klage over.
Villy Søvndal sover vist.
Ministeren har heller ikke svaret endnu.

Egentlig skulle jeg vække ankestyrelsen, men jeg har efterhånden nok
at gøre med at holde mig selv igang.

Men børn og børnebørn besøger os stadig i en lind strøm, så der er
ikke noget at flæbe over.
Det har de kommunale fæhoveder da ikke fået stoppet endnu.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 18-09-02 13:28

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev :

> Egentlig skulle jeg vække ankestyrelsen, men jeg har efterhånden nok
> at gøre med at holde mig selv igang.

Jeg har ikke glemt dig!

> Men børn og børnebørn besøger os stadig i en lind strøm, så der er
> ikke noget at flæbe over.

Godt du har så'n en dejlig familie og hvor er det herligt, at du har
overskud til at værdsætte den!

For nylig så jeg et program på regionaltv, hvor en far til en voksen
svært spatisk kvinde udtalte, at han som far er glad for at se det liv
datteren har, især når han tænker på alle de ikke-handicappede,
der ikke magter at leve livet. Tankevækkende..
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 19-09-02 01:18

Lotte M skrev:

>Jeg har ikke glemt dig!

Det ved jeg da godt lille pige.

> [...]
>datteren har, især når han tænker på alle de ikke-handicappede,
>der ikke magter at leve livet. Tankevækkende..

Meget

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 19-09-02 14:30

Fra : Eva

Dato : 18-09-02 06:20

> [...]
> Hun starter d.1.-10.
> Jeg er glad i dag og har fået lidt nyt mod.
>
> Hvordan går det rundt omkring hos Jer i det danske land?

Rigtil hjertelig tillykke, det er så lækkert med godt nyt og fremgang
indimellem.

Og så er det altså superlækkert for os andre at læse om det indimellem.

Hilsen fra Eva (skriver ikke så meget - men læser altid!)

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 15-10-02 01:10

"Eva" <eva.stig@get2net.dk> skrev i melding news:am92a7$972$1@sunsite.dk...

> Rigtil hjertelig tillykke, det er så lækkert med godt nyt og fremgang
> indimellem.

Jeg er enig med deg der, og jeg ønsker tillykke jeg også. Selv burde jeg
nok ha vært flinkere til å være med på f.eks. svømming. Det kan jo være
lurt av meg å prøve oppvarmet basseng, men først må jeg nok undersøke
om slikt finnes her i denne lille byen nord i Norge.

> Og så er det altså superlækkert for os andre at læse om det indimellem.

Der er jeg enig med deg. Glad jeg tok inn denne nyhetsgruppen, slik at
jeg kan lese slike historier en gang iblant.

Anne Lise Hovdal

Fra : Lotte M

Dato : 18-09-02 13:11

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev :

> Plejesengen som før omtalt er der intet sket med.

Blev dit forslag vel modtaget?

> Meeen, forrige fredag dumpede der en bevilling ind af døren på 25 timers
> personlig hjælper + 50 puljetimer til resten af året. Det betyder at jeg

TILLYKKE!

> Jeg er glad i dag og har fået lidt nyt mod.

Det er dejligt at høre!

> Hvordan går det rundt omkring hos Jer i det danske land?

Tja, jeg har haft en dum sommer, hvilket også er årsagen til jeg har
været lidt fraværende fra gruppen.

Lige nu venter jeg på ergo'en, der skal se på min kørestol. Stolen
er blevet skæv i stellet (angiveligt da jeg væltede i forsommeren)
og jeg sidder meget dårligt, faktisk skal jeg tage en del ekstra
medicin, for at kunne bruge stolen... og altså være ude af min
seng.

I weekenden var jeg på Sjælland, hvor jeg havde en udfordrende
oplevelse, at min hjælper blev akut syg og måtte indlægges.
Gudskelov havde jeg 2 hjælpere med, så vi klarede os, men det
var dælme ikke en rar oplevelse.

Gad vide hvordan man skaffer en akut hjælper, når man befinder
sig i en fremmed landsdel... Har nogen af jer haft brug for det og
hvad gjorde i?

