Jeg vil stoppe,men..
Fra : Doc

Dato : 01-08-02 17:03

Hej!

Håber ikke jeg pisser nogen af ved at stille dette spørgsmål.

Jeg er heftig misbruger af hash.3 gram hver dag.
Jeg kan mærke alle bagdelene ved det idag.
Jeg leder efter en måde at vænne mig af med det.(?)
Kan man evt. komme i behandling for det?
Jeg kan virkelig ikke selv,hvor latterligt det end lyder.
Men jeg har lysten til at blive hjulpet.

Det jeg savner mest er min hukommelse.
Og jeg vil ikke længere skuffe min familie.
Sætter pris på hjælp.:)

Mvh.

Fra : Mallo

Dato : 03-08-02 09:31

"Doc" <tul@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej!
>
> Håber ikke jeg pisser nogen af ved at stille dette spørgsmål.

Hvorfor skulle du gøre det?

> Jeg er heftig misbruger af hash.3 gram hver dag.
> Jeg kan mærke alle bagdelene ved det idag.

Må jeg spørge over en hvor lang periode?

> Jeg leder efter en måde at vænne mig af med det.(?)
> Kan man evt. komme i behandling for det?

Jeg mener ikke, at der er direkte behandlingsmuligheder, som f.eks til
narkomaner. Men har du et rådgivningscenter i nærheden af dig, så tag
kontakt til dem og spør om dine muligheder. (Nu kender jeg ikke din alder).
Der findes også "programmer" til unge der gerne vil igang. (Og ud af evt.
misbrug)

> Jeg kan virkelig ikke selv,hvor latterligt det end lyder.
> Men jeg har lysten til at blive hjulpet.

- Og det er da skridt 1. Det at komme ud af en lang og massivt misbrug, er
næsten umuligt alene. Man har brug for noget back-up og man har brug for
nogle nye veje bliver belyst for én.

> Det jeg savner mest er min hukommelse.
> Og jeg vil ikke længere skuffe min familie.
> Sætter pris på hjælp.:)
>
> Mvh.

Ja, man savner sjældent noget, før det er væk. Men den gode nyhed er, at du
får din hukommelse og dit liv tilbage når og hvis du stopper med at ryge.
Du skriver, at du ikke længere vil skuffe din familie. Har du stadig et
"familiebånd"? Dvs. er der hjælp at hente fra din familie? Vil de i såfald
kunne bakke dig op og lægge nye planer?

Mange folk har mange forskellige meninger om hvorfor nogle ryger så meget
tjald som de gør. (Eller tar Junk for den sags skyld) Nogle siger at det er
ren og skær kedsomhed, andre siger at der er en grund til det (at de flygter
fra noget igennem deres misbrug), nogle kan ikke stoppe fordi det er som at
sige farvel til en god gammel bedste ven, og nogle helt 5´te vil sige, at
det er en sygdom som du genetisk har arvet - og derfor er uden skyld i.

Hvad for en årsag kan du nikke genkendende til?

Mallo.

Fra : Doc

Dato : 03-08-02 17:29

"Mallo" <mallobenthin159@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Må jeg spørge over en hvor lang periode?

Sv:Hver dag i cirka 1½ år.Men jeg har røget jævnligt i 12 år.

> [...]
alder).
> Der findes også "programmer" til unge der gerne vil igang. (Og ud af evt.

sv:Det lyder interessant,men hvad for et rådgivningscenter?

> [...]
du
> får din hukommelse og dit liv tilbage når og hvis du stopper med at ryge.

Sv:Det er jeg klar over,men det største problem er at blive glad uden
tjald,
være kreativ uden tjald,bruge den tid jeg ryger til noget andet.
Det tænker jeg meget over.
Jeg er førtidspensionist,har en hobby,
men har meget tid alene og ikke noget at lave.
Det er meget svært ikke at ryge den tid væk.
Det er noget lort at være 27 år og pensionist,skulle jeg hilse og sige.

