Diskussion af perl vs. andre sprog
Fra : Lars, Århus C

Dato : 05-07-02 11:24

Hej!
Findes der en artikel om Perl, som fortæller fordele og ulemper ved Perl og
Perl vs. andre sprog.
Jeg har ikke rigtig kunne finde noget brugbart.

mvh lars

Fra : Jakob Schmidt

Dato : 05-07-02 12:28

"Lars, Århus C" <ledj@REMOVEprivat.THISdk> writes:

> Findes der en artikel om Perl, som fortæller fordele og ulemper ved Perl og
> Perl vs. andre sprog.

Heeeee heeeee heeee

De fleste vil jo nok være skrevet af Perl-freaks, så pas på, hvis det, du
er ude efter er noget objektivt.

Men på den anden side - hvad skal du med sådan noget - perl er det bedste
til alting, med mindre det skal være herrehurtigt - så er C eller C++ bedst
Med mindre det er en *Step/Cocoa applikation, hvilket jo i sig selv er fedt,
så er Objective C sagen.

Jeg blev nysgerrig og kiggede efter "perl versus" på google (hvorfor
gjorde du ikke det?), og det viser sig at selve Tom Christiansen har
lavet en side, der hedder netop det. Har ikke kigget på artiklerne,
(hvorfor skulle jeg dog det, - og det gør du jo, så det er ikke mit
job , men her er de:

http://www.perl.com/language/versus/

Jeg mødte en herlig perl-fyr på JAOO sidste år (kanon, at en Javacentrisk
konference kan finde ud af at invitere folk udefra... indenfor miljøet er
det næsten umuligt at støve et kritisk ord om Java op. han kommer igen i år),
og han synes, at Java er et rigtigt spejdersprog. Se bare:

http://magnonel.guild.net/~schwern/papers/Why_I_Am_Not_A_Java_Programmer/why.html

Jeg grinede en del, da jeg læste den

Når det er sagt, så tror jeg ikke, at det kan nytte noget. Du er nødt til
selv at skrive nogle tusinde linier i hvert eneste sprog for at finde ud
af, hvad der er bedst - selv til konkrete problemstillinger.

Her er et par fuldstændig objektive indspark:

Skal du hamre tekst rundt eller have det sjovt: Perl
Skal du lave noget rigtig UNIX noget eller noget maskinnært: C
Skal du lave noget mega på en mainframe: COBOL
Skal du være millionær hurtigt: Java (muligvis C# om lidt)
Skal du svælge i skønhed: Objective C
Er du en tøsedreng: Pascal
Er du KFUM'er eller lignende: Java
Er du ude på skrammer: assembler
Er du emacs'er: lisp

Jeg kender ikke Ruby og Python endnu, men de er vist ikke tossede. Og jeg
kan desværre heller ikke bidrage med personlige vinkler på sprog som
PL/1, Algol, ADA, Simula, Self, ml, SmallTalk til gengæld er jeg
flink og rar for det meste, så jeg håber på tilgivelse. Forresten
var det jo heller ikke det, du ville have....

--
Jakob

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-07-02 13:07

Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> writes:

> Er du KFUM'er eller lignende: Java

Skal du have smæk?

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-07-02 13:28

Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> writes:

> Er du ude på skrammer: assembler

Forkert. Det rigtige svar er "InterCal".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-07-02 13:42

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Forkert. Det rigtige svar er "InterCal".

'Threaded Intercal' ser nu egentligt sjovere ud.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 06-07-02 02:13

"Jakob Schmidt" <sumus@aut.dk> wrote in message news:un0t62z4e.fsf@aut.dk...

> og han synes, at Java er et rigtigt spejdersprog. Se bare:

http://magnonel.guild.net/~schwern/papers/Why_I_Am_Not_A_Java_Programmer/why
..html

> Jeg grinede en del, da jeg læste den

Haha, den er ret sjov!

Har du så set den side han refererer til: http://www.jwz.org/doc/java.html
Den er altså endnu sjovere læsning - jeg sidder med kaffe på skærmen nu
Man fornemmer at der her er tale om en sur og bitter mand, der nu har fået
nok af alle Java's elendigheder, og må få luft ved at skrive en hel side om
dem - og det er altså temmelig sjov læsning . Ikke desto mindre er den
fyldt med faktuelle ting, og manden ved tydeligvis hvad han taler om.

> Jeg kender ikke Ruby og Python endnu, men de er vist ikke tossede. Og jeg

Men helt objektive holdning er at Ruby er en ret dårlig efterligning af
Python, og Ruby-folkene vil for evigt gå rundt og være småmisundelige over
at Python bare er lidt federe

Bjarke

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 06-07-02 01:22

"Lars, Århus C" <ledj@REMOVEprivat.THISdk> wrote in message

> Findes der en artikel om Perl, som fortæller fordele og ulemper ved Perl
og
> Perl vs. andre sprog.
> Jeg har ikke rigtig kunne finde noget brugbart.

Som tidligere, stor Perl-fan, kan jeg kun sige: Kig på Python!
Det er pænere, enklere, og dog mere avanceret end Perl, og IMHO meget mere
udtryksfuldt (man kan skrive hvad man mener, uden unødigt "fyld"). Samtidig
har det den samme fleksibilitet som Perl: det enforcerer ikke nogen bestemt
kode-stil - det stiller sig ikke i vejen for en (undtagen når det er
nødvendigt - hvis man fx forsøger at lægge 42 til "foo" eller kalde en
funktion med et forkert antal argumenter). Man koder bare, og koden fylder
meget lidt og er let-læselig.

Objekt-modellen minder en del om Perl's, men det er lavet pænt fra bunden,
ikke som et hack.
Python's typesystem (der ligesom Perl's er dynamisk) er også bedre.

Nåja, du efterlyste en artikel:
Eric S Raymond skrev engang en artikel til Linux Journal om hvorfor han
skiftede Perl ud med Python som sit favoritsprog.
http://www.linuxjournal.com/article.php?sid=3882
En anden sammenligning mellem Perl og Python er her:
http://www.linuxworld.com/linuxworld/expo/lw-python.html

Og dette var så nok det mest Perl-negative indlæg du får i denne
nyhedsgruppe, kan jeg forestille mig .
Nej, Perl er faktisk et glimrende sprog, men dog lidt "grimt". Python er
bare "Perl done right", mere moderne, knap så system-nært (det har fx ikke
dedikeret syntaks til at afvikle ting på kommandolinien), og mere højniveau
(abstrakt).

Så kig lige på http://www.python.org/

Bjarke

Fra : Ask Bjoern Hansen