Derudover er alt vel
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Torben Madsen

Dato : 18-09-02 14:01

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev :

hej lotte

> [...]
> oplevelse, at min hjælper blev akut syg og måtte indlægges.
> Gudskelov havde jeg 2 hjælpere med, så vi klarede os, men det

Har selv prøvet at stå et fremmed sted med en syg hjælper. Det er ikke det
rene sjov.

> Gad vide hvordan man skaffer en akut hjælper, når man befinder
> sig i en fremmed landsdel... Har nogen af jer haft brug for det og
> hvad gjorde i?

DerJeg ville prøve at spørge i de forskellige hjælperformidlinger som
dækker den landsdel man befinder sig i.

Med venlig hilsen

Torben Madsen

Fra : Lotte M

Dato : 19-09-02 13:59

"Torben Madsen" <torben.madsen@mail.stofanet.dk> skrev :

> DerJeg ville prøve at spørge i de forskellige hjælperformidlinger som
> dækker den landsdel man befinder sig i.

Det var også min tanke. Hvilke formidlinger er gode til akutte hjælpere
og formidler de alle dage, samt hele døgnet?

Jeg kender ikke til formidlinger i min landsdel (Nordjylland) og ingen af
de brugere jeg kender heromkring, benytter de udenbys formidlinger.

Hvad er jeres erfaringer med formidlingerne?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-09-02 14:45

Lotte M skrev:
> Hvad er jeres erfaringer med formidlingerne?

Min Lotte benytter dem ikke - hun klarer selv den smule der ligger i at
annoncere (hvis det overhovedet er nødvendigt) efter nye hjælpere, samt
at holde samtaler.
Hvis jeg har forstået det rigtigt så er der endda nogle af
formidlingerne der også forestår løn-afregning (hvodden pokker det så
end hænger sammen, når §'en siger at brugeren selv skal stå for det...)

Skulle Lotte havne i en akut situation, så er hendes hjælpere alle
flinke til, at træde til (hun har p.t. hjælpere der er bosat i Jylland,
på Lolland og i Kbh) med kort varsel

Fra : Lotte M

Dato : 19-09-02 15:27

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev :

> Min Lotte benytter dem ikke - hun klarer selv den smule der ligger i at
> annoncere (hvis det overhovedet er nødvendigt) efter nye hjælpere, samt
> at holde samtaler.

Me2

> Hvis jeg har forstået det rigtigt så er der endda nogle af
> formidlingerne der også forestår løn-afregning (hvodden pokker det så
> end hænger sammen, når §'en siger at brugeren selv skal stå for det...)

Man må gerne uddelegere de administrative opgaver, det er arbejdsgiver-
rollen brugere (§ 77) selv skal kunne varetage, altså den daglige ledelse,
vagtplaner, ansættelse, afskedigelse mv.

Nogle kommuner tilbyder at udbetale lønnen via det kommunale system
(Aalborg feks). Det er helt ok.

> Skulle Lotte havne i en akut situation, så er hendes hjælpere alle
> flinke til, at træde til (hun har p.t. hjælpere der er bosat i Jylland,
> på Lolland og i Kbh) med kort varsel

Mine hjælpere er også meget fleksible, men at tiltræde i København
med kort varsel er ikke muligt, der er trods alt over 800 km
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-09-02 18:36

Lotte M skrev:

> [...]
> den daglige ledelse, vagtplaner, ansættelse, afskedigelse mv.
>
> Nogle kommuner tilbyder at udbetale lønnen via det kommunale system

Hehe, ja alting kan jo selvfølgeligt gradbøjes...
Jeg kan nu kun læse "Tilskud efter stk. 1 forudsætter, at modtageren
selv er i stand til at administrere hjælpeordningen" som at dette også
indeholder lønadministration...
At der så er en del brugere af §77, og kommuner, der bøjer den lidt er
en anden sag
Men i enhver anden virksomhed, vil de ligne et stort spørgsmålstegn hvis
man spørger om løn-administration og -udbetalinger betragtes som en del
af "administration" af virksomheden...