> Du skriver, at du ikke længere vil skuffe din familie. Har du stadig et
> "familiebånd"? Dvs. er der hjælp at hente fra din familie? Vil de i såfald
> kunne bakke dig op og lægge nye planer?

Sv:Helt sikkert.Hvis jeg kom og sagde:"Jeg vil stoppe med at ryge tjald",
så vil jeg få et ordentligt knus af min mor.

> [...]
> det er en sygdom som du genetisk har arvet - og derfor er uden skyld i.
>
> Hvad for en årsag kan du nikke genkendende til?

Sv:Det er som at sige farvel til en god ven,er nok det tætteste jeg
kommer på.
Jeg er musiker,og enhver der har røget hash og spillet musik på det,
ved at hash hjælper kreativiteten frem.
Det er bare svært for mig at lade være med at ryge udover det.
Så til en hvis del er det også kedsomhed.
Jeg skal simpelthen tage mig selv i nakken.

1000 tak for din reaktion,det var rart.
Hvis du lige vil oplyse mig om hvilket rådgivningscenter
jeg kan henvende mig på,så ville jeg blive glad.:)

Mvh Doc

Fra : Mallo

Dato : 04-08-02 10:29

> "Mallo" <mallobenthin159@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >

> Sv:Hver dag i cirka 1½ år.Men jeg har røget jævnligt i 12 år.

Har du fået flere spillejobs siden at det er røget op på det niveau de
sidste 1.5 år? Hvis du har kunne nøjes med at bruge tjalden igennem næsten
12 år, hvad er det så der er sket siden du ryger hver dag lige pludselig?
Skete der noget for 1.5 år siden?

> sv:Det lyder interessant,men hvad for et rådgivningscenter?

Jeg ved ikke hvor du bor Doc, så jeg har ikke mulighed for at undersøge
dette for dig. Jeg har fundet et vilkårigt misbrugscenter til dig, ring dem
op - oplys om hvilken kommune du bor i, og få dem til at finde dit
misbrugscenter for dig. (Eller søg din kommune hos TeleDanmark under
misbrugscenter)
: Misbrugscenter / Vestsjællands Amts Rådgivningscentret

Nørre Allé 36
4400 Kalundborg
Tlf: 59 55 56 56
Fax: 59 51 03 62

> [...]
> Det er meget svært ikke at ryge den tid væk.
> Det er noget lort at være 27 år og pensionist,skulle jeg hilse og sige.¨

At være 27 år og førtidspensionist er noget lort! Det giver jeg dig
fuldstændig ret i. Det der er noget rigtig skod er, at du så har de næste
30-40 år til at gøre din hverdag ENS! Vælger du, at sætte dig tilbage og
give kommunen ret i, at du ikke er fit til arbejdsmarket - tar´den ene dag
bare den anden. Nu ved jeg ikke om du er blevet førtidspensionist grundet
misbrug eller om du er handicappet, men gør dig selv en tjeneste Doc. Lad
VÆR med at sætte dig tilbage i en hverdagskoger og betragt livet der fiser
forbi dit vindue. Gør du det, vil du føle dig noget så tom og isoleret når
du bliver ældre. Du vil blive gal over, at du ikke gjorde noget ved dit eget
liv da du var 27 og stadig ung!
Grunden til, at jeg skriver dette er fordi du her har valget.. Du kan gøre
som så ufattelig mange andre, melde ud at du har et misbrug, få nogle gode
råd, tag stilling til, at "det er nok for hårdt i længden" - og fortsætte
dit misbrug uændret. Og blive endnu et nr. i rækken af "unge der ikke kan
nås"! Vælg at tage ansvar for næste skridt Doc.

> Dvs. er der hjælp at hente fra din familie? Vil de i såfald
>
> Sv:Helt sikkert.Hvis jeg kom og sagde:"Jeg vil stoppe med at ryge
tjald",
> så vil jeg få et ordentligt knus af min mor.

