Noget om fjernundervisning.
Fra : Madsen

Dato : 30-07-02 17:59

Hej gruppe,

Er der overhovedet nogle regler vedrørende fjernundervisning?
Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller
andet?

Madsen.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 30-07-02 18:55

Hej Gruppe
Ja det er faktisk sådan.
Der er en del der udbyder Fjernundervisning, og emnerne er mange, nogle af
dem er seriøse andre er ikke.
Der er også mange seriøse der udbyder kurser af høj kvalitet til personer
der ikke kan komme på uddannelsesstederne, disse kurser er som regel
tilsluttet et eller ander kursuscenter, eller en skole.

Niels Gjermandsen

Fra : lars

Dato : 02-08-02 14:57

Niels Gjermandsen wrote:

> [...]
> der ikke kan komme på uddannelsesstederne, disse kurser er som regel
> tilsluttet et eller ander kursuscenter, eller en skole.

....og det er som regel skolelærere, der underviser på skoler og
kursuscentre. Mener du i virkeligheden, at der burde være en slags
eksklusivaftale, så det var job forbeholdt skolelærere og pædagogisk
uddannede? Det synes jeg er en meget dårlig ide.

Jeg har selv via min uddannelse haft en smule pædagogik, som jeg forøvrigt
var glad for, da den var netop omfattede tilstedeværelsesundervisning. Men
efter min opfattelse, er der så megen forskel på tilstedeværelses- og
distanceundervisning, at det er begrænset, hvad der kan overføres fra det
ene felt til det andet

De seriøse e-learnfirmaer forbliver, og de useriøse forsvinder hurtigt. Det
klarer markedskræfterne fint, hvad enten det foregår gennem en skole- eller
et kursuscenter eller via et "garagefirma".

Netskole.dk fjernundervisningen, der netop foregår som et samarbejde med
flere skoler og uddanenlsescentre, mener jeg bestemt ikke er et eksempel på
kvalitet. Nærmest modsat.

En hel anden problematik er: Hvordan kvalitetsvurderer du undervisning.
Der kan lovgives omkring lokaler og lignende, måske også omkring
uddannelsmæssige og pædagogiske krav, men hvordan vil du evaluere
undervisninmg og pædagogik. I øvrigt troede jeg at såvel grund- som
gymnasielærere var voldsomt imod at få deres undervsining evalueret,.