> Mine hjælpere er også meget fleksible, men at tiltræde i København
> med kort varsel er ikke muligt, der er trods alt over 800 km

Klart klart
Vi har så den fordel, at vi kender (via vores engagemt i idræt) en del
andre §77 brugere, som vi nok kunne kontakte med ret kort varsel og bede
om bistand (til at finde en ledig hjælper) i den pågældende landsdel...
Situationen er naturligvis endnu mere alvorlig hvis man drager ud af
landet, så dér er det bare om at komme hjem til DK i en h....... fart!

Fra : Karsten Jühne

Dato : 19-09-02 21:05

On Thu, 19 Sep 2002 19:35:45 +0200, Søren C. Fischer wrote:

>Jeg kan nu kun læse "Tilskud efter stk. 1 forudsætter, at modtageren
>selv er i stand til at administrere hjælpeordningen" som at dette også
>indeholder lønadministration...

Så skulle du prøve at læse "Vejledning om Sociale tilbud til voksne
med handicap" kapitel 7.4., der står nemlig:

"Modtageren kan dog fx aftale, at kommunen efter anvisning fra
modtageren udbetaler løn direkte til hjælperne, indberetter skat m.v.,
eller modtageren kan rekvirere hjælp til at varetage lønudbetaling
m.v. fra et privat servicefirma. "

--
Mvh.
Karsten

Jura bøger, nu ned til halv pris: http://bogsalg.websajt.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-09-02 22:44

Karsten Jühne skrev:

> Så skulle du prøve at læse "Vejledning om Sociale tilbud til voksne
> med handicap" kapitel 7.4., der står nemlig:

I know, I know - derfor skriver jeg også i mit svar til Lotte M., at der
er tale om en bøjning af lovtekstens ordlyd som jeg ikke helt fatter...

Fra : Karsten Jühne

Dato : 20-09-02 00:26

On Thu, 19 Sep 2002 23:44:06 +0200, Søren C. Fischer wrote:

>I know, I know - derfor skriver jeg også i mit svar til Lotte M., at der
>er tale om en bøjning af lovtekstens ordlyd som jeg ikke helt fatter...

Ok, men da det er Socialministeriets "bøjning" af loven, så vil den
slags normalt betyde, at det var det politikerne mente, da de vedtog
loven.

Naturligvis kan ankenstanser og domstole have en anden mening, men
indtil da, så er det hvad loven betyder.

Bortset fra det, så er det jo helt normalt at mindre arbejdsgivere
bruger den slags servicebureauer, så hvorfor skulle en modtager af
hjælp efter SEL §77 ikke også kunne gøre det?

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 20-09-02 06:27

On Thu, 19 Sep 2002 19:35:45 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
wrote:

>Men i enhver anden virksomhed, vil de ligne et stort spørgsmålstegn hvis
>man spørger om løn-administration og -udbetalinger betragtes som en del
>af "administration" af virksomheden...

Det er ikke helt rigtig, der findes mange små virksomheder hvor de
hyre et firma til det (dem er der forøvrigt en hel del af). Så kommer
der en dame M/K og udbetaler løn, bogføre og den slaks, da det er
dyrt/ikke arbejde nok til at ansætte en selv.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Lotte M

Dato : 20-09-02 21:21

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev :

> Hehe, ja alting kan jo selvfølgeligt gradbøjes...

Det er ikke en elastikfortolkning - som Karsten skriver fremgår det
af vejledningen, at adm. opgaver kan uddelegeres og det er i fin
overenstemmelse med praksis.

> Jeg kan nu kun læse "Tilskud efter stk. 1 forudsætter, at modtageren
> selv er i stand til at administrere hjælpeordningen" som at dette også
> indeholder lønadministration...

Et er at lave en opgørelse over forbrugte timer, tillæg, sygdom mv., noget
andet er at indeholde skat, feriepenge mv. Det er vist de færreste små
virksomheder, der ikke køber sig til sidstnævnte ydelse.

> Men i enhver anden virksomhed, vil de ligne et stort spørgsmålstegn hvis
> man spørger om løn-administration og -udbetalinger betragtes som en del
> af "administration" af virksomheden...

Ikke de små virksomheder jeg kender til. Den tid er vist forbi, hvor løn
blev udbetalt i en kuvert af "mester" selv.

> Vi har så den fordel, at vi kender (via vores engagemt i idræt) en del
> andre §77 brugere, som vi nok kunne kontakte med ret kort varsel og bede
> om bistand (til at finde en ledig hjælper) i den pågældende landsdel...