Se, HER skiller du dig en del ud. Det var da dejligt at høre? At din mor
vil omfavne dig i glæde over, at du er stoppet.
Jeg ved ikke om din mor er på arbejdsmarket, men er der mulighed for, at I 2
kan tage væk f.eks i 14 dg? Lad os sige, at du får sat en aftale istand med
kommunen/misbrugscenter ambulant. Og at du virkelig er indstillet på, at
stoppe med tjalden. Et seriøst godt startskud er, at tage væk (helt væk -
gerne Jylland hvis du er københavner) og tage de første 14 dg. med et nært
familiemedlem/nær ven. Snakke om dine planer, lægge planer, snakke om alt
det fuck der har været og hvorfor det har været sådan osv. Vise din mor at
du er seriøs omkring dit liv og at du har brug for hende, til at bakke dig
100% op. Du må tænke på, at har du været hashmisbruger i over 12 år og
stopper, vil dit samværd med mennesker/din mor ændre sig. Du vil ændre dig.
Og dette er ufattelig godt at involvere de nærmeste i.

nogle kan ikke stoppe fordi det er som
> at
>

> Sv:Det er som at sige farvel til en god ven,er nok det tætteste jeg
> kommer på.

Skriv ned præcis HVAD det er, som din ven gør for dig. Din følgesvend.
Punktvis. Hvad er det tjalden bidrager med? Hvor udfylder den de tomrum som
du har? Et eksempel kunne være:
1) Jeg kan sove
2) Jeg spiller betydeligt bedre
3) Jeg kan holde ud at se mig selv i spejlet

Osv osv. Hvis du får synliggjort de punkter for dig selv, som du ikke kan
klare alene og uden tjalden, gør du dig selv (Og din kommende
misbrugshjælper) en meget stor tjeneste.. For Doc, du kan ligeså godt droppe
at stoppe med tjalden hvis du ikke får erstattet hvad "din ven" gør for dig.
Der er en årsag til at du ryger så meget - find de årsager, og når dette er
gjort kan du isamarbejde med en misbrugskonsulent, stille og roligt få
udfyldt de huller som du har. Lyder nemt, det ved jeg godt og griber du det
rigtig an og du _virkelig_ er klar til at lægge dit liv om - så er det nemt.
Tro mig. Men det er ikke nemt hvis du kun lægger halvdelen om. ALT skal
tages ud, vaskes, og lægges ind igen.

> Jeg er musiker,og enhver der har røget hash og spillet musik på
det,
> ved at hash hjælper kreativiteten frem.

Jeg er selv sangerinde og kender det. Pludselig er der ingen grænser! Vi
kan det hele.. men dét som vi fuldstændig glemmer er, at hele denne
kreative oppustet del jo ikke findes i tjalden. Tjalden indeholder jo ikke
noget stof som pludselig gør dig til noget du ikke er i forvejen. Alt det
som vi hiver frem igennem piben, findes jo allerede inden i os. Tjalden er
ikke noget vidunder, der kan få talentløse folk til at blive superstjerner.
Enten har du det, eller også har du det ikke. Tjalden hiver bare de sider
frem i dig, som du allerede har.

> Hvis du lige vil oplyse mig om hvilket rådgivningscenter
> jeg kan henvende mig på,så ville jeg blive glad.:)
>

> Mvh Doc

Anytime ;) - Somsagt, prøv det misbrugscenter som jeg pastede ind
ovenstående. Dog er der et meget stort "men!" ligeher.. Du KAN risikere, at
dit misbrugscenter siger "Beklager, er du ikke hardcore junkie på dope, kan
vi ikke hjælpe dig".
Skulle det ske, må du løbe op til din sagsbehandler og lægger samtlige kort
på bordet. Her har du din alder med dig.. De vil gerne hjælpe unge der SELV
er motiveret. Din sagsbehandler har alle mulige væresteder, programmer osv.
og de kan være til stor hjælp for dig. Evt. også med noget teraputisk hjælp.
Det gør det meget nemmere at få erstattet tjalden, hvis du har noget Prof.
hjælp. Men går du op til ham/hende og pakker dit misbrug ind, eller ikke er
helt ærlig omkring hvor meget du ryger - begrænser du kun dig selv og den
hjælp der er at hente. Vær ærlig. Helt ærlig.

