Elæring og virtuel læring
Fra : Dorthe Sandberg

Dato : 05-08-02 07:40

Hej gruppe

jeg søger en definition på hvad i forstår ved Elæring/Elearning
og hvad i forstår ved virtuel læring.

jeg er i gang med at lave noget som jeg selv ser som virtuel elæring, og
skal have skrevet
i min raport hvad der er den gængse opfattelse af de to begreber.

håber på nogle gode og gerne forskellige svar.

venlig hilsen
dorthe

Fra : Katja Andreasen

Dato : 05-08-02 16:13

In article <3d4e1ce5$0$16827$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, dorthe@dorthes.dk
says...
> [...]
> i min raport hvad der er den gængse opfattelse af de to begreber.
>
> håber på nogle gode og gerne forskellige svar.

Hej

for mig er Elæring, når du får undervisning gennem programmer eller får
materialet tilsendt over nettet.
Virtuel læring må være noget med et "virtuelt klasselokale", hvor du skal
måde ligesom en hver anden skole.

Fra : René Bloch

Dato : 07-08-02 08:20

> jeg søger en definition på hvad i forstår ved Elæring/Elearning
> og hvad i forstår ved virtuel læring.

Jeg ved ikke om der er nogen gængs opfattelse af disse begreber, men der er
et par personer der er ved at skrive speciale om det, prøv at spørge dem
http://eduzone.dk/speciale/rapport.htm

Ellers vil jeg anbefale

http://www.it-strategi.uvm.dk/frameset.php3

Hvis du ser under "Virtualitet og læring" er der forsøgt en
begrebsdefinition om en række e-læringsemner

hilsen René

Fra : E.N.

Dato : 10-08-02 12:21

I den praktiske verden benyttes at ordet e-læring i forbindelse med alt hvad
der kan anvendes til læring i den digitale verden.
www.it-leksikon.dk er ordet endnu ikke optaget. Men hvis man drager en
parallel til det udmærkede e-leksikons definition af e-handel, så peger
begrebet specifikt mod Interner-baserede platforme.
Dvs. læring, der gennemføres via Internettet, - et overordnet paraplybegreb
for al udnyttelse af Internet-teknologien til at effektivisere / forbedre
læring.
Herunder asynkron fjernundervisning, og (sidste skud på stammen) real-time
fjernundervisning.
Se f.eks mini-diaspræsentationen:
www.cyberling.dk/telelearning_slides1.html

Sidstnævnt er et godt eksempel på e-læring, hvori der indgår et virtuelt
element, idet lærer og eleverne mødes synkront, på en webside indrettet som
et virtuelt klasseværelse.
Det virtuelle klasseværelse er udstyret med e-værktøjer som svarer til
udstyret i klasseværelser indrettet for traditionel fremmøde-undervisning.

Venlig hilsen
Erling Nielsen