Smart! Lokalt er vi også et par stykker, der hjælper hinanden når
det kniber.

> Situationen er naturligvis endnu mere alvorlig hvis man drager ud af
> landet, så dér er det bare om at komme hjem til DK i en h....... fart!

Jeps. Jeg ville ikke turde tage til udlandet med en hjælper, men indlands
har jeg ofte været afsted et par dage med en. Det er kun i sommerferien,
eller hvis jeg er på et utilgængeligt sted, så der skal være 2 hjælpere ved
forflytninger, at jeg har 2 hjælpere med i DK.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-09-02 23:17

Lotte M skrev:
> Ikke de små virksomheder jeg kender til. Den tid er vist forbi, hvor
> løn blev udbetalt i en kuvert af "mester" selv.

Tjoo... Men idag er det nu faktisk ualmindeligt let med en PC + dataløn
+ Internet når der skal lønafregnes...
Så idag tror jeg faktisk, at Mester (eller Mester's kone) klarer det på
under 10 minutter...

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 21-09-02 10:25

On Sat, 21 Sep 2002 00:17:03 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
wrote:

>Tjoo... Men idag er det nu faktisk ualmindeligt let med en PC + dataløn
>+ Internet når der skal lønafregnes...
>Så idag tror jeg faktisk, at Mester (eller Mester's kone) klarer det på
>under 10 minutter...

Kun der hvor der er masser af fejl , jeg sidder på VVS-kontor idag,
men har været på revisionskontor i 15 år. inden og som jeg skrev
tidliger er tingene så kompliceret at både mester og konen som regl
ikke kan finde ud af det og så køber de sig til hjælp.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Lotte M

Dato : 21-09-02 10:37

> Tjoo... Men idag er det nu faktisk ualmindeligt let med en PC + dataløn
> + Internet når der skal lønafregnes...
> Så idag tror jeg faktisk, at Mester (eller Mester's kone) klarer det på
> under 10 minutter...

Dataløn! Fyyy, så administrerer mester jo ikke selv

Den ydelse mester køber hos Dataløn, svarer angiveligt til den ydelse
jeg "køber" hos Aalborg Kommune og andre køber eksempelvis
hos formidlingerne.

Jeg ved, at der findes brugere, hvor kommunen (evt. via en formidling)
står for ansættelse, vagtplanlægning, vikardækning og personalemøder
- det synes jeg derimod er problematisk. På den anden side så er det
bedre, end hvis et ungt menneske, som ikke mestrer arbejdsgiverrollen,
skal bo på plejehjem.... eller en bruger med en progredierende lidelse
fratages hjælperordningen i den sidste fase af sygdommen (livet).
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : cybs

Dato : 22-09-02 03:54

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3d8c3da9$0$775$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> skal bo på plejehjem.... eller en bruger med en progredierende lidelse
> fratages hjælperordningen i den sidste fase af sygdommen (livet).

Men så bruger man formentlig ikke længere §77, men derimod fx §73.
Det er der imidlertid enkelte bagdele ved. Fx har man ikke længere
lov at tage sine hjælpere med til udlandet, jfr. udlandsbekendtgørelsen.
Surt show! Fordele? Ja, man kan fx ha faglærte hjælpere i teamet.

mvh

cybs

Fra : Lotte M

Dato : 22-09-02 12:58

"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev :

> Men så bruger man formentlig ikke længere §77,

Jo, det gør man, selv om det er en særdeles elastisk fortolkning af § 77,
man kan dog også bruge §76.

> men derimod fx §73.

Man kan bevilge en støtteperson, til at støtte vedrørende arbejdsgiverrollen,
men § 73 hjelmer ikke bevilling af hjælpere til pleje og overvågning. § 73
kan bruges som et suppelemet til § 77 oa.

"§ 73
Stk. 1. Kommunen sørger for tilbud om hjælp, omsorg eller støtte samt
optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov
herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer."
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : cybs

Dato : 22-09-02 22:28

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3d8db03c$0$1030$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> men § 73 hjelmer ikke bevilling af hjælpere til pleje og overvågning. § 73
> kan bruges som et suppelemet til § 77 oa.