I sidste ende Doc, er det dit valg. Dit helt eget personlige valg. Vælger du
at tage ansvar for dit liv ligenu, vil du takke dig selv. Ikke bare takke
dig selv, men hele din selvrespekt, egenkærlighed, værdighed og livsglæde
vil kysse dine fødder og du vil kunne være musiker som aldrig før! Er du
klar til det?
Mallo

begin 666 dot_tr.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

begin 666 ic_kort_alone.gif
M1TE&.#EA$P`3`+,``+:VMO_^^L[.SN?GYX" ?_'Q\(&!@HR+C/___P``````
M`````````````````````"'Y! $```@`+ `````3`!,```25$$DYA #8CLE1
ML<)0C)55=&41K,,:?.'TM>YPJ+5P(I:[`@2 #X88`'#!@6%I)*QFO1^&8 AB
M7"!:P>@+`&B!RC$,J 8$!T& ^GUAM@>"/! _K*L'T=MM1JO9*@4`(35"/FTL
M("X80%6,6"%C:U]5!DU/7SQJAT%=%A(S/C8XB3M%)C4N,!L<,"$C6Q<Z'1,E
'C!H=$0``.P``
`
end

Fra : Mallo

Dato : 04-08-02 10:31

- hvorfor f.... har den sat filer på? Jeg prøver at slette de vedhæftet
filer som er kommet på mit indlæg-
jeg ved ikke helt hvorfor den har gjort det.. sorry!

Fra : Doc

Dato : 04-08-02 21:10

> Har du fået flere spillejobs siden at det er røget op på det niveau de
> sidste 1.5 år?

Overhovedet ikke.Jeg er handicappet,så jeg spiller slet ikke koncerter
mere.
Jeg bruger nu kun computeren,og arbejder på at lave en demo-cd.

Hvis du har kunne nøjes med at bruge tjalden igennem næsten
> 12 år, hvad er det så der er sket siden du ryger hver dag lige pludselig?
> Skete der noget for 1.5 år siden?

Fordelagtige priser gjorde det fristende at ryge meget mere.
Nu kan jeg ikke stoppe,samtidig med at jeg glemmer fra øjeblik til
øjeblik,og det kan jeg ikke lide.
Jeg vil helst kunne huske hvad jeg lavede når jeg en gang bliver 50.

> [...]
> misbrugscenter)
> : Misbrugscenter / Vestsjællands Amts Rådgivningscentret

Mange tak for oplysningen!!
Jeg er på sagen.:)
Jeg vil snakke med min mor,om hun kan få 14 fri,
hvis jeg kan komme igennem en slags behandling.
Det jeg tænker mest på,er at jeg skal have lidt inspiration til
hvad jeg kan erstatte tjalden med.
Så tænker jeg:"det kan jeg ,og kun jeg vide",og så bliver det svært.
Det lyder dumt,men sådan er det.

Men det betyder ikke at jeg giver op.
Jeg tænker så det knager.

Mange tak for hjælpen.

Mvh Doc

Fra : Sofia

Dato : 08-08-02 09:06

Hej Doc.
Har lige læst dit indlæg. Jeg har en søn på alder med dig, der har været
meget længere ude, han kom til mig og bad om hjælp. Sammen startede vi det
lange løb og han er på behandlingshjem nu og jeg krydser fingre. Han havde
de samme tanker som dig, eller som han sagde, ellers er der kun en udvej.
Snak med din mor og vil hun hjælpe dig, så er den første frø sået. Jeg
ønsker dig alt mulig held og lykke.