Med venlig hilsen

Lars

Cand. mag og bl.a fjernunderviser i it-virksomhed

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 02-08-02 22:51

Hej Lars
Nej jeg er ikke af den opfattelse at det skal være skolede lærer der
underviser, der er fktisk mange gode lærerkræfter som ikke her en
læreruddannelse.
Jeg har den erfaring med foreksempel undervisningsstederne til de tekniske
uddannelser at de kun indgiver eleverne den undervisning der skal til for at
kunne bestå en prøve, de giver sjældent en viden videre der gør at de kan
slippes ud på arbejdsmarkedet og så arbejde selvstændigt.
Jeg har som teknikker undervist i Cad i over 5 år på tilstedeværekurser.
Jeg jeg har i det sidste snart et år været igang med at omdanne mine
tilstedeværekurser til fjernundervianing, og de erfaringer jeg har gjort her
er at det faktisk kun er en lille forskel på fjernundervisningen og
tilstedeværekurserne.
Forskellen i disse metoder er at man skal skrive alt ned ordret som man vil
sige ved en tavle, på et tilstedceværekursus. Ellers er der faktisk ikke den
store forskel i pensum.
Man skal dog regne med at det stiller krav til både eleven og underviseren
at de begge er aktive i dialog over E-mail.
Men jeg kender flere kurser på forskellige undervisningssteder. og der er
svingende kvalitet, både i den måde som undervises på og i den kommunikation
som tilbydes fra uddannelsesstedet.
Jeg mener at kvalitet kan måles på mange måder, men den bedste er når
eleverne kan bevise at de har opnået et kompentanceniveau der viser at de
har forstået undervisningsbudskabet, og eleverne samtidig kan bruge den
tillærte viden i en selvstændig situation. Samtidig kræves der at eleverne
også føler at de ikke har spilt deres tid og energi, dette viser sig med
evalueringer, som er anonyme, fordi en anonym evaluering somregel vil blive
svaret ærligere end en hvor underviseren kan se hvem der har evalueret.
Pædagogisk viden og erfaring kan erhverves på mange måder.
Jeg har også set undervisere på aftenskoler der efter f uger ikke har 10%
tilbage af holdet, og andre der har 90% tilbage, og der er klaget kraftigt
over den første, den sidste har faktisk aldrig set eller fået en klage. Jeg
har undervist i aftenskolesystemet i over 10 år, uden at være
seminarieuddannet.
Men jeg ved at en dygtig person til et arbejde ikke automatisk er en god
underviser, men det gør ikke noget at en underviser er stærk i sit fagstof.
Du nævner en skole med fjernundervisning, jeg kender faktisk den skole ret
godt, da jeg har kurser fra den skole selv, også for at få erfaringer med
faldgrupper i fjernundervisningen, og jeg har den erfaring med den skole at
der er mange gode og lærerige kurser men der er da også svipsere, så jge er
af den opfattelse at man skal ikke skære hele skolen over en kam, mendet er
den enkelte underviser der skal vurderes, fordi det er sådan at det er
underviseren der har en meget stor indflydelse på det enkelte kursus, så er
underviseren ikke på mærkerne så vil kurset ret hurtig blive noget møg, men
det er også op til eleverne at få et godt kursus.
Jo der er da garagefirmaer der kan det med undervisning, men der er faktisk
mange kurser i industrien der er under lavmålet, er et kursus et langt
foredrag der ramser en lektie op på en presset tid så får man ikke meget ud
af det, det er igen min erfaring et mange af de firmaer der udbyder
profesionelle programmer de udbyder også oplæring af medarbejderne. Jeg har
været på mange af den slags kurser, og alle viser faktisk det samme. Lær et
prigram på 8 timer og gå så hjem og brug det. Foeksempel et tegneprogram til
teknisk tegning, de der skal bruge et sådan program skl så lære næsten 50
kommandoer der alle har underkommandoer, og det forventes på firmaet at når
man har betalt en formue for et sådan kursus så kan medarbejderen da arbejde
selvstændigt, men det er faktisk sådan at disse personer faktisk kun føler
at de har fået en demonstration af hvordan man kan gøre, der erikke tid til
at lære et så kombliceret program på den tid.
Det er faktisk sådanne programmer jeg vil undervise i, og jeg mener faktisk
at der skal være tid til rutinering mellem hver opgave og del af kurset, så
sidder det indlærte bedre fast.

Niels Gjermandsen

Fra : Sanne Bülow

Dato : 05-08-02 01:02

lars <ljh@sol.dk> scribbled:

> Netskole.dk fjernundervisningen, der netop foregår som et samarbejde
> med flere skoler og uddanenlsescentre, mener jeg bestemt ikke er et
> eksempel på kvalitet. Nærmest modsat.

Vil du ikke uddybe hvorfor? Jeg har deltaget i fjernkurser på skolen og var
yderst tilfreds.

Sanne Bülow
Dragons aren't extinct;
they just learned to hide in books.

Fra : Torben Kaare Nielsen

Dato : 27-10-02 14:55

Hej Lars - fjernundervisning og den sociale dimension er en konflikt.
Hvordan løser man den??

Med venlig hilsen - Torben

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 28-10-02 21:01

Hej NG
På nedenstående spørgsmål kan jeg da kommentere dette.
Det er sådan at der vil mangle en del af den ociale dimension på et
fjenundervisningskursus, så her er vi nok enige om problemet.
Jeg har haft kontakt med voksenundervisningen ved oplysningsforbundene i
mange år både som elev og underviser.
Jeg har faktisk den erfaring at der er mange som gerne vil have undervisning
men enten ikke kan deltage på grund af afstandene eller på grund af at de
ikke ønsker at deltage i det sociale, så her er der en stor målgruppe.
Men fjernundervisningen er god til disse målgrupper, men til de grupper som
er af den sociale type eller har en passende afstand til kursusstedet, disse
vil have en stor fordel af at komme på skolen.
Så spørgsmålet med den sociale konflikt er ret relevant i denne sag, men det
er et problem.
Dette kan dog løses ved nogle af de midler som findes i den nutidige teknig,
med foreksempel Chat-forums og netmeeting og lignende, disse metoder bruger
jeg selv i min fjernundervisning, så her er der en løsning på det sociale.
Men igen et kompromis.

Niels Gjermandsen

Fra : e.n.

