Langsom opstart
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-02 14:05

Da jeg købte min nye computer startede den som lyn og torden. Da jeg
senere satte en ekstra harddisk i, faldt opstartstiden mærkbart. Jeg har
nu atter sat en ekstra harddisk i, og det tager nu et par minutter at
starte på min AMD 1800+.

Jeg har tidligere haft et nedbrud, hvor jeg skulle ind og lave en manuel
chkdsk (kan ikke gøres automatisk under opstart, jeg får en meddelelse
om for lidt hukommelse), og da startede computeren lynhurtigt. Jeg har
derfor en mistanke om, at OS/2 undersøger drevene under opstarten, og
det vil jeg gerne slå fra om muligt. Nogle ideer?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : peter volsted

Dato : 05-07-02 20:03

hi

-----
> Jeg har derfor en mistanke om, at OS/2 undersøger drevene under opstarten, og
> det vil jeg gerne slå fra om muligt. Nogle ideer?

Din mistanke antagelig korrekt, idet standardinstallationen i:
IFS=C:\OS2\HPFS.IFS anbringer en /AUTOCHECK:CDE..
og i:
DISKCACHE= en /AC:CDE..
Fjerner du disse undlades det automatiske check, som iøvrigt både kan være
'kun hvis nødvendigt' og 'ubetinget'.

> Jeg har tidligere haft et nedbrud, hvor jeg skulle ind og lave en manuel
> chkdsk (kan ikke gøres automatisk under opstart, jeg får en meddelelse
> om for lidt hukommelse)

Hvis du har fixpack > 9 (så vidt jeg husker) er chkdsk ændret og kan betjene
sig af: BASEDEV=CHKDSK.SYS. Læs i readme.1st filen fra din fixpack, hvordan du
gebærder dig udenom hukommelsesproblemet.
Betjener du dig osse af de nye testcase-kernels har du siden primo 2001 kunnet
placere: EARLYMEMINIT=TRUE i config.sys og opnå visse gevinster
hukommelsesmæssigt ved boot, og siden primo 2002 med: DLLBASING=ON kunnet
udvirke, at der er 'reserveret' plads til væsentlige dll's ved boot'en.

--
good luck

peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-07-02 16:58

peter volsted wrote:

> Din mistanke antagelig korrekt, idet standardinstallationen i:
> IFS=C:\OS2\HPFS.IFS anbringer en /AUTOCHECK:CDE..
> og i:
> DISKCACHE= en /AC:CDE..

Jeg har nu remmet jfs ud, da jeg alligevel ikke brugte det, og jeg har
fjernet check af fat-drevene - på hpfs har jeg hele tiden kun checket
OS-drevet, da opstarts chkdsk'en alligevel ikke virker på de andre
hpfs-drev. Nu er jeg nede på 1:30 til Arbejdspladsen åbnes. Stadig ikke
som da computeren var ny, men til at leve med.

> Hvis du har fixpack > 9 (så vidt jeg husker) er chkdsk ændret og kan betjene
> sig af: BASEDEV=CHKDSK.SYS. Læs i readme.1st filen fra din fixpack, hvordan du
> gebærder dig udenom hukommelsesproblemet.

Jeg bruger WSeB uden fixpack. Sidst jeg var inde på IBMs sider og lede
endte det i den rene forvirring om hvilke fixpacks, der hørte til
hvilken udgave af styresystemet. Og da jeg allivel ikke havde problemer,
gad jeg ikke det mere. Har du et link, vil jeg prøve igen.

> [...]
> hukommelsesmæssigt ved boot, og siden primo 2002 med: DLLBASING=ON kunnet
> udvirke, at der er 'reserveret' plads til væsentlige dll's ved boot'en.

Jeg har aldrig turdet give mig i kast med kernel-opdateringerne. Jeg har
ikke rigtigt kunne finde ud af, hvilke fordele de giver, hvilke filer
man skal hente og hvordan man skal installere dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : peter volsted

Dato : 06-07-02 21:30

hi Kim

se din mailbox

--
good luck

peter

Fra : steen

Dato : 07-07-02 11:18

Kim Ludvigsen wrote in a message to All:

> [...]
KL> Jeg
KL> har nu atter sat en ekstra harddisk i, og det tager nu et par

Bruger du :IBM1S506.ADD ?? Hvis ja, så prøv Daniella's driver. IBM's er
en krig om at finde ud af din HW.

<alt+f2> ved 'hvid-blob', viser hvilken driver der eventuelt sløver
boot ned.