Fra : naugthyninja

Dato : 22-08-02 12:21

hej doc.

sku da fedt at du virkelig lyder som om at du er klar på at få gjort
noget ved det her! tomlen i vejret for dig..
men gør det. og gør det så godt du kan den første gang, lad vær med at
gå ½hjertet ind i det.

jeg har boet med en kæreste som har været på flere afvænningsklinikker,
og han ryger stadig. han "nøjedes" godt nok ikke med hash,
men det blir ikke lettere at stoppe med hverken hash eller alt muligt
andet gennem årene!

nyd livet, i en clean og ny version. giv dig selv tid til at smile over
solskinnet, grinende børn, what ever du støder på.
tag en tur ud, og gør hvad du kan for at tænke positive tanker uden at
være skæv.

jeg håber virkelig for dig at du stopper. og husk, lad vær med at gem på
noget. snak en helt masse med din mor, du siger
hun vil hjælpe dig. skriv en masse indlæg en hel masse steder, det
hjælper altid at få noget ud. det er ikke sikkert at du har brug
for at få svar på din talestrøm, så længe den bare kommer ud - om det så
er i ord eller bogstaver.

hm. ikke mere fra mig...
held og lykke!

/naugthyninja c",)

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 04-08-02 18:39

"Doc" <tul@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg leder efter en måde at vænne mig af med det.(?)

Har du spurgt din socialrådgiver?

Fra : Sus Michaelsen

Dato : 09-08-02 14:40

On Thu, 1 Aug 2002 18:02:59 +0200, "Doc" <tul@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Men jeg har lysten til at blive hjulpet.
>
> Det jeg savner mest er min hukommelse.
> Og jeg vil ikke længere skuffe min familie.

Hej du

Jeg synes lige, at du skal ha´ et svar. Det lyder bestemt ikke
latterligt, mange har det som du. Du kan godt komme i behandling for
dit hashmisbrug. På Rådgivningscentrene rundt omkring i landet kan du
få hjælp. Først og fremmest vil du sikkert tilbydes samtaler med korte
mellemrum, for at finde ud af, hvorfor du har brug for at bedøve dig,
men muligheden for et ophold på en døgninstitution foreligger også.

Se du bare at komme i gang, mens du har mod og lyst, held og lykke
Mvh

Sus

Fra : jj@narcononeu.dk

Dato : 03-09-02 15:36

Doc <tul@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> Men jeg har lysten til at blive hjulpet.
>
> Det jeg savner mest er min hukommelse.
> Og jeg vil ikke længere skuffe min familie.

hej Doc,

Prøv http://www.narkobehandling.dk/

De kan hjælpe dig.

Mvh Jørgen

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 12-09-02 14:39

Doc wrote:
> Hej!

> Jeg er heftig misbruger af hash.3 gram hver dag.

Du skal have styrket din vilje og din "mindkontrol".

Der findes nogle budistiske meditationstekniker der kan være gavnlige i
den forbindelse. Men ved at rette din opmærksomhed på de områder selv,
skulle du kunne opbygge en kontrol. start med at ryge mindre. gør det
til et mål og sæt din vilje ind på først at ryge efter kl 1600. Øg så
gradvist dine mål. Hvis du stiller for store mål overholder du dem
sikkert ikke.

Find så ud af hvad du vil styrke i dit liv. Hvis du ikke kan finde ud af
det, så vælg at du vil forøge din almene sundhed.

Vælg en metode til at forøge din sundhed. En svag vilje kan oftest
styrkes ved at træne kroppen, og ved at få vitaminer/mineraler og en god
kost op og stå.

Som inspiration kan du gå på bibloteket og låne bøger om
yin/yang-balancen. Hvis altså du ikke aner hvad du skal tage dig til
uden rygning.

Hilsen Claus