Alligevel findes der hjælperordninger, som er rent §73 financieret - kommunerne tolker forskelligt. Men ideen med at kombinere
ordningerne lyder umiddelbart god - om ikke andet så for at komme rundt om det diskriminerende feriecirkulære, som udelukker, at man
kan medtage hjælperne fra §73 og 76 )-:

mvh

cybs

Fra : lars mjaaland

Dato : 16-10-02 19:43

se den ny handicapportal , der har masser af muligheder til folk der søger
hjælper eller hjælpere der søger jobs
www. handicap-portalen.dk

--

Lars Mjaaland

(fysisk udfordet)

E-mail: lars@mjaaland.dk

damgårdsvænget 18 - DK-5853-ørbæk

Tlf +65981157 - Mobil +20288910

E-mail: lars@mjaaland.dk

bemærk min nye mailadresse: lars@mjaaland.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-10-02 21:04

lars mjaaland skrev:

>se den ny handicapportal , der har masser af muligheder til folk der søger

Hvis du nu svarede under spørgsmålet og klippede de sidste 50 linier
væk, kunne det være man kunne finde ud af, hvorfor du reklamerer så
intens for den portal.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Henrik Larsen

Dato : 16-10-02 22:05

On Wed, 16 Oct 2002 22:04:19 +0200, Kaj Svenningsen
<newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Hvis du nu svarede under spørgsmålet og klippede de sidste 50 linier
>væk, kunne det være man kunne finde ud af, hvorfor du reklamerer så
>intens for den portal.

Og at han så også lige skrev adressen rigtigt så man bare kunne nøjes
med at klikke på den, istedet for at man skal hen og kopier og
sætteind og slette det mellemrum der er efter det første punktum.

Men der er desværre mange der ikke kan lære at bruge Usenet.. :(

--
Henrik Larsen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-10-02 22:36

Henrik Larsen skrev:
> Men der er desværre mange der ikke kan lære at bruge Usenet.. :(

Tja... jeg opdager først hans indlæg når i andre begynder at svare på
dem...
Lad være med at fodre en troll

Fra : cybs

Dato : 17-10-02 21:05

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev i en meddelelse
> Tja... jeg opdager først hans indlæg når i andre begynder at svare på
> dem...
> Lad være med at fodre en troll

Søren, jeg opfatter bestemt ikke Lars som nogen "troll".
At indlægget kan opfattes som reklame er en anden sag,
men gå efter bolden, ikke manden!

cybs

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-10-02 22:02

cybs skrev:

> Søren, jeg opfatter bestemt ikke Lars som nogen "troll".
> At indlægget kan opfattes som reklame er en anden sag,
> men gå efter bolden, ikke manden!

Hvis bolden er "fejlpostering på trods af gentagne opfordringer til at
lade være", så er det to sider af samme sag...
Manden *vil* ikke høre, og derfor røg han i mit killfilter -
bolden/manden problematikken er meningsløs når vi snakker troll'erier

Fra : cybs

Dato : 20-10-02 00:01

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev i en meddelelse news:aonfge.1u8.1@fischer-streton.dk...

> [...]
> Manden *vil* ikke høre, og derfor røg han i mit killfilter -
> bolden/manden problematikken er meningsløs når vi snakker troll'erier

Ikke enig! Jeg kan se, at du mange gange har bedt Lars
om at lade være med at "top-poste" - jeg kan også se, at
han har prøvet at følge anvisningen, men at det ser ud
som om det smutter for ham efter nogen tid. Hvordan kan
du være så sikker på, at det er fordi han ikke _vil_?

Jeg gider ikke lige lede efter den præcise definition på
en "troll" - men er sikker på, at sådan en ikke deltager
hjælpsomt i den almindelige debat - og det gør Lars!

MVH

cybs

Fra : lars mjaaland

Dato : 22-09-02 15:20

her sker det også lidt, jeg kommer ind op filadelfia epilepsihospital om
en måneds tid så må jeg håbe de kan hjælpe mig af med de forbannede
anfald og frygten for dem
jeg aner ikke om jeg får netadgang derfra og så gruppeadgang selvfølgelig