Installation af OS/2 med multiboot
Fra : Ukendt

Dato : 24-08-02 02:12

Davs

Flere af jer vil måske kunne huske mig fra dengang fidonet kørte på
sit højeste, hvor jeg var en af de varme fortalere for OS/2.
Siden dengang er der løbet en del vand i åen, og jeg har gennem nogle
år været nødsaget til at kører W98 pga. noget software jeg skulle
bruge i mit arbejde m.m
En multiboot installation har ikke været muligt ganske enkelt pga
pladsmangel.. (Mit computerbudget er ikke særligt stort)

Nu ligger det imidlertid sådan at jeg har fået en del mere plads på
mine harddiske, og dermed også mulighed for at installere OS/2 igen.
Den mulighed skal udnyttes:)

Jeg har helt sikkert en 3.0 liggende, og kommer jeg igennem gemmerne
er jeg ret sikker på der også ligger en 4.0 et eller andet sted.

Nu er problemet så at jeg ikke har den voldsomme lyst til at formatere
mere af min hd end det der skal bruges til hhv. OS/2 og bootmanager

Jeg er i besidelse af Partitionmagic til både Win og OS/2

Det forekommer mig at jeg på et tidspunkt har forsøgt at installere
bootmanager, men har ikke haft held til det, og dermed har planerne om
at få os/2 ind igen været lagt på is da jeg har uendeligt lidt lyst
til at geninstallere min maskine fra bunden.. Det tager simpelthen et
forår og en sommer inden man kan kende sin computer igen.

Lidt om min maskine:
AMD k-2 450 MZH uden tun:)
matrox g400 agp m 32 mb ram
160 mb ram.. Godt og vel
standard 10/100mbit netkort
siemens 8GB (ca) sidder som primær master
Standard 40x CDromdrev primær slave
1,6 GB quantum fireball sekundær master
canon bjc 2000
SB Live
opticpro 4830 P (scanner)

Såen cirka:)

Grunden til den lidt finurlige måde hhv harddiske og cdromdrev sidder
på er at den ene hd er ATA 66, og den anden ATA33, og så vidt jeg
husker passede stikkene ikke sammen.

Nogen af jer der har erfaring med at lave en sådan installation eller
har nogle gode råd til hvordan det kan gøres.. Vel at mærke uden at
skulle til at geninstallere Windows... Jeg gider næsten ikke:)

Mange ord for så lidt:)

Venlig hilsen
Arne Jensen aka Møffe

Fra : Bent Nielsen

Dato : 24-08-02 09:13

Arne Jensen skrev:
> [...]
> har nogle gode råd til hvordan det kan gøres.. Vel at mærke uden at
> skulle til at geninstallere Windows... Jeg gider næsten ikke:)

Ja der er ikke det store problem i det setup.

Men lidt flere oplysning vil kunne hjlæpe. En brugbar emailadresse vil
kunne hjlæpe dig.

--
Mvh.
Bent Nielsen

Http://Box2000.dk & Http://TeamNord.dk

Fra : Arne Jensen

Dato : 24-08-02 13:53

On Sat, 24 Aug 2002 10:12:53 +0200, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk>
wrote:

>Men lidt flere oplysning vil kunne hjlæpe. En brugbar emailadresse vil
>kunne hjlæpe dig.

Så er det jeg spørger:
Hvilke oplysniger ud over emailadressen mangler du:)

mailadressen skulle under alle omstændigheder gerne være korrekt i
denne mail.. Har undladt at skrive den ind, da jeg på et tidspunkt var
ved at drukne i spam.. Brænddt barn skyer ilden:)

Venligst
Arne aka møffe

Fra : Allan

Dato : 24-08-02 10:54

On Sat, 24 Aug 2002 01:12:18 UTC, Arne Jensen <> wrote:

> Nu ligger det imidlertid sådan at jeg har fået en del mere plads på
> mine harddiske, og dermed også mulighed for at installere OS/2 igen.
> Den mulighed skal udnyttes:)

Sæføli' :)

> Jeg har helt sikkert en 3.0 liggende, og kommer jeg igennem gemmerne
> er jeg ret sikker på der også ligger en 4.0 et eller andet sted.

Så er det nok en god ide at starte med 4.0'eren.

> Nu er problemet så at jeg ikke har den voldsomme lyst til at formatere
> mere af min hd end det der skal bruges til hhv. OS/2 og bootmanager
>
> Jeg er i besidelse af Partitionmagic til både Win og OS/2

I så fald er det jo bare at fyre PartitionMagic op, og få gjort plads på en
af dine diske.

> [...]
> til at geninstallere min maskine fra bunden.. Det tager simpelthen et
> forår og en sommer inden man kan kende sin computer igen.

Det undrer mig lidt. BootManager burde kunne krybe ind hvor som helst på
dine diske. Hvis det giver problemer, så brug PartitionMagic til at flytte din
Win, så der bliver 1 Cyl. fri i starten af disken, så han BM installeres der.

Du skal osse lige have hentet et sæt friske installationsdisketter fra IBM,
eller selv opdatere diverse drivere på dem, for at få det til at virke
ordentligt.

> Grunden til den lidt finurlige måde hhv harddiske og cdromdrev sidder
> på er at den ene hd er ATA 66, og den anden ATA33, og så vidt jeg
> husker passede stikkene ikke sammen.

Jo, stikkene er nu ens - ATA66 bruger skal bare bruge en bedre kabeltype.
Din opsætning vil dog næppe give nogle problemer.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : steen

Dato : 24-08-02 13:37

Arne Jensen wrote in a message to All:

> [...]
AJ> eller har nogle gode råd til hvordan det kan gøres.. Vel at mærke
AJ> uden at skulle til at geninstallere Windows... Jeg gider næsten

Du har formodentlig gjort dig nogle tanker omkring FAT32 ?? Og hvilke
OS'er der skal se hvilke HDs etc..?? Ta' et kig hér og bliv meget
klogere, eller føl dig endnu mere uvidende bagefter.

"Installing OS/2 with FAT32 around"

http://www.os2voice.org/VNL/past_issues/VNL1000H/vnewsf4.htm

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Arne Jensen

Dato : 26-08-02 04:10

On Sat, 24 Aug 2002 03:12:18 +0200, Arne Jensen <> wrote:

Hej Alle

Se så blev jeg så klog!!!
Først en lille korrektion:
Min disk 1 er ikke på 8 GB, men 6,5.. Det er samlet jeg har ca. 8GB:)

Når det så er sagt kommer følgende problemstilling:

Jeg har med Partitionmagic (herefter PM) flyttet lidt rundt og lavet
en primær hpfs partition på 1 GB i starten af min disk 1..Disk 2
holder vi helt uden for da den indtil videre er ren FAT32

Nu er problemet bare at OS/2 ikke vil acceptere denne ellers rigelige
plads til installationen, men kommer med nogle totalt vilde tal i
fdisk, så nu er gode råd rådne.. Faktisk var jeg ved at tro min disk
var fuldstændigt smadret.. Ikke særligt fedt med temmeligt mange
familiebilleder og lign liggende..

PM kunne dog genskabe tingene i sin sirlige orden, så dagen er reddet
for mit vedkommende

Nu er det så bare jeg spørger: Hvordan fan... får jeg os/2 installeret

Installationen til ver 4.0 brokker sig over en manglende musedriver,
mens ver 3.0 kører fint indtil den der "detalje" med pladsen der ikke
stemmer overens med virkeligheden.. Jeg har som sagt ufatteligt lidt
lyst til at skrotte min W98 og starte fra bunden

OS/2's fdisk siger følgende:

status   access   fstype   mb
none   primær   type1b   1796 (det er iøvrigt korrekt mht plads på mit
C: i w98)
startab   primær   hpfs   2095136 (det er et stykke fra virkeligheden)
none   pri/log   free   95 (også langt væk fra sandheden)

Så hvad er jeres umiddelbare bud på en løsning?!

Venligst
Arne aka møffe

Fra : steen

Dato : 26-08-02 10:33

Arne Jensen wrote in a message to All:

AJ> en primær hpfs partition på 1 GB i starten af min disk 1.

Er du sikker på du ikke kommer ud over 1024cyl grænsen (1023!) ??

http://www.sumthin.nu/archives/servlin/Feb_1999/msg00019.html

[cut]

The root partition must be within the first 1024 "cylinders" (in quotes
because they aren't real cylinders, but an imaginary geometry which the
drive uses).

The BIOS uses a 24-bit block address which consists of 10 bits
cylinder, 8
bits head, 6 bits sector.

The default for older drives is I believe 16 heads/63 sectors, which
means that your root partition must be within the first
1024 * 16 * 63 * .5 / 1024 = 504MB
cyls hds secs K/sec M/K

[cut]

AJ> rigelige plads til installationen, men kommer med nogle totalt
AJ> vilde
AJ> tal i fdisk,

Der er noget med at man skal være sikker på hvilken version af FDISK
man bruger. Måske det var en ide at hente et par opdaterede
installation disketter hos IBM..??

http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/YAST-3MARH8.html

Bemærk, de erstatter no 1+2, dvs 2. og 3. du booter op på.

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Arne Jensen

Dato : 26-08-02 14:12

On Sat, 24 Aug 2002 03:12:18 +0200, Arne Jensen <> wrote:

Hej Alle

SÅ langt så godt!

Jeg hentede de opdaterede installations disketter som blev mig
anbefalet (tak skal du have steen) og flyttede min HPFS partition om
bagefter W98.. Pludseligt kunne OS/2 ver 4.0 se min disk helt korrekt,
og jeg har haft en succesfuld og (næsten) gnidningsløs installation!
Og det er jo godt:)
Det var altså ikke 1024 cylindre der var problemet;)

Så er der jo en del andre ting der begynder at melde sig:
Drivere primært!

Den vigtigste må i første omgang være mit netkort, da det alt andet
lige er nemmere at hente de andre drivere direkte fra OS/2 frem for
den hurdle at skulle hente dem her i W98.. Kopiere til disketter ovs.

Mit netkort er som sagt et ganske alm. 10/100 Mbps Ethernet kort
Husker ikke mærket, men det er som sagt standard.

Samtidigt ville det være meget fint hvis der er en der kan fortælle
mig hvordan jeg sætter det op imod TDCadsl.

Herefter kommer der så drivere til Printer, lydkort ovs, men de er
lige umiddelbart ikke helt så væsentlige.. Jeg formoder Matrox
stadigvæk laver en fornuftig driver til deres grafikkort.. Det var
faktisk derfor jeg valgte at købe deres kort i sin tid, da de jo altid
har haft nogle glimrende drivere.. Også til OS/2.

Bootmanager har jeg ikke fået installeret, men da det gik op for mig
at der sammen med PM kommer en util der hedder PQboot, er det problem
jo til at overse:)

Ellers mange tak for hjælpen både her og i Email.

Venligst
Møffe

Fra : peter volsted

Dato : 26-08-02 17:35

hi Arne

-----

> [...]
>
> Mit netkort er som sagt et ganske alm. 10/100 Mbps Ethernet kort
> Husker ikke mærket, men det er som sagt standard.

I \ibmcom\macs\readmac.txt er en oversigt over de understøttede kort samt en
del tips.

> Samtidigt ville det være meget fint hvis der er en der kan fortælle
> mig hvordan jeg sætter det op imod TDCadsl.

Kender ikke TDC's. Med Tiscali's med Cisco 6.77 router og fast IP-no. har jeg
'kun' tcp/ip-protokollen bundet til kortet. I %etc%\resolv2 de to Tiscali
nameserveradresser; i \%etc\hosts de 2 ns., min externeIP, min bank, min
interne IP og localhost.
I \mptn\bin\setup.cmd:
@echo off
route -fh
arp -f
ifconfig lan0 inet 192.168.1.2 netmask 255.255.255.0 metric 1 mtu 12288
ifconfig lo inet 127.0.0.1 netmask 255.255.255.0 metric 1 mtu 12288
route -v add default 192.168.1.1 -hopcount 1
ipgate off
/*---- setup.cmd slut -----*/
I config.sys:
SET USE_HOSTS_FIRST=1
SET HOSTNAME=peters
SET LOCALHOST=127.0.0.1
DEVICE=C:\MPTN\PROTOCOL\SOCKETSK.SYS /MEM:75 /GDT:80 /V
DEVICE=C:\MPTN\PROTOCOL\AFOS2.SYS /V
DEVICE=C:\MPTN\PROTOCOL\AFINETK.SYS /V
DEVICE=C:\MPTN\BIN\VDOSTCP.VDD
RUN=C:\MPTN\BIN\CNTRL.EXE /SM 512 /LM 72 /V
CALL=C:\OS2\CMD.EXE /Q /C C:\MPTN\BIN\MPTSTART.CMD /V
RUN=C:\MPTN\BIN\VDOSCTL.EXE /V
/*----- config.sys tilf. slut -----*/
endelig har tilføjet linie 2 -> 5 i \mptn\bin\mptstart.cmd:
@ECHO OFF
IF NOT EXIST C:\MPTN\ETC\INETCFG.INI goto MPTST
INETCFG -s all > nul
INETWAIT 1>NUL
IF ERRORLEVEL 1 GOTO END
:MPTST
IF NOT EXIST C:\MPTN\BIN\SETUP.CMD GOTO NBSETUP
INETWAIT 1>NUL
IF ERRORLEVEL 1 GOTO END
CALL C:\MPTN\BIN\SETUP.CMD
:NBSETUP
IF NOT EXIST C:\MPTN\BIN\NBSETUP.CMD GOTO END
CALL C:\MPTN\BIN\NBSETUP.CMD
:END
exit
/*----- mptstart.cmd slut -----*/

med tcp/ip 4.3 har det fungeret som en svedske de sidste par år på min
solomaskine.