Dato : 31-10-02 10:36

En ny platform for netmeeting, populært kaldet "levende" fjernundervisning,
har tilført fjernundervisning en længe savnet social dimension.
I forhold til traditionel fremmødeundervisning er det nok kun den næstbedste
løsning. Til gengæld tilføjer et web-baseret virtuelt klasselokale, såsom
VoiceCafé ClassMaster, muligheder for hurtige genveje til læring, som netop
efterspørges i et moderne informationssamfund.
Ref.::
http://www.linqx.dk/e/review/classmaster.php
http://www.cyberling.dk/e_learning.html

Med venlig hilsen
Erling Nielsen

Fra : Peter Falk

Dato : 06-11-02 12:59

Det lid morsomme i denne diskussion er jo, at selv pædagogiske uddannelser
nu tilbydes via PC.

Du kan blive folkeskolærer og pædagog via PC og jeg har hørt man også kan
blive sygeplejerske på denne måde.

I de to første tilfælde, så er der indført TVUNGEN MØDEPLIGT til nogle timer
på seminariet om ugen (Det har de "alm. studerende" ikke)

Bare lige en kommentar

-Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-11-02 18:09

"Peter Falk" <ro65dk_removewhatshouldnotbehere@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> nu tilbydes via PC.
>
> Du kan blive folkeskolærer og pædagog via PC og jeg har hørt man også kan

Mon ikke også der skal læses lidt litteratur i ny og næ. Samt gennemføres
nogle praktikperioder mv. Deltage i diskussioner og anden aktivitet, der
indebærer andet en PC-arbejde.

Man kan ikke blive noget via PC - PC'en er et medium i denne sammenhæng -
ikke andet.

PC og teknologi har IMHO indtaget en vildt overdreven plads i forbindelse
med fjernundervisning. Det er måske nok så konstruktivt at forholde sig til
fjernundervisning, distribueret undervisning, fleksibel tilrettelagt
undervisning osv. og så blot betragte PC'en som det den er: et glimrende
apparat til kommunikation og formidling.

Da jeg i sin tid tog pædagogisk speciale fandt jeg meget hurtigt ud af at
vores lærer var totalt spild af tid. Derfor læste jeg mig til faget. Vil du
så kalde det for 'Pædagogisk speciale via cellulose' (for nu at sætte det på
spidsen)?
Jeg ville kalde det 'via selvstudium'

vh
Jan

Fra : Jesper Christensen

Dato : 14-12-02 09:39

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> nogle praktikperioder mv. Deltage i diskussioner og anden aktivitet, der

Jo det kan jeg bekræfte at der skal. Praktikken skal i grove træk
gennemføres på helt samme måde som en alm. folkeskolelæreruddannelse.
Tanken bag den slags fjernstudier (lærer/sygeplejerske) er politisk og
er oprettet fordi man ved at kunne tilbyde folk (her tænkes specielt på
folk som allerede er ude på arbejdsmarkedet) at beholde et job,
samtidigt med deres studie, da de ved at de skal være på skolen 2 dage
ugentligt og ikke mere eller mindre...

> [...]
> så kalde det for 'Pædagogisk speciale via cellulose' (for nu at sætte det på

De alm. studerende har også mødepligt i udvalgte forløb og fag.

Fra : Madsen

Dato : 03-08-02 14:26

Niels Gjermandsen skrev:

> [...]
> så får man ikke meget ud af det, det er igen min erfaring et mange
> af de firmaer der udbyder profesionelle programmer de udbyder også

Det tror jeg du har ret i. Jeg har tit undret mig over hvordan nogen
kan forvente, at man kan bruge et 1, 2 eller 3 dages kursus i f.eks.
Macromedia Dreamweaver til noget som helst. At det så samtidig ofte
koster en mindre bondegård at melde sig til et sådant kursus, gør
det ikke bedre. Nu har jeg ikke selv været på sådan et kursus, men
har hørt fra flere, at det ikke er ret meget andet end en gennemgang
af hvad man kan med programmet og det lærer man jo ikke ret meget
af. Det er glemt dagen efter, tror jeg.