KL> manuel chkdsk (kan ikke gøres automatisk under opstart, jeg får en
KL> meddelelse om for lidt hukommelse), og da startede computeren

Har du prøvet en ubetinget chkdsk ved opstart..?? (et "+" foran
drevbogstavet)

KL> lynhurtigt. Jeg har derfor en mistanke om, at OS/2 undersøger
KL> drevene under opstarten, og det vil jeg gerne slå fra om muligt.

Selve checket for 'dirty' flaget varer ikke mange splitsekunder. Men
ellers har andre fortalt hvordan du disabler checket for 'chkdsk-behov'

KL> Nogle ideer?

Jeg ville IKKE diabler dirty-checket, men jeg booter så heller ikke så
tit.

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-02 10:52

steen wrote:

> Bruger du :IBM1S506.ADD ?? Hvis ja, så prøv Daniella's driver. IBM's er
> en krig om at finde ud af din HW.

Jeg bruger DaniS506.ADD, kan dog ikke huske hvilken version.

> <alt+f2> ved 'hvid-blob', viser hvilken driver der eventuelt sløver
> boot ned.

Så vidt jeg husker, var det især harddiskdriveren, sidst jeg checkede,
men jeg kan lige prøve at se efter igen, næste gang jeg booter.

> Har du prøvet en ubetinget chkdsk ved opstart..?? (et "+" foran
> drevbogstavet)

Jeg er helt sikker på, at dette ikke vil hjælpe, tværtimod. Problemet er
ikke, at den ikke går i gang - eller rettere forsøger. Den stopper med
en fejlmeddelelse om for lidt hukommelse til at udføre chkdsk (jeg har
512 MB RAM). Heldigvis kan den godt finde ud af at lave en chkdsk på
OS-drevet, så jeg kan boote og starte en manuel chkdsk på de andre drev.

> Jeg ville IKKE diabler dirty-checket, men jeg booter så heller ikke så
> tit.

Jeg har som sagt været nødt til at slå det fra for andre drev end
OS-drevet, da jeg ellers ikke kan boote, hvis et af drevene er dirty.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-07-02 13:00

On Sun, 07 Jul 2002 11:52:20 +0200, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>512 MB RAM). Heldigvis kan den godt finde ud af at lave en chkdsk på
>OS-drevet, så jeg kan boote og starte en manuel chkdsk på de andre drev.

Finder styresystemet de 512Mb ?? (Nogle gange skal loaderen
fixes)...

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
What's another word for thesaurus?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-02 14:15

Peter Jespersen wrote:

> Finder styresystemet de 512Mb ?? (Nogle gange skal loaderen
> fixes)...

Jeg ved ikke, om det er styresystemet, der ikke kan finde dem under
opstarten, eller om det blot er chkdsk, der ikke kan. Når systemet er
oppe, er der ingen problemer med at finde det hele - jeg har endnu ikke
oplevet at bruge swap-filen

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan

Dato : 07-07-02 17:17

On Sun, 7 Jul 2002 13:14:46 UTC, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> wrote:

> [...]
> opstarten, eller om det blot er chkdsk, der ikke kan. NÕr systemet er
> oppe, er der ingen problemer med at finde det hele - jeg har endnu ikke

Systemet har ikke mere end 64K til rådighed under opstarten, og dette er
ikke nok til at chkdsk'e større partitioner. CHKDSK.SYS driveren skulle
gerne fixe dette.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-02 21:55

Allan wrote:

Allan wrote:

> Systemet har ikke mere end 64K til rådighed under opstarten, og dette er
> ikke nok til at chkdsk'e større partitioner. CHKDSK.SYS driveren skulle
> gerne fixe dette.

Aaah, sålunde. Med hensyn til den langsomme opstart, bruger den meget
lang tid på os2lvm.dmd og hpfs.ifs. Det kan man vel ikke gøre noget ved?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan

Dato : 07-07-02 23:41

On Sun, 7 Jul 2002 20:55:09 UTC, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> wrote:

> Aaah, sÕlunde. Med hensyn til den langsomme opstart, bruger den meget
> lang tid pÕ os2lvm.dmd og hpfs.ifs. Det kan man vel ikke g°re noget ved?

Nej, jeg tror det er noget vi må leve med, efterhånden som drevene/partitionerne
bliver større og større. Det forekommer mig dog, at JFS er noget hurtigere.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-02 15:10

Allan wrote:

> [...]
>
> Systemet har ikke mere end 64K til rådighed under opstarten, og dette er
> ikke nok til at chkdsk'e større partitioner. CHKDSK.SYS driveren skulle

Jeg glemte helt, at jeg allerede har checket, om driveren står i
config.sys. Det gør den, så driveren har altså ikke fixet problemet her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen