dødelige sygdomme...skal man ha hjælp
Fra : Strid

Dato : 09-08-02 18:14

Hejsa

jeg ville høre jeres mening om at have fået en diagnose der er
potentielt dødelig( det er den) og jeg sidder tilbage uden at kunne få
hjælp overhoved. Jeg har intet psykolog eller psykiater behandling
tilbudt. Jeg må sige at det er ikke rart som under 30 årig at vide man
er invalideret og intet hjælp få.. er der nogen der har erfaring med
dette ?

Fra : FS

Dato : 10-08-02 01:19

Hej Strid

Jeg skal ikke gore mig klog pa hvordan det er at fa diagnosen uhelbredelig.

Det eneste jeg ved at nar en af livets store smerter rammer en, sa starter
en proces som kan sammenlignes med den forste gang du mistede din forste
store karlighed.

Ensomheden, det at vare forladt. Ensom selv om venner, fadre, modre, tv
serier, sange har beskrevet den samme situation. Det er ensomt for selvom
alle andre har mistet karlighed, born, tortureret, sexsuelt misbrugt sa er
smerten din personlige og kan ikke sammenlignes med alverdens skrak
historier. For smerten er din.

Netop derfor har du brug for hjalp.

Hjalpen er ikke at fa den rigtige losning. Hjalpen ma nodvenligvis vare at
"holde dig i handen" i den proces det er at erkende sin faktiske situation.
I dit tilfalde at forlade denne verden.

Familie, venner, omgangskreds er de oplagte omrader at soge "handen" i.
Mange af dem vil ikke kunne handtere det da de ikke kan holde til smerten
som det er at forholde sig til doden. Men du vil sikkert blive overrasket
over insigt hos nogle.

Nu har du ikke beskrevet din diognose men der er andre i din situation som
har et netvark og dermed erfaring som er vard at soge.

Psykologer/psykoteapeuter er personer som har viden til at "holde i handen"
og er gode sparrings partnere da de har muligheden for at holde deres eget
liv, meninger, fordomme, tabuer udenfor.

Hvis din okonomi ikke kan klare det kan din lage ordinere det.

Fortal lidt mere her i gruppen jeg ved der er mange fornuftige folk der
dagligt kigger "inden for" fordi de selv har modt livets store smerte.

Du er ogsa velkommen til at maile personligt eller hvis du er ICQ'er sa nr
127779988

Lad mig hore

KH

Finn

Fra : Sussi

Dato : 18-08-02 06:55

On Fri, 09 Aug 2002 17:14:01 GMT, Strid <strid@strid.dk> wrote:

> [...]
>tilbudt. Jeg må sige at det er ikke rart som under 30 årig at vide man
>er invalideret og intet hjælp få.. er der nogen der har erfaring med

Hej A

Jeg kender ikke noget til at få sådan en slags diagnose, og kan slet
ikke forstå, at du ikke er blevet tilbudt noget hjælp. Din læge kan
henvise dig til en psykiater, men min erfaring er, at der er rimelig
lang ventetid dertil på omkring ½ år.
Din læge kan også henvise til en psykolog, hvor der pr. psykologtime
(45 min.) er en egenbetaling p.t. på kr. 238. Mere eller mindre alle
kan henvises til en psykiater, men skal du henvises til en psykolog,
skal du høre ind under én ud af ca. 10 kategorier; jeg mener at sygdom
med døden til følge er en af dem, men jeg er ikke 100% sikker. Dog kan
alle også gå til psykolog, men har man ikke lægens henvisning, betaler
man ca. 3 gange så meget pr. gang.

Måske du kunne bruge mit svar til noget, men ellers er du velkommen
til at maile mig, hvis du har brug for at snakke.

Bedste hilsner

Sussi :)

--
Fjern FJERNMIG i min E-mail
Mc Donalds er ok, men talende frøer er bare så sejt :)

Fra : NeonZ

Dato : 23-08-02 19:09

Hej Strid
Jeg kan ikke tilføje så meget, men jeg kan måske uddybe det lidt. Det er
på det groveste sakset fra sundhed.dk, håber det går
Jeg skulle mene at punktet ”Personer med en alvorligt invaliderende
sygdom”
måtte gælde for dig. Jeg håber det hjælper dig lidt, ellers er du også
meget velkommen til at kontakte mig. Det er en hård viden at have, men
du skal vide at du aldrig er alene.

- NeonZ

>Hvis din læge synes, der er grundlag for en henvisning til psykiater,
er denne behandling gratis.

Ifølge Dansk Psykolog Forenings minimumstakster pr. 1. 4. 2001 koster
individuel konsultation af en varighed på 45-60 minutter 650,00 kr. Det
er, hvis du opsøger en privatpraktiserende psykolog.
Gennem egen læge kan du få en henvisning, hvis du opfylder bestemte
kriterier. Psykologhjælpen er så med tilskud fra Sygesikringen.
Egenbetalingen bliver så 233 kr.
Siden 1. juli 1995 har der været overenskomst om psykologhjælp mellem
Sygesikringen og Dansk Psykolog Forening. Hvis der foreligger en
lægehenvisning, gives der altså mulighed for tilskud, men det
forudsættes, at psykologen har ydernummer, dvs. en aftale med
Sygesikringen.
Psykologhjælp kan søges af personer, der har været udsat for en
hændelse, som udløser en psykisk krise. Henvisning til psykologhjælpen
skal normalt søges senest 6 måneder efter den indtrufne hændelse.
De personer, som er berettiget til psykologhjælp med tilskud, er:

-Ofre for røveri, vold og voldtægt
-Ofre for trafikuheld og andre ulykker
-Pårørende til alvorligt psykisk syge personer
-Personer med en alvorligt invaliderende sygdom
-Pårørende til personer med en alvorligt Invaliderende sygdom
-Pårørende ved dødsfald (ved dødsfald forstås tillige ufrivillig
abort/fødsel af et dødt barn efter udgangen af 19. graviditetsuge)
-Personer, der har forsøgt selvmord
-Kvinder, der som følge af misdannelser eller lignende ved barnet, får
foretaget provokeret abort efter 12. graviditetsuge

Der kan ydes tilskud til i alt 12 samtaler á 45-60 minutter.

Medlemmer af Sygeforsikringen "danmark", der modtager psykologhjælp
under Sygesikringsordningen, er berettiget til et tilskud på ca. 90 kr.
pr. gang fra "danmark".
Desuden findes der forskellige former for telefonrådgivning, hvor der er
tilknyttet psykologer, f.eks. Angstforeningen. Du kan finde mere om
denne her på sundhed.dk

http://www.kandu.dk/