Madsen.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 03-08-02 15:26

Hej Madsen
Ja jeg ka´n hellerikke forstå dette, for på den skole jeg underviser er et
dreamwiver kursus på 20 til 25 timer pr modul, fordelt på 8 ellet 10 aftner,
derer flere moduler til disse kurser, og eleverne skal lave mange
forskellige opgaver som giver eleven en hel del erfaring med programmet.
Jeg underviser ikke selv i Dreamwiver men en af mine kolegaer gør dette, og
det materiale har jeg set flere gange, det er ret omfattende, når eleven har
løst opgaverne.
Jo jeg kan se du også har dine tanker til disse industrikurser, jeg har
fulgt mange forskellige og jeg føler hver gang det er en demo af programmet
og ikke et reelt kursus, selv om prisen, og det kaldes et kursus.
Hvis et garagefirma leverer den vare så er det et af dem jeg mener der ikke
skal leve videre. Men er der en opkvalificering af kursisten som så kan gå
hen og lave et selvstændigt arbejde på programmet bagefter, så må det jo
kaldes et godt kursus.
Fordelen med fjernundervisning er faktisk den at det er muligt for en elev
der ikke kan komme til undervisningsstedet på grund af afstand og rejsetid ,
godt kan følge et kursus. Fjernundervisning er faktisk en kendt størrelse,
du kan jo se på Australien, dernede underviser skolerne faktisk børnene over
radio. Men med voret nye teknik hvor vi har i.nettet så er der jo e-mail som
kommunikationsmiddel, og af den vej kan man jo kome langt.
Der er jo også den fordel ved fjernundervisning, at eleven inden for nogle
rammer selv bestemmer hastigheden, og tidspunktet for undervisningen.
Selvfølgelig skal elever der fjernundervises selv læse sig til meget, men så
har man jo underviseren der kan vejlede og rådgive, ja så fjernundervisning
er faktisk en hel del selvstudie. Så fjernundervisning ligner faktisk mere
arbejdsmetoderne ved de højere læreanstalter end dem man kender fra
folkeskolen, men det er derfor der ikke er meget forskel mellem undervisning
på en læreanstalt og ved fjernundervisning.

Niels Gjermandsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-07-02 21:31

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Hej gruppe,

Hej Madsen,

trængte du ellers ikke til ferie?

> [...]
>Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
>køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller

Ja, det antager jeg da. Det har jeg i det mindste selv gjort:

http://home1.stofanet.dk/pelo/tysk.htm

Ser du nogen problemer i det? Eller tænker du kun på undervisning, der
lover formelle kvalifikationer?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 00:30

Peter Loumann skrev:

> Jeg synes bare, du klagede over manglende orientering i tid ovre i
> grafikken

Nå ja. Det havde jeg lige glemt. Tiden løber ganske rigtigt fra mig
for tiden. :)

> Kursus-markedet er i det hel taget noget broget. Virksomheder
> spilder rigtig mange kroner på det, IMHO. Jeg antager, der gælder
> præcis samme regler for fjern-/netundervisning som for anden
> kursusvirksomhed, dvs. stort set ingen.

Okay. Der er altså med andre ord mere eller mindre frit valg på de
fleste hylder.

> Ja - det er bare ikke altid, tidsstemplingen svarer til, hvornår
> jeg modtager artiklerne.

Den forstår jeg ikke. Hvilken tidsstempling og hvilke artikler?

> For godkendte uddannelser må gælde ganske de samme regler, som
> hvis de blev gennemført "analogt". Som på alle områder er der
> grund til at bruge sin kritiske sans.

Det er nok en fordel, ja.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 31-07-02 09:53

>Den forstår jeg ikke. Hvilken tidsstempling og hvilke artikler?

Der var ikke noget dybsindigt i dét. Niels' udmærkede redegørelse, som
du henviste til, er tidsstemplet 23:05, mit indlæg med nogen
overlapning 22:31. Men jeg havde ikke fået Niels', da jeg sendte mit.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 13:48

Peter Loumann skrev:

> Niels' udmærkede redegørelse, som du henviste til, er tidsstemplet
> 23:05, mit indlæg med nogen overlapning 22:31. Men jeg havde ikke
> fået Niels', da jeg sendte mit.

Nu er jeg med igen. :)

Madsen.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 30-07-02 22:05

Hej
Der faktisk ingen regler for undervisning.
Du kan undervise i peddirørfletning på 35 m vand iført dykkerdragt om du vil
bare de regler for brug af dukkerdragt er overholdt. Så der kan være nogle
lovkrav til sikkerhed og lignende som du skal overholde, men der er ikker
andre regler.
Du tænker nok på hvis der er regler så er det fordi du forventer tilskud fra
det offentlige, ja så er der regler mendet er bestemt af reglerne for
offentligt tilskud.
Jeg arbejder selv med at få et antal fjernundervisningskurser op at stå, men
det er i regi af en et etableret kursuscenter.
Du kan hellerikke udbyde for eksempel PC-Kørekort kurser da det er et
registreret varemærke som kræver godkendelse at bruge, men du kan da godt
udbyde et kursus i Word som dækker de samme dele som til PC-kørekortet men
du må bare ikke bruge ordet PC-kørekort, for så skal du have tilladelse fra
Dataforeningen som ejer navnet.
Så på den måde er der regler, og man kan sige det er der i visse tilfælde.
Men du kan udbyde kurser i hvad det skal være bare du ikke overtræder anden
lovgivning.
Så hvis du har en ide så kan du begynde. Men det er dyrt i markedsføring og
mange har tabt modet da de ikke har fået tilslutning.

Fra : Madsen

Dato : 30-07-02 22:37

Peter Loumann skrev:

> trængte du ellers ikke til ferie?

Var det ikke dig der gjorde det? ;)

> Ser du nogen problemer i det? Eller tænker du kun på undervisning,
> der lover formelle kvalifikationer?

Jeg ramler bare ofte ind i hjemmesider som tilbyder undervisning i
alverdens ting og tænkte så om der mon var nogen lovgivning om emnet,
men det er der så åbenbart ikke, medmindre man altså vil tilbyde kurser

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-07-02 23:14

>Var det ikke dig der gjorde det? ;)

Jow - bestemt! Jeg synes bare, du klagede over manglende orientering i
tid ovre i grafikken

> [...]

>flot har forklaret.

Ja - det er bare ikke altid, tidsstemplingen svarer til, hvornår jeg
modtager artiklerne. For godkendte uddannelser må gælde ganske de

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 31-07-02 19:34

Hej
Ja det er faktisk sådan at der er flere skoler der tilbyder
fjernundervisning der er af samme pensum som for tilstedeværekurserne.
Jeg er for eksempel i gang med at udvikle et par moduler der skal målrette
sig mod erhvervspersoner der ikke kan rejse til tilstedekurser.
Tænk at der i de tyndt befolkede egne eller på mange af øerne er personer
der faktisk er afskåret fra at tage kurser uden at de skal rejse langt, og
så bliver det ret ofte ikke til noget, og så går det udover den viden som
man får med at følge kurser og efteruddannelse.
Vi er en gruppe der er igang med kurser inden for forskellige områder, vi
har alle fritidskurser i regi af et af oplysningsforbundne og vi laver
kurser inden for vores respektive felter., jeg er tilsluttet IT kurserne og
derfor laver jeg undervisning i IT.
Der er de problemer med for eksempel Fjernundervisning at det er ikke
tilskudsberettiget efter samme regler som oplysningsforbundne får for
voksenoplysningen, men vi laver vores kurser sp eleverne skal fø mindst
samme udbytte på fjernundervisningen som på tilstedekurserne.
Men som der er skrevet her i samtalen, det er et broget marked, ja det kan
jeg tilslutte mig, og derfor vil i se at en lille fejl på et
fjernundervisningskursus kan ødelægge meget, og det er helt ok, fordi så
skilles der en del useriøse fra ret hurtigt. Men der er heldigvis en del
seriøse undervisere der kan lave nogle gode kurser, og disse har da også
mange elever, og udvikler deres kurser hele tiden.
Der da ikke faste regler men, men kursisterne må kunne forvente at de får
den kompentance som er påkrævet for at de kan erklære at de har opnået en
vis kompentance.
Vi vil for eksempel i forbindelse med vores kurser kræve at kursisten skal
have besvaret et antal opgaver rigtigt før der udstedes et kursusbevis,
derved kan vi så stå inde for kursisterne har udvist en vis kompentance, og
eleverne kan bruge dette over for arbejdsgivere og lignende.
Jeg kommer nok på et tidspunkt til at lave PC-kørekortkurser, men det er
fordi jeg er tilsluttet et kursuscenter der her rettighederne til at bruge
navnet og det er samtidig et testcenter, hvor vi har personer der er
godkendt til at køre PC-kørekort test. I for eksempel PC-Kørekorttilfældet
er det ikke et krav at man skal have gennenført et specielt kursus, da
testen som tilhører Dansk Data Forening, ikke er en eksamen men en
kompentancetest, så der kan være personer der har selvstuderet og så går de
op til test. Så reglerne for undervisnig i de programmer som testen kører i
er at man må undervise alt det man vil bare man ikke kalder det undervisning
til PC-Kørekort, uden Dansk data forenings tilladelse. Og kursisterne kan
alligevel gå til test hos et testcenter, mod betaling der, så i kan nok se
at markedet er uforståeligt og det er som rigtigt skrevet broget.

Niels Gjermandsen