genskabe eCS-partition
Fra : The Amazing Grace

Dato : 06-07-02 04:00

Hej,

efter at have udskiftet en HD-controller blev min bootdisk utilgængelig.
Det er en lang historie, men partitionstabellen er tilsyneladende væk.
Det eneste der kan ses er min primære DOS-partition - selv Bootmanager
er væk.

Og den seneste backup er for gammel til at være nogen hjælp,
selvfølgelig...

Jeg har prøvet Svend Olaf Mikkelsens "Findpart" - den kan også kun se
den primære DOS-partition. Hans "findword" kan til gengæld finde mine
data, f.eks. finder den fint headere og data på de mange uerstattelige
GB wav-filer, som drevet indeholder.

Så data ligger sandsynligvis urørt på drevet, og derfor ville jeg gerne
genskabe i det mindste min eCS data-partition. Det er en ikke-bootende
logisk partition med disknavn: IBM30,
partitionsnavn og volumenavn er eCSdata og ECSPROG eller også er det
omvendt.

Jeg tror at jeg har fundet dens begyndelse - kan det passe at den
starter med en sektor der ser sådan her ud:

RMBPMFDÿº}ÔÎØ"ÎØ" ér @ IBM30 &ªmd%ÑÓùÿ
êé E
eCSdata
ÙNÉIBM 4.50 @  °  @ Óùÿ Ç (Þ°ºECSPROG
HPFS ·3ÿÄðÿ |¹©ÿÄÏí$ úM ÿ-L %­ ÿÓúK h 0ídfü>
I13XuãO Ã> Ã@ ÃE  íK Äÿ+ÿÞ#  6K héíM &úM &ó$ fí &fú áO &óO
ÿPSQRí> ï@   Ç>O tlPí
÷& ïÿX¸±úB ïÿ÷6 ÿÿê&D ó% í *D @;E víE PÿïB ÿʵ
6D ïÿåÚï$ ÿXr]> â@ )E v ÿÓîÿðÄÿÙäZY[XÿWï>$ ïE ì6rÃ
ë\îDëLëDëT
fÃD ÿBïÎÿ_r¡ÙÃ¥~٥٥½Þ    ¥>Þ ¹Ùÿ¼< t   ÿÿ ÿÙÿÿ A disk read
error occurred.
OS2KRNLOS2LDROS2BOOT U¬

Og hvordan ser sidste sektor ud på en HPFS-partition? (Jeg kan ikke
huske den nøjagtige størrelse på partitionen.)

Hvis først jeg har startsektor og slutsektor kan jeg nok få partitionen
genskabt - med hjælp fra "dk.edb.hardware.drev"

Og hvis der er nogen her i gruppen der har idéer til at genskabe
partitionen, så hører jeg også gerne dem!

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Allan

Dato : 05-07-02 23:20

On Sat, 6 Jul 2002 02:59:55 UTC, The Amazing Grace <amaze@worldonline.dk> wrote:

> efter at have udskiftet en HD-controller blev min bootdisk utilg‘ngelig.
> Det er en lang historie, men partitionstabellen er tilsyneladende v‘k.
> Det eneste der kan ses er min prim‘re DOS-partition - selv Bootmanager
> er v‘k.

Få fat på programmet DFSee:
http://www.dfsee.com/dfsee.htm
Kommer i både DOS, OS/2 og NT version.

Det kan finde ud af at søge oplysningerne på disken, og genskrive dem
i partitionstabellen.
Programmøren er yderst hjælpsom - og det hjælper sikkert, hvis man osse
betaler for shareware versionen (den er dog ikke begrænset).

Programmet er ikke særligt nemt at gå til; men hvis du bare læser den
readme fil, der har et specielt afsnit om hpfs partitioner, så er du nok
allerede 90% på, vej.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 06-07-02 09:56

On Fri, 05 Jul 2002 22:59:55 -0400, The Amazing Grace
<amaze@worldonline.dk> wrote:

> [...]

>Og hvis der er nogen her i gruppen der har idéer til at genskabe
>partitionen, så hører jeg også gerne dem!

Findpart finder normalt HPFS partitioner, så partitionen ligger
formodentlig ikke på en standard placering i forhold til den nuværende
BIOS disk geometri. Boot sektoren ser ud til at være korrekt, selv om
det er svært at vurdere en tekst gengivelse.

Hvis du udfører

findpart all fp.txt

og indsætter (ikke vedhæfter) udskriften her, eller mailer den til
mig, kan det være jeg kan se noget.
--
Svend Olaf

Fra : The Amazing Grace

Dato : 06-07-02 10:49

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Hvis du udfører
>
> findpart all fp.txt
>
> og indsætter (ikke vedhæfter) udskriften her, eller mailer den til
> [...]

Jeg har svaret Svend Oluf på mail...

Mads Hansen
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : The Amazing Grace

Dato : 06-07-02 11:01

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Hvis du udfører
>
> findpart all fp.txt
>
> og indsætter (ikke vedhæfter) udskriften her, eller mailer den til
> [...]

Jeg har svaret Svend Olaf på mail.

Mads
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : peter volsted

Dato : 06-07-02 11:43

hi

> The Amazing Grace wrote:

Passende lige at nævne, at JvWijk - forfatteren af DFSee - er meget hjælpsom
med sådanne problemer, og at den af ham oprettede DFSee-gruppe hos Yahoo er en
guldgrube af viden om sådanne problemer.
   <dfsee-support@yahoogroups.com>

--
good luck

peter

Fra : The Amazing Grace

Dato : 07-07-02 02:12

peter volsted wrote:

> [...]
> med sådanne problemer, og at den af ham oprettede DFSee-gruppe hos Yahoo er en
> guldgrube af viden om sådanne problemer.

Tak - jeg har godt nok en registreret DFSee, og selv om dens syntaks er
logisk, så synes jeg at den er besværlig. Besværlig nok til at jeg kun
bruger den som sidste udvej...

Så foreløbig holder jeg mig til Svend Olaf Mikkelsens gode hjælp. Han
har tidligere reddet en disk for mig, så jeg håber det bedste...

Ja, man skulle tro at jeg havde lært at tage backup, ikk

(Og det har jeg også af mine breve, mails og personlige noter - men 6 GB
wav-filer kræver lidt større - initiativ - at "bakke op".)

Lektien lært er vist kun, at: Data skal ikke være på et system-drev hvor
man "roder" - : installerer forskellige OS'er, flytter partitioner, og
har kompliceret setup med mange primære og logiske drev.

Med andre ord: KISS...

Mads

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : peter volsted

Dato : 06-07-02 22:27

hi Mads

> The Amazing Grace wrote:
>
> Tak - jeg har godt nok en registreret DFSee, og selv om dens syntaks er
> logisk, så synes jeg at den er besværlig. Besværlig nok til at jeg kun
> bruger den som sidste udvej...

enig i at indlæringskurven er stejl; men hent alligevel den aktuelle version
4.27, der er sket en del på partioneringsområdet og vedr. de andre filsystemer
på det seneste, og mere er på vej.

> Så foreløbig holder jeg mig til Svend Olaf Mikkelsens gode hjælp. Han
> har tidligere reddet en disk for mig, så jeg håber det bedste...

den mulighed var jeg ikke bekendt med, da jeg fik excellent hjælp fra JanvW

> Ja, man skulle tro at jeg havde lært at tage backup, ikk
rigtig mand, va'?

> Lektien lært er vist kun, at: Data skal ikke være på et system-drev hvor
> man "roder" - : installerer forskellige OS'er, flytter partitioner, og
> har kompliceret setup med mange primære og logiske drev.

så vil du blive rigtig glad for DFSee-support-gruppen hos Yahoo, der er
utrolig mange OS'er, og en del af dem synes velegnede til at 'genere' de
andre.

> Med andre ord: KISS...
hvis du tilføjer 'som muligt' kan jeg på ingen måde være uenig. Der er dog en
vis tilfredsstillelse ved den fornemmelse af problemernes sammenhæng som DFSee
kan meddele; men det er et meget komplekst område. Disketteeditering med
Nortons diskdoctor var vand i sammenligning

--
good luck

peter

Fra : The Amazing Grace

Dato : 07-07-02 04:40

peter volsted wrote:

> Disketteeditering med
> Nortons diskdoctor var vand i sammenligning

Jeg savner den...

Men diskedit fra Norton Utilities 7 kan kun se de første 8 GB af disken,
og min tabte partition ender omkring de 10 GB.

Jeg har faktisk kigget på disken med Norton, men den fortolker
diskgeometrien temmelig alternativt, så jeg skal ikke have noget af at
lave rettelser med den...

Men på min gamle 6 GB disk, som nu sidder i maskine 2, der er Norton
stadig mit foretrukne disktool...

Old habits die hard...

Mads
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.