--
good luck

peter

Fra : Allan

Dato : 26-08-02 23:49

On Mon, 26 Aug 2002 13:12:11 UTC, Arne Jensen <moeffe@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Mit netkort er som sagt et ganske alm. 10/100 Mbps Ethernet kort
> Husker ikke mærket, men det er som sagt standard.

Nu er det altafgørende, hvilket mærke det er, da der ikke existerer
nogen "standard".
Hvis det er et PCI kort, kan du hente nicpak.zip her, den skulle nok
kunne finde ud af det:
http://pws.prserv.net/mckinnis/nicpak/index.html

> Samtidigt ville det være meget fint hvis der er en der kan fortælle
> mig hvordan jeg sætter det op imod TDCadsl.

TDC benytter mindst 4 forskellige opkoblingsmetoder !
En hurtig analyse af din forbindelse siger mig dog, at det er en
dhcp linje.
Når du har fået installeret dit netkort (i MPTS), så skal du gå ind
i lokal konfiguration af TCP/IP, og sætte kryds ved DHCP.
Reboot, og hvis alt gik godt, skulle det så virke.

> [...]
> faktisk derfor jeg valgte at købe deres kort i sin tid, da de jo altid
> har haft nogle glimrende drivere.. Også til OS/2.

Ja, Matrox's drivere er stadig udemærkede.

> Bootmanager har jeg ikke fået installeret, men da det gik op for mig
> at der sammen med PM kommer en util der hedder PQboot, er det problem
> jo til at overse:)

Du kan sagtens installere BootManager efterfølgende, hvis du vil.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 29-08-02 10:23

On 27 Aug 2002 00:48:50 +0200, Allan wrote:

<snip>

>Ja, Matrox's drivere er stadig udemærkede.

Vel rent faktisk understøtter Matrox idag reelt kun Win2000/XP (Ja deres
såkaldte X-Window support giver jg eikk emeget for) så enhver nyere
driversupport skal komme fra driversystemerne Scitech Display Doctor IBM
Edition (Gratis, da IBM betaler licensen) eller Scitech SNAP Graphics (Rent
betaling) ... er de gamle native drivere gode nok er de stadig til at hente
under legacy/classic hos Matrox.

Jeg kom pludselig til at tænke på.....der lød et veldigt ramaskrig da det kom
frem at ATi ikke længere kunne tilbyde certificerede Win9x drivere til deres
nye generation grafikkort.....men intet ord om Matrox der slet ikke har tænkt
sig at udvikle drivere til WIn9x.... Hmmmmm

>Du kan sagtens installere BootManager efterfølgende, hvis du vil.

Du skal bare huske at den SKAL ligge på en primær partition.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
in Deo aperavi (in God I have trusted)

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 30-08-02 01:06

Peter Jespersen wrote:

> Du skal bare huske at den SKAL ligge på en primær partition.

BootManager ER en primær partition...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : steen

Dato : 26-08-02 15:58

Arne Jensen wrote in a message to All:

AJ> matrox g400 agp m 32 mb ram

Understøttes om ikke andet så af:

SciTech Display Doctor 7.0 for OS/2
IBM Special Edition

AJ> standard 10/100mbit netkort

Mon ikke W4 har en driver klar - NPCONFIG så vidt jeg husker, er det
forkert er der jo nok en anden der husker bedre.

AJ> canon bjc 2000

Prøv nogle af de setup W4 allerede har - INSTALL og der ud af. Under
WINOS2 tror jeg min 4000 kører som en 320'er.

AJ> SB Live

Har hørt noget om den.... Det må være muligt at finde med et søg på
WWW.

AJ> opticpro 4830 P (scanner)

Selv bruger jeg CFM, men om de understøtter dén aner jeg ikke. Ham her
plejer at være flink til svare hvis der er noget man ikke lige kan
finde ud af på deres http.

CFM Computer fuer Menschen GmbH
Günter Lueg
Lueg@cfm.de

AJ> Såen cirka:)

Ditto ;)
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 26-08-02 15:30

On Sat, 24 Aug 2002 01:12:18, Arne Jensen <> wrote:

> matrox g400 agp m 32 mb ram

ftp://ftp.matrox.com/pub/mga/archive/os2/2002/os2_258.zip

> standard 10/100mbit netkort

Har du driver-CD'en? Der er der garanteret en OS/2-driver på, der kan
fuskes ind.

http://www.xs4all.nl/~sandervl/sbliveos2.075.zip

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk