BeOS-nybegynderspørgsmål
Fra : Ukendt

Dato : 09-09-02 23:03

Jeg har lige installeret BeOS Personal 5.03 på min maskine der normalt
kun kører windows 2000. Det ser enormt fikst og interessant ud, men jeg
har alligevel et par spørgsmål, som jeg håber nogle her i gruppen kan
hjælpe mig med.

1) Kan det lade sig gøre at boote til BeOS uden bootdiskette (jeg ved
ikke om win2000 har en boot-handler der kan klarer BeOS og i så fald
hvordan)?

2) Jeg har lidt bøvl med at komme på nettet. Mit net-kort får automatisk
korrekt ip-adresse og kan ping'e både dhcp- og dns-serverene, men
browseren vil ikke vise hjemmesider mv. Hvordan kan det være?

3) Af ren og skær nysgerrighed, hvor har BeOS sine forcer
(billedebehandling, videoredigering, programmering)?

4) Hvor kan jeg finde en Java-fortolker og findes det?

5) Så vidt jeg har forstået er personal-udgaven begrænset til 500mb, men
kan man installerer programmer på andre "drev"?

Håber at nogen kan og gider tage sig tid til at svare på mine spørgsmål.
Mvh
Jonatan

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-09-02 06:49

Ziggy Stardust wrote:
> 1) Kan det lade sig gøre at boote til BeOS uden bootdiskette (jeg ved
> ikke om win2000 har en boot-handler der kan klarer BeOS og i så fald
> hvordan)?

Don't know... jeg har aldrig prøvet med andet end native, Linux og Win9x.

> 2) Jeg har lidt bøvl med at komme på nettet. Mit net-kort får automatisk
> korrekt ip-adresse og kan ping'e både dhcp- og dns-serverene, men
> browseren vil ikke vise hjemmesider mv. Hvordan kan det være?

Det lyder ikke som et BeOS problem. Har du et specielt net-setup? Firewall?
Prøv at telnette til port 80 på f.eks. www.yahoo.dk både med DNS-navn og
direkte IP: 217.12.3.11
Får du svar ?

> 3) Af ren og skær nysgerrighed, hvor har BeOS sine forcer
> (billedebehandling, videoredigering, programmering)?

BeOS "havde" bl.a. sine forcer i lyd/video-redigering, Men nu har
applikationsudbudet og computerkraften i hjemmene mere end indhentet det
forsprig BeOS havde lige i starter.
BeOS's styrker ligger stadig i arkitekturen. Den virkelige grund til at
bruge BeOS ligenu er mest at man enten godt kan lide den m[de det er
lavet på... f.eks. OpenTracker, eller man kan lide at programmere til
det. BeOS har et ret fedt OO API.

> 4) Hvor kan jeg finde en Java-fortolker og findes det?

Kaffe var undervejs til at blive portet... jeg ved ikke hvor langt det
er nået, men der har aldrig været en rigtig fungerende JVM med AWT til
BeOS :( - en af de bedste grunde til IKKE at bruge BeOS hvis man er
afhængig af Java.
Men du er velkommen til at skrive en :)

> 5) Så vidt jeg har forstået er personal-udgaven begrænset til 500mb, men
> kan man installerer programmer på andre "drev"?

Personal Edition er ikke begrænset på anden måde en at der ikke er nogen
kommercielle applikationer med. D.v.s. ingen MP3-encoder og ingen
Real-player.
Det er rigtigt at installeren (Windows-programmet) kun tillader dig at
lave en 500Mb fil til at have BeOS i, men når den er installeret kan du
nemt bruge den til at installere på en rigtig partition
(/boot/apps/installer).

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-02 13:23

Hej, og tak for svarene. Jeg har fået kigget lidt nærmere på nogle af
"emnerne" men mangler altså stadig at få internetforbindelsen til at virke.
Det mystiske er at jeg kan pinge både www-adresser og min mail-server, men
når jeg forsøger at lade programmer som Mozilla eller BNews "connect'e"
enten fryser de eller melder "no network". Er der nogle der har nogle idéer
til havd det kan skyldes. Jeg tror selv at det er noget kommers med DNS-
henvisningen.

Mvh
Jonatan

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-09-02 14:07

Ziggy Stardust wrote:
> Jeg tror selv at det er noget kommers med DNS-
> henvisningen.

Ja, det var også min første tanke.. det var derfor jeg ville vide om du
kunne:

telnet www.yahoo.dk 80

og/eller

telnet 217.12.3.11 80

.... hvilket - hvis din DNS virker - skulle være ca. det samme.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-02 14:28

Hmm, jeg er efterhånden helt rundt på gulvet.

Jeg kan sagtens både pinge og telnet'te www-adresser, men idet jeg forsøger
at indtaste én direkte i NetPositive fryser programmet simpelthen.
Overskriften ændres til noget i retningen af "Top sites" og så fryser
vinduet.
Indtaster jeg fx yahoo.dk ip-adresse direkte kommer der et par links frem,
men Netpositive kan ikke finde ud af når jeg trykker på dem.
Muligvisvis er der stadig noget galt med DNS-registreringen, men hvorfor
kan jeg så pinge www-adresser?

Mvh
Jonatan

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-09-02 21:16

Ziggy Stardust wrote:
> [...]
> at indtaste én direkte i NetPositive fryser programmet simpelthen.
> Overskriften ændres til noget i retningen af "Top sites" og så fryser

Lyder da sg* komplet underligt... hmm.. hvilket version af Net+ er det?
Har du prøvet med simplere sites? Mange "moderne" sites er ikke lige
Net+ livret. ... Hvad siger BeZilla?

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-02 14:06

Okay, jeg tror efterhånden at det lykkedes mig at lure problemet. BeOS er
tilsyneladende mere nærtagen mht DNS oplysningerne, end fx Linux og Win.
Men problemet blev i hvert fald løst idet jeg ændrede dns-domænet fra mit
hjemmestrikkede netværksdomæne til Stofas. Skidtet virker, og jeg siger
mange tak for hjælpen.

Mvh
Jonatan

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> wrote in

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-09-02 21:18

Ziggy Stardust wrote:
> [...]
> Men problemet blev i hvert fald løst idet jeg ændrede dns-domænet fra mit
> hjemmestrikkede netværksdomæne til Stofas. Skidtet virker, og jeg siger

Tillykke med løsningen.. det er nu stadig underligt. Jeg kan ikke se
hvorfor DNS skulle give problemer når den først har fundet
IP-adressen... Jeg har aldrig selv oplevet det, men det er måske fordi
jeg ikke har haft hjemmestrikkede domæner....hmm... det mener jeg da jeg
har haft. ?!?