Problem med Fritz!X PC
Fra : JKP

Dato : 24-08-02 22:23

Jeg har et par venner der begge har Fritz!X PC installeret. Begge fik på samme tid (efter flere års brug) problemer med al form for data kommunikation derpå.
Ved opkald til internettet under Microsoft Windows 98 og Linux meldes der ingen klartone.

Ved brug af Fritz!X data programmet får man følgende fejlmeddelelse:

   Protocol error layer 1 (broken line or B-channel removed by signalling protocol)

Telefoni virker uden problemer.

Envidere har vi afprøvet med en helt ny Fritz!X på deres linie med samme resultat.
For at gøre det endnu værre har vi prøvet med en anden ny enhed at checke fra min egen bopæl, og vi får samme fejl.

Er der nogen der har nogen ideer om hvad problemet kan være?

På forhånd tak
Jesper K. Pedersen
SolNet Data Service

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-08-02 23:01

On Sat, 24 Aug 2002 23:22:45 +0200, JKP <biooya@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>For at gøre det endnu værre har vi prøvet med en anden ny enhed at checke fra min egen bopæl, og vi får samme fejl.
Du er sikker på at ISDN delen er i orden ?
Er det på en helt frisk win98 inst. (med Fritz SW inst. efter AVMs
foreskrifter) du har prøvet ? (i begge ender)
Hvis ja, så skal du nok have hjælp fra AVM i Tyskland. De er flinke
til at svare. Eller TDC har ændret i nogle protokoller/funktioner og
det rammer så lige dig. Jeg har selv været ude for det sidste (for
flere år siden) med det resultat at jeg ikke kunne geninstallerer mit
logge SW, og TDC ville ikke høre tale om at deres ændring havde
betydning for min ISDN.

/Hans

Fra : frank damgaard

Dato : 25-08-02 07:33

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> flere år siden) med det resultat at jeg ikke kunne geninstallerer mit
> logge SW, og TDC ville ikke høre tale om at deres ændring havde

jeg vil gætte på at det er TDC Internet der har lavet noget ged...
Under alle omstændigheder så bør man se på news: tele.internet
og tele.internet.isdn, måske der er andre brugere hos TDC Internet
der har samme problemer.

fra den 9.-21. aug har jeg haft ISDN problemer med visse opkaldspunkter
men ingen problemer med andre ISP eller en del andre opkaldspunkter
hos TDC (udfra log på min server kan jeg se at de opstod
lige så pludselig som de ophørte, og jeg havde ellers prøvet
med en anden ISDN TA).

Så prøv andre opkaldspunkter hos TDC Internet , og hvis disse virker
så er fejlen andet steds.

--
no signature :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-08-02 21:23

> Eller TDC har ændret i nogle protokoller/funktioner

Der er næppe ændret i de basale ISDN-protokoller

> Jeg har selv været ude for det sidste (for
> flere år siden) med det resultat at jeg ikke kunne geninstallerer mit
> logge SW

Hvad blev specifikt ændret?

Usenetstatistik pr. 19/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-08-02 05:43

On Sun, 25 Aug 2002 22:23:02 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
>Der er næppe ændret i de basale ISDN-protokoller

>Hvad blev specifikt ændret?
At jeg kunne ringe fra mit hovednummer til mit hovednummer.
Ja det lyder måske som en "syg" funktion, men det var noget jeg skulle
bruge for at kunne konfigurerer min SW. Jeg kunne godt ringe til mig
selv på hovednummeret, via hovednummeret til at begynde med, men denne
mulighed forsvandt. Jeg er dog noget svar skyldigt med hensyn til
hvornår det skete da det er flere år siden.
/Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-08-02 06:18

> At jeg kunne ringe fra mit hovednummer til mit hovednummer.

Den ændring husker jeg. Men så vidt jeg husker var det ikke en ændring i
ISDN, men derimod i en højereliggende tjeneste. Du havde ikke Duet eller
lign.?

Usenetstatistik pr. 19/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-08-02 17:39

On Mon, 26 Aug 2002 07:18:28 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>
>Den ændring husker jeg. Men så vidt jeg husker var det ikke en ændring i
>ISDN, men derimod i en højereliggende tjeneste. Du havde ikke Duet eller
Jo, jeg havde (har) Duet. Men jeg fik aldrig en forklaring fra TDC på
hvorfor man havde fjernet min mulighed for at ringe til mig selv,
udover at "Det er der ingen der har behov for".

Tilbage til Fritz:
Til at se hvad der sker lidt dybere bruger jeg "TSD ISDN Monitor" der
kan logge hvad der sker på D-kanalen. Man kan også bruge "TayTron
D-Watch" den er vist specielt rettet mod AVM produkter. De bruger
begge CAPI interfacet.
/Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-08-02 19:00

> Jo, jeg havde (har) Duet. Men jeg fik aldrig en forklaring fra TDC på
> hvorfor man havde fjernet min mulighed for at ringe til mig selv,

Duet er ikke en standardiseret tjeneste og som sådan kan du ikke
forvente at de tekniske detaljer opfører sig på en specifik måde.
Umiddelbart vil jeg tro at muligheden for at ringe til sig selv blev
fjernet som led i en ændring for at forhindre kaldsloops

Usenetstatistik pr. 19/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-08-02 19:52

On Mon, 26 Aug 2002 20:00:26 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>Umiddelbart vil jeg tro at muligheden for at ringe til sig selv blev
>fjernet som led i en ændring for at forhindre kaldsloops
Det lyder meget fornuftigt, bare TDC dog havde fortalt det før.
Tak for oplysningen.
/Hans

Fra : JKP

Dato : 25-08-02 00:34

On Sun, 25 Aug 2002 00:00:55 +0200
> [...]

> flere år siden) med det resultat at jeg ikke kunne geninstallerer mit
> logge SW, og TDC ville ikke høre tale om at deres ændring havde

I min ende har jeg prøvet med en helt frisk installation af Fritz!X da jeg ikke normalt har en installeret.
Med hensyn til TDC så var de mildest talt ubehøvlet i telefonen da jeg talte med dem omkring problemet. Det eneste de ville acceptere at gøre for at hjælpe os var at udføre en linietest, som viste at den rent galvanisk/signalmæssigt er okey.

Jeg vil prøve at kontakte Fritz og se om de har nogle ideer, der kan afklare problemet.

Mvh
Jesper K. Pedersen
SolNet Data Service

Fra : JKP

Dato : 25-08-02 10:20

On 25 Aug 2002 06:33:02 GMT
frank damgaard <frank_tmp4@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> med en anden ISDN TA).
>
> Så prøv andre opkaldspunkter hos TDC Internet , og hvis disse virker

På trods af min "kærlighed" for TDC så kan jeg sige at problemet absolut ikke ligger hos deres internet, da vi end ikke kan ringe til vores egen dial-in linie. Det er os helt umuligt af få en datalinie ud af huset (at bemærke dett er fra 3 forskellige lokationer der er placeret med mange kilometer imellem).

Hilsen
Jesper K. Pedersen

Fra : Tommy

Dato : 25-08-02 21:16

Hej Jesper

Layer 1 fejl, er næsten altid en fejl i kabel inst. eller stik, i dit
tilfælde måske kablet mellem PC og NT, eller måske stikket i NT-boksen, TDC
måler kun på deres side af NT'en, abb. siden er et kunde prob., dog kan NT
byttes i alle telebutikker.

Endvidre skal i huske at der i dag skal være spænding (230V) på NT-boksne,
da TDC tilsyneladende ikke levere nødstrøm nok mere, og det er jo klart hvis
der er mange ISDN inst. på deres central, er det jo dyrt at levere nødstrøm
til personer som ikke "gider" tilslutte NT'en til 230V.

Har i fået TDC til resette D-Channel på ISDN linjen ?, det er også en fejl
der opstår tit, især efter torden & meget vand.

Og til sidst, jeg arbejder ikke for TDC.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-08-02 21:27

"Tommy" <tommy@the-healer.dk> skrev i en meddelelse
> Har i fået TDC til resette D-Channel på ISDN linjen ?, det er også en
fejl
> der opstår tit, især efter torden & meget vand.

