Igang med webprogrammering i perl
Fra : Bokaj

Dato : 14-09-02 11:50

Hej,
jeg vil gerne igang med at programmere dynamiske websider i perl. Er der
nogen der kender til en god guide, der beskriver opsætning af webserver
(formoder det skal være Apache) i Redhat 7.3. Så vidt jeg har forstået, skal
jeg også bruge dette mod_perl for at siderne kan fungere.
Jeg leder også efter en introduktion til webprogrammering i Perl, da man vel
skal bruge en speciel syntaks, når outputtet skal være en webside?

mvh.
Bokaj

Fra : Dennis Haney

Dato : 15-09-02 21:40

"Bokaj" <bokaj@mad.scientist.com> writes:

> [...]
> nogen der kender til en god guide, der beskriver opsætning af webserver
> (formoder det skal være Apache) i Redhat 7.3.

Øhh. Sæt et dir op til at have ExecCGI rettigheder og smid dit
perlscript derned med 755 rettigheder.

> Så vidt jeg har forstået, skal
> jeg også bruge dette mod_perl for at siderne kan fungere.

Nej det er slet ikke nødvendigt. Mod_perl er kun til at få tingene til
at køre hurtigere. (ikke den hele sandhed men tæt på)

> Jeg leder også efter en introduktion til webprogrammering i Perl, da man vel
> skal bruge en speciel syntaks, når outputtet skal være en webside?

Øhh, hvorfor skulle man dog det?

#!/usr/bin/perl -w
use strict;
use CGI qw(:standard);

print header;

eller endnu kortere

#!/usr/bin/perl -w
use strict;
print "Content-type: text/html\r\n\r\n";

og husk nu ar bruge warnings og strict selv om jeg ikke gør det i
disse to eksempler.

--
Dennis
I have always thought explanations were overkill when correcting

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 16-09-02 09:02

> (formoder det skal være Apache) i Redhat 7.3. Så vidt jeg har forstået, skal
> jeg også bruge dette mod_perl for at siderne kan fungere.

Det er ikke absolut nødvendigt. Men hvis du vil lave noget blot lidt
mere end blot leg, så er mod_perl sagen.

> Jeg leder også efter en introduktion til webprogrammering i Perl, da man vel
> skal bruge en speciel syntaks, når outputtet skal være en webside?

Først skal du beslutte dig for hvad du vil. Der er flere muligheder for
at bruge Perl til webprogrammering. Der er old fashioned CGI, men der er
også nogle lidt mere avancerede systemer som Embperl og Mason. Prøv at
se på http://perl.apache.org. Der er tonsvis af dokumentation. Bl.a.
finder du under Products noget om application servers mv.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501