Apache låser OS/2
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-02 21:48

Jeg har et stort problem med Apache. Jeg har netop sat min egen
webserver op, men et eller andet får Apache til at gå totalt i baglås.

Fejlen er hidtil opstået, når jeg opfrisker hjemmesiden lokalt. Jeg får
indlæst teksten og de første par billeder, og så sker der ikke mere. Det
værste af det hele er, at det er totalt umuligt at dræbe Apache. Jeg har
prøvet at lukke via vinduets lukkeknap, jeg har prøvet med Apache
restart fra Apache Group, og jeg har prøvet de forskellige kill-metoder
i Watchcat. Intet virker, end ikke en Ctrl-Alt-Delete virker. Jeg er
nødt til at slukke på den hårde måde.

Er der en venlig sjæl, der kan fortælle mig, hvad der går galt, og
hvordan jeg får det rettet?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 02-08-02 21:11

On Fri, 2 Aug 2002 20:48:01, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> wrote:

> Jeg har et stort problem med Apache. Jeg har netop sat min egen
> webserver op, men et eller andet får Apache til at gå totalt i baglås.

Det er et rimeligt kendt Apache/2 problem - jeg har selv for nyligt
droppet Apache/2 af samme grund. Der findes ikke rigtig noget OS/2
port der virker. :7 Den gamle 1.3.x branch bruger EMX og det er i sig
selv ballade, grundet de fork() problemer EMX altid har haft (og altid
vil have, grundet arkitekturforskelle mellem OS/2 og *nix), fork()
fejler (især i belastede situationer) og så står hovedprocessen og
trækker 100% cpu ved konstant at forsøge at forke().

Den nye 2.0.x ventede jeg mig meget af, idet Apache er blevet meget
omstruktureret, således at fx platform-native threading kunne
anvendes. OS/2 udgaven anvender stadig GCC/EMX (desværre), men
"portøren" skriver at fork() og sligt ikke anvendes men native OS/2
API kald anvendes direkte.

Desværre oplevede jeg dog store problemer med at den hang og trak 100%
cpu og ikke kunne killes, just som du skriver det. Efter at have
korresponderet på Apache/2-mailinglisten fik jeg at vide at "der var
et par rapporter om dette problem" men af han ikke havde fundet ud af
hvad det skyldtes. Og det virkede ikke som om det var noget han gjorde
med det første. :7

Så ud røg Apache igen, og Xitami kom på istedet, og systemet har kørt
totalt stabilt siden. Man må jo bare håbe Apache/2 problemerne med
tiden bliver løst, men i øjeblikket er den IMO ikke tilnærmelsesvis
production-stabil. :(

... /\/\\ads Orbesen Troest <mads@troest.NEVERMORE.dk>

(Please remove NEVERMORE from address when replying via email...)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-02 23:20

Mads Orbesen Troest wrote:

> Så ud røg Apache igen, og Xitami kom på istedet, og systemet har kørt
> totalt stabilt siden. Man må jo bare håbe Apache/2 problemerne med

Jeg prøver med Xitami, tak!

Jeg går ud fra, at det er overkill at benytte Lotus Domino Go Webserver
til en lille privat server? Jeg har WSeB, hvor den følger med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 02-08-02 22:29

On Fri, 2 Aug 2002 22:19:47, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> wrote:

> Jeg går ud fra, at det er overkill at benytte Lotus Domino Go Webserver
> til en lille privat server?

Ja, det vil jeg mene. Xitami er faktisk en ret kæk og kapabel lille
størrelse, og meget nem at sætte op. Den har dog det problem, at OS/2
udgaven er et EMX port, hvorfor den KAN finde på at bruge ned ved hård
belastning (oplever du nok ikke på et privatsystem). Det er dog kun
processen der ryger, så hvis du kører den fra et lille CMD script, i
stil med ...
   :loop
   xitami.exe
   goto loop
... så skulle du aldrig få brug for at røre den. Den skal heller ikke
genstartes efter man har ændret på konfig-filer.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-08-02 23:46

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> wrote in message
> Jeg prøver med Xitami, tak!

Kender du Web/2 ?

Den har jeg anvendt i mange år på OS/2-maskinen.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-08-02 13:40

Jesper G. Poulsen wrote:

> Kender du Web/2 ?

Xitami ser ud til at virke fint, så jeg holder mig til den. Tak til både
dig og Mads.

--
Mvh. Kim Ludvigsen