Ikke forstået. D-kanalen er helt virtuel.

Usenetstatistik pr. 19/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-08-02 21:29

> [...]
> Ved brug af Fritz!X data programmet får man følgende fejlmeddelelse:
> Protocol error layer 1 (broken line or B-channel removed by signalling

Kan du finde noget q.931 log?

Usenetstatistik pr. 19/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : JKP

Dato : 25-08-02 21:49

On Sun, 25 Aug 2002 22:16:13 +0200
"Tommy" <tommy@the-healer.dk> wrote:

> [...]
> måler kun på deres side af NT'en, abb. siden er et kunde prob., dog kan NT

Fritz!X er et telefonomstillingsanlæg med indbygget PC interface med modem i.
Vi kan uden problemer ringe ind/ud af systemet.
Vi kan også med PC'en tilsluttet se/ændre indstillinger i anlægget som f.eks.
de forskellige MSN numre på de forskellige linier.

Såvidt jeg kan se er der ikke elektriske problemer mellem de forskellige enheder
- dvs.
PC <-> Fritz!X : Ok
Fritz!X <-> interne telefoner : Ok (testet med lokalopkald)
Interne telefoner <-> Fritz!X <-> eksterne telefoner : Ok

PC <-> ekstern kommunikation fejlet i både datatransmission og voice.

Mvh
Jesper K. Pedersen

Fra : JKP

Dato : 25-08-02 21:50

On Sun, 25 Aug 2002 22:28:49 +0200
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> "JKP" <biooya@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> protocol)
>
> Kan du finde noget q.931 log?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener her.

Mvh
Jesper K. Pedersen

Fra : JKP

Dato : 26-08-02 18:04

On Mon, 26 Aug 2002 18:39:21 +0200
> [...]

> kan logge hvad der sker på D-kanalen. Man kan også bruge "TayTron
> D-Watch" den er vist specielt rettet mod AVM produkter. De bruger

Jeg har prøvet TayTron D-Watch - men den virker kun med de interne kort, og ikke med Fritz!X (ifølge D-Watch hardware kompatibilitetslisten).

Jeg har ikke gennem søgning på internettet kunne finde noget software der refererer til "TSD ISDN Monitor", så hvis du evt. kan give nogle flere detaljer der, så takker jeg mange gange.

På forhånd tak
Jesper K. Pedersen

Fra : JKP

Dato : 27-08-02 10:32

> [...]

> flere år siden) med det resultat at jeg ikke kunne geninstallerer mit
> logge SW, og TDC ville ikke høre tale om at deres ændring havde

Jeg har nu prøvet at køre imon8d4 programmet, og den giver mig ingen information overhovedet. Er imon8d4 bygget til eksterne enheder som Fritz!X PC eller kun interne kort, såvidt jeg kan læse med mit "ikke så veludviklet" tysk så understøttes kun interne AVM (Fritz) kort.

Jeg har nu skrevet til AVM i Tyskland og håber på de kan give mig nogle ideer om problemerne.
Desværre bliver jeg nok nødt til at skrotte systemet ved en af mine kunder da han ikke kan vente på en løsning.

Mvh
Jesper K. Pedersen
SolNet Data Service

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-08-02 20:42

----------------Cut-----------------
>Jeg har nu prøvet at køre imon8d4 programmet, og den giver mig ingen information overhovedet. Er imon8d4 bygget til eksterne enheder som Fritz!X PC eller kun interne kort,
Der er lidt mærkeligt, for jeg har en Fritz!X PC og bruger imon8d4 og
får masser af oplysninger ved kald til og fra Fritzen. Dog ikke hvis
jeg samtidig surfer på internettet via Fritzen, så er CAPI delen
disablet.
Kan det tænkes at det er dit CAPI interface det er galt med ?
Eller er det en gammel version af Fritz!X PC du har, de understøtter
vist ikke alle former for kommunication, bla. kan de ikke "Analog
modem